Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-346/11-2/TW
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-346/11-2/TW
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
działalność zwolniona od opodatkowania
obniżenie podatku należnego
obniżenie stawki podatku
opodatkowanie
stawki podatku
usługi


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawek podatku.



Wniosek ORD-IN 227 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów garmażeryjnych i stosuje następujące PKWiU:

  1. 10.73.11.0 – stawka podatku VAT 5%; dla: pierogów ruskich, z kapustą i grzybami, z mięsem i kapustą, leniwych, klusek śląskich, kopytek, pyz ziemniaczanych, pyz z mięsem,
  2. 10.85.1 – stawka VAT 5%; dla: krokietów z kapustą i grzybami, z pieczarkami, mięsem, flaków wołowych, bigosu, fasoli po bretońsku,
  3. 56 – stawka VAT 8%; dla: usług gastronomicznych dotyczących przygotowania i wydawania posiłków na terenie firmy oraz dla odbiorców zewnętrznych (catering); uwzględniając wyłączenia zawarte w poz. 7 listy towarów i usług stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zastosowane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU i stawki VAT są właściwe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowane symbole PKWiU i stawki VAT są zgodne z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.


W opisie zawartym we wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest producentem wyrobów garmażeryjnych i stosuje następujące PKWiU:

  1. 10.73.11.0 – dla: pierogów ruskich, z kapustą i grzybami, z mięsem i kapustą, leniwych, klusek śląskich, kopytek, pyz ziemniaczanych, pyz z mięsem,
  2. 10.85.1 – dla: krokietów z kapustą i grzybami, z pieczarkami, mięsem, flaków wołowych, bigosu, fasoli po bretońsku,
  3. 56 – dla: usług gastronomicznych dotyczących przygotowania i wydawania posiłków na terenie firmy oraz dla odbiorców zewnętrznych (catering); uwzględniając wyłączenia zawarte w poz. 7 listy towarów i usług stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Wątpliwości Zainteresowanego związane są ze stawkami podatku VAT dla ww. towarów.

Odnośnie ww. towarów klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do kodów PKWiU 10.73.11.0 oraz 10.85.1 zauważyć należy, iż pod poz. 36 i 42 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane odpowiednio pod symbolami PKWiU 10.73.11.0, tj. „Makarony, pierogi, kluski i podobne wyroby mączne” oraz PKWiU ex 10.85.1, tj. „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, iż w świetle art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Tym niemniej z uwagi na wygaśnięcie derogacji dotyczącej możliwości stosowania przez Polskę stawek obniżonych (7%, 3%) zapisanej w Traktacie Akcesyjnym z 2004 r. i przedłużonej w grudniu 2007 r. na dalsze trzy lata, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r., od stycznia 2011 r. stawki podatku VAT na m.in. nieprzetworzoną żywność muszą wynosić co najmniej 5% - co wynika z przepisów Unii Europejskiej.

W świetle powyższego, ustawodawca polski wprowadził nową stawkę podatku w wysokości 5%.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 26 i 28 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane odpowiednio pod symbolami PKWiU 10.73.11.0, tj. „Makarony, pierogi, kluski i podobne wyroby mączne” oraz PKWiU ex 10.85.1, tj. „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Z kolei z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy, wynika m.in., że wykaz nie ma zastosowanie dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem, z uwagi na fakt, iż załącznik nr 10 do ustawy przewiduje dla towarów sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 10.73.11.0 oraz ex 10.85.1 stawkę niższą (5%) niż stawka przewidziana w załączniku nr 3 do ustawy (8%), w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 5%.

Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, iż Zainteresowany do sprzedaży wyprodukowanych przez siebie wyrobów garmażeryjnych: pierogów ruskich, z kapustą i grzybami, z mięsem i kapustą, leniwych, klusek śląskich, kopytek, pyz ziemniaczanych, pyz z mięsem, które zaklasyfikował do PKWiU 10.73.11.0 oraz krokietów z kapustą i grzybami, z pieczarkami, mięsem, flaków wołowych, bigosu, fasoli po bretońsku, które zaklasyfikował do PKWiU 10.85.1 prawidłowo przyjął stawkę podatku w wysokości 5%.

Odnośnie natomiast wskazanych we wniosku usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych do PKWiU 56 wskazać należy, iż przepis § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia zawierającym listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8% pod pozycją 7 wskazano usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z powyższego wynika, iż usługi gastronomiczne sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 56, wskazane zostały w poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%.

Z usług tych wyłączona została sprzedaż towarów wskazanych w punktach 1 do 6 pozycji 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, co oznacza iż ich dostawa nie korzysta z obniżonej 8% stawki podatku VAT. W tej kwestii Wnioskodawca zaznaczył jednak, iż uwzględnia – w przedstawionym stanie faktycznym dotyczącym usług gastronomicznych sklasyfikowanych do PKWiU 56 – wyłączenia zawarte w cyt. powyżej poz. 7 stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia.

Zatem, do świadczonych przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych dotyczących przygotowania i wydawania posiłków na terenie firmy oraz dla odbiorców zewnętrznych (catering) – zaklasyfikowanych przez Zainteresowanego pod symbolem PKWiU 56 – zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Nadmienia się, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj