Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-96/10/JP
z 16 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-96/10/JP
Data
2010.03.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatnik podatku od towarów i usług
wojewoda
zadania


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu szkoleniowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 28 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „…”.

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie sa czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

Okres realizacji projektu to: 1 wrzesień 2008r. – 31 grudzień 2010r.

Celem ogólnym przedmiotowego projektu jest podniesienie jakości i rozszerzenie oferty świadczonych usług oraz ugruntowanie pozycji jedynej na … uczelni technicznej.

Realizacja działań powierzona zostanie poszczególnym jednostkom P w szczególności będą to zadania merytoryczne:

  1. programy skierowane dla osób spoza społeczności akademickiej - organizacja kursów z matematyki i fizyki dla 360 maturzystów zainteresowanych zdobyciem dodatkowych umiejętności, które nie były przedmiotem nauczania w szkole średniej - ETil,
  2. zajęcia fakultatywne/programy wyrównawcze z zakresu matematyki i fizyki - organizacja kursu dla 360 studentów I roku, którzy mają trudności z opanowaniem treści programowych - ETil,
  3. współpraca uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów nauczania - organizacja 40 staży i 40 praktyk dla 80 studentów zainteresowanych nabyciem umiejętności zawodowych - AIP,
  4. przygotowanie, otwieranie i realizacja nowych kierunków studiów - uruchomienie kierunku mechatronika w systemie niestacjonarnym - W. Mech.,
  5. przygotowanie, otwieranie i realizacja nowych kierunków studiów - uruchomienie kierunku logistyka w systemie stacjonarnym - ETil,
  6. lepsze przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy - wsparcie ABK, poprzez uruchomienie punktu doradztwa zawodowego, organizację warsztatów z aktywnego poszukiwania pracy, organizację giełdy pracy, w sumie inicjatywy skierowane do 350 zainteresowanych studentów - AIP,
  7. opracowanie programów i materiałów dydaktycznych oraz wdrożenie programów kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (studia podyplomowe, kursy) - opracowanie programów kształcenia i materiałów dydaktycznych dla 3 kierunków studiów podyplomowych oraz 10 kursów wykorzystujących e-learning - ZilP,
  8. stypendia dla doktorantów i młodych doktorów - wsparcie 50 młodych doktorów poprzez 15 m-czne stypendium celem motywacji do dalszej pracy dydaktyczno-naukowej - W. Mech.,
  9. podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej w celu podwyższania jakości nauczania - przeprowadzenie kursu dla 27 lektorów z zakresu prowadzenia zajęć językowych metodą e-learning - SJO,
  10. podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej w celu podwyższania jakości nauczania - organizacja kursu dla 50 nauczycieli akademickich zainteresowanych nabyciem uprawnień pedagogicznych - W.Mech.,
  11. organizowanie staży i szkoleń w wiodących zagranicznych i krajowych ośrodkach akademickich i naukowo-badawczych dla kadry dydaktycznej uczelni przydatnych dla prowadzenia pracy dydaktycznej - organizacja miesięcznych stypendiów zagranicznych dla 20 pracowników dydaktycznych celem wymiany doświadczeń i wzrostu mobilności środowiska akademickiego - WMiPUE,
  12. wdrożenie modeli zarządzania jakością w uczelni - zainicjowanie mechanizmów wysokiej jakości obsługi klienta, poprzez szkolenia dla 30 pracowników administracyjnych zatrudnionych w dziekanatach uczelni - ZilP;

oraz administracyjne związane z: zarządzaniem projektem (koordynacja działań, sprawozdawczość, rozliczenia), organizacją kampanii informacyjno-promocyjnej (ogłoszenia w mediach, druk plakatów, ulotek, folderów, przygotowanie innych materiałów promocyjnych), upowszechnianiem rezultatów (organizacja spotkań, opracowanie i wydruk biuletynów i innych form sprawozdawczości), monitorowaniem i ewaluacją (przeprowadzenie wywiadów i ankietyzacja BO).

W celu zrealizowania celu głównego projektu podjętych zostanie szereg działań a efekty będą widoczne w postaci rezultatów twardych i miękkich. Wśród rezultatów twardych projektu wymienić należy:

  • 240 h kursów przygot. z matematyki,
  • 240 h kursów przygot. z fiz..
  • 180 h kursów wyrównawczych z mat.,
  • 180 h kursów wyrównawczych z fiz.,
  • 40 praktyk stud. realizowanych w formule 3 m-ce/praktykę,
  • 40 staży stud. realizowanych w formule 3 m-ce/staż,
  • 80 umów na realizację praktycznych form nauczania,
  • 2 zaktualizowane siatki studiów zgodnie z potrzebami rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy 16 uczestników konferencji dla kadry dydaktycznej,
  • 1 udoskonalony zestaw materiałów dydaktycznych dla kierunku mechatronika,
  • 1 zestaw materiałów dydaktycznych dla kierunku logistyka,
  • 6 warsztatów z aktywnego poszukiwania pracy,
  • 100 h doradztwa zawodowego dla studentów,
  • 2 giełdy pracy,
  • programy kształcenia na 3 kierunkach studiów podyplomowych,
  • 50 artykułów/publikacji naukowych opracowanych przez pracowników uczelni,
  • 48 h kursu e-learningu,
  • 1 przystosowana platforma e-learning do nauki języków obcych,
  • 2 kursy pedagogiczne dla nauczycieli akademickich w formule 7 m-cy/kurs,
  • 20 staży w zagr. ośrodkach akademickich w formule 1 m-c/staż,
  • 100 h szkoleń zorientowanych na podniesienie jakości świadczonych usług przez pracowników administracyjnych.

Rezultatami miękkimi projektu będą:

  • lepsze przygotowanie maturzystów zainteresowanych studiowaniem na uczelni technicznej z matematyki i fizyki,
  • przełamanie bariery psychicznej studentów związanej z opanowaniem treści programowych przedmiotów ścisłych,
  • zwiększenie atrakcyjności oferty dydaktycznej uczelni o zajęcia fakultatywne,
  • wyrównanie poziomu wiedzy studentów I roku z matematyki i fizyki,
  • poszerzenie oferty dydaktycznej uczelni o kształcenie praktyczne,
  • podniesienie kwalifikacji zawodowych studentów,
  • wzmocnienie pozycji konkurencyjnej uczelni,
  • podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej,
  • nabycie umiejętności kluczowych przez studentów,
  • nawiązanie współpracy uczelni z pracodawcami w zakresie zatrudniania absolwentów,
  • wsparcie studentów w wyborze właściwej ścieżki zawodowej,
  • wypracowanie narzędzi kształcenia na odległość,
  • wzmocnienie aktywności i wzbogacenie doświadczeń kadry akademickiej,
  • wszechstronny rozwój naukowy pracowników uczelni,
  • nabycie umiejętności kształcenia na odległość,
  • umożliwienie osobom niepełnosprawnym uczestnictwo w procesie dydaktycznym,
  • podniesienie efektywności nauczania języków obcych,
  • wzmocnienie pozycji młodych pracowników dydaktycznych,
  • poprawa organizacji procesu dydaktycznego,
  • podniesienie kompetencji pracowników administracyjnych uczelni,
  • podniesienie jakości komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej uczelni wzrost znaczenia PO w potencjale naukowo-dydaktycznym Polski i Europy.

Beneficjentami ostatecznymi projektu będzie środowisko akademickie PO, w tym zarówno uczelnia jako instytucja oraz poszczególne grupy tj. studenci, pracownicy administracyjni i nauczyciele akademiccy. Dodatkowo, przy wybranych typach zadań inicjatywy zostaną skierowane do potencjalnych studentów, np. kursy z matematyki i fizyki dla maturzystów. Ze względu na różnorodność inicjatyw trudno jest przedstawić jeden model rekrutacji, dla zadań typu kursy, praktyki, staże czy stypendia przeprowadzone zostaną działania zgodnie z regulaminami - ogłoszenie o naborze, składanie dokumentów aplikacyjnych, ocena przez komisję w oparciu o przyjęte kryteria, wyłonienie uczestników i podpisanie umów. Dla zadań typu otwartego np. warsztaty czy konsultacje decydującym będzie kolejność zgłoszeń. Każdorazowo o kwalifikacji BO do danego typu przedsięwzięcia decydować będzie komisja reprezentująca jednostkę odpowiedzialną merytorycznie za przedmiot zadania oraz koordynator zadania. Dobór BO będzie prowadzony zgodnie z założeniami polityki równych szans, w szczególności wyrównywania szans edukacyjnych i szans na rynku pracy oraz promocji równych szans kobiet i mężczyzn.

Właścicielem sprzętu zakupionego w ramach cross-finansingu będzie Politechnika.

Planowane zakupy w ramach realizacji projektu to:

  • zakup materiałów promocyjnych (ulotki, plakaty, zaproszenia, itp.),
  • zakup sprzętu (komputery, projektory, ekrany, drukarki, ksero, telefon z faksem, aparatu fotograficznego, dyktafonu),
  • ogłoszenia w mediach,
  • opracowanie i wydruk biuletynów,
  • wyżywienie uczestników spotkań,
  • opłaty za uczestnictwo w konferencjach naukowych,
  • opracowanie i druk materiałów dydaktycznych (skrypty, instrukcje laboratoryjne, itp.),
  • doposażenie stanowisk laboratoryjnych (oprogramowanie ...,..., sterowniki, itp.),
  • zakup programów komputerowych,
  • zakup specjalistycznego oprogramowania do e-learningu,
  • przeprowadzenie szkolenia metodą e-learning,
  • instalacja przyłącza internetowego,
  • organizacja i prowadzenie kursu,
  • wykonanie materiałów informacyjno-promocyjnych,
  • zakup materiałów - biurowych i eksploatacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni zamierza zrealizować projekt pn. „…”.

Okres realizacji projektu to: 1 wrzesień 2008r. – 31 grudzień 2010r.

Projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Celem ogólnym przedmiotowego projektu jest podniesienie jakości i rozszerzenie oferty świadczonych usług oraz ugruntowanie pozycji jedynej na … uczelni technicznej.

W celu zrealizowania celu głównego projektu podjętych zostanie szereg działań a efekty będą widoczne w postaci rezultatów twardych i miękkich.

Beneficjentami ostatecznymi projektu będzie środowisko akademickie PO, w tym zarówno uczelnia jako instytucja oraz poszczególne grupy tj. studenci, pracownicy administracyjni i nauczyciele akademiccy. Dodatkowo, przy wybranych typach zadań inicjatywy zostaną skierowane do potencjalnych studentów, np. kursy z matematyki i fizyki dla maturzystów.

Właścicielem sprzętu zakupionego w ramach cross-finansingu będzie Politechnika.

Planowane zakupy w ramach realizacji projektu to:

  • zakup materiałów promocyjnych (ulotki, plakaty, zaproszenia, itp.),
  • zakup sprzętu (komputery, projektory, ekrany, drukarki, ksero, telefon z faksem, aparatu fotograficznego, dyktafonu),
  • ogłoszenia w mediach,
  • opracowanie i wydruk biuletynów,
  • wyżywienie uczestników spotkań,
  • opłaty za uczestnictwo w konferencjach naukowych,
  • opracowanie i druk materiałów dydaktycznych (skrypty, instrukcje laboratoryjne, itp.),
  • doposażenie stanowisk laboratoryjnych (oprogramowanie ...,..., sterowniki, itp.),
  • zakup programów komputerowych,
  • zakup specjalistycznego oprogramowania do e-learningu,
  • przeprowadzenie szkolenia metodą e-learning,
  • instalacja przyłącza internetowego,
  • organizacja i prowadzenie kursu,
  • wykonanie materiałów informacyjno-promocyjnych,
  • zakup materiałów- biurowych i eksploatacyjnych.

W oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego przyjęto, iż wszystkie towary i usługi, które będą nabywane na potrzeby programu pn. „…” nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj