Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-561/11/PK
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-561/11/PK
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
impreza artystyczna
opodatkowanie
stawki podatku
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy usługa przygotowania wyżej opisanego Festiwalu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 9 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT usługi przygotowania festiwalu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT usługi przygotowania festiwalu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 kwietnia 2011r. znak: IBPP3/443-199/11/PK wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna prowadzona przez wspólników - osoby fizyczne, zajmuje się organizowaniem imprez kulturalnych (koncertów). Do dnia 31 grudnia 2010r. Spółka korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. pkt 1, poz. 11 załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług, wykonując usługi kulturalne sklasyfikowane pod numerem PKWiU 92.31. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W bieżącym roku Spółka - Agencja również będzie świadczyła usługi polegające na realizacji występów autorskich (koncertów) z udziałem jednego lub wielu artystów, zarówno dla podmiotów będących instytucjami kultury, jak i innych.

Między innymi, dnia 13 stycznia bieżącego roku, Agencja zrealizowała występ autorski J. w wersji akustycznej, tj. z towarzyszeniem jedynie fortepianu podczas imprezy dla kontrahenta będącego spółką akcyjną. Agencja w ramach realizacji występu autorskiego zobowiązuje się do zapewnienia udziału i pokrycia honorarium Artystów - Wykonawców w próbie oraz w koncercie. Agencja otrzymuje zlecenia organizacji i prezentacji występów poza swoją siedzibą. W niektórych przypadkach Agencja zobowiązuje się również do zapewnienia na własny koszt warunków technicznych niezbędnych do wykonania koncertu. Za wykonaną usługę Agencja otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartymi umowami. Agencja, w celu realizacji koncertu, zatrudnia na podstawie umowy o działo Artystę -Wykonawcę, który otrzymuje na jej podstawie honorarium oraz artystę muzyka, który świadczy usługę w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Wykonawca - Artysta przenosi na Agencję pełne autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne związane z realizacją zlecenia.

Agenda wspólnie ze Stowarzyszeniem Festiwal, co roku organizuje Festiwal, którego koncert finałowy jest corocznie rejestrowany i emitowany przez TVP. W tym celu zwierają Porozumienie o współpracy.

Na mocy Porozumienia strony ustalają następujący podział zadań przypadający dla każdej ze stron:

  1. Stowarzyszenie zobowiązuje się do:
    • realizacji artystycznej koncertów,
    • podpisania kontraktów z artystami,
    • opracowania programu Festiwalu,
    • zabezpieczenia przelotów artystów,
    • opracowania druków i wydawnictw F,
    • pokrycia tantiem ZAIKS,
    • zarezerwowania i pokrycia kosztów hoteli.
  2. Agencja zobowiązuje się między innymi do:
    • realizacji technicznej imprez w ramach F,
    • opracowania dokumentacji oraz projektów wymaganych przez ustawę o imprezach masowych,
    • zabezpieczenia pracowników technicznych (elektryków, oświetleniowców, akustyków, maszynistów, pracowników montażowych, pracowników ochrony, realizatorów imprez, strażaków, pracowników garderoby itp.),
    • wynajęcia Firmy Ochrony,
    • wynajęcia obsługi medycznej,
    • wynajęcia wozu PSP,
    • wynajęcia firm utrzymujących czystość,
    • zabezpieczenie ruchu drogowego podczas Koncertu Finałowego,
    • zabezpieczenie transportu na czas festiwalu,
    • wynajęcie kontenerów w.c.,
    • wynajęcie płotków zaporowych, montaż oraz demontaż,
    • zabezpieczenia aparatury elektroakustycznej,
    • zabezpieczenia aparatury oświetleniowej,
    • wynajęcia oraz budowa sceny, konstrukcji dachu,
    • wynajęcie oraz budowa podestów,
    • wynajęcia instrumentów (bębny, fortepiany, keybordy, fisharmonia, organy Hamonda),
    • wynajęcia wzmacniaczy gitarowych, transformatorów itp.,
    • wynajęcia krzeseł,
    • wynajęcia 2 agregatów prądotwórczych 400 KW i 200 KW,
    • zabezpieczenia przyłączy prądowych od zakładu energetycznego,
    • wynajęcie projektorów,
    • wykonanie innych czynności związanych z zakresem realizowanej umowy, nieujętych w porozumieniu.


Strony porozumienia ustalają że zebranie funduszy umożliwiających przygotowanie i zrealizowanie imprezy obciąża wyłącznie Stowarzyszenie. Po zrealizowaniu imprezy następuje ostateczne rozliczenie sygnatariuszy niniejszego porozumienia. Spółka - Agencja wystawia fakturę za realizację dla Stowarzyszenia Festiwal.

Strony porozumienia ustalają, że każda z nich ponosi samodzielną odpowiedzialność za straty wynikłe z nienależytego wykonania przez nią zadań jakie przyjęła na siebie w Porozumieniu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.) dodatkowo wyjaśniono:

  1. Agencja nie jest podmiotem prawa publicznego lub innym uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury;
  2. Od momentu powstania firmy tj. od 1990 roku, podstawową działalnością wpisaną najpierw do Rejestru Działalności Gospodarczej gdy firma była spółką cywilną, a obecnie do Krajowego Rejestru Sądowego - jest organizacja imprez kulturalnych sklasyfikowana wg PKD 2004 9231C zgodnie z interpretacją Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, oraz wg PKD 2007 9001Z. Zgodnie z powyższym od ponad dwudziestu lat firma zajmuje się organizowaniem zdarzeń kulturalnych i ich tworzeniem. Dysponując jednym z najlepszych w kraju sprzętem technicznym, posiadając tzw. „zasoby ludzkie” i co najważniejsze - ogromną wiedzę i doświadczenie wynikające z długoletniej pracy w instytucjach kultury od lat 70 - tych i przez umiejętności nabyte w okresie prowadzenia własnej firmy — Agencja stała się partnerem niezbędnym dla wielu instytucji i ośrodków kulturalnych do realizacji ich podstawowej działalności;
  3. Firma osiąga ze swojej działalności zyski. Pokrywają one koszty utrzymania i funkcjonowania biura, oraz zapewniają przychody z działalności dla obu właścicieli, gdyż jest to firma prywatna, bez dotacji, czy pozyskanych funduszy celowych. Brak zysków ze świadczonej działalności podważałby zasadność istnienia firmy. Zgodnie jednak z charakterem działalności firmy, zdecydowana większość uzyskanych zysków przeznaczana jest na tworzenie nowych projektów artystycznych oraz na współtworzenie imprez kulturalnych organizowanych przez ośrodki i instytucje kultury, które nie posiadają możliwości technicznych oraz osobowych, by realizować zamierzone imprezy kulturalne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy usługa przygotowania wyżej opisanego Festiwalu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa realizacji obsługi technicznej Festiwalu może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, gdyż usługa ta ściśle jest związana z usługami kulturalnymi świadczonymi przez instytucje kultury opisanej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, oraz jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu w/w podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów.

Do pierwszej z nich zaliczył:

  • podmioty prawa publicznego,
  • inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  • podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT). Zwolnieniu od podatku VAT podlegać będzie również dostawa towarów ściśle z usługami kulturalnymi związana, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty (tj. określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT), przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy o VAT).

Ponadto przepisem art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, będący spółką jawną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie organizacji imprez artystycznych (przygotowania festiwalu), nie jest żadnym z podmiotów, o których jest mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT. Nie może zostać uznany za podmiot prawa publicznego, albowiem podmiotowość Wnioskodawcy wynika z przepisów prawa prywatnego (ustawy z dnia 15 września 2000r. - kodeks spółek handlowych – Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), a nie prawa publicznego.

Należy zaznaczyć, że podmiotem prawa publicznego, zgodnie z definicją zawartą w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE jest każdy podmiot:

  1. ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;
  2. posiadający osobowość prawną; oraz
  3. finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego.

Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 6 maja 2011r.), spółka nie jest również innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym ani nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wnioskodawca, będący spółką jawną, nie może zatem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, z powodu nie spełniania przesłanki właściwej podmiotowości, wymaganej przez ten przepis.

Zaznaczyć należy, że tut. Organ dokonując niniejszego rozstrzygnięcia skupił się ściśle na odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie, w którym Wnioskodawca poddał w wątpliwość możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w kontekście konkretnej normy prawnej tj. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT. Także przedmiotowa interpretacja zawęża się jedynie do udzielenia odpowiedzi na pytanie, nie wychodząc poza jego ramy, poprzez dokonanie oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy w oparciu o inne niż wskazane w zapytaniu regulacje prawne.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest spółką jawną prowadzącą działalność gospodarczą w postaci świadczenia usług polegających na organizacji festiwalu od strony technicznej. Za realizację w/w usług wystawia fakturę VAT na rzecz Stowarzyszenia z którym zawarł „Porozumienie o współpracy” dotyczące organizacji festiwalu.

We własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego w/w usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż są ściśle związane z usługami kulturalnymi świadczonymi przez instytucje kultury oraz są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Należy zauważyć, że aby wymienione we wniosku usługi korzystały ze zwolnienia jako ściśle związane z usługami kulturalnymi (podstawowymi), to zgodnie z w/w przepisem art. 43 ust. 17a ustawy o VAT muszą być wykonane przez podmiot świadczący usługę podstawową tj. przez podmiot wymieniony w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Jak wskazano wyżej Wnioskodawca nie należy do grona takich podmiotów.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na organizacji festiwalu od strony technicznej, podlega opodatkowaniu stawką 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego w wniosku Nr 1 wydana zostanie odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj