Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1975/10/EJ
z 29 marca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1975/10/EJ
Data
2011.03.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
aport
faktura
gmina
kanalizacja
środek trwały
wodociągi
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
aport sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dokonany przez Gminę
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 30 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT aportu sieci wodociągowo-kanalizacyjnych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 30 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT aportu sieci wodociągowo-kanalizacyjnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2011r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca jest od dnia 1 września 2010r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (do dnia 31 sierpnia 2010r. podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta). Wnioskodawca zamierza w niedalekiej przyszłości przekazać aportem do Spółki z o.o., w której posiada 97,77% udziałów, sieci i urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne oraz obiekty, których funkcjonowanie jest ściśle związane z gospodarką wodno-ściekową. Majątek, który Wnioskodawca zamierza przekazać, można ze względu na ich źródła finansowania i termin wybudowania, podzielić na trzy grupy:
W piśmie z dnia 23 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że w przypadku interpretacji, iż aport sieci wodno-kanalizacyjnych opisanych we wniosku będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pytanie nr 2 zadane w poz. 55 wniosku będzie bezprzedmiotowe i Wnioskodawca nie będzie oczekiwał wyjaśnienia tej kwestii. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 marca 2009r. wnoszenie aportów do spółki prawa handlowego i cywilnego podlegało, co do zasady, opodatkowaniu na zasadach ogólnych, na podstawie przepisu § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przy czym podatnicy dokonujący tych czynności mieli możliwość wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług. Od dnia 1 kwietnia 2009r. wnoszenie aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, co oznacza, iż:
Wnioskodawca, który od dnia 1 września 2010r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje w najbliższym czasie sukcesywnie wnosić w formie aportu wymienione sieci wodociągowe i kanalizacyjne do Spółki, w której posiada większościowe udziały. Wnioskodawca (poprzednio Urząd Miasta), nabywając usługi związane z budową sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu wystawionych przez wykonawców, gdyż:
W okresie realizacji inwestycji zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta, a od 1 września 2010r. podatnikiem podatku od towarów i usług stało się Miasto, które składa we właściwym urzędzie skarbowym miesięczne deklaracje dla podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanego wniesienia ww. środków trwałych aportem do W. zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwanej w dalszej części zapytania „ustawą o VAT”, który stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
Przez pierwsze zasiedlenie zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
Z uwagi na fakt, iż sieci te i przyłącza po wybudowaniu, a przed wniesieniem ich w formie aportu, stanowią przedmiot nieodpłatnego użytkowania przez spółkę, w której Wnioskodawca posiada większościowy udział i do której sieci te mają być wniesione, to przyjąć należałoby, iż przedmiotowy aport będzie dostawą dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż przekazanie ich do nieodpłatnego używania poprzedzające wniesienie ich jako wkładu niepieniężnego nie jest pierwszym zasiedleniem, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Z pierwszym zasiedleniem mamy bowiem do czynienia w sytuacji, gdy oddanie do użytkowania następuje w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Oddanie do nieodpłatnego użytkowania spółce W. sieci i przyłączy, poprzedzające wniesienie ich w formie aportu, należy traktować jako nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę (poprzednio Urząd Miasta) usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a więc niestanowiące czynności podlegającej opodatkowaniu w związku z art. 8 ust. 2 ustawy. Zgodnie bowiem z zapisem art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zadaniami własnymi gminy są sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Tak więc, dopiero wniesienie aportem sieci i przyłączy do spółki W. stanowiłoby podlegającą, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT, dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Z uwagi jednak na fakt, iż dostawa towarów dokonywana w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki następowałaby w ramach pierwszego zasiedlenia, nie mogłoby do niej odnosić się zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku jednakże ze spełnieniem przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT dostawa budowli tego typu korzystałaby ze zwolnienia od podatku na podstawie tegoż artykułu, gdyż Urząd Miasta nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT zakupu przy realizacji przedmiotowych sieci lub podatek taki nie występował oraz w okresie po zakończeniu inwestycji, w trakcie nieodpłatnego użytkowania sieci przez przedsiębiorstwo wodociągowe, Urząd Miasta (obecnie Miasto) nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie, czy planowane aporty sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki W., których budowy trwały w latach poprzednich, a ówcześnie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług – Urząd Miasta nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione na ich budowę wydatki, a w okresie pomiędzy zakończeniem budowy i przekazaniem ich do używania Spółce W. (co nastąpiło przed 31 marca 2009r.), a przekazaniem ich w formie aportu, eksploatowane są przez spółkę nieodpłatnie, korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Nowa definicja pojęcia towar zawarta w ustawie o VAT, obowiązująca od 1 stycznia 2011r. stanowi, iż przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy). Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż. Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą. W dniu 1 grudnia 2008r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Nowe przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku VAT aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana podatkiem VAT. Zatem po tej dacie, wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu. Wobec powyższego wniesienie mienia w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W świetle powyższego wnoszący aport dokonując przedmiotowej czynności prawnej zobowiązany będzie do jej udokumentowania za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego, obliczonego według stawki podatku właściwej dla przedmiotowej transakcji. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi- preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Art. 146a pkt 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej – Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 257 poz. 1726). Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Wnioskodawca przedstawiając opis planowanego zdarzenia przyszłego, którego przedmiotem ma być czynność wniesienia aportu wymienił mienie, które w chwili obecnej (umownie bądź bezumownie) jest eksploatowane nieodpłatnie przez sp. z o.o., jednakże pytanie oraz stanowisko ograniczył jedynie do aportu sieci wodno-kanalizacyjnych. Wobec powyższego niniejsza interpretacja została wydana również jedynie w odniesieniu do czynności wniesienia aportem sieci wodno-kanalizacyjnych. Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będzie sieć kanalizacyjna i wodociągowa, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo, iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniem z podatku VAT objęta została, dostawa budynków, budowli lub ich części. Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych grupuje „Obiekty budowlane” w dwóch sekcjach „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. PKOB nie klasyfikuje obiektów małej architektury. Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej według PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, obejmuje m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222). Powyższe wskazuje, iż „obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, o których mowa w PKOB spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami. Tym samym sieci kanalizacyjne i wodociągowe, niebędące budynkami, należy uznać za budowle. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości (budowli), co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem przy ustaleniu czy dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy (budynków, budowli lub ich części) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Treść złożonego wniosku wskazuje, iż wątpliwości Wnioskodawcy jak już wspomniano powyżej powstały w związku z planowaną czynnością wniesienia aportem sieci wodociągowo-kanalizacyjnych. Z analizy treści wniosku wynika, że przedmiotowe sieci wybudowane zostały w latach 70 oraz w latach 2005-2008 i 2009-2010. W okresie pomiędzy oddaniem do użytkowania a planowaną czynnością wniesienia aportu sieci te są nieodpłatnie (eksploatowane) przez Spółkę do której mają zostać wniesione aportem. Wnioskodawcy (Urzędowi Miejskiemu, a następnie Gminie) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i odliczenia takiego nie dokonał. W trakcie nieodpłatnego użytkowania sieci przez Spółkę Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Wnioskodawca wskazał, że aport będzie dokonywany w ramach pierwszego zasiedlenia. Powyższe pozwala stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki wynikające z powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa budowli (aport sieci wodociągowo-kanalizacyjnych), o której mowa w przedstawionej we wniosku sprawie, będzie zwolniona od podatku VAT. Reasumując, należy stwierdzić, iż czynność wniesienia aportu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Jednakże sposób jej opodatkowania (właściwa stawka podatku VAT) zależy od tego co jest przedmiotem aportu. W przedmiotowej sprawie czynność wniesienia aportu (którego przedmiotem będą sieci wodociągowo-kanalizacyjne) będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Mając na uwadze wszystkie poczynione wyżej ustalenia, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Skoro zatem aport sieci wodociągowo-kanalizacyjnych, jak wskazano wyżej będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT to uwzględniając wskazanie Wnioskodawcy zawarte w piśmie z dnia 23 marca 2011r. bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie pytania Wnioskodawcy w zakresie wyceny majątku wnoszonego aportem (brutto czy netto) oraz powstania obowiązku podatkowego od tej czynności. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.