Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-8/11/DG
z 7 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-8/11/DG
Data
2011.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
klasyfikacje
podatek akcyzowy
samochód ciężarowy


Istota interpretacji
Czy samochód klasyfikowany do kodu CN 8704 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
Czy zmiany wprowadzone po jego rejestracji powodują obowiązek zapłaty podatku



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011r. (data wpływu 4 stycznia 2011r.), uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 31 marca 2011r) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego.

Na podstawie art. 169 § Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 23 marca 2011r. (prawidłow doręczonym 24 marca 2011r) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca udzielił za pismem z 30 marca 2011r. (data wpływu 31 marca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłej:

Wnioskodawca przymierza się do zakupu pojazdu mechanicznego zabudowanego na bazie samochodu typu kombi od dostawcy D. Niemcy zasadniczo przeznaczonego do transportu towarów. Powyższy pojazd jest sprzedawany w wersji ciężarowej 2-osobowej, pojazd posiada silnik Diesla. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy przemierza się do zakupu w formie importu indywidualnego.

Pojazd spełnia poniższe kryteria:

  • na stałe zamontowana ściana oddzielająca część pasażerską od towarowej,
  • pojazd nie posiada tylnych siedzeń,
  • punkty mocowania siedzeń oraz kotwienia pasów bezpieczeństwa są trwale zablokowane,
  • w części bagażowej trwale zamocowana płyta podłogowa wraz z uchwytami bagażowymi,
  • w części bagażowej na znaczącej powierzchni brak tapicerki,
  • okna części bagażowej zabezpieczone od wewnątrz przed ewentualnymi uszkodzeniami,
  • pojazd posiada niemiecki dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu gdzie zaznaczona jest wersja ciężarowa oraz ilość osób: 2-osobowy,
  • pojazd spełnia kryterium, że powierzchnia ładunkowa jest dłuższa niż 50 % przestrzeni wewn. pojazdu ogółem,
  • pojazd spełnia kryterium, że powierzchnia ładunkowa jest dłuższa niż 50% rozstawu osi,
  • pojazd spełnia kryterium, ze ładowność części bagażowej jest większa niż 50% całkowitej ładowności pojazdu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przestawił, że:

  • nabycie opisanego we wniosku pojazdu samochodowego będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (w momencie sprzedaży samochodu zostanie odprowadzony podatek VAT),
  • dopuszczalna masa całkowita pojazdu nabytego do działalności gospodarczej wynosi 3250 kg,
  • dopuszczalna ładowność nabytego pojazdu wynosi 665 kg,
  • nabyty pojazd jest pojazdem samochodowym mającym jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ściana lub trwała przegrodą, klasyfikowanym na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
  • Wnioskodawca będzie w posiadaniu zaświadczenia wydanego przez okręgowa stację kontroli pojazdów o przeprowadzonym badaniu technicznym potwierdzającym spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz transporcie drogowym (dz.U. Nr 247, poz. 1652),
  • Wnioskodawca będzie w posiadaniu dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu wymagań o których mowa w ww. ustawie,
  • Zmiany spowodowane w pojeździe po jakimś czasie użytkowania mogą spowodować, iż pojazd samochodowy przestanie spełniać warunki, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ww. ustawy, aczkolwiek punkty mocowania tylnych siedzeń i pasów bezpieczeństwa zostały zabezpieczone przed dalszym użytkowaniem,
  • Nabyty pojazd nie jest pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym wymienionym w załączniku do ww. ustawy,
  • zmiany dokonane w pojeździe po jakimś czasie użytkowania zostaną dokonane po pierwszej rejestracji na terytorium kraju,
  • Wnioskodawca dokonał klasyfikacji nabytego pojazdu samochodowego do kodu CN 8704 zgodnie z Nomenklaturą Scaloną CN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego samochodu zaklasyfikowanego przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 należy zapłacić akcyzę...
  2. Czy w przypadku położenia po jakimś czasie użytkowania pojazdu dwóch dodatkowych foteli do pojazdu (pojazd nadal pozostanie pojazdem ciężarowym 4-osobowym, nadal będzie spełniał kryterium, że jego ładowność części bagażowej jest większa niż 50% całkowitej łądowności pojazdu, natomiast nie będzie spełniał pozostałych ww. kryteriów) powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyty pojazd jest to pojazdem o CN 8704 i nie jest wymagana opłata podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego tego pojazdu z uwagi na brak cech, o których mowa w art. 100 ust. 4 ustawy akcyzowej.

Natomiast zmiany dokonane w pojeździe po jakimś czasie użytkowania (pokonane po jego pierwszej rejestracji na terytorium kraju) nie powodują powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Jednocześnie organ wydający interpretacje przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony, w myśl przepisów Ordynacji podatkowych dotyczących interpretacji indywidualnych, do weryfikowania przedstawionego zdarzenia przyszłego lub też jego kwestionowania.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o kod CN 8704, do którego został przyporządkowany przez Wnioskodawcę nabywany pojazd, i który to kod odnosi się do samochodów ciężarowych.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnoto
  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należytej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – art. 100 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Równocześnie zauważyć należy, iż opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju w stosunku do których wystąpiły czynności określone w art. 100 ust. 1-2c ww. ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym jeżeli po pierwszej rejestracji na terytorium kraju samochodu ciężarowego, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, Wnioskodawca dokona w przedmiotowym pojeździe zmian, to czynność ta nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Innymi słowy w takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie obciążony akcyzą.

Reasumując nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów ciężarowych klasyfikowanych do kodu CN 8704 jak i zmiany dokonywane przez Wnioskodawcę dokonane po jego zarejestrowaniu zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Należy zaznaczyć także, iż do opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów określonych w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym nie mają zastosowania przepisy zawarte w ustawie z 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), gdyż cyt. wyżej ustawa o podatku akcyzowym w sposób autonomiczny reguluje kwestię opodatkowania akcyzą określonych samochodów, bez odnoszenia się do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe za względzie stwierdzić należy, iż w stosunku do samochodów ciężarowych klasyfikowanych wg Wnioskodawcy do kodu CN 8704, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Informuje się ponadto, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w kwestiach prawidłowości zaklasyfikowania nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu będącego przedmiotem wniosku do kodu CN 8704 oraz odliczenia podatku VAT zostały zawarte w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj