Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-566/11-4/BD
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-566/11-4/BD
Data
2011.06.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podstawa opodatkowania
programy
stawka
świadczenie usług
telewizja
usługi kompleksowe


Istota interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego.



Wniosek ORD-IN 917 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu: 1 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki (dalej: S.A.) jest produkcja filmów, seriali i audycji telewizyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, S.A. produkuje w szczególności:

  1. seriale
  2. seriale kryminalne,
  3. seriale komediowe,
  4. seriale animowane,
  5. telenowele,
  6. filmy fabularne,
  7. filmy biograficzne i dokumentalne,
  8. dokumenty cykliczne,
  9. teleturnieje,
  10. programy typu „talk-show”,
  11. programy typu „reality show””,
  12. programy historyczne, kulturalne, muzyczne, kulinarne, sportowe, policyjne, publicystyczne, komediowe.

Powyższe produkcje są realizowane przez S.A. na zlecenie kontrahentów, takich jak przykładowo: Telewizja A. S.A., Telewizja B. S.A., M. S.A. (operator …), Telewizja C. Sp. z o.o. itp. (dalej: „ZIeceniodawcy”). Po zakończeniu produkcji, S.A. przekazuje Zleceniodawcom gotową produkcję, tj. przykładowo, gotowe odcinki serialu lub audycji telewizyjnej otrzymując w zamian stosowne wynagrodzenie (czynności te są w dalszej części wniosku określane jako „usługi produkcyjne”).

Jednocześnie, S.A. przenosi za wynagrodzeniem na Zleceniodawcę autorskie prawa majątkowe do wyprodukowanej dla niego produkcji lub udziela licencji. Wynagrodzenie S.A. za przeniesienie praw autorskich/udzielenie licencji jest określone, w umowach zawieranych przez S.A. ze Zleceniodawcami, odrębnie od wynagrodzenia za usługi produkcyjne. W związku z tym, na wystawianych przez S.A. fakturach widnieje odrębna pozycja dotycząca wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich.

Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego z prośbą o dokonanie klasyfikacji usług produkcyjnych oraz czynności przenoszenia praw autorskich w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego z dnia 3 marca 2011 r. (sygn. …), usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę na rzecz Zleceniodawców, wraz z przeniesieniem praw autorskich, mieszczą się w następujących kategoriach PKWiU:

  • produkcja filmów, seriali, telenowel (z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych) PKWiU 59.11.11.0 „Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych”,
  • produkcja innych programów telewizyjnych, w tym m. in. historycznych, sportowych, rozrywkowych, publicystycznych, komediowych, „talk-show”, „realisty show” itp. - PKWiU 59.11.13.0 „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”.

Spółka zwraca uwagę na fakt, iż w ramach prowadzonej działalności produkuje również utwory o charakterze reklamowym i promocyjnym, np. filmy reklamowe, przeznaczone do emisji w telewizji. Usługi produkcji tych utworów nie są jednak wymienione w stanie faktycznym i nie są przedmiotem tego wniosku, ani nie były przedmiotem wspomnianego wyżej wniosku do urzędu statystycznego.

Z drugiej strony S.A. zaznacza, że w swoich utworach (np. filmach czy serialach), produkowanych w ramach usług produkcyjnych będących przedmiotem tego wniosku, Spółka często zamieszcza określone elementy (np. produkty danej firmy) celem ich promocji. Wynagrodzenie za umieszczanie tych elementów w utworach uzyskuje w większości przypadków Zleceniodawca od podmiotu zainteresowanego ich promocją. W niektórych przypadkach jednak, wynagrodzenie od takiego podmiotu uzyskuje bezpośrednio S.A., przy czym takie usługi również nie są przedmiotem niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązek podatkowy, zarówno dla usługi produkcyjnej, jak również dla czynności przeniesienia praw autorskich, powstaje z dniem wstawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi lub w dacie otrzymania płatności, jeśli płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi. Jeżeli przed dniem zakończenia usługi dokonana jest płatność, obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania tej płatności.

Ustawa o VAT przewiduje również, dla różnych rodzajów towarów i usług, szereg przepisów szczegółowych dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego. S.A. stoi jednak na stanowisku, iż żaden z tych przepisów szczegółowych nie ma zastosowania do usług produkcyjnych wobec czego, obowiązek podatkowy dla tych usług powstaje na powyższych zasadach ogólnych.

Co więcej, Spółka stoi również na stanowisku, iż powyższe zasady ogólne będą miały zastosowanie również do czynności przeniesienia praw autorskich. Czynności te stanowią bowiem, świadczenie pomocnicze w stosunku do usługi produkcyjnej, wobec czego, mając na uwadze wspomniane powyżej orzeczenie ETS w sprawie CPP, będą do niej miały zastosowanie zasady opodatkowania właściwe dla usługi, w tym również zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.

W konsekwencji, S.A. stoi na stanowisku, iż obowiązek podatkowy, zarówno dla usługi produkcyjnej, jak również dla czynności przeniesienia praw autorskich, powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi lub w dacie otrzymania płatności, jeśli płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy.

W myśl przepisu art. 19 ust. 5 ustawy, ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Z kolei na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Nadmienia się, że z dniem 1 kwietnia 2011 r. (z wyjątkami określonymi w art. 1 pkt 25, art. 2 i 9 oraz art. 1 pkt 33 lit. d tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).

Art. 106 ust. 1 na podstawie ww. ustawy od dnia 1 kwietnia 2011 r. otrzymał brzmienie:

„Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16”.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Jak wskazano wyżej, ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.). Jednakże przepisy ustalające szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, nie odnoszą się do usług produkcyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej S.A. jest produkcja filmów, seriali i audycji telewizyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, S.A. produkuje w szczególności: seriale, seriale kryminalne, seriale komediowe, seriale animowane, telenowele, filmy fabularne, filmy biograficzne i dokumentalne, dokumenty cykliczne, teleturnieje, programy typu „talk-show”, programy typu „reality show”, programy historyczne, kulturalne, muzyczne, kulinarne, sportowe, policyjne, publicystyczne oraz komediowe.

Powyższe produkcje są realizowane przez S.A. na zlecenie kontrahentów, takich jak: Telewizja A. S.A., Telewizja B. S.A., M. S.A. (operator …), Telewizja C. Sp. z o.o. itp. Po zakończeniu produkcji, S.A. przekazuje Zleceniodawcom gotową produkcję, tj. przykładowo, gotowe odcinki serialu lub audycji telewizyjnej otrzymując w zamian stosowne wynagrodzenie.

Jednocześnie, S.A. przenosi za wynagrodzeniem na Zleceniodawcę autorskie prawa majątkowe do wyprodukowanej dla niego produkcji lub udziela licencji. Wynagrodzenie S.A. za przeniesienie praw autorskich/udzielenie licencji jest określone, w umowach zawieranych przez S.A. ze Zleceniodawcami, odrębnie od wynagrodzenia za usługi produkcyjne. W związku z tym, na wystawianych przez S.A. fakturach widnieje odrębna pozycja dotycząca wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego, usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę na rzecz Zleceniodawców, wraz z przeniesieniem praw autorskich, mieszczą się w następujących kategoriach PKWiU:

  • produkcja filmów, seriali, telenowel (z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych) PKWiU 59.11.11.0 „Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych”,
  • produkcja innych programów telewizyjnych, w tym m. in. historycznych, sportowych, rozrywkowych, publicystycznych, komediowych, „talk-show”, „realisty show” itp. - PKWiU 59.11.13.0 „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2011 r. nr ILPP1/443-566/11-3/BD stwierdzono, że usługa produkcji programów telewizyjnych wraz z przeniesieniem praw autorskich jest usługą kompleksową, przy czym za usługę główną należy uznać usługę produkcji programów telewizyjnych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy dla usługi produkcyjnej wraz z przeniesieniem praw autorskich, powstaje z dniem wystawienia faktury, lecz nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi lub w dacie otrzymania płatności, jeśli płatność została otrzymana przed zakończeniem usługi.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

Rozstrzygnięcie dotyczące stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług produkcyjnych oraz w zakresie opodatkowania przeniesienia autorskich praw majątkowych lub udzielania licencji do produkcji telewizyjnych, zostało załatwione interpretacjami z dnia 16 czerwca 2011 r. nr ILPP1/443-566/11-2/BD i nr ILPP1/443-566/11-3/BD.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj