Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-447/11-4/ISz
z 29 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-447/11-4/ISz
Data
2011.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia dla usług szkoleniowych kierowanych do osób dorosłych, dzieci, młodzieży realizowanych na podstawie odrębnych przepisów oraz finansowanych ze środków publicznych;



Wniosek ORD-IN 828 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.), uzupełnionym w dniu 14.06.2011 r. (data wpływu 17.06.2011r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 02.06.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych kierowanych do osób dorosłych, dzieci, młodzieży realizowanych na podstawie odrębnych przepisów oraz finansowanych ze środków publicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych kierowanych do dzieci, młodzieży, osób dorosłych realizowanych na podstawie odrębnych przepisów oraz finansowanych ze środków publicznych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14.06.2011 r. (data wpływu 17.06.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 02.06.2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka przeprowadza następujące rodzaje szkoleń:

  1. ECDL e-Citizen (grupa docelowa: uczniowie szkół podstawowych oraz gimnazjów).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do dzieci w wieku szkolnym (szkoła podstawowa oraz gimnazjum) jako pierwszy stopień ogólnego przygotowania zawodowego. Poruszana tematyka nie jest sprecyzowana pod konkretną branżę czy zawód, a pozwala poznać sposoby i narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Kurs oparty jest o międzynarodowy certyfikat ECDL e-Citizen uznawany przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania umiejętności obsługi sprzętu komputerowego. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru Technologii Informacyjnej porusza m.in. zagadnienia: obsługi systemu operacyjnego, edytora tekstu oraz usług sieciowych.

W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo zmuszone są ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki ogólnodostępnej globalnej sieci Internet zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony, a brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy.

  1. ECDL e-Citizen (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do osób dorosłych pracujących, kształcących się w dowolnym zawodzie, bądź zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub cyfrowym. Poruszana tematyka nie jest sprecyzowana pod konkretną branżę czy zawód, a pozwala poznać sposoby i narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Kurs oparty jest o międzynarodowy certyfikat ECDL e-Citizen uznawany przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania podstawowych umiejętności obsługi sprzętu komputerowego oraz usług sieciowych. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru Technologii Informacyjnej porusza m.in. zagadnienia: obsługi systemu operacyjnego, edytora tekstu oraz usług sieciowych. W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo, bądź przebranżawiające się są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki ogólnodostępnej globalnej sieci Internet zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony, a brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy.

  1. ECDL - CORE (grupa docelowa: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do dzieci w wieku szkolnym: szkoła podstawowa w szczególności gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne jako pierwszy stopień ogólnego przygotowania zawodowego. Poruszana tematyka nie jest sprecyzowana pod konkretną branżę czy zawód, a pozwala poznać sposoby i narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Kurs oparty jest o międzynarodowy certyfikat ECDL - Core uznawany przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania umiejętności obsługi sprzętu komputerowego oraz podstawowych aplikacji biurowych. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru Technologii Informacyjnej porusza w ramach 7 modułów min. zagadnienia: obsługi systemu operacyjnego, edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej oraz usług w sieciach internetowych.

W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki ogólnodostępnej globalnej sieci Internet zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony, a brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy.

  1. ECDL - CORE (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do osób dorosłych pracujących, kształcących się w dowolnym zawodzie, bądź zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub cyfrowym. Poruszana tematyka nie jest sprecyzowana pod konkretną branżę czy zawód, a pozwala poznać sposoby i narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Kurs oparty jest o międzynarodowy certyfikat ECDL - Core uznawany przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania umiejętności obsługi sprzętu komputerowego oraz podstawowych aplikacji biurowych. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru Technologii Informacyjnej porusza w ramach 7 modułów m.in. zagadnienia: obsług systemu operacyjnego, edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych, grafiki prezentacyjnej oraz usług w sieciach internetowych.

W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo, bądź przebranżawiające się są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki ogólnodostępnej globalnej sieci Internet zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony, a brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy.

  1. ECDL - Advanced (grupa docelowa: młodzież w wieku szkolnym, minimum szkoła gimnazjalna przy zaleceniu szkół ponadgimnazjalnych).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do dzieci w wieku szkolnym: szkoła gimnazjalna w szczególności szkoły ponadgimnazjalne jako kolejny stopień ogólnego przygotowania zawodowego. Poruszana tematyka nie jest sprecyzowana pod konkretną branżę czy zawód, a pozwala uaktualnić swoją wiedzę i poznać sposoby oraz narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Kurs oparty jest o międzynarodowy certyfikat/y ECDL – Advanced uznawany jako prestiżowy przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania wysokich umiejętności obsługi aplikacji biurowych. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru Technologii Informacyjnej porusza w ramach 4 modułów / 4 egzaminów m.in. zagadnienia: zaawansowaną obsługę edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych oraz grafiki prezentacyjnej. W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo, bądź przebranżawiające się są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki doskonałej znajomości aplikacji z pakietu Office każdy pracownik jest w stanie znacznie zwiększyć i uatrakcyjnić wydajność swojej pracy. W przypadku osób wykluczonych zawodowo lub osób, które są w trakcie zmiany zawodu posiadanie wysokich kwalifikacji uatrakcyjnia ich na rynku pracy jako wysoce wyspecjalizowaną kadrę.

  1. ECDL - Advanced (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do osób dorosłych pracujących, kształcących się w dowolnym zawodzie, bądź zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub cyfrowym. Poruszana tematyka nie jest sprecyzowana pod konkretną branżę czy zawód, a pozwala uaktualnić swoją wiedzę i poznać sposoby oraz narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu. Kurs oparty jest o międzynarodowy certyfikat/y ECDL - Advanced uznawany jako prestiżowy przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania wysokich umiejętności obsługi aplikacji biurowych. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru Technologii Informacyjnej porusza w ramach 4 modułów / 4 egzaminów min. zagadnienia: zaawansowaną obsługę edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, bazy danych oraz grafiki prezentacyjnej. W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo, bądź przebranżawiające się są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki doskonałej znajomości aplikacji z pakietu Office każdy pracownik jest w stanie znacznie zwiększyć i uatrakcyjnić wydajność swojej pracy. W przypadku osób wykluczonych zawodowo lub osób, które są w trakcie zmiany zawodu posiadanie wysokich kwalifikacji uatrakcyjnia ich na rynku pracy jako wysoce wykwalifikowaną kadrę.

  1. ECDL CAD (grupa docelowa: młodzież w wieku szkolnym, minimum szkoła gimnazjalna przy zaleceniu szkół ponadgimnazjalnych).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do dzieci w wieku szkolnym: szkoła gimnazjalna w szczególności szkoły ponadgimnazjane jako pierwszy stopień ogólnego technicznego przygotowania zawodowego. Poruszana tematyka jest sprecyzowana jest pod zawody techniczne. W przypadku młodzieży w wieku szkolnym z nieokreślonym jeszcze kierunkiem technicznego rozwoju zawodowego szkolenie pozwala zapoznać się aktualnym oprogramowaniem użytkowym i sprecyzować branżę rozwoju. W związku z dużym powiązaniem zawodów technicznych i wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania kurs jest doskonałą podstawą wiedzy do rozwinięcia na uczelniach głównie technicznych. Szkolenie oparte jest o międzynarodowy certyfikat/y ECDL - CAD uznawany jako prestiżowy przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania wysokich umiejętności obsługi aplikacji wykorzystywanych jako Komputerowe Wspomaganie Projektowania. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru wiedzy specjalistycznej porusza m.in. zagadnienia: nawigacji po aplikacji, tworzenie obiektów, zagadnienia zaawansowanej edycji bloków, przygotowanie materiału do wydruku i wiele innych.

W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo szczególnie z branży technicznej, bądź przebranżawiające się są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju aplikacji i ich różnorodność nauka zawodu technicznego powinna być ciągła od jak najmłodszych lat. Dodatkowo dzięki doskonałej znajomości aplikacji wspierających projektowanie przyszły inżynier będzie dysponował szerszym spojrzeniem na możliwości dostępnego na rynku oprogramowania i jego możliwości, co z pewnością zaowocuje wyższą jakością projektów.

  1. ECDL CAD (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).

OPIS SZKOLENIA

Szkolenie kierowane do osób dorosłych pracujących w zawodach technicznych lub kształcących się na kierunkach technicznych oraz osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym, które są w trakcie przebranżawiania się. Szkolenie jest idealnym sposobem na przypomnienie, uaktualnienie lub zdobycie nowych wymaganych umiejętności technicznych z aplikacjami wspomagającymi projektowanie komputerowe oraz odczytywanie dokumentacji projektu technicznego. Poruszana tematyka jest sprecyzowana jest pod zawody techniczne. W przypadku osób przebranżawiających się szkolenie pozwala zapoznać się aktualnym oprogramowaniem użytkowym i sprecyzować branżę rozwoju. W związku z dużym powiązaniem zawodów technicznych i wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania kurs jest doskonałą porcją wiedzy do rozwinięcia na kolejnych stopniach szkolenia lub uczelniach głównie technicznych. Szkolenie oparte jest o międzynarodowy certyfikat/y ECDL - CAD uznawany jako prestiżowy przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jako wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania wysokich umiejętności obsługi aplikacji wykorzystywanych jako Komputerowe Wspomaganie Projektowania. Zakres przekazywanej wiedzy z obszaru wiedzy specjalistycznej porusza m.in. zagadnienia: nawigacji po aplikacji, tworzenie obiektów, zagadnienia zaawansowanej edycji bloków, przygotowanie materiału do wydruku i wiele innych.

W obecnej dobie technologia wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo szczególnie z branży technicznej, bądź przebranżawiające się są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju aplikacji i ich różnorodność nauka zawodu technicznego powinna być ciągła.

Dodatkowo dzięki doskonałej znajomości aplikacji wspierających projektowanie pracownik będzie dysponował szerszym spojrzeniem na możliwości dostępnego na rynku oprogramowania i jego możliwości, co z pewnością zaowocuje wyższą jakością projektów.

  1. Zintegrowani z e-społeczeństwem - przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w mieście (grupa docelowa: osoby dorosłe).

Program tożsamy z ECDL e-Citizen dla dorosłych. Szkolenie zakresem „nie odbiega” od tematów poruszanych na e-Citizenie z tą różnicą, że uczestnicy nie podchodzą do egzaminu w ramach projektu.

  1. Psychologia sprzedaży.

Szkolenie zawodowe kierowane do osób pracujących, które są zainteresowane uaktualnieniem swojej wiedzy z zakresu sprzedaży oraz do osób bezrobotnych zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub będących aktualnie w trakcie procesu przekwalifikowania zawodowego. Kurs dla osób pracujących umożliwi zapoznanie się z nowymi technikami sprzedaży i podejścia do klienta, natomiast dla osób będących w trakcie przekwalifikowania pozwoli zapoznać się z m.in. metodami rozmów z klientem, technikami sprzedaży kreatywnej, motywacją klienta, psychologią klienta i sprzedawcy itd. Odbycie takiego szkolenia pozwala z całą pewnością ubiegać się o stanowisko sprzedawcy / handlowca i realizować założone cele sprzedażowe.

  1. Zarządzanie procesami logistycznymi.

Szkolenie zawodowe kierowane do osób pracujących, które są zainteresowane uaktualnieniem swojej wiedzy z zakresu zarządzania procesami logistycznymi oraz do osób bezrobotnych zagrożonych wykluczeniem zawodowym lub będących aktualnie w trakcie procesu przekwalifikowania zawodowego. Kurs dla osób pracujących umożliwi zapoznanie się i odświeżenie informacji m.in. z zakresu głównych założeń wdrożenia systemu logistycznego w przedsiębiorstwie, dla osób przekwalifikujących się zawodowo pozwoli zapoznać się kulturą zawodu, odpowiedzialnością materialną, organizacją pracy i wieloma innymi tematami, których znajomość jest konieczna podczas zarządzania procesami. Szkolenie zostało opracowane w taki sposób, aby poruszać wszystkie niezbędne zagadnienia, dzięki temu stanowi dobry wariant dla uaktualnienia wiedzy dla osób z doświadczeniem a jednocześnie rzetelną podstawę dla osób wdrażających się do nowego zawodu i nowej roli.

  1. Projekt „Podniesienie umiejętności osób pracujących - likwidacja luki kompetencyjnej w obszarze informatyki”.

Uczestnikami szkolenia są pracujące osoby dorosłe województwa, które z własnej inicjatywy są zainteresowane:

  • nabyciem nowych
  • uzupełnianiem
  • podwyższaniem swoich kwalifikacji i umiejętności

Główna grupa docelowa: pracownicy edukacji

Inne, poboczne grupy docelowe: pracownicy administracji i służby zdrowia oraz osoby dorosłe, pracujące i zamieszkałe na terenie województwa, wykonujące pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

W ramach szkolenia uczestnicy realizują następujące tematy:

Podstawy użytkowania i zastosowania komputera, edytor tekstu w pracy nauczyciela i wychowawcy (kurs podstawowy), edytor tekstu w pracy nauczyciela przedmiotu (kurs zaawansowany), edytor tekstu w pracy dyrektora, arkusz kalkulacyjny w pracy wychowawcy i nauczyciela (kurs podstawowy), zastosowanie arkuszy kalkulacyjnych w tworzeniu materiałów dydaktycznych (kurs zaawansowany), arkusz kalkulacyjny w pracy dyrektora szkoły, baza danych w pracy nauczyciela i wychowawcy, prezentacje edukacyjne w programie PowerPoint, prezentacje edukacyjne w programie Movie Maker, prezentacje edukacyjne w technologii Flash, tworzenie publikacji w programie Publisher, zastosowanie edukacyjne edytora graficznego Corel, zastosowanie edytora graficznego CIMP, promocja szkoły, czyli tworzenie stron WWW (HTML+CSS), promocja szkoły, czyli tworzenie stron WWW (CMS), zastosowanie komputera w pomiarze dydaktycznym, wykorzystanie komputera w pozyskiwaniu funduszy europejskich, wykorzystanie platformy e-learningowej w dydaktyce (kurs podstawowy), wykorzystanie platformy e-learningowej w dydaktyce (kurs zaawansowany) komunikacja elektroniczna i Internet w zarządzaniu, tablica interaktywna w dydaktyce, programy graficzne w nauczaniu przedszkolnym, tworzenie pomocy dydaktycznych w kształceniu zintegrowanym, lekcje z komputerem w klasach I – III, komputer w nauczaniu poszczególnych przedmiotów (języka polskiego, języków obcych, historii, plastyki, muzyki, chemii, biologii, fizyki, geografii, matematyki), Cabrii i inne programy w nauczaniu matematyki, przygotowanie uczniów do konkursów informatycznych (Logomocja), przygotowanie uczniów do konkursów informatycznych (C++), przygotowanie w Java, instalacja i zarządzanie platformą e-learningową, CMS Joomla instalacja i zarządzenie, CMS Webuzzz instalacja i zarządzanie, system operacyjnych Linux na komputerach w szkole, opiekun pracowni komputerowej (kurs podstawowy), opiekun pracowni komputerowej (kurs zaawansowany).

Wszystkie z ww. szkoleń dla ich uczestników są bezpłatne. Środki na ich finansowanie pochodzą od instytucji publicznych, najczęściej z Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu dodano, iż:

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług.

Poszczególne szkolenia wymienione powyżej w punktach od 1 do 12 są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2006 r. nr 31, poz. 216, ze zm.).

Szkolenia są prowadzone przez Spółkę w formie kursów oraz seminariów.

Na dokumentację przebiegu kształcenia składają się:

  1. program nauczania,
  2. dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający
    1. listę obecności,
    2. wymiar godzin zajęć edukacyjnych
    3. tematy zajęć edukacyjnych;
  3. protokół z egzaminu jeżeli taki został przeprowadzony
  4. rejestr wydanych zaświadczeń

Programy nauczania serminariów i kursów zawierają

  1. nazwę formy kształcenia;
  2. czas trwania i sposób jej organizacji
  3. wymagania wstępne dla uczestników
  4. cele kształcenia;
  5. plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;
  6. treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;
  7. wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
  8. sposób sprawdzania efektów kształcenia

Szkolenia opisane powyżej w punktach 1- 5 oraz 7- 11 odbywają się jako kurs lub seminarium w zależności od długości trwania szkolenia.

Szkolenie opisane w pkt 6 składa się z 4 modułów które mogą być realizowane oddzielnie - wtedy są prowadzone jako seminarium, albo mogą być realizowane łącznie - wówczas są realizowane jako kurs. Szkolenie opisane w pkt 12 jest realizowane jako seminarium.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisane w pkt 1 - 12 szkolenia można zaliczyć do szkoleń zawodowych, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.
  2. Jeśli tak, to czy mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podst. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a lub c ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach podwykonawstwa (Spółka nie jest bezpośrednim odbiorcą dotacji na szkolenie).
  3. Czy w przypadku szkoleń zawodowych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz średnich można zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 c ustawy w sytuacji, gdy szkolenia są realizowane w ramach podwykonawstwa (projekty „unijne”)
  4. Czy w przypadku szkoleń zawodowych realizowanych na rzecz jednostek sektora finansów publicznych finansowanych bezpośrednio przez te jednostki (wybór zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych) — na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 c ustawy o podatku od towarów i usług będą one zwolnione od podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zgodnie z definicją kształcenia zawodowego zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 roku ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej opisane wyżej szkolenia są usługami kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego, W rozdziale V - dotyczącym zwolnień, sekcji 1 (Artykuł 13 dyrektywy 77/388/EWG), artykuł 14 zapisano, że: „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnianie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Niewątpliwie, ww. usługi szkoleniowe pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, lub mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Jak to wskazano w opisie stanu faktycznego, wszystkie ww. szkolenia mają na celu uzyskanie lub uzyskanie uaktualnienie wiedzy z zakresu znajomości obsługi komputerów i oprogramowania. W obecnej dobie technologia informatyczna wstąpiła już w każdą dziedzinę życia zawodowego i osoby aktywne zawodowo, albo wkraczające w życie zawodowe są zmuszone ciągle aktualizować i poszerzać swoją wiedzę. Dzięki ogólnodostępnej globalnej sieci Internet zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony, a brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy, a tym samym odnalezieniem się na rynku pracy. Warto podkreślić, że powyższa definicja odnosi się wyłącznie do celów realizowanych podczas nauczania, w żaden jednak sposób nie odnosi się do etapu życia człowieka, na którym realizowane jest to nauczanie. Przygotowanie do wkroczenia w życie zawodowe nawet we wczesnym okresie życia wyczerpuje powyższą definicję.

Podsumowując, wg oceny Wnioskodawcy wszystkie szkolenia opisane w stanie faktycznym można zakwalifikować do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozumienie tych ustawowych pojęć musi być zgodne definicją zawartą w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 roku. Szkolenia opisane we wniosku spełniają tą definicję.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy, szkolenia opisane w stanie faktycznym w pkt 1 - 12 będą korzystały ze zwolnienia od podatku określonego w pkt 29c art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Pomimo, że wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem dotacji unijnych (jest wykonawcą usług na rzecz bezpośredniego beneficjenta środków pochodzących z UE) nie ulega wątpliwości, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę są finansowane ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Wynika to przede wszystkim z samych projektów oraz umów zawartych przez beneficjentów z jednostkami pośredniczącymi, gdzie wynagrodzenie dla bezpośredniego wykonawcy (w tym przypadku Wnioskodawcy) jest ściśle określone i co najistotniejsze pochodzi ze środków publicznych (jest finansowane z tych środków).

Dostrzec należy, że taka interpretacja jest zgodna z celem prawodawcy, który poprzez zwolnienie od podatku szkoleń zawodowych finansowanych, w co najmniej 70% ze środków publicznych po pierwsze zapewnia jak najpowszechniejszy dostęp uczestników do tych szkoleń (niższa cena, bez podatku pozwala na przeszkolenie większej liczby uczestników), a po drugie zapewnia neutralność środków z punktu widzenia podatkowego. Skarb Państwa nie może, bowiem partycypować, poprzez nakładanie podatków w środkach celowych otrzymywanych od instytucji europejskich.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy organizowane przez niego szkolenia mogą korzystać także ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 a, gdyż są one prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2006 r. nr 31, poz. 216, ze zm.).

Ad 3.

W ocenie Wnioskodawcy, szkolenia opisane w stanie faktycznym dotyczące szkoleń zawodowych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz średnich będą korzystały ze zwolnienia od podatku określonego w pkt 29c art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Szkolenia dla uczniów wyczerpują definicję szkoleń zawodowych wynikającą z rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005. Pomimo, że wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem dotacji unijnych (jest wykonawcą usług na rzecz bezpośredniego beneficjenta środków pochodzących z UE) nie ulega wątpliwości, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę są finansowane ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Wynika to przede wszystkim z samych projektów oraz umów zawartych przez beneficjentów z jednostkami pośredniczącymi, gdzie wynagrodzenie dla bezpośredniego wykonawcy (w tym przypadku Wnioskodawcy) jest ściśle określone i co najistotniejsze pochodzi ze środków publicznych (jest finansowane z tych środków).

Dostrzec należy, że taka interpretacja jest zgodna z celem prawodawcy, który poprzez zwolnienie od podatku szkoleń zawodowych finansowanych, w co najmniej 70% ze środków publicznych po pierwsze zapewnia jak najpowszechniejszy dostęp uczestników do tych szkoleń (niższa cena, bez podatku pozwala na przeszkolenie większej liczby uczestników), a po drugie zapewnia neutralność środków z pkt widzenia podatkowego. Skarb Państwa nie może, bowiem partycypować, poprzez nakładanie podatków w środkach celowych otrzymywanych od instytucji europejskich.

Ad 4.

W ocenie Wnioskodawcy szkolenie opisane w pkt 1 - 12 stanu faktycznego świadczone bezpośrednio na rzecz jednostek sektora finansów publicznych i w całości finansowane (opłacane) ze środków publicznych jako wyczerpujące definicję kształcenia zawodowego będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania lub uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, wraz z dostawą towarów i świadczeniem usług ściśle z tymi usługami związane – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ustawodawca zwolnił również z podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) lecz: prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi następujące rodzaje szkoleń:

  1. ECDL e-Citizen (grupa docelowa: uczniowie szkół podstawowych oraz gimnazjów).
  2. ECDL e-Citizen (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).
  3. ECDL - CORE (grupa docelowa: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych).
  4. ECDL - CORE (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).
  5. ECDL - Advanced (grupa docelowa: młodzież w wieku szkolnym, minimum szkoła gimnazjalna przy zaleceniu szkół ponadgimnazjalnych).
  6. ECDL - Advanced (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).
  7. ECDL CAD (grupa docelowa: młodzież w wieku szkolnym, minimum szkoła gimnazjalna przy zaleceniu szkół ponadgimnazjalnych).
  8. ECDL CAD (grupa docelowa: osoby dorosłe pracujące rozwijające swoje umiejętności techniczne lub zagrożone wykluczeniem zawodowym poprzez wyobcowanie cyfrowe).
  9. Zintegrowani z e-społeczeństwem - przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w mieście (grupa docelowa: osoby dorosłe).
  10. Psychologia sprzedaży (grupa docelowa: osoby pracujące, osoby bezrobotne).
  11. Zarządzanie procesami logistycznymi (grupa docelowa: osoby pracujące, osoby bezrobotne).
  12. Projekt „Podniesienie umiejętności osób pracujących - likwidacja luki kompetencyjnej w obszarze informatyki” (grupa docelowa: osoby pracujące, główna grupa docelowa: pracownicy edukacji).

Wszystkie z ww. szkoleń dla ich uczestników są bezpłatne. Środki na ich finansowanie pochodzą od instytucji publicznych, najczęściej z Unii Europejskiej. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług.

Poszczególne szkolenia wymienione powyżej w punktach od 1 do 12 są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2006 r. nr 31, poz. 216, ze zm.). Szkolenia są prowadzone przez Spółkę w formie kursów oraz seminariów.

Kursy wymienione w pkt 1-9 przedstawionego stanu faktycznego, oparte są o międzynarodowe certyfikaty: ECDL e-Citizen, ECDL – Core, ECDL – Advanced, ECDL – CAD uznawane przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jak wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania umiejętności: obsługi sprzętu komputerowego, obsługi sprzętu komputerowego oraz podstawowych aplikacji biurowych, posiadania wysokich umiejętności obsługi aplikacji biurowych, wysokich umiejętności obsługi aplikacji wykorzystywanych jako Komputerowe Wspomaganie Projektowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy opisane w pkt 1 - 12 szkolenia można zaliczyć do szkoleń zawodowych, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. Jeśli tak, to czy mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a lub c ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach podwykonawstwa - Spółka nie jest bezpośrednim odbiorcą dotacji na szkolenie. Spółka jest wykonawcą usług na rzecz bezpośredniego beneficjenta środków pochodzących z Unii Europejskiej.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów prawa podatkowego, należy przeanalizować, czy niniejsze usługi nie zostałyby objęte innym zwolnieniem, przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, dany podmiot musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub świadczyć usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk, jednostka badawczo-rozwojowa.

Podkreślić jednak należy, że zwolnienie od podatku o którym mowa powyżej, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

I tak, Wnioskdawca nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym wymienionych w pkt 26 ustawy, bowiem nie jest ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy też jednostką badawczo-rozwojową, ani też w tym zakresie nie stanowi jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odnosząc się usług świadczonych przez Wnioskodawcę, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, należy na wstępie rozstrzygnąć czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami w/w rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, prowadzonych przez Spółkę szkoleń, kierowanych do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych kursów świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. dzieci i młodzież ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, przy czym należy podkreślić, iż z uwagi na ich wiek, nie funkcjonują oni na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić o zdobywaniu wiedzy na takich kursach do celów zawodowych. W świetle powyższego bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tejże grupy osób (dzieci i młodzieży szkolnej) pozostaje fakt, iż jak wskazuje Spółka środki na ich finansowanie pochodzą od instytucji publicznych, najczęściej z Unii Europejskiej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe wymienione w pkt 1, 3, 5, 7 nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Ponadto usługi te nie mają również charakteru szkoleń zawodowych, zatem nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lub lit. c) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe szkolenia opodatkowane są podstawową – 23% stawką podatku od towarów i usług.

Z kolei odnosząc się do usług szkoleniowych wymienionych w pkt 2, 4, 6, oraz w pkt 8-12 opisanego we wniosku stanu faktycznego, kierowanych do osób dorosłych, należy stwierdzić, iż wypełniają one definicję zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. Osoby dorosłe w odróżnieniu od dzieci i młodzieży funkcjonują na rynku pracy, wykonują określone zawody. Ponadto z uwagi na fakt, iż umiejętność obsługi komputera jest obecnie jednym z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska, ww. kursy dla osób dorosłych należy uznać za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia te mają na celu uzyskanie, zwiększenie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedmiotowe szkolenia powinny być zwolnione na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a, gdyż szkolenia te mają charakter szkoleń zawodowych oraz prowadzone są w formach kursów oraz seminarium, a więc prowadzone są w formach i na zasadach wynikających z odrębnych przepisów, tj. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2006 r. nr 31, poz.216, ze zm.). Nie wskazano przy tym żadnych innych przepisów regulujących formy i zasady przeprowadzania poszczególnych szkoleń.

Podkreślić należy, iż zgodnie z normą wyrażoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, zwolnieniem objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Tak więc, ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 780 poz. 483) źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzone kursy wymienione w pkt 1-9 przedstawionego stanu faktycznego, oparte są o międzynarodowe certyfikaty: ECDL e-Citizen, ECDL – Core, ECDL – Advanced, ECDL – CAD uznawane przez pracodawców w ponad 160 krajach na całym świecie jak wyznacznik i zarazem potwierdzenie posiadania umiejętności: obsługi sprzętu komputerowego, obsługi sprzętu komputerowego oraz podstawowych aplikacji biurowych, posiadania wysokich umiejętności obsługi aplikacji biurowych, wysokich umiejętności obsługi aplikacji wykorzystywanych jako Komputerowe Wspomaganie Projektowania.

Stwierdzić zatem należy, iż w ocenie tut. Organu, powołane przez Wnioskodawcę formy i zasady przeprowadzania ww. szkoleń nie wypełniają dyspozycji zawartej w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, tj. iż są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, gdyż powołane przez Wnioskodawcę formy i zasady prowadzenia przedmiotowych szkoleń nie wynikają z powszechnie obowiązujących przepisów prawa a jedynie stanowią wewnętrzne uregulowania wynikające odpowiednio z działalności poszczególnych organizacji, wydających poszczególne międzynarodowe certyfikaty.

Wskazać również należy, iż zgodnie z § 1 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych ( Dz. U. z dnia 27 lutego 2006r.), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o organizatorze kształcenia - należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, a także osobę prawną i fizyczną prowadzącą działalność oświatową, wymienioną w art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, obejmującą prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dla której uzyskała akredytację, o której mowa w art. 68b ustawy. Natomiast w myśl art. 3 pkt 16 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572) przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty.

Z powyższego wynika zatem, iż ww. rozporządzenie adresowane jest do jednostek systemu oświaty, natomiast w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje, iż „Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty”. Zatem w przedmiotowej sprawie ww. rozporządzenie nie może być brane pod uwagę w rozpatrywaniu zwolnienia wynikającego z art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Podkreślić należy, iż zgodnie z normą wyrażoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, zwolnieniem objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Tak więc, ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych. Wnioskodawca, oprócz powołanego ww. rozporządzenia nie powołał żadnych aktów prawnych, z których wynikałyby formy i zasady przeprowadzania przedmiotowych szkoleń. Zatem nie ma podstaw, by szkolenia przeprowadzone przez Wnioskodawcę mogły być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a. ustawy o VAT.

Wskazać należy, że organizowanie przez Wnioskodawcę ww. szkoleń zawodowych, kierowanych do osób dorosłych nie korzysta również ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

Z przepisów tych jednoznacznie wynika, iż zwolnione są z podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją.

Spółka w opisie stanu faktycznego wskazała, że „nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług”. W związku z powyższym przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b nie znajdzie w przedstawionej sprawie zastosowania.

W opisie stanu faktycznego, Spółka wskazała, iż realizowane przez nią szkolenia „dla ich uczestników są bezpłatne. Środki na ich finansowanie pochodzą od instytucji publicznych, najczęściej z Unii Europejskiej”.

We własnym stanowisku wskazano również, iż „Pomimo, że wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem dotacji unijnych (jest wykonawcą usług na rzecz bezpośredniego beneficjenta środków pochodzących z UE) nie ulega wątpliwości, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę są finansowane ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Wynika to przede wszystkim z samych projektów oraz umów zawartych przez beneficjentów z jednostkami pośredniczącymi, gdzie wynagrodzenie dla bezpośredniego wykonawcy (w tym przypadku Wnioskodawcy) jest ściśle określone i co najistotniejsze pochodzi ze środków publicznych (jest finansowane z tych środków)”.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż ww. usługi kierowane do osób dorosłych, opisane w pkt 2, 4, 6, 8-12 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Reasumując, w odniesieniu do usług szkoleniowych: ECDL e-Citizen (grupa docelowa: uczniowie szkół podstawowych oraz gimnazjów), ECDL - CORE (grupa docelowa: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych), ECDL - Advanced (grupa docelowa: Młodzież w wieku szkolnym, minimum szkoła gimnazjalna przy zaleceniu szkół ponadgimnazjalnych), ECDL CAD (grupa docelowa: młodzież w wieku szkolnym, minimum szkoła gimnazjalna przy zaleceniu szkół ponadgimnazjalnych), nie można mówić o szkoleniu zawodowym lub przekwalifikowaniu zawodowym. W związku z powyższym usługi te nie będą korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, gdyż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca ww. zwolnienie od podatku od towarów i usług. Zatem usługi te należy opodatkować podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Natomiast w odniesieniu do usług szkoleniowych kierowanych do osób dorosłych, realizowanych przez Spółkę w zakresie szkoleń: ECDL e-Citizen, ECDL – CORE, ECDL – Advanced, ECDL CAD, Zintegrowani z e-społeczeństwem - przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w mieście, Psychologia sprzedaży, Zarządzanie procesami logistycznymi, Projekt „Podniesienie umiejętności osób pracujących - likwidacja luki kompetencyjnej w obszarze informatyki”, są to szkolenia zawodowe, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.

Należy też uznać, iż mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku na podst. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, są realizowane w całości ze środków publicznych, pomimo, że Spółka świadczy je w ramach podwykonawstwa (pomimo, że wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem dotacji unijnych, jest wykonawcą usług na rzecz bezpośredniego beneficjenta środków pochodzących z UE).

Analogicznie w przypadku szkoleń zawodowych realizowanych na rzecz jednostek sektora finansów publicznych finansowanych bezpośrednio przez te jednostki (wybór zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych) — na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług będą one zwolnione od podatku VAT.

Zatem, z uwagi iż Spółka wskazała, że „szkolenia dla uczniów wyczerpują definicję szkoleń zawodowych wynikającą z rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005”, stanowisko Spółki w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych kierowanych do dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych realizowanych na podstawie odrębnych przepisów oraz finansowanych ze środków publicznych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj