Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-115/11/DG
z 21 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-115/11/DG
Data
2011.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
import (przywóz)
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
zwierzęta


Istota interpretacji
opodatkowanie importu żywego zwierzęcia w postaci psa o wartości 3000 USD, klasyfikowanego do kodu CN 0106



Wniosek ORD-IN 915 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011r. (data wpływu 26 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu żywego zwierzęcia w postaci psa – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011r. został wniesiony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu żywego zwierzęcia w postaci psa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 30 grudnia 2010r. Wnioskodawca odprawiał w Izbie Celnej Oddział Celny towarowy I psa rasy Siberian-Hasky. Pies został zakupiony w Stanach Zjednoczonych za kwotę 3000 USD i przesłany do Polski liniami lotniczymi L. nr przesyłki AWB …. Niewyobrażalnie długo (9 godzin) trwająca odprawa zakończyła się naliczeniem przez izbę celną podatku VAT w wysokości 2399 zł. Podstawą naliczenia było zaklasyfikowanie zwierzęcia do kodu towaru 0106 19 99 00, który w wykazie kodów w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz.U. z 2004r. nr 87, poz. 826 z późn. zm.) otrzymuje brzmienie „Pozostałe zwierzęta żywe” z wyraźnym odnośnikiem „1”, który określa co następuje „wyłącznie króliki, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych”.

Pies przez nas nabyty jest szczenięciem w wieku 17 tygodni, nie jest psem przeszkolonym, nie był nabyty jako pies przewodnik i jako taki nigdy nie będzie służył, choćby z racji specyfiki rasy. Pies został nabyty do użytku domowego i hodowlanego a nie w celach dalszej odsprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy naliczony podatek VAT przez Izbę Celną został naliczony prawidłowo...

Jeśli tak to w oparciu o jakie przepisy...

Czy w ogóle przepisy podatkowe uwzględniają podatek VAT od sprowadzonych żywych zwierząt przeznaczonych do użytku domowego, a nie do dalszej odsprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy: wg zgromadzonych przez Wnioskodawcę informacji podatek VAT w wysokości 2399 zł został naliczony nieprawidłowo i Wnioskodawca domaga się jego zwrotu. Cała sytuacja naraziła Wnioskodawcę, jego żonę i psa, który po 24 godzinnej podróży został wraz z Wnioskodawcą i jego żoną narażony na kolejne 9 godzinne oczekiwanie na odprawę, a tym samym na stres i stratę czasu.

Dodatkowo Wnioskodawca został zmuszony do dokonania dodatkowych niesłusznie jego zdaniem opłat i strat:

  • 150 zł przygotowanie dokumentów SAD przez zewnętrzną Agencję Celną,
  • 220,20 zł utrata odsetek bankowych z racji konieczności przedwczesnego zerwania lokaty terminowej w banku, gdyż wydatku takiego jak podatek VAT Wnioskodawca nie przewidywał w budżecie na ten cel.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę kod CN 0106 19 99 00 importowanego towaru.

Ponadto zauważa się, mając na uwadze, iż zaistniałe zdarzenie miało miejsce w dniu 30 grudnia 2010r., niniejszą interpretację oparto na przepisach dotyczących podatku od towarów i usług obowiązujących do 31 grudnia 2010r.

W sprawie będącym przedmiotem wniosku, w ocenie Wnioskodawcy import towaru w postaci żywego psa, który nie jest ani nie będzie przewodnikiem dla ociemniałych, przeznaczonego do użytku domowego, a nie do dalszej odsprzedaży, którego wartość wynosiła 3000 USD, nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnoszą się do powyższej oceny Wnioskodawcy stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 2 pk. 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zauważyć należy, że ustawodawca w art. 2 pkt 6 definiując towary, odsyła do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Oznacza to, że zarówno klasyfikacja PKWiU jak CN ma znaczenie dla identyfikacji towaru, jeżeli ustawa czy akty wydane do niej, wskazując określony towar, nawiązują do symbolu PKWiU lub kodu CN w przypadku importu towarów.

Podatnikiem podatku od towarów i usług jest, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoba prawna, jednostka organizacyjna niemajaca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna na której ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjna, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług reguluje art. 41 ust. 1 ww. ustawy zgodnie z którym stawka podatku akcyzowego wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl powyższych regulacji, co do zasady, import towarów opodatkowany jest stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%, chyba, że ustawodawca dla określonych towarów i usług przewidział zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z tego opodatkowania.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 15 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

W tym miejscu należy wskazać, iż powołane w przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie wykazu towarów do celu poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz.U. Nr 87, poz. 826) w stanie faktycznym objętym wnioskiem tj. 30 grudnia 2010r. nie obowiązywało, gdyż straciło moc prawną z dniem 30 kwietnia 2008r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2008r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką podatku w wysokości 7% (Dz.U. Nr 74, poz. 447).

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku obowiązującym aktem prawnym było wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 15 ustawy, rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawka tego podatku w wysokości 7% (Dz.U. Nr 211, poz. 1329 ze zm.), w którym zawarto wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku w wysokości 7%.

Zgodnie z poz. 6 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. stawką podatku w wysokości 7% objęto wymienione w kolumnie „kod CN” towary o kodzie CN * 0106, określone jako pozostałe zwierzęta żywe z indeksem „1)”.

Należy jednak zauważyć, iż stosownie do zawartych w pkt 3) pod załącznikiem do ww. rozporządzenia objaśnień do podpozycji oznaczonych symbolem * umieszczonym w kolumnie „kod CN”, indeks „1)” oznacza, że stawką podatku 7% zostały objęte wyłącznie „króliki, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych”.

Powyższe oznacza, że jedynie te wyroby tj. „króliki, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych” objęte pozpozycją CN 0106 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% określoną w poz. 6 załącznika do ww. rozporządzenia. Oznacza to zarazem, że pozostałe towary objęte kodem CN 0106 nie są objęte załącznikiem do rozporządzenia i nie ma do nich zastosowania obniżona stawka podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zatem błędnie interpretuje, że towary o kodzie CN 0106 inne niż „króliki, pszczoły, jedwabniki i przeszkolone psy przewodniki dla ociemniałych”, nie objęte „wykazem towarów, których import objęty jest stawką podatku w wysokości 7%” nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyłączenie z opodatkowania obniżoną stawka podatku od towarów i usług oznacza bowiem, że importowany towar opodatkowany jest na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Nadmienić również należy, iż w sprawie przedstawionej w stanie faktycznym import towaru w postaci żywego psa o wartości 3000 USD nie jest również objęty zwolnieniem zawartym w rozdziale 3 Działu VIII ustawy o podatku od towarów i usług odnoszącym się do zwolnień z tytułu importu towarów, gdyż przepisy zawarte w tym rozdziale nie przewidują w przedmiotowym przypadku zwolnienia. Przykładowo zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku import towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorcy przebywającego na terytorium kraju, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 22 euro.

W myśl zaś art. 52 ust. i ust. 2 ustawy zwalnia się od podatku import towarów umieszczonych w przesyłce, jeżeli wartość przesyłki nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 45 euro, wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, jeżeli dodatkowo spełnione są warunki, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1-3.

Natomiast na podstawie art. 56 ust. 1 ust. 2 ustawy, w przypadku podróżnych w transporcie lotniczym, zwalnia się od podatku import towarów przywożonych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, jeżeli ilość i rodzaj tych towarów wskazuje na przywóz o charakterze niehandlowym, a wartość tych towarów nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 430 euro.

Stosownie zatem do powyższego w przedmiotowym przypadku nie ma znaczenia, że sprowadzony z kraju trzeciego towar (żywy pies) jest przeznaczony do użytku domowego, a nie do dalszej odsprzedaży.

Należy także wskazać, iż przepisy zawarte w art. 83 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące szczególnych przypadków zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, nie będą miały również zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nie przewidują one objęcia tą stawka, importu żywego zwierzęcia w postaci psa.

Reasumując - w związku z faktem, iż ustawa o podatku od towarów i usług przyjmuje zasadę, według której stawka podstawowa obowiązuje dla wszystkich czynności opodatkowanych za wyjątkiem tych, które zostały jednoznacznie wyłączone z tego kręgu i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi (preferencyjnymi) lub zostały zwolnione z opodatkowania - import żywych zwierząt podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przypadku importu żywego zwierzęcia w postaci psa klasyfikowanego do kodu CN 0106 o wartości 3000 USD, dla którego podatnikiem, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest Wnioskodawca i dla którego nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, ani nie mają zastosowania preferencyjne stawki podatku, opodatkowanie importowanego towaru następuje zgodnie ze stawką określoną w art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Powyższe oznacza, że w sprawie objętej przedmiotem wniosku, import towaru w postaci żywego psa klasyfikowanego do kodu CN 0106, o wartości 3000 USD, zasadnie został w zgłoszeniu celnym objęty opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, że organ celny w zgłoszeniu celnym niezasadnie opodatkował import towaru w postaci żywego psa o wartości 3000 USD klasyfikowanego do kodu CN 0106, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj