Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-496/11-2/TW
z 1 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-496/11-2/TW
Data
2011.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
działalność zwolniona od opodatkowania
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowania środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto?



Wniosek ORD-IN 285 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwość odzyskania podatku naliczonego w ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwość odzyskania podatku naliczonego w ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) jest organizacja członkowską, powołaną na Założycielskim Walnym Zebraniu w dniu 8 lipca 2008 r. z inicjatywy przedstawicieli trzech sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego. Stowarzyszenie ma na celu szeroko pojmowany rozwój obszarów wiejskich na terenie gmin członkowskich. Celem ogólnym Stowarzyszenia jest rozwój rekreacji i turystyki oraz poprawa warunków i jakości życia.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: finansowanie projektów zgodnych z Lokalną Strategią Rozwoju, organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnych i szkoleniowych, w tym seminariów, szkoleń, konferencji, konkursów, warsztatów i wyjazdów studyjnych, imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy służących promocji regionu i jego tożsamości kulturowej, prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej, prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania projektów rozwojowych związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

Stowarzyszenie z powyższej działalności uzyskuje obrót, a dla realizacji celów korzysta między innymi z programu Oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007-2013), który jest współfinansowany ze środków UE.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji jako płatnik VAT. W ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które to wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE, występuje podatek VAT np.: przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego. Zakupy, o których wyżej mowa, nie będą podlegały opodatkowaniu i nie będą generować przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowania środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto...

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nie jest on podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując powyższe zadanie, mieszczące się w katalogu działań statutowych organizacji nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT z powodu nie posiadania statusu podatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ma na celu szeroko pojmowany rozwój obszarów wiejskich na terenie gmin członkowskich. Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez: finansowanie projektów zgodnych z Lokalną Strategią Rozwoju, organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnych i szkoleniowych, w tym seminariów, szkoleń, konferencji, konkursów, warsztatów i wyjazdów studyjnych, imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy służących promocji regionu i jego tożsamości kulturowej, prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej, prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania projektów rozwojowych związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

Zainteresowany z powyższej działalności uzyskuje obrót, a dla realizacji celów korzysta między innymi z programu Oś 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW 2007-2013), który jest współfinansowany ze środków UE.

W ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które to wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE, występuje podatek VAT np. przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego. Zakupy, o których wyżej mowa, nie będą podlegały opodatkowaniu i nie będą generować przychodu.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a poniesione wydatki zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych ze środków UE np. przy zakupie materiałów biurowych, sprzętu komputerowego.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj