Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-78/11/BD
z 2 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-78/11/BD
Data
2011.05.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
opodatkowanie
przychód z działalności wykonywanej osobiście
rada osiedla
spółdzielnie mieszkaniowe
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy przychód z tytułu wynagrodzenia ryczałtowego członka Rady Osiedla zaliczyć należy do przychodów z innych źródeł? W jaki sposób potraktować przychód członka Rady Osiedla, który jest jednocześnie pracownikiem Spółdzielni Mieszkaniowej? Czy od wynagrodzeń ryczałtowych, których przychód przekracza kwotę 200 zł pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych przy zastosowaniu kosztów uzyskania w kwocie miesięcznej 111,25 zł. Czy też od wynagrodzeń ryczałtowych, które nie przekraczają miesięcznie 200 zł potrącać zaliczki zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 31 stycznia 2011r.) uzupełnionym w dniu 01 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 marca 2011r. Znak: IBPB II/1/415-78/11/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 01 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W Spółdzielni Mieszkaniowej członkowie Rady Osiedla otrzymują zgodnie ze Statutem Spółdzielni wynagrodzenie za udział w pracach Rady i jej komisji, bez względu na ilość posiedzeń. Wynagrodzenie jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości 10%, 13%, 15% minimalnego wynagrodzenia. Zgodnie z § 109 Statutu Rady Osiedlowe są organami uprawnionymi do kontroli społecznej oraz formułowania opinii i wniosków w określonych sprawach, przez co stają się współgospodarzami Osiedla, odpowiedzialnymi za efektywne wykorzystanie majątku Spółdzielni i włączenie się w realizację zadań związanych z działalnością gospodarczą Spółdzielni na terenie Osiedla.

Do zakresu działania Rady Osiedla w szczególności należy:

  • współdziałanie z Zarządem przy opracowywaniu projektów planów gospodarczych Spółdzielni, szczególnie w zakresie remontów, kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i działalności społeczno- kulturalnej,
  • sprawowanie nadzoru i kontroli społecznej nad działalnością Administracji Osiedla i Osiedlowych Klubów Kultury,
  • zgłaszanie do Zarządu wniosków i opinii w sprawie przydziału członkom Spółdzielni garaży, poza kolejnością wynikającą z rejestru,
  • stawianie wniosków dotyczących budowy na terenie osiedla placówek handlowych i usługowych, garaży, placów zabaw dla dzieci i innych sposobów zagospodarowania terenu,
  • organizowanie pomocy i opieki nad rodzinami najbiedniejszych członków Spółdzielni,
  • organizowanie prac społecznych w celu podniesienia estetyki Osiedla i poprawy warunków bytowych mieszkańców,
  • wyznaczanie niezbędnego zakresu prac remontowych i ustalanie ich kolejności w ramach środków na remonty wyodrębnionych dla Osiedla, w tym wymiany stolarki okiennej w mieszkaniach i zwrotu nakładów poniesionych przez członków na ten cel - poza ustaloną kolejnością,
  • krzewienie kultury współżycia w domach spółdzielczych, piętnowanie niszczenia mienia społecznego i organizowanie polubownego załatwiania sporów,
  • opiniowanie wniosków w sprawie najmu lokali użytkowych, terenów i garaży oraz ustalanie sposobu wykorzystania tych lokali, terenów i garaży. W przypadku stwierdzenia użytkowania lokalu, terenu czy garażu niezgodnie z przeznaczeniem lub naruszającym postanowienia Statutu - wnioskowanie o rozwiązanie umowy najmu. Opiniowanie wniosków w sprawie: pomocy finansowej członkom Spółdzielni na opłaty za mieszkanie, użytkowania na potrzeby członków wolnych powierzchni i pomieszczeń ogólnego użytku, stawek opłat eksploatacyjnych za użytkowanie mieszkań i wysokości odpisów na fundusz remontowy,
  • współdziałanie z organami Rady Miasta i Policją, organizacjami społecznymi i podmiotami gospodarczymi w dziedzinie realizacji zadań Spółdzielni (gospodarczych, socjalnych i kulturalnych) w Osiedlu, a także innych zadań o charakterze ogólno-miejskim,
  • rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków Spółdzielni oraz opiniowanie projektów regulaminów i uchwał przygotowywanych przez Zarząd Spółdzielni,
  • rozpatrywanie innych spraw związanych z działalnością Osiedla.

W skład Rad Osiedlowych wchodzą między innymi osoby, które są jednocześnie pracownikami Spółdzielni Mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód z tytułu wynagrodzenia ryczałtowego członka Rady Osiedla zaliczyć należy do innych źródeł przychodów...
  2. Czy od wynagrodzeń ryczałtowych, których przychód przekracza kwotę 200 zł pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych przy zastosowaniu kosztów uzyskania w kwocie miesięcznej 111,25 zł...
  3. Czy od wynagrodzeń ryczałtowych, które nie przekraczają miesięcznie 200 zł potrącać zaliczki zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a...
  4. W jaki sposób potraktować przychód członka Rady Osiedla, który jest jednocześnie pracownikiem Spółdzielni Mieszkaniowej...

W ocenie wnioskodawcy, wynagrodzenia ryczałtowe członków Rad Osiedlowych należy zaliczyć do innych źródeł przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłaty ww. wynagrodzeń należy dokonywać bez pobierania zaliczki podatkowej. Po zakończeniu roku podatkowego wszystkim członkom Rad Osiedlowych należy sporządzić informacje PIT 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła. W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18 % przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie zaś do treści art. 30 ust. 8 cyt. ustawy dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy zryczałtowany podatek dochodowy określony tymże przepisem, pobiera się od przychodu, a zatem bez pomniejszania podstawy opodatkowania o składki na ubezpieczenie społeczne. Kwota pobranego zgodnie z powyższym przepisem podatku również nie podlega obniżeniu o składki na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż w myśl art. 27b ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne podlega podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • dochody (przychody) zakwalifikowane są do pkt 2 bądź 5-9 art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z działalności wykonywanej osobiście,
  • kwota należności jest określona w umowie i nie przekracza ona 200 zł,
  • umowa musi zostać zawarta z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż członkowie Rady Osiedla otrzymują zgodnie ze Statutem Spółdzielni wynagrodzenie za udział w pracach Rady i jej komisji, bez względu na ilość posiedzeń, wynagrodzenie jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości 10%, 13%, 15% minimalnego wynagrodzenia. Członkowie Rady Osiedla są organami uprawnionymi do kontroli społecznej oraz formułowania opinii i wniosków w określonych sprawach, przez co stają się współgospodarzami Osiedla, odpowiedzialnymi za efektywne wykorzystanie majątku Spółdzielni i włączenie się w realizację zadań związanych z działalnością gospodarczą Spółdzielni na terenie Osiedla. W skład Rad Osiedlowych wchodzą między innymi osoby, które są jednocześnie pracownikami Spółdzielni Mieszkaniowej.

Zatem jak wynika z wniosku, Rada Osiedla nie jest organem stanowiącym osoby prawnej (Spółdzielni) gdyż pełni ona wyłącznie funkcję opiniotwórczą i doradczą dla organów stanowiących Spółdzielni. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów członków Rady Osiedla do jakiejkolwiek kategorii określonej w art. 13 pkt 2 i 5-9 cyt. ustawy – czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z powyższym przychody członków Rady Osiedla zaliczyć należy do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż Spółdzielnia wypłacając wynagrodzenia członkom Rady Osiedla – bez względu na to czy członek Rady Osiedla jest pracownikiem Spółdzielni, czy też nie – nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych bądź zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika – w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Osoba, która uzyskała świadczenie z tytułu członkostwa w Radzie Osiedla jest zobowiązana wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Powyższe oznacza, iż w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj