Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-335/11/IK
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-335/11/IK
Data
2011.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
nadzór
obowiązek podatkowy
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy w świetle stanu faktycznego, obowiązujących i przytoczonych przepisów prawa dla kierownictwa budowy, nadzoru geodezyjnego i geotechnicznego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi – art. 19 pkt 1 ustawy o VAT (w dacie wystawienia faktury), natomiast roboty ziemne, nasypy z kruszywa górniczego oraz wykonanie stoposłupów, stop i podwalin prefabrykowanych traktuje się jako usługi budowlane i budowlano-montażowe i podatek należny VAT rozlicza zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 d?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011r. (data wpływu 11 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Dnia 26.07.2010 roku zawarł umowę z Fabryką Okien. Przedmiotem umowy jest wykonanie hali magazynowej zgodnie z dokumentacją projektową. Zakres umowy obejmuje miedzy innymi: kierownictwo budowy, nadzór geodezyjny, nadzór geotechniczny, roboty ziemne, nasypy z kruszywa górniczego, wykonanie stoposłupów, stop i podwalin prefabrykowanych.

W/w usługi wykonano we wrześniu i październiku 2010 roku i wystawiono faktury:

  • dnia 27.09.2010 roku – za nadzór geodezyjny
  • dnia 28.09.2010 roku – za nadzór geotechniczny
  • dnia 28.09.2010 roku faktury za: roboty ziemne, nasypy z kruszywa górniczego, wykonanie stoposłupów, stóp i podwalin prefabrykowanych,
  • dnia 19.10.2010 roku – za kierownictwo budowy.

Fakturę za nadzór geodezyjny zakwalifikowano jako usługi związane z kierowaniem przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi (PKWiU 74.20.60) i ujęto podatek należny z tej faktury w deklaracji za wrzesień 2010 roku. Fakturę zapłacono 26.10.2010 roku.

Fakturę za nadzór geotechniczny zakwalifikowano jak wyżej, a podatek należny z tej faktury ujęto w deklaracji za wrzesień 2010 roku. Fakturę zapłacono: 26.000 zł dnia 01.10.2010, a resztę 23.12.2010r.

Faktury za roboty ziemne, nasypy z kruszywa górniczego, wykonanie stoposłupów, stóp i podwalin prefabrykowanych zakwalifikowano jako usługi budowlane i budowlano montażowe (PKWiU 45.2). Kontrahent dokonał zapłaty za powyższe faktury w miesiącu październiku i miesiącach następnych. Mając na uwadze zapisy art. 19 ust. 13 pkt 2d ustawy o podatku VAT podatek należny ujęto w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2010.

Fakturę za kierownictwo budowy zakwalifikowano jako usługi związane z kierowaniem przedsięwzięciami budowlanymi i wynikający z niej podatek VAT należny ujęto w deklaracji za ten miesiąc tj. za październik 2010 roku. Zapłata nastąpiła 15. 11.2010 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle stanu faktycznego, obowiązujących i przytoczonych przepisów prawa dla kierownictwa budowy, nadzoru geodezyjnego i geotechnicznego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi – art. 19 pkt 1 ustawy o VAT (w dacie wystawienia faktury), natomiast roboty ziemne, nasypy z kruszywa górniczego oraz wykonanie stoposłupów, stop i podwalin prefabrykowanych traktuje się jako usługi budowlane i budowlano-montażowe i podatek należny VAT rozlicza zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 d...

Zdaniem Wnioskodawcy usługę związaną z kierownictwem budowy, nadzorem geodezyjnym, nadzorem geotechnicznym traktuje się jako usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową i wodną (PKWiU 74.20.60). Nie są to usługi budowlane i budowlano-montażowe, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 d. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług dokonuje również takiego podziału, klasyfikując usługi budowlane i budowlano-montażowe oddzielnie, w dziale 45 grupa 2. Mając na uwadze powyższe obowiązek podatkowy w podatku VAT dla kierownictwa budowy, nadzoru geodezyjnego, nadzoru geotechnicznego powstaje z chwilą wykonania usługi zgodnie z art. 19 ustawy o VAT – zwykły moment podatkowy. Natomiast roboty ziemne, wykonanie nasypów z kruszywa górniczego, wykonanie stoposłupów, stop i podwalin prefabrykowanych Wnioskodawca traktuje jako usługi budowlane i budowlano – montażowe, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 d, a obowiązek podatkowy powstaje z chwila otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych.

Według art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z kolei, zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Z powyższych regulacji wynika, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej były identyfikowane za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Natomiast, od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. – jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca określił w sposób odmienny szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania. W przypadku braku zapłaty przed tym terminem, obowiązek podatkowy powstanie właśnie 30 dnia.

Z opisu sprawy wynika, iż Podatnik świadczy następujące usługi:

kierownictwo budowy, nadzór geodezyjny i geotechniczny, roboty ziemne, nasypy z kruszywa górniczego oraz wykonanie stoposłupów, stop i podwalin prefabrykowanych.

Ponadto, Wnioskodawca opisane we wniosku usługi, zaklasyfikował:

  1. pod symbolem PKWiU 45.20 (według klasyfikacji z 1997 r.), jako „Roboty budowlane i budowlano-montażowe” związane z robotami ziemnymi, nasypy z kruszywa górniczego, wykonanie stroposłupów, stóp i podwalin prefabrykowanych”.
  2. pod symbolem PKWiU 74.20.60 (według klasyfikacji z 1997r.), jako „Roboty budowlane i budowlano-montażowe” związane z kierownictwem budowy, nadzorem geodezyjnym i geotechnicznym.

Należy podkreślić, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r. w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Dział ten nie obejmuje:

  1. usług w zakresie wydobywania gazu i ropy naftowej, sklasyfikowanych w kategorii 11.20.1;
  2. wynajmowania rusztowań bez ich ustawiania i demontażu, wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych i burzących bez obsługi, wynajmu sprzętu dźwigowego bez operatorów, sklasyfikowanych w podkategorii 71.32.10;
  3. czyszczenia kominów sklasyfikowanych w podkategorii 74.70.15,
  4. projektowania, prac geologicznych i geodezyjno-kartograficznych objętych sekcją K.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis sprawy do powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

  • związanych z: robotami ziemnymi, nasypy z kruszywa górniczego, wykonanie stroposłupów, stóp i podwalin prefabrykowanych sklasyfikowanych przez Podatnika według PKWiU z 1997 r. pod symbolem 45.20 obowiązek podatkowy – zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT – powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.
  • związanych z kierownictwem budowy, nadzorem geodezyjnym i geotechnicznym sklasyfikowanych przez Podatnika według PKWiU z 1997 r. pod symbolem 74.20.60 obowiązek podatkowy – zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust 6, art. 20 i art. 21.1. – zgodnie z ust. 4 cytowanego przepisu – powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego należało uznać za prawidłowe. W tym miejscu należy jednak podkreślić, iż obowiązek podatkowy dla usług związanych z kierownictwem budowy, nadzorem geodezyjnym i geotechnicznym powstanie zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy z chwilą wykonania usługi tylko w sytuacji gdy na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia faktury. Jeżeli wykonanie przedmiotowych usług winno być dokumentowane fakturą – obowiązek powstanie z chwilą jej wystawienia nie później niż 7 dni licząc od dnia wykonania usługi.

Podkreślić także należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług, do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku, natomiast w wydanej interpretacji odniósł się wyłącznie do klasyfikacji wskazanej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj