Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-36/11/AŚ
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-36/11/AŚ
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podmiot
usługi związane z kulturą
usługi zwolnione
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy prowadzone przez Fundację zajęcia (warsztaty ekologiczne, nauka gry na instrumentach, nauka rysunku i malowania, nauka składania modeli, nauka tańca, nauka fotografii, ortografia dla najmłodszych, klub , Bractwo , nauka śpiewu, edukacja poprzez gry i zabawa dla dzieci oraz organizacja Ogólnopolskiego Konkursu) są zwolnione od podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 01 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT zajęć prowadzonych przez Wnioskodawcę w budynku domu kultury – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT zajęć prowadzonych przez Wnioskodawcę w budynku domu kultury.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 01 kwietnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najmu pomieszczeń i reklamę). Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą.

Fundacja w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej prowadzi zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę składania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, ortografię dla najmłodszych, klub aktywnego szkraba, akademia teatralna, Bractwo Rycerskie, naukę śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz organizuje Ogólnopolski Konkurs. Za uczestnictwo w zajęciach oraz udział w konkursach pobierana jest opłata. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonanych wpłat na zajęcia pokrywają w znacznej części koszty związane z organizacją zajęć, konkursów oraz finansowanie ewentualnych nagród i występów uczestników. W 2004r. działalność ta została zakwalifikowana przez GUS w Łodzi do PKWiU 92.32.10 (funkcjonowanie obiektów kulturalnych). Zajęcia te były i są prowadzone w budynku domu kultury. Zgodnie z zał. 4 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004r. do końca 2010r. ta usługa była objęta zwolnieniem z VAT. Problem prawidłowego zakwalifikowania powstał w 2011r., gdyż na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 zwolnione są usługi kulturalne świadczone przez podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Taką instytucją na podstawie art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej są domy kultury. Budynek „Dom Kultury” został zakupiony w 2004 roku z chwilą powstania Fundacji i zarówno w notarialnej umowie kupna - sprzedaży jak również w wyciągu z księgi wieczystej figuruje jako „Dom Kultury”. We wszystkich aktach założycielskich jest kwalifikowany jako „Dom Kultury”. Tą funkcję pełnił od momentu wybudowania, a więc również przed jego nabyciem przez Fundację. W Urzędzie Miasta budynek ten jest również zakwalifikowany jako dom kultury więc wszystkie podatki i opłaty związane z funkcjonowaniem tej nieruchomości są opłacane jak za budynek kulturalny. W ustawie z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w rozdziale 1 w art. 1 pkt 1 jest mowa o działalności kulturalnej w rozumieniu tej ustawy polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu kultury, zaś w art. 2 ustawy domy kultury są uznane za formy organizacji działalności kulturalnej. Dom kultury Fundacji nie jest wpisany do specjalnego rejestru instytucji kultury jednakże Fundacja uważa, że pierwszy człon art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a kwalifikuje Fundację do podmiotu prawa publicznego o charakterze kulturalnym, ponieważ celem działalności statutowej jest działanie w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji co potwierdza art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że Fundacja wykonuje swoją działalność na podstawie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej prowadzi działalność kulturalną, która nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonanych wpłat na zajęcia pokrywają część kosztów związanych z organizacją zajęć, konkursów oraz finansowanie ewentualnych nagród i występów uczestników. W ustawie z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w rozdziale 1 w art. 1 pkt 1 jest mowa o działalności kulturalnej w rozumieniu tej ustawy polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu kultury, zaś w art. 2 ustawy, domy kultury są uznane za formy organizacji działalności kulturalnej. Fundacja nie jest wpisana do specjalnego rejestru instytucji kultury jednakże uważa, że pierwszy człon art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a kwalifikuje Fundację do podmiotu prawa publicznego o charakterze kulturalnym, ponieważ celem działalności statutowej jest działanie w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji co potwierdza art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku.

Zgodnie z grupowaniem PKWiU z 2008 roku działalność ta została zakwalifikowana do PKWiU 92.32.10 (funkcjonowanie obiektów kulturalnych).

Klub Aktywnego Szkraba to ogólnorozwojowe zajęcia, które pomagają w adaptacji do przyszłych zajęć w przedszkolu. Zajęcia prowadzone są dla dzieci w wieku od 2 do 4 lat w małych grupach pod opieką pedagoga. Głównym celem jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez różnego rodzaju zabawy integracyjne, zabawy muzyczno-ruchowe, zajęcia plastyczne, gry i zabawy.

Uczestnikami zajęć „Bractwo ” odbywających się w domu kultury jest młodzież i osoby dorosłe. Cele i zadania Bractwa Rycerskiego to:

  • możliwie wiernie odtworzenie historii średniowiecza w kulturze, obyczaju, ubioru, walce,
  • poszerzenie wiedzy historycznej dotyczącej okresu średniowiecza,
  • nauka i poszerzanie umiejętności walki bronią średniowieczną,
  • udział w turniejach, bitwach i jarmarkach historycznych,
  • promowanie idei bractw rycerskich poprzez organizowanie lekcji, zajęć i pokazów.

Tematyka zajęć teoretycznych jest średniowieczna: historia, kultura i sztuka, rzemiosło, społeczeństwo, ubiór, uzbrojenie, taktyki bitewne.

Zajęcia praktyczne obejmują: szermierkę, łucznictwo, taniec, rzemiosło. Zajęcia prowadzone są przez osobę która ukończyła studia na uniwersytecie o kierunku historycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 01 kwietnia 2011r.):

Czy prowadzone przez Fundację zajęcia (warsztaty ekologiczne, nauka gry na instrumentach, nauka rysunku i malowania, nauka składania modeli, nauka tańca, nauka fotografii, ortografia dla najmłodszych, klub , Bractwo , nauka śpiewu, edukacja poprzez gry i zabawa dla dzieci oraz organizacja Ogólnopolskiego Konkursu) są zwolnione od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kultury art. 2 określa, że formami organizacyjnym są również domy kultury. W związku z tym Fundacja uważa, że zajęcia prowadzone przez nią w budynku domu kultury są zakwalifikowane zgodnie z obowiązującymi zmianami ustawy VAT art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a, do podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym i opłaty pobierane za zajęcia są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności świadczonych przez Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usług (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Fundacja w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej prowadzi zajęcia tj. warsztaty ekologiczne, naukę gry na instrumentach, naukę rysunku i malowania, naukę składania modeli, naukę tańca, naukę fotografii, ortografię dla najmłodszych, klub aktywnego szkraba, akademię teatralną, Bractwo Rycerskie, naukę śpiewu, edukację poprzez gry i zabawę dla dzieci oraz organizuje Ogólnopolski Konkurs. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonanych wpłat na zajęcia pokrywają w znacznej części koszty związane z organizacją zajęć, konkursów oraz finansowanie ewentualnych nagród i występów uczestników.

Wnioskodawca dokonując analizy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT w kontekście ewentualnego zwolnienia, dochodzi do konstatacji, iż zajęcia prowadzone przez niego w budynku domu kultury są zakwalifikowane zgodnie z obowiązującymi zmianami ustawy VAT art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a, do podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym i opłaty pobierane za zajęcia są zwolnione z podatku VAT. W piśmie z dnia 29 marca 2011r. stanowiącym uzupełnienie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Fundacja wskazała natomiast, że ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT kwalifikuje ją do podmiotu prawa publicznego o charakterze kulturalnym.

Analizując stanowisko Wnioskodawcy należy na wstępie przywołać treść art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 17 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia do 31 marca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. d ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: „zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.

Z kolei art. 43 ust. 17a ustawy obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011r. stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne m.in. świadczone przez grupę podmiotów, określoną w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być:

  • podmiotem prawa publicznego, który na podstawie definicji zawartej w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE, oznacza każdy podmiot:
    - ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;
    - posiadający osobowość prawną; oraz
    - finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, lub
  • innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, lub
  • podmiotem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Mając powyższe na uwadze, jak również opis zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że świadczona przez Fundację w prowadzonym domu kultury działalność polegająca na prowadzeniu zajęć w zakresie warsztatów ekologicznych, nauki gry na instrumentach, nauki rysunku i malowania, nauki składania modeli, nauki tańca, nauki fotografii, ortografii dla najmłodszych, klubu aktywnego szkraba, Bractwa Rycerskiego, nauki śpiewu, edukacji poprzez gry i zabawy dla dzieci oraz organizacji Ogólnopolskiego Konkursu, nie może – wbrew opinii zawartej we wniosku korzystać od dnia 1 stycznia 2011r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest bowiem podmiotem zidentyfikowanym w ww. przepisie.

W myśl przytoczonej wyżej Dyrektywy 2004/18/WE Wnioskodawca nie może być uznany za podmiot prawa publicznego, nie jest również, jak wskazał w uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 marca 2011r., podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym. Sam fakt prowadzenia działalności kulturalnej w formie organizacyjnej jaką jest dom kultury, określonej w art. 2 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) nie przesądza bowiem o uznaniu danego podmiotu za instytucję o charakterze kulturalnym. Instytucjami takimi są niewątpliwie państwowe i samorządowe instytucje kultury określone w art. 8 i 9 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz podmioty, które na podstawie innych przepisów prawa uznawane są za instytucje i świadczą usługi kulturalne na warunkach określonych w tych przepisach.

Dodatkowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miała zastosowania również preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8% przewidziana m.in. dla usług wymienionych w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Pod poz. 182 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych.

Ze względu na fakt, że Wnioskodawca nie pobiera opłat za wstęp lecz opłaty za udział w zajęciach lub konkursach nie jest uprawniony do stosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokość 8%, ma mocy poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy.

Z tych też względów opisane we wniosku czynności podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, w myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych (…).

Wymienione we wniosku zajęcia zaliczane przez Wnioskodawcę do usług kulturalnych jeżeli w znacznej części mają na celu np. kształcenie (tj. przekazywanie wiedzy i umiejętności), to mogłyby korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 29 ustawy o VAT. Usługi kształcenia prowadzone na innych zasadach (tj. nie spełniające ww. warunków) nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj