Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1813/10/AZ
z 17 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1813/10/AZ
Data
2011.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny


Istota interpretacji
obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży usług myjni samochodowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010r. (data wpływu 2 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2011r. (data wpływu 11 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży usług myjni samochodowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów ze sprzedaży usług myjni samochodowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lutego 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1813/10/AZ z dnia 24 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca w miesiącu grudniu 2010r. ma zamiar uruchomić myjnię samochodową bezdotykową, bezobsługową. Z myjni będą korzystały przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, musi więc być kasa fiskalna. Myjnia samochodowa działa w ten sposób, że posiada automat wrzutowy, do którego klient wrzuca pieniądze, a następnie wybiera program mycia.

W piśmie z dnia 5 lutego 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w grudniu 2010r. nie uruchomił działalności w myjni bezdotykowej ze względu na opóźnienie w realizacji inwestycji. W związku z czym nie rozpoczął w 2010r. ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak często należy opróżniać automat wrzutowy i po przeliczeniu gotówki zarejestrować operację na kasie fiskalnej, czy konieczne są dodatkowe dokumenty potwierdzające ilość wybranej gotówki, jeżeli tak to jakie...

Zdaniem Wnioskodawcy, (doprecyzowanym w piśmie z dnia 5 lutego 2011r.) operacja opróżniania automatu (myjni) z gotówki powinna zostać wykonana na koniec każdego dnia. Po opróżnieniu automatu wrzutowego, przeliczeniu gotówki, sporządzeniu dokumentu kasa przyjmie (KP) według poszczególnych stanowisk myjni, dopiero wartość gotówki winna być wprowadzona do kasy fiskalnej, a następnie winien być wydrukowany raport dobowy fiskalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zgodnie z brzmieniem § 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 41 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność ²)

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010r.

Należy zauważyć, iż powyższe unormowanie zostało powtórzone w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2011r. rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930).

Zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 40 zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydającym bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności: ²)

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Gdzie ²) oznacza, że zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma zamiar uruchomić myjnię samochodową bezdotykową, bezobsługową. Z myjni będą korzystały przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Myjnia samochodowa działa w ten sposób, że posiada automat wrzutowy, do którego klient wrzuca pieniądze, a następnie wybiera program mycia.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy usługi są świadczone na zasadzie samoobsługi, a należność jest przyjmowana w systemie bezobsługowym w bilonie lub banknotach, nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia ww. usług za pomocą kasy rejestrującej.

W związku z powyższym, przepisy w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie określają jak często należy opróżniać automat wrzutowy, rejestrować operację na kasie rejestrującej, ani nie wskazują na konieczność prowadzenia dodatkowej dokumentacji potwierdzających ilość wybieranej gotówki, bowiem operacja ta nie wymaga ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Warto jednak zauważyć, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwoty podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ust. 3 ustawy).

Ewidencja prowadzona dla celów VAT dokumentuje kwotę uzyskanego obrotu. Zatem bezspornym pozostaje fakt, iż obrót, jaki będzie uzyskiwany w samoobsługowej myjni samochodowej musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w prowadzanej przez Wnioskodawcę ewidencji.

Należy również mieć na względzie unormowanie zawarte w art. 19 ust 17 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku dokonywania dostawy towarów za pośrednictwem automatów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wyjęcia pieniędzy lub żetonów z automatów, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca.

Jak wskazano w treści wniosku, Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010r. W świetle więc przepisów rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2012r. zwolniony będzie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług myjni samochodowej.

Nie można więc zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług przy użyciu bezobsługowej myjni samochodowej musi być kasa fiskalna, a po opróżnieniu automatu wartość gotówki winna być wprowadzona do kasy fiskalnej i wydrukowany raport fiskalny.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj