Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-618/10-4/JW
z 10 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-618/10-4/JW
Data
2010.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
samochód osobowy
umowa najmu


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupu samochodów osobowych, nabywanych na cele obejmujące oddawanie w odpłatne używanie na podstawie umów najmu lub innych umów o podobnym charakterze.



Wniosek ORD-IN 192 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2010r. (data wpływu 20.08.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 06.09.2010 r. (data wpływu 09.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupu samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.08.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupu samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych na obszarze Europy Środkowo - Wschodniej. W związku z rozwojem Spółki, obecnie Wnioskodawca rozważa rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności o usługi obejmujące oddawanie w odpłatne używanie samochodów osobowych lub innych pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony na podstawie umów najmu lub innych umów o podobnym charakterze osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Na potrzeby planowanej działalności, Spółka dokona zakupu (od polskiego kontrahenta, od kontrahentów prowadzących działalność w innych Państwach Członkowskich, jak również od kontrahentów prowadzących działalność poza Unią Europejską) odpowiednich pojazdów, które zostaną następnie przeznaczone przez Spółkę do wykorzystania wyłącznie na cele planowanej działalności (tj. oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów najmu lub innych umów o podobnym charakterze osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Samochody te nie będą spełniały warunków określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-6 ustawy o VAT.

Dodatkowo, w związku z opisaną powyżej działalnością, Spółka dokona wpisu odpowiedniego kodu PKD do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), rozszerzającego zakres jej działalności o usługi wynajmu i dzierżawy pojazdów samochodowych (PKD 77.1).

Spółka pragnie również podkreślić, iż umowy najmu/leasingu jakie zostaną zawarte z odbiorcami przedmiotowych usług nie będą przewidywały możliwości przeniesienia prawa własności samochodu na najemcę w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty ani też możliwości nabycia samochodu przez najemcę w okresie trwania umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wykazanego na fakturze wystawionej przez sprzedawcę samochodów osobowych, nabytych na cele opisanej powyżej działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka, będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w związku z nabyciem samochodów przeznaczonych na cele planowanej działalności w pełnej wysokości.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niemniej, w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT ustawodawca zawarł ograniczenie możliwości odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego zapłaconego w związku z nabyciem samochodów osobowych lub innych pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem, w przypadku nabycia tego rodzaju pojazdów, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Jednocześnie w art. 86 cytowanej ustawy wskazano przypadki, w których wymienione powyżej ograniczenie nie znajduje zastosowania. I tak, stosownie do art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy o VAT przepisu ust. 3 nie stosuje się m.in. w sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z punktu widzenia regulacji zawartej w omawianym przepisie, dla prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych pojazdów w pełnej kwocie istotne jest zatem spełnienie przez Spółkę dwóch przesłanek, a mianowicie:

  • prowadzenie działalności w zakresie oddania w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz
  • przeznaczenie nabytych samochodów wyłącznie na cele oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym charakterze przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy (przedmiotowe samochody nie mogą w tym czasie być używane przez Spółkę w innych celach).

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, uznać należy, iż w analizowanym przypadku oba powyższe warunki zostaną spełnione.

Jak bowiem wskazano, nabyte przez Spółkę pojazdy zostaną przez nią przeznaczone wyłącznie na cele oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze przez wskazany w ustawie okres. W tym czasie nie będą one używane przez Spółkę w innych celach (przykładowo, do jazd służbowych pracowników).

Ponadto, oddanie przedmiotowych samochodów w odpłatne używanie będzie niewątpliwie stanowiło przedmiot działalności Spółki, gdyż działalność ta będzie przez nią faktycznie wykonywana. Dodatkowo, przed rozpoczęciem świadczenia omawianych usług dokona ona wpisu odpowiedniego kodu PKD do Krajowego Rejestru Sądowego, co stanowić będzie formalne potwierdzenie rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednocześnie Spółka pragnie zauważyć, iż fakt, że przedmiotowe samochody zostaną oddane w używanie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (oraz niebędącymi podatnikami VAT) pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedstawionego przez Spółkę zagadnienia. Przepis art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy o VAT, uprawniający wynajmującego do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od takiego nabycia, nie uzależnia bowiem w żaden sposób prawa wynajmującego do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu samochodu osobowego lub innego pojazdu o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony od statusu najemcy. W szczególności nie przewiduje on wyłączeń w przypadku, gdy zakupiony pojazd przeznaczony jest na cele najmu dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki przysługiwało jej będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w związku z nabyciem przedmiotowych samochodów w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 3 ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Przepis ust. 3 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy, jest:

  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ww. ustawy wynika, że Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w tym przepisie, tj.: gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na wyżej wymienione cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych na obszarze Europy Środkowo - Wschodniej. W związku z rozwojem Spółki, obecnie Wnioskodawca rozważa rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności o usługi obejmujące oddawanie w odpłatne używanie samochodów osobowych lub innych pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony na podstawie umów najmu lub innych umów o podobnym charakterze osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Na potrzeby planowanej działalności, Spółka będzie dokonywać zakupu odpowiednich pojazdów od polskiego kontrahenta, od kontrahentów prowadzących działalność w innych Państwach Członkowskich, jak również od kontrahentów prowadzących działalność poza Unią Europejską. Zakupione pojazdy zostaną przeznaczone, wyłącznie na cele planowanej działalności tj. oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów najmu lub innych umów o podobnym charakterze osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. W tym czasie nabyte przez Spółkę samochody osobowe (pojazdy) nie będą używane do innych celów (przykładowo, do jazd służbowych pracowników Spółki). Samochody te nie będą spełniały warunków określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-6 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo, Spółka dokona wpisu odpowiedniego kodu PKD do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), rozszerzającego zakres jej działalności o usługi wynajmu i dzierżawy pojazdów samochodowych (PKD 77.1).

Z powyższego wynika, że zostaną spełnione obie przesłanki wynikające z powołanego przepisu art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy, warunkujące prawo do pełnego odliczenia podatku VAT.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy wyjaśnić, iż skoro przedmiotem działalności Zainteresowanego będzie m.in. oddawanie w odpłatne używanie samochodów osobowych lub innych pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony na podstawie umowy najmu lub innych umów o podobnym charakterze osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, a nabywane samochody lub inne pojazdy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony będą przez niego przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, to będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu samochodów osobowych (pojazdów) na zasadach ogólnych, określonych w art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit b) ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. W odniesieniu do takich samochodów osobowych lub innych pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie ma zastosowania ograniczenie wynikające z art. 86 ust. 3 ustawy.

Jednakże warunkiem prawa do odliczenia podatku naliczonego, jak wyraźnie wynika z przepisu art. 86 ust. 4 pkt 7 lit b), jest to, aby pojazdy samochodowe był przeznaczone przez Wnioskodawcę wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umów wymienionych w tym przepisie, przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż jeśli w przedmiotowej sprawie przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie oddanie w odpłatne używanie samochodów osobowych lub innych pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, to od zakupu tych samochodów osobowych (pojazdów) oddanych w odpłatne używanie przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj