Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-493/11-2/TK
z 8 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-493/11-2/TK
Data
2011.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odliczanie podatku naliczonego
parafia
podatek naliczony


Istota interpretacji
Czy Parafia pw. XXX może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013?



Wniosek ORD-IN 260 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymskokatolicka pw. XXX nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

W II kwartale 2010 r. Parafia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi” objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 23 lutego 2011 r. w X została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Cel operacji: Zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowienie dachu oraz elewacji kościoła parafialnego pw. XXX.

W wyniku realizacji projektu Parafia nie osiągnęła żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Działania w ramach realizacji operacji polegały na:

  • pracach rozbiórkowych oraz renowacyjnych na wieży oraz dachu z dachówki,
  • remoncie elewacji,
  • zagospodarowaniu terenu wokół kościoła (chodniki, ogrodzenie),
  • pokryciu kosztów opracowania kosztorysu oraz kosztów nadzoru inspektorskiego.

Wszystkie poniesione koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi” objętego PROW na lata 2007-2013.

W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…)) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Parafia pw. XXX złożyła niniejszy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia pw. XXX może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn. „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz zagospodarowaniem z terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013. Parafia pw. XXX jest podmiotem, który nie prowadzi działalności gospodarczej i jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT z tego też powodu nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług stanowi o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

W II kwartale 2010 r. Parafia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi” objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 23 lutego 2011 r. w X została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Cel operacji: Zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowienie dachu oraz elewacji kościoła parafialnego pw. XXX.

W wyniku realizacji projektu Parafia nie osiągnęła żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Działania w ramach realizacji operacji polegały na:

  • pracach rozbiórkowych oraz renowacyjnych na wieży oraz dachu z dachówki,
  • remoncie elewacji,
  • zagospodarowaniu terenu wokół kościoła (chodniki, ogrodzenie),
  • pokryciu kosztów opracowania kosztorysu oraz kosztów nadzoru inspektorskiego.

Wszystkie poniesione koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania „Odnowa i Rozwój Wsi” objętego PROW na lata 2007-2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym tym podatkiem.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) – obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r.

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafia nie może odzyskać podatku VAT poniesionego we związku z realizacją operacji pn.: „Odnowienie dachu oraz elewacji wraz z zagospodarowaniem terenu wokół kościoła parafialnego pw. XXX” w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013.

Tut. Organ informuje, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązywało do dnia 5 kwietnia 2011 r. Natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj