Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-430/11/ASz
z 17 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-430/11/ASz
Data
2011.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
nieodpłatne świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie wydawania bezpłatnych biletów wstępu oraz na bezpłatne parkowanie.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydawania bezpłatnych biletów wstępu na Zamek oraz biletów na bezpłatne parkowanie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania wydawania bezpłatnych biletów wstępu na Zamek oraz biletów na bezpłatne parkowanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych ruchu turystycznego związanego z Zamkiem. Ceny biletów wstępu zostały ustalone w drodze zarządzenia Burmistrza Gminy w formie biletów normalnych, ulgowych, lokalnych oraz biletów bezpłatnych przeznaczonych dla dzieci do lat 6, opiekunów grup zorganizowanych, przewodników turystycznych posiadających ważne uprawnienia oraz dla osób posiadających imienne pozwolenie Burmistrza Gminy na bezpłatny wstęp na Zamek i parkowanie samochodu na parkingu poniżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydawanie biletów bezpłatnych na wstęp na Zamek oraz bilet na bezpłatne parkowanie samochodu na parkingu znajdującym się pod Zamkiem będzie skutkować naliczeniem podatku VAT od tych biletów...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z zamierzeniem prowadzenia ewidencji bezpłatnych biletów za wstęp na Zamek oraz bezpłatne parkowanie pojazdów na parkingu znajdującym się pod Zamkiem, wydawanie bezpłatnych biletów nie zalicza się do nieodpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem świadczenie tych usług jest związane z prowadzeniem działalności mającej na celu obsługę ruchu turystycznego. Wydawanie bezpłatnych biletów będzie się wiązać z możliwością zwiększenia ruchu turystycznego poprzez popularyzację Zamku wśród rodzin posiadających małe dzieci, grup zorganizowanych oraz poprzez relacje prasowe, telewizyjne z odwiedzin gości posiadających zezwolenie na bezpłatne wejście (tj. politycy różnych szczebli samorządowych i rządowych, przedstawiciele świata mediów, aktorzy i inne znane osoby będące w zainteresowaniu mediów). Wnioskodawca zamierza odliczać podatek VAT od zakupów towarów i usług przeznaczonych do obsługi parkingu oraz Zamku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, musi zostać spełniony warunek wymieniony w ww. przepisie, t.j. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych ruchu turystycznego związanego z Zamkiem. Ceny biletów wstępu zostały ustalone w drodze zarządzenia Burmistrza Gminy w formie biletów normalnych, ulgowych, lokalnych oraz biletów bezpłatnych przeznaczonych dla dzieci do lat 6, opiekunów grup zorganizowanych, przewodników turystycznych posiadających ważne uprawnienia oraz dla osób posiadających imienne pozwolenie Burmistrza Gminy na bezpłatny wstęp na Zamek i parkowanie samochodu na parkingu poniżej.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy wydawanie bezpłatnych biletów za wstęp na Zamek oraz bezpłatne parkowanie pojazdów na parkingu znajdującym się pod Zamkiem, stanowi świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. A zatem, usług bezpłatnego wydawania biletów dla dzieci do lat 6, opiekunów grup zorganizowanych, przewodników turystycznych posiadających ważne uprawnienia oraz dla osób posiadających imienne pozwolenie Burmistrza Gminy na bezpłatny wstęp na Zamek i parkowanie samochodu na parkingu poniżej, nie można uznać za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ponieważ Wnioskodawca zamierza również prowadzić działalność polegającą na sprzedaży biletów wstępu na Zamek.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wydawanie bezpłatnych biletów jest związane z prowadzeniem działalności mającej na celu obsługę ruchu turystycznego. Wydawanie bezpłatnych biletów będzie się wiązać z możliwością zwiększenia ruchu turystycznego poprzez popularyzację Zamku wśród rodzin posiadających małe dzieci, grup zorganizowanych oraz poprzez relacje prasowe i telewizyjne z odwiedzin gości posiadających zezwolenie na bezpłatne wejście (tj. politycy różnych szczebli samorządowych i rządowych, przedstawiciele świata mediów, aktorzy i inne znane osoby będące w zainteresowaniu mediów), co również przesądza o związku świadczonych usług z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan przyszły sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj