Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-84/11-6/MC
z 18 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-84/11-6/MC
Data
2011.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
budowa
fundusz remontowy
gospodarka
koszt
koszty uzyskania przychodów
parking
spółdzielnie mieszkaniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
CIT - w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na wybudowanie parkingu osiedlowego



Wniosek ORD-IN 319 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 18.01.2010r. (data wpływu 24.01.2011r.) uzupełnione w dniu 22.03.2011r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 08.03.2011r. nr IPPB3/423-84/11-2/MC (doręczone w dniu 15.03.2011r.) oraz uzupełnione pismem z dnia 04.05.2011r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20.4.2011r. nr IPPB3/423-84/11-4/MC (doręczone w dniu 28.04.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na wybudowanie parkingu osiedlowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W czerwcu 2008 roku Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej podjęło uchwałę zobowiązującą Zarząd Spółdzielni do wykonania zatoki parkingowej na 10 stanowisk przy drodze osiedlowej na terenie osiedla mieszkaniowego tej Spółdzielni celem poprawy panujących w nim trudnych warunków parkowania samochodów w miarę posiadania środków finansowych czyli bez wskazania konkretnego źródła finansowania. W dwóch poprzednich latach nadwyżki bilansowe uchwałami Walnego Zgromadzenia zatwierdzane były na zasilenie funduszu zasobowego i funduszu remontowego bez przyporządkowania do konkretnego zadania.

Rada Nadzorcza Spółdzielni realizując w/w uchwałę Walnego ujęła budowę zatoki parkingowej na 10 stanowisk w planie gospodarczo finansowym na 2011 rok wskazując źródło finansowania fundusz remontowy.

W uzupełnieniu z dnia 04.05.2011r. Spółdzielnia wyjaśniła, że budowa przedmiotowej osiedlowej zatoczki parkingowej zostanie zrealizowana z funduszu remontowego tj. do wysokości 0,16 zł/m² pow. uż. lokalu miesięcznie zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej. Natomiast dochody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielnia gromadzi na rachunku bieżącym tzn. eksploatacji podstawowej podlegającej rozliczeniom międzyokresowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przewidziane do poniesienia przez Spółdzielnię z któregokolwiek z n/w funduszu koszty wybudowania parkingu osiedlowego przeznaczonego do używania przez jej członków stanowią koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi a tym samym stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop)

  1. ze środków funduszu remontowego przeznaczonych na ten cel przez Walne Zgromadzenie lub Radę Nadzorczą
  2. ze środkow funduszu celowego utworzonego zgodnie ze statutem jeżeli zajdzie taka konieczność
  3. z bieżącej eksploatacji z roku bieżącego
  4. ze środków nadwyżki bilansowej na pozostałej działalności Spółdzielni (tj. po pomniejszeniu jej o podatek CIT) przeznaczone na ten przez Walne Zgromadzenie
  5. ze środkow funduszu zasobowego
  6. ze środków nadwyżki bilansowej powstałej na gospodarne zasobami mieszkaniowymi (tj. nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem CIT) przeznaczonych na ten cel przez Walne Zgromadzenie...

Zdaniem Wnioskodawcy przewidziane do poniesienia z funduszy własnych Spółdzielni zgromadzonych z wpłat członków oraz z nadwyżki bilansowej koszty wybudowania przedmiotowego parkingu osiedlowego na potrzeby członków Spółdzielni są kosztem gospodarki zasobami mieszkaniowymi a tym samym stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 updop albowiem parking taki zalicza się do określonych tym przepisem zasobów mieszkaniowych, co potwierdza stanowisko Min. Finansów wyrażone w piśmie z dn. 22.12.2006r. Zgodnie z nim uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, użytego w cyt. art. 17 ust. 1 pkt 44 updop nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne ale również znajdujące się poza budynkiem mieszkalnym urządzenia niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań w tym ułatwiające dostęp do budynków oraz mające wpływ na sprawne jego funkcjonowanie jak „latarnie osiedlowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci itp..”

Ponadto zdaniem tut. Spółdzielni identycznym do zaprezentowanego przez Dyrektora lzby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr sygn. IBPBI/2/423-292/10/Czp z dn. 25.02.2010r. przez pojęcie gospodarki” zgodnie z definicją zawartą w słowniku Języka Polskiego (Wyd.PWN) należy rozumieć nie tylko „zarządzanie i dysponowanie” „ale również całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług” na potrzeby zastosowania cyt. art. 17 ust 1 pkt 44 updop istotnym jest bowiem by tak rozumiane gospodarowanie dotyczyło składnika zasobów mieszkaniowych, W konkretnym przypadku warunek ten jest spełniony. Jak bowiem wykazano wyżej - przedmiotowy parking osiedlowy dla członków Spółdzielni niewątpliwie wchodzi w skład zasobu mieszkaniowego w rozumieniu cyt. przepisu. Logicznym jest więc wniosek że przewidziane przez Spółdzielnię do poniesienia wydatki na wybudowanie takiego parkingu obowiązujących przepisów są kosztem gospodarki zasobami mieszkaniowymi, tym samym wydatki poniesione na wybudowanie przedmiotowego parkingu są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W uzupełnieniu z dnia 04.05.2011r. Spółdzielnia stwierdziła, że wykazując w pierwotnym pytaniu wszystkie źródła finansowania budowy ww. zatoki parkingowej w postaci wszystkich funduszy znajdujących się w posiadaniu Spółdzielni, Spółdzielnia chciała uzyskać odpowiedź w zakresie wskazania jej przez Urząd najbardziej właściwego funduszu do pokrycia kosztów budowy tego parkingu tj. nie powodującego dodatkowego obowiązku zapłaty podatku CIT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, 2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  2. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  3. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  4. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści ww. przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie. Przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Do takich rodzajów dochodów należy zaliczyć również opłaty, czynsze oraz odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Jak wynika z treści wniosku Spółdzielnia planuje wybudować parking osiedlowy przeznaczony do używania przez członków spółdzielni. Na budowę tego parkingu zamierza przeznaczyć środki z funduszu remontowego, na którym zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej zgromadzone są nadwyżki bilansowe z dwóch poprzednich lat. Natomiast dochody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi gromadzi na rachunku bieżącym tzw. eksploatacji podstawowej podlegającym rozliczeniom międzyokresowym.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego ujętego w przedmiotowym wniosku stwierdzić należy, że budowa osiedlowej zatoki parkingowej nie będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu.

Spełniony został jedynie drugi z warunków zwolnienia przedmiotowego: wydatki zostały przeznaczone na cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Parking osiedlowy co do zasady stanowi zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ponieważ ma wpływ na prawidłowe korzystanie z mieszkań, ułatwia do nich dostęp i ma wpływ na sprawne ich funkcjonowanie.

Natomiast nie jest spełniony warunek pierwszy zwolnienia: wydatki powinny zostać sfinansowane tylko i wyłącznie z dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z wniosku źródłem finansowania budowy parkingu są środki zgromadzone na funduszu remontowym, na którym ulokowane są nadwyżki bilansowe z dwóch poprzednich lat, które nie są tożsame z dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Niezależnie od rodzaju funduszu, z którego pochodzą, zwolnieniu mogą podlegać tylko takie środki, które w całości będą pochodzić z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i na tę gospodarkę zostaną przeznaczone.

Dodatkowo organ podatkowy zauważą, ze przedmiotem interpretacji nie może być wskazanie przez organ najbardziej właściwego funduszu do pokrycia kosztów budowy parkingu, tj. nie powodującego obowiązku zapłaty podatku. Jak wyżej wspomniano niezależnie od rodzaju funduszu, z którego pochodzą, zwolnieniu mogą podlegać tylko takie środki, które w całości będą pochodzić z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj