Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-232/11-4/AP
z 31 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-232/11-4/AP
Data
2011.05.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
działalność gospodarcza
kapitał ludzki
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy od podatku VAT od nabytych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (zakupionych za środki przedstawione w opisie stanu faktycznego), który zostanie Wnioskodawcy „zwrócony” w urzędzie skarbowym Zainteresowany musi odprowadzić podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 322 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie opodatkowania przychodów.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 11 maja 2011 r. nr ILPB1/415-232/11-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 11 maja 2011 r. (skutecznie doręczono w dniu 17 maja 2011 r.). Z uwagi na brak uzupełnienia, przyjęto konsekwencje wskazane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (jest płatnikiem VAT), której przedmiotem są usługi w zakresie nagrań dźwiękowo-wizualnych i produkcji spotów reklamowych. Jest uczestnikiem – beneficjentem projektu, który jest realizowany przez Biuro na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W ramach tego projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Zainteresowany otrzymał wsparcie finansowe dostępne dla beneficjentów projektu w następującej postaci:

  • podstawowe wsparcie pomostowe na okres 6 miesięcy prowadzenia działalności oraz
  • jednorazową dotację inwestycyjną na realizację inwestycji związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wysokość dotacji uzależniona jest od wykazanych potrzeb związanych z planowaną inwestycją (wymagany minimalny wkład beneficjenta). Środki z dotacji inwestycyjnej przeznaczone zostaną na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast bezzwrotne wsparcie pomostowe zostanie wydatkowane na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na inne drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dotacja została Wnioskodawcy przyznana na podstawie umowy z dnia x listopada 2010 r. (wpływ środków na rachunek bankowy 24 listopada 2010 r.). Natomiast wsparcie pomostowe otrzymuje w związku z umową z dnia x listopada 2010 r. (wpływ środków na konto bankowe: l i lI rata w dniu 13 grudnia 2010 r., III rata – 18 stycznia 2011 r. oraz IV rata - 9 lutego 2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania przychodów.

Czy od podatku VAT od nabytych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (zakupionych za środki przedstawione w opisie stanu faktycznego), który zostanie Wnioskodawcy „zwrócony” w urzędzie skarbowym Zainteresowany musi odprowadzić podatek dochodowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, co do tego, iż podatek VAT może być Mu zwrócony, nie ma wątpliwości, jednakże nie jest pewien czy powinien otrzymaną kwotę wpisać jako przychód i zapłacić od niej podatek dochodowy. Jest to dosyć logiczne, więc Zainteresowany skłania się ku odpowiedzi: tak, należy odprowadzić podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu, należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. – Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Zainteresowany otrzymał wsparcie finansowe dostępne dla beneficjentów projektu w postaci podstawowego wsparcia pomostowego na okres 6 miesięcy prowadzenia działalności oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej na realizację inwestycji związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą. Środki z dotacji Wnioskodawca otrzymał w 2010 roku, natomiast wsparcie pomostowe w 2010 i 2011 roku. Środki z dotacji inwestycyjnej Zainteresowany przeznaczy na zakup urządzeń potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast bezzwrotne wsparcie pomostowe wydatkuje na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz na inne drobne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zakupu towarów oraz usług, w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w istocie nie podlega opodatkowaniu.

Reasumując, kwota wsparcia pomostowego oraz dotacji rozwojowej przeznaczona na zakup towarów oraz usług, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowi przychód z prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania w zakresie opodatkowania przychodów tut. Organ odniósł się tylko do kwestii zagadnienia będącego przedmiotem tego zapytania.

Ponadto należy wskazać, iż rozstrzygnięcie w zakresie kosztów uzyskania przychodów zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2011 r. nr ILPB1/415-232/11-3/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj