Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-457/11-3/AD
z 1 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-457/11-3/AD
Data
2011.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność zwolniona od opodatkowania
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jako beneficjent realizujący przedmiotowe zadanie ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu, tj. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją tego Projektu?



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 maja 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz podpis drugiej upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy osoby.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie istnieje od 2002 r. Nie jest on zgłoszony w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT. Swą działalność statutową prowadzi w oparciu o składki członków oraz darowizny Sponsorów. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Do jego zadań statutowych należą m.in.: integracja środowiska lokalnego, wspieranie inicjatyw obywatelskich zmierzających do poprawy życia mieszkańców gminy, działalność na rzecz ochrony dóbr kultury i tradycji, działalność na rzecz zachowania dziedzictwa przyrodniczego oraz walorów ekologicznych gminy. W 2010 r. Zainteresowany realizował na podstawie Umowy Przyznania Pomocy zawartej z Samorządem Województwa w dniu 1 października 2010 r. zadanie pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem”, którego celem była integracja pokoleniowa mieszkańców gminy w zakresie podejmowania wspólnych inicjatyw oraz kształtowanie postawy przynależności i uczestnictwa w kulturze „Małej (…)”. Uczestnicy organizowanej w ramach Projektu imprezy kulturalnej nie ponosili kosztów wstępu, była to impreza otwarta. Powyższe zadanie zostało zrealizowane w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ww. zadanie polegało na zorganizowaniu dla mieszkańców Gminy imprezy kulturalnej o charakterze środowiskowym i integracyjnym. Płatność za zakupione przez Wnioskodawcę usługi i zakupy następowała na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT. W ramach realizacji Projektu zakupiono następujące usługi: wykonanie plakatów promujących podjęte działanie, wykonanie zaproszeń (ulotek) dla wszystkich mieszkańców gminy, wynajem urządzeń rekreacyjno-rozrywkowych dla dzieci, zakup usługi prowadzenia spotkania muzycznego dla dzieci, zakup usługi cateringowej, zakup usługi kabaretowej (Kabaret EWG), zakup usługi kabaretowej (Kabaret (…)), wywołanie zdjęć do wystawy fotograficznej pod hasłem „Ludzie (.…)”. W ramach realizacji zadania zakupiono także nagrody dla rodzin uczestniczących w Biegu pokoleniowym oraz materiały biurowe niezbędne do prowadzenia dokumentacji Projektu. Wymienione wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu „Zarazić pasją i entuzjazmem” nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

We wniosku o dofinansowanie zadania pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem” podatek VAT został ujęty jako koszt kwalifikowalny, tj. koszt podlegający refundacji ze środków ww. Programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako beneficjent realizujący zadanie pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem” ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu, tj. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją tego Projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku VAT z faktur VAT. Nie prowadzi bowiem działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. W związku z powyższym nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. Projektu, gdyż zakupy te nie służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest zgłoszony w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT. Swą działalność statutową prowadzi w oparciu o składki członków oraz darowizny Sponsorów. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Do jego zadań statutowych należą m.in.: integracja środowiska lokalnego, wspieranie inicjatyw obywatelskich zmierzających do poprawy życia mieszkańców gminy, działalność na rzecz ochrony dóbr kultury i tradycji, działalność na rzecz zachowania dziedzictwa przyrodniczego oraz walorów ekologicznych gminy. W 2010 r. Zainteresowany realizował na podstawie Umowy Przyznania Pomocy zawartej z Samorządem Województwa w dniu 1 października 2010 r. zadanie pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem”, którego celem była integracja pokoleniowa mieszkańców gminy w zakresie podejmowania wspólnych inicjatyw oraz kształtowanie postawy przynależności i uczestnictwa w kulturze „Małej Ojczyzny”. Uczestnicy organizowanej w ramach Projektu imprezy kulturalnej nie ponosili kosztów wstępu, była to impreza otwarta. Powyższe zadanie zostało zrealizowane w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ww. zadanie polegało na zorganizowaniu dla mieszkańców Gminy imprezy kulturalnej o charakterze środowiskowym i integracyjnym. Płatność za zakupione przez Wnioskodawcę usługi i zakupy następowała na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT. W ramach realizacji Projektu zakupiono następujące usługi: wykonanie plakatów promujących podjęte działanie, wykonanie zaproszeń (ulotek) dla wszystkich mieszkańców gminy, wynajem urządzeń rekreacyjno-rozrywkowych dla dzieci, zakup usługi prowadzenia spotkania muzycznego dla dzieci, zakup usługi cateringowej, zakup usługi kabaretowej (Kabaret (…)), zakup usługi kabaretowej (Kabaret (…)), wywołanie zdjęć do wystawy fotograficznej pod hasłem „Ludzie (…)”. W ramach realizacji zadania zakupiono także nagrody dla rodzin uczestniczących w Biegu pokoleniowym oraz materiały biurowe niezbędne do prowadzenia dokumentacji Projektu. Wymienione wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu „Zarazić pasją i entuzjazmem” nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. „Zarazić pasją i entuzjazmem”.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj