Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-71/11/SD
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-71/11/SD
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
odsetki
pożyczka
prowizje
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy kwota otrzymanego przez Spółkę wsparcia jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o pdop?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 14 i 19 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia otrzymanej dotacji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone w uzupełnieniu do wniosku Nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia otrzymanej dotacji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 04 kwietnia 2011 r. Znak: IBPP3/443-65/11/PH, IBPBI/2/423-71/11/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 14 i 19 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. - data wpływu do tut. Biura 19 kwietnia 2011 r.):

Spółka została zawiązana w dniu 29 lipca 2010 r. W dniu 16 sierpnia 2010 r. została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Przedmiot działalności Spółki został sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem 64.92.Z Pozostałe formy udzielania kredytów. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy usługi związane z udzielaniem przedsiębiorcom pożyczek na cele bezpośrednio związane z prowadzeniem, podejmowaniem i rozwijaniem działalności gospodarczej. W dniu 15 grudnia 2010 r. Spółka zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu pn. „Utworzenie i dokapitalizowanie Funduszu Pożyczkowego” realizowanego w ramach Działania 1.3. Tworzenie i rozbudowa funduszy pożyczkowych i gwarancyjnych. Osi priorytetowej 1. Rozwój przedsiębiorczości Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach której Spółka otrzymała dofinansowanie do części wydatków ponoszonych na realizację zadań Funduszu Pożyczkowego związanych z udzielaniem pożyczek. Wysokość przyznanego wsparcia wynosi 51.000.000,00 zł i stanowi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 kwietnia 2011 r.) Spółka doprecyzowała przedstawiony w poz. 54 stan faktyczny, o informację, iż pozostałe 15% wartości całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu finansowane jest wkładem własnym. Spółka jest beneficjentem udzielonej pomocy.

Otrzymane dofinansowanie w 100% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wypłaty przyznanego wsparcia mającego charakter pomocy zwrotnej, dokonuje Instytucja Zarządzająca - Zarząd Województwa za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego w postaci jednorazowej płatności.

Proces udzielenia pożyczki generuje następujące przychody: odsetki umowne, odsetki karne, prowizja przygotowawcza za udzielenie pożyczki, prowizja za wcześniejszą spłatę pożyczki, opłata za sporządzenie aneksu do umowy pożyczki, opłata za powiadomienie telefoniczne o powstałych zaległościach, opłata za wezwanie do zapłaty, opłata za wezwanie do wykupu weksla, opłata za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę, opłata za sporządzenie na wniosek Pożyczkobiorcy lub Poręczyciela historii spłat pożyczki, opłata za wydanie zaświadczenia stwierdzającego wysokość zadłużenia, oraz opłata za wystawienie promesy udzielenia pożyczki.

Spółka przewiduje ponadto osiąganie przychodów z tyt. sprzedaży i darowizny gadżetów mających charakter reprezentacji, a mianowicie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych a także prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanego przez Spółkę wsparcia jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o pdop... (pytanie oznaczone w uzupełnieniu do wniosku Nr 3)

Zdaniem Spółki (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. - data wpływu do tut. Biura 19 kwietnia 2011 r.), kwota otrzymanego od Województwa dofinansowania na realizację projektu pn. „Utworzenie i dokapitalizowanie Funduszu Pożyczkowego Województwa”, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust 1 pkt 53 ustawy o pdop. Przyznane Funduszowi dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego za pośrednictwem Skarbu Państwa.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej „ustawa o pdop”), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi związane z udzielaniem przedsiębiorcom pożyczek na cele bezpośrednio związane z prowadzeniem, podejmowaniem i rozwijaniem działalności gospodarczej. W dniu 15 grudnia 2010 r. Spółka zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu pn. „Utworzenie i dokapitalizowanie Funduszu Pożyczkowego” realizowanego w ramach Działania 1.3. Tworzenie i rozbudowa funduszy pożyczkowych i gwarancyjnych. Osi priorytetowej 1. Rozwój przedsiębiorczości Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach której Spółka otrzymała dofinansowanie do części wydatków ponoszonych na realizację zadań Funduszu Pożyczkowego związanymi z udzielaniem pożyczek. Wypłaty przyznanego wsparcia mającego charakter pomocy zwrotnej, dokonuje Instytucja Zarządzająca - Zarząd Województwa za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego w postaci jednorazowej płatności.

Zatem, o ile w istocie uzyskane środki finansowe z tytułu otrzymanego wsparcia podlegają zwrotowi do ww. instytucji (i taki sposób rozliczania wynika wprost z zawartej umowy o dofinansowanie), przychody te nie stanowią przychodu Spółki dla celów podatkowych, albowiem nie mają definitywnego charakteru. Skoro zatem ww. środki nie stanowią przychodu podatkowego, to kwestia czy korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania (i na jakiej podstawie) jest bezprzedmiotowa.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych w uzupełnieniu do wniosku numerami od 1 do 2 oraz od 4 do 6, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj