Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-681/10-2/JW
z 13 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-681/10-2/JW
Data
2010.12.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
faktura VAT
kasa rejestrująca
usługi pogrzebowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Brak możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 588 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2010r. (data wpływu 13.09.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.09.2010r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zadania własne gminy obejmują sprawy cmentarzy gminnych. Skonkretyzowaniem w/w zapisu są uregulowania ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz.295 z późn. zm.) Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych należy do zadań własnych gminy. W myśl art. 2 ust. 1 utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do zadań własnych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

Wysokość opłat za korzystanie z terenu cmentarza ustalona jest Uchwałą Rady Miasta dnia 17 grudnia 2009 r. Gmina dysponuje opinią Głównego Urzędu Statystycznego, iż usługi polegające na pobieraniu opłat za miejsca pochówku na cmentarzu oraz za korzystanie z terenu cmentarza, obiektów cmentarnych (kaplica, chłodnia, pomieszczenie administracyjno-gospodarcze) mieszczą się w grupowaniu:

  • PKWiU 93.03.11-00.00 ,,usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów” - wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) oraz
  • PKWiU 93.03.11-00.00 „usługi związane z przeprowadzaniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów”- wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Gmina dysponuje też postanowieniem naczelnika właściwego urzędu skarbowego wydanym dla Urzędu Miasta w trybie ówcześnie obowiązującego art. 14a Ordynacji podatkowej, iż pomimo, że sama wysokość w/w opłat regulowana jest Uchwałą Rady Miasta to z osobami i podmiotami je uiszczającymi gminę łączy stosunek o charakterze cywilnoprawnym, a więc nie mogą one korzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji takiego stanowiska nie może ona też korzystać ze zwolnienia określonego w kolejnych rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, które zwalniają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem czynności dokonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę Gmina odprowadza podatek VAT z tytułu pobierania opłat za w/w czynności w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 (poz. 160 załącznika nr 3) ustawy o VAT.

Podkreślić należy, iż każdorazowo w/w czynności są dokumentowane fakturą VAT. Nabywcami ich są zarówno osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (z reguły firmy pogrzebowe) jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej również wymagają wystawienia faktur, gdyż zazwyczaj muszą się nimi posłużyć przy załatwianiu spraw związanych z pogrzebem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, związanych z wypłatą zasiłku pogrzebowego. Faktury te są wystawiane na terenie cmentarza i tam odbierane przez nabywcę, zaś uregulowanie należności na rzecz Gminy odbywa się poprzez wpłatę do kasy prowadzonej przez wyłonioną w drodze przetargu Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która zgodnie z zawartą z Gminą umową jest zarządcą cmentarza komunalnego. Spółka ta zgodnie z postanowieniami umowy przekazuje wpłacone należne Gminie środki na rachunek bankowy Gminy do każdego 20-tego następnego miesiąca. Wyłonienie zarządcy odbyło się po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U z 2007r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) Jak już wspomniano ewidencjonowanie w/w czynności odbywa się każdorazowo poprzez wystawienie faktury VAT, gdzie jako sprzedawca figuruje Gmina zaś jako nabywca albo firma pogrzebowa albo osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (najczęściej członek rodziny zmarłego). W tym drugim przypadku zgodnie z przepisami ustawy o VAT faktura nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej NIP takiej osoby.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności zakwalifikowane jako usługi o symbolu PKWiU 93.03 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, świadczone przez Gminę, każdorazowo dokumentowane przez nią jako sprzedawcę fakturą VAT wystawianą dla takiego nabywcy, w sytuacji gdy uregulowanie należności odbywa się poprzez zapłatę gotówkową do kasy wyłonionej w przetargu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która zgodnie z zawartą z Gminą umową jest zarządcą komunalnego cmentarza i która to Spółka środki te przelewa na rachunek bankowy Gminy do 20 dnia następnego miesiąca, zaś podatek VAT z w/w tytułu odprowadzany jest przez Gminę do urzędu skarbowego do 25 dnia następnego miesiąca-korzystać mogą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wymienionego w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930 z późn. zm.), które wchodzi w życie w dniu 1 stycznia 2011 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika figurują czynności zdefiniowane jako: ,,świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia. W dniu 31 grudnia 2010 r. traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) - a tym samym zwolnienie, o którym mowa w poz. 30 załącznika tego rozporządzenia tj. zwolnienie usług pogrzebowych i pokrewnych, symbol PKWiU 93.03. Pomimo utraty w dniu 31 grudnia 2010 r. mocy przez w/w rozporządzenie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż czynności opisane szczegółowo w poz. 54 niniejszego wniosku korzystałyby nadal ze zwolnienia przedmiotowego, ale innego - tj. zawartego w poz. 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Takie stanowisko Wnioskodawcy wynika z faktu, iż na w/w czynności, każdorazowo jak dotychczas, wystawiane byłyby faktury VAT ze szczegółowym określeniem danych dotyczących nabywcy, jak też z adnotacją dotyczącą danych zmarłego, które ujęte byłyby w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust.3 ustawy tj.: w rejestrze sprzedaży zaś dane z rejestru w zestawieniu zbiorczym rejestrów i w finale w deklaracji VAT-7.

Konsekwencją stanowiska tak Głównego Urzędu Statystycznego jak i naczelnika właściwego urzędu skarbowego jest opodatkowywanie przez Gminę w/w czynności, w przypadku zaś usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej czynności te korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 30 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797), w którym jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania widnieją „ usługi pogrzebowe i pokrewne” PKWiU 93.03. W/w rozporządzenie obowiązuje do końca bieżącego roku. Z analizy uregulowań nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., które ukazało się w Dzienniku Ustaw nr 138 pod poz. 930 i które posiada długi okres vacatio legis, gdyż wchodzi w życie w dniu 1 stycznia 2011 r. wynika, iż w/w czynności nie zostały już ujęte w załączniku do rozporządzenia jako czynność zwolniona z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących. Jednocześnie z treści nowego rozporządzenia (chociaż zapis analogicznej treści funkcjonował i w starym rozporządzeniu) wynika, iż zwalnia się „świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła” - poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Jednocześnie do dnia 30 kwietnia 2011 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia - § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia.

Ponadto na cmentarzu prowadzona jest dokumentacja cmentarna w formie pisemnej i elektronicznej w szczególności księga osób pochowanych, księga grobów i alfabetyczny spis osób pochowanych na cmentarzu. Tak więc w tym przypadku wymóg zainstalowania kasy rejestrującej jako instrumentu walki z szarą strefą w działalności gospodarczej polegającą na ukrywaniu obrotów przez część prywatnych przedsiębiorców w przypadku jednostki samorządu terytorialnego realizującej zadania publiczne, z punktu widzenia wykładni celowościowej nie wydaje się zasadny, również dlatego, iż czynności te są przez Gminę szczegółowo rejestrowane w różnych urządzeniach ewidencyjnych. Jak już wspomniano faktura z danymi potrzebna jest osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej do załatwienia formalności w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i każdorazowo niezależnie nawet od zgłoszonego żądania byłaby nadal wystawiana. Kwoty te zaś, wpłacane do kasy wyłonionego w przetargu zarządcy cmentarza komunalnego, zgodnie z zawartą z nim w tym zakresie umową przekazywane byłyby nadal, po zakończeniu danego miesiąca na rachunek bankowy Gminy. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy spełnione byłyby literalne wymogi, o których mowa w w/w przepisie tj.:

  1. zapłata tak jak dotychczas wpływałaby „na rachunek bankowy podatnika” czyli Gminy,
  2. ,,z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła” , gdyż jak już podkreślano:
    • na każdą sprzedaż wystawiona będzie jak dotychczas faktura VAT ujęta w rejestrze sprzedaży,
    • z ewidencji cmentarnej również wynika kto dokonuje zapłaty i z jakiego tytułu.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w opisanym szczegółowo w poz. 54 wniosku stanie faktycznym możliwe byłoby w odniesieniu do tych czynności zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, o którym w poz. 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797). Na podstawie zapisów zawartych w § 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 30 tego załącznika wymieniono usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż zadania własne Gminy obejmują sprawy cmentarzy gminnych tj. zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych należy do zadań własnych gminy, natomiast utrzymanie i zarządzanie tymi cmentarzami należy do zadań własnych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony. Wysokość opłat za korzystanie z terenu cmentarza ustalona jest Uchwałą Rady Miasta. Usługi polegające na pobieraniu opłat za miejsca pochówku na cmentarzu oraz za korzystanie z terenu cmentarza, obiektów cmentarnych (kaplica, chłodnia, pomieszczenie administracyjno-gospodarcze) mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 93.03.11-00.00 „usługi związane z przeprowadzaniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacją grobów”- wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Świadczone usługi każdorazowo dokumentowane są fakturą VAT, gdzie jako sprzedawca figuruje Gmina. Nabywcami są zarówno osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (z reguły firmy pogrzebowe) jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej również żądają wystawienia faktur, gdyż zazwyczaj muszą się nimi posłużyć przy załatwianiu spraw związanych z pogrzebem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (wypłata zasiłku pogrzebowego). Faktury te są wystawiane na terenie cmentarza i tam odbierane przez nabywcę. Uregulowanie należności na rzecz Gminy odbywa się poprzez wpłatę do kasy prowadzonej przez wyłonioną w drodze przetargu Spółkę z o. o., która zgodnie z zawartą z Gminą umową jest zarządcą cmentarza komunalnego. Spółka ta zgodnie z postanowieniami umowy przekazuje wpłacone należne Gminie środki na rachunek bankowy. Należności przekazywane są do każdego 20-tego dnia następnego miesiąca. Wyłonienie zarządcy odbyło się po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego.

Istotą zapytania Wnioskodawcy jest to, czy w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), które wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2011r., będzie miał obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej zakwalifikowane usługi o symbolu PKWiU 93.03 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, świadczone przez Gminę, każdorazowo dokumentowane przez nią fakturą VAT wystawianą dla nabywcy, w sytuacji gdy uregulowanie należności odbywa się poprzez zapłatę gotówkową do kasy wyłonionej w przetargu Spółki, która zgodnie z zawartą z Gminą umową jest zarządcą komunalnego cmentarza i która to Spółka środki te przelewa na rachunek bankowy Gminy do 20-tego dnia następnego miesiąca.

Jak zaznaczono wyżej, od 1 stycznia 2011r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników regulować będzie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  • do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • do dnia 30 kwietnia 2011r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia (…).

Z treści ww. załącznika wynika, że ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej nie będą mogły korzystać już m.in. usługi pogrzebowe, tak więc nowe grupy podatników (w tym Wnioskodawca), dla których przewidziano od 1 maja 2011r. kasy fiskalne, będą mogły korzystać z obowiązującego obecnie zwolnienia tylko do końca kwietnia 2011 r.

W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

  • przy czym: powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem, Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za świadczenie usług w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Odnośnie dokumentowania wszystkich transakcji fakturami VAT należy wskazać, iż stosownie do treści art. 106 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1 – 3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych).

Natomiast obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338) określa m. in. warunki stosowania kas przez podatników.

Jak wynika z treści § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z kolei § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2 są obowiązani do dokonania ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2 są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Stosownie do § 7 ust. 7 rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Mając na uwadze przepis § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia stwierdzić należy, że ustanawia on wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Przepis § 7 ust. 7 nie przyznaje natomiast prawa do używania kas przez podatnika kas należących do osób trzecich. Innymi słowy, wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu a nie używania w prowadzonej działalności podatnika kasy należącej do innego podmiotu.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż w przypadku gdy wpłata na rachunek bankowy następuje pośrednio, tj. przy udziale Spółki zarządzającej cmentarzem komunalnym, nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Zauważyć bowiem należy, iż klient dokonując zakupu usługi pogrzebowej, zapłaty będzie dokonywać gotówką u zarządcy cmentarza - Spółki wyłonionej w przetargu, która wykonuje zadania na rzecz Gminy. W takim przypadku, pomimo dokonania przez Spółkę zbiorczego przelewu na rachunek bankowy Gminy należy stwierdzić, iż nie została spełniona przesłanka warunkująca prawo do korzystania ze zwolnienia określonego § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem podatnik z chwilą przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zobowiązany będzie do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Wnioskodawca z dniem 1 maja 2011r. będzie zobowiązany do zainstalowania kasy rejestrującej, o ile przekroczy limit 40.000 zł określony w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, a sprzedaż usług będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, ponieważ usługi pogrzebowe na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930) zostały wyłączone ze zwolnienia z obowiązku ewidencji ich sprzedaży na kasie rejestrującej.

Końcowo tutejszy organ pragnie nadmienić, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj