Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1732/10/AZ
z 15 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1732/10/AZ
Data
2011.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
instalacja kasy rejestrującej
limit obrotu


Istota interpretacji
obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010r. (data wpływu 17 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 1 lutego 2011r.) oraz pismem z dnia 8 lutego 2011r. (data wpływu 10 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży książek przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 1 lutego 2011r.) oraz pismem z dnia 8 lutego 2011r. (data wpływu 10 lutego 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1732/10/AZ z dnia 19 stycznia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest placówką oświatową w myśl przepisu art. 43 ustawy o VAT. W ramach swoich struktur organizacyjnych uczelnia w 2010r. powołała wydawnictwo, w którym planuje drukować i rozprowadzać książki, plakaty itp. dla studentów i osób fizycznych. Uczelnia poza czesnym, które jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej nie ma innych obrotów nieewidencjonowanych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano symbol PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

  • 80.30.11 symbol PKWiU określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosowało się do dnia 31 grudnia 2010r.
  • 85.42.12.2 symbol PKWiU określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.

Wnioskodawca nie świadczy usług zakwaterowania.

Przychodem uczelni jest czesne (opłata za naukę) płacone przez studentów na podstawie indywidualnej umowy Uczelni z każdym studentem. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia od października 2003r. na podstawie decyzji Ministeria Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 kwietnia 2003r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prowadząc tego typu działalność Wnioskodawca ma obowiązek zakupu kasy rejestrującej...
    Przychody z tytułu czesnego za okres od 1 stycznia 2010r. do 30 września 2010r. wyniosły 7 659 215,00 zł.
  2. Czy w takim przypadku obowiązuje Wnioskodawcę limit obrotów 20 000,00 (za I rok działalności wydawnictwa), tj. kwota obrotów nieewidencjonowanych, do której zakup kasy fiskalnej nie jest wymagany...
  3. Czy wszystkie przychody z tytułu opłat czesnego (tj. usługi zwolnionej z obowiązku stosowania kasy rejestrującej) oraz sprzedaży książek należy ewidencjonować na kasie rejestrującej od pierwszego dnia sprzedaży książek osobom fizycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku zakupu kasy rejestrującej i rejestrowania w niej wszystkich przychodów tj. z tytułu czesnego i sprzedaży książek, bo obowiązuje go limit obrotów dla sprzedaży nieewidencjonowanej wydawnictwa – 20 000,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797), do dnia 31 grudnia 2010r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl natomiast § 3 ust. 5 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Należy zauważyć, iż ww. unormowania zostały utrzymane w mocy rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. (§ 3 ust. 1 pkt 2, § 3 ust. 6 i 7).

Ww. przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe).

Zwolnienie przedmiotowe zwalnia z ewidencjonowania tylko określone towary lub czynności (§ 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), natomiast zwolnienie podmiotowe zwalnia podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności (§ 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2010r. powołał wydawnictwo, w którym planuje drukować i rozprowadzać książki, plakaty itp. dla studentów i osób fizycznych. Uczelnia poza czesnym, które jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej nie ma innych obrotów nieewidencjonowanych. Przychody z tytułu czesnego za okres od 1 stycznia 2010r. do 30 września 2010r. wyniosły 7 659 215,00 zł.

Istota problemu w rozpatrywanej sprawie sprowadza się do kwestii ustalenia limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w sytuacji prowadzenia sprzedaży objętej zwolnieniem przedmiotowym i nie objętej tym zwolnieniem.

Mając na uwadze definicję obrotu zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obliczając kwotę obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, bierze się pod uwagę całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie wyłączając sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z tym przepisem każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kryterium zwolnienia podmiotowego jest wielkość uzyskanych obrotów.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności), w ramach jednej firmy, posiadającej jeden numer NIP.

Jak wskazano powyżej, ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności.

W przypadku więc gdy Wnioskodawca prowadził wyłącznie sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku, tj. czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, to pomimo przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł, nie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), po przekroczeniu kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Zaznaczenia również wymaga, iż zgodnie z powołanym powyżej § 3 ust. 5 rozporządzenia, limit 20 000 zł obrotu obligujący do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dotyczy wyłącznie podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010r. Jednocześnie limit ten jak wykazano powyżej dotyczy całej prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a nie tylko sprzedaży objętej obowiązkiem ewidencjonowania, w rozpatrywanym przypadku sprzedaży z tytułu prowadzenia wydawnictwa.

Wnioskodawca wskazał, iż przychody z tytułu czesnego, które jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej za okres od 1 stycznia 2010r. do 30 września 2010r. wyniosły 7 659 215,00 zł.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca przekroczył kwotę obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł. Zatem każda sprzedaż na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ustawy o VAT, nieobjęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania, po przekroczeniu tej kwoty winna zostać przez Wnioskodawcę zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Tym samym planując rozprowadzanie książek, plakatów itp. dla studentów i osób fizycznych, Wnioskodawca winien mieć na względzie obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu i kwot podatku należnego od pierwszego dnia sprzedaży książek, plakatów itp. osobom fizycznym.

Zatem chcąc wywiązać, się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej Wnioskodawca będzie zmuszony dokonać zakupu kasy rejestrującej, jakkolwiek zaznaczenia wymaga, iż przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek zakupu kasy.

Podsumowując, do obrotu 40.000 zł (lub dla rozpoczynających sprzedaż w 2010r. - 20 000 zł), wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących należy wliczyć sprzedaż zwolnioną przedmiotowo z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

W związku z przekroczeniem ww. limitu obrotów z powodu uwzględnienia w nim przychodów z tytułu czesnego, każda sprzedaż towarów lub świadczenie usług nieobjęte zwolnieniem przedmiotowym, na rzecz rolników ryczałtowych i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej winny być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej, tj. w rozpatrywanej sprawie sprzedaż z tytułu prowadzenia wydawnictwa.

Jednocześnie Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przychodów z tytułu świadczenia usług zwolnionych przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z brzmieniem § 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 25 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU 80, określonego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosowało się do dnia 31 grudnia 2010r.

Należy zauważyć, iż powyższe unormowanie zostało powtórzone w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2011r. rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930).

Zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 29 zostały umieszczone usługi w zakresie edukacji z wyłączeniem:

  • usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
  • usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0).

W świetle powyższego usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 85.42.12.2 określonym zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r., korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r.

Podsumowując Wnioskodawca nie jest obowiązany do ewidencjonowania na kasie rejestrującej wszystkich przychodów tj. z tytułu czesnego i sprzedaży książek. Wnioskodawca obowiązany jest do ewidencjonowania przychodów z tytułu sprzedaży książek, plakatów itp. osobom fizycznym od pierwszego dnia rozpoczęcia tej sprzedaży.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj