Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-385/11-3/MM
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-385/11-3/MM
Data
2011.06.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
brak
korekta podatku naliczonego
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
W przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, zostanie przeniesiony na nabywcę (Spółkę Przejmującą), Spółka natomiast nie będzie zobowiązana do dokonywania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 927 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23.03.2011r. (data wpływu 28.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego z tytułu zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Oddziału Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, braku opodatkowania transakcji podziału Spółki przez wydzielenie Oddziału Handlowego oraz korekty podatku naliczonego z tytułu zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o, (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem VAT czynnym.

Spółka jest przedsiębiorstwem handlowo-przemysłowym, prowadzącym działalność w zakresie produkcji i sprzedaży urządzeń i systemów napędów i sterowań. W szczególności działalność spółki polega na:

  • produkcji urządzeń i elementów systemów mechanicznych;
  • dystrybucji produktów i towarów;
  • montażu urządzeń i elementów systemów;
  • świadczeniu usług serwisowych,
  • świadczenie usług VAS (Spółka na specjalne zamówienie klienta produkuje i montuje niestandardowe elementy systemów).

Zgodnie z modelem funkcjonowania grupy P., działalność produkcyjna oraz działalność dystrybucyjno-serwisowa (w tym VAS) zostały wyraźnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Spółki. Działalność produkcyjna Spółki prowadzona jest przez dwa zakłady produkcyjne (dalej: „Zakłady Produkcyjne”) i jedną jednostkę organizacyjną zajmującą się montażem zespołów napędowych do skuterów elektrycznych bezpośrednio na linii produkcyjnej u klienta (dalej: „Jednostka Montażowa”). Jeden z Zakładów Produkcyjnych wytwarza złączki (zakład w S.), a drugi zawory (zakład we W.). Oba Zakłady Produkcyjne są zarejestrowane jako oddziały w Krajowym Rejestrze Sądowym. Działalność dystrybucyjna i serwisowa (w tym VAS) prowadzona jest przez oddział handlowy (dalej: „Oddział Handlowy”, łącznie dalej: „Oddziały”).

Oba Zakłady Produkcyjne oraz Jednostka Montażowa podlegają nadzorowi dywizji, tj. zagranicznych struktur korporacyjnych sprawujących nadzór nad poszczególnymi rodzajami produkcji i usług. Zdecydowana większość produktów jest wytwarzana przez zakłady na zamówienie zagranicznych jednostek z grupy (dywizje oraz magazyn centralny P. w Niemczech) i jest do tych podmiotów sprzedawana. Jedynie niewielka część produkcji Zakładów Produkcyjnych jest sprzedawana przez Oddział Handlowy.

Istotny jest również fakt, że można jednoznacznie wskazać pracowników wykonujących pracę w każdym z dwóch Zakładów Produkcyjnych oraz w Jednostce Montażowej. Ponadto obydwa Zakłady Produkcyjne, jak i Jednostka Montażowa mają swoich kierowników, którzy podlegają służbowo wyłącznie osobom zatrudnionym w zagranicznych podmiotach (dywizjach nadzorujących pracę poszczególnych rodzajów produkcji i usług).

Oddział Handlowy dokonuje sprzedaży produktów i towarów. Należy przy tym wskazać, że Oddział Handlowy sprzedaje wszystkie towary będące w ofercie grupy P. . Z uwagi na fakt, iż Zakłady Produkcyjne nie produkują wszystkich towarów będących w tej ofercie, a także z uwagi na model biznesowy grupy P., Oddział Handlowy sprzedaje przede wszystkim towary zakupione od innych podmiotów z grupy P., a nie wyroby gotowe wyprodukowane przez Zakłady Produkcyjne. Oddział Handlowy sprzedaje towary, zarówno dystrybutorom, jak i klientom finalnym.

Ponadto Oddział Handlowy zajmuje się świadczeniem usług montażowych oraz serwisowych na miejscu i mobilnie (przy wykorzystaniu specjalnych samochodów). Świadczy także usługi typu VAS. Również w przypadku Oddziału Handlowego można jednoznacznie wskazać pracowników wykonujących w nim pracę. Odziałem Handlowym kieruje kierownik, który podlega służbowo, analogicznie jak w przypadku kierowników Zakładów Produkcyjnych oraz Jednostki Montażowej, odpowiednim strukturom korporacyjnym.

Warto także dodać, że każdy z Zakładów Produkcyjnych, Jednostka Montażowa oraz Oddział Handlowy podlegają odrębnym procedurom wewnętrznym.

Podsumowując opis sposobu organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy należy wskazać, że jest on odzwierciedleniem sposobu funkcjonowania i organizacji całej grupy P., W szczególności, w ramach tej grupy działalność produkcyjna i dystrybucyjna są od siebie oddzielone. Wskazać przy tym można jednostki zajmujące się wytwarzaniem poszczególnych rodzajów produktów. Poza tym istnieją wyspecjalizowane jednostki zajmujące się dystrybucją wszystkich produktów P. do finalnych konsumentów oraz ich serwisem. W związku z powyższym istnieją też odpowiadające temu podziałowi struktury korporacyjne, nadzorujące pracę wszystkich jednostek danej kategorii.

Spółka sporządza odrębny rachunek zysków i strat oraz bilans dla części produkcyjnej oraz handlowej. Spółka pragnie jednak podkreślić, że system finansowo-księgowy pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań do każdego z Zakładów Produkcyjnych, Jednostki Montażowej oraz Oddziału Handlowego. Co więcej, w razie konieczności byłoby możliwe stworzenie odrębnego rachunku zysku i strat oraz bilansu dla każdej z powyższych jednostek.

Warto wspomnieć, że właśnie z racji prowadzenia odrębnej księgowości dla części produkcyjnej i handlowej, pozwalającej przyporządkować koszty i przychody, a także należności i zobowiązania do każdej jednostki, w praktyce, sporządzenie wspólnego sprawozdania finansowego dla całej Spółki wymaga żmudnych zabiegów konsolidacyjnych.

Obydwa Zakłady Produkcyjne, Jednostka Montażowa oraz Oddział Handlowy posiadają własne składniki majątkowe wykorzystywane tylko w ich działalności, W szczególności, posiadają własne nieruchomości (np. własne budynki fabryk w przypadku Zakładów Produkcyjnych, umowę najmu powierzchni w przypadku Jednostki Montażowej oraz własny budynek biurowo-magazynowy w przypadku Oddziału Handlowego), odrębne środki trwałe (w przypadku Oddziału Handlowego są to m.in. zestawy komputerowe, maszyny do produkcji przewodów, samochody serwisowe, meble magazynowe czy tablica reklamowa; w przypadku Zakładów Produkcyjnych są to głównie maszyny do produkcji - tokarki, szlifierki. obrabiarki, wiertarki oraz do pakowania produktów, a także meble do ich składowania i wózki do przewożenia po halach produkcyjnych; w przypadku Jednostki Montażowej urządzenia wykorzystywane przy montażu na linii produkcyjnej klienta, takie jak gniazda montażowe, np. instalacja do sprężania powietrza) oraz wartości niematerialne i prawne (tj. licencje komputerowe). Jedynymi wyjątkami od tej reguły są: sklep we W., który znajduje się w budynku Zakładu Produkcyjnego oraz program kadrowo-płacowy, który wykazano w ewidencji części produkcyjnej, a z którego korzysta obecnie także Oddział Handlowy.

Spółka posiada oddzielne rejestry środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla Oddziału Handlowego, a także syntetyczny rejestr dla obu Zakładów Produkcyjnych Jednostki Montażowej. Ewidencja ta wskazuje jednocześnie (poprzez zastosowanie odpowiedniej numeracji), do której jednostki przypisany jest dany składnik majątkowy. Dlatego też, w razie potrzeby Spółka może łatwo stworzyć odrębne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla każdego Zakładu Produkcyjnego i Jednostki Montażowej.

Można także dodać, że w chwili obecnej każda z jednostek (Oddział Handlowy, każdy z Zakładów Produkcyjnych oraz Jednostka Montażowa) księguje swoje własne dokumenty operacyjnie i odpowiada za swój wynik operacyjny. Obsługą finansową każdej jednostki zajmują się osoby zatrudnione w tej jednostce. Osoby te podlegają kierownikowi danej jednostki.

Nie stanowi także problemu ustalenie, które umowy zawierane przez Spółkę dotyczą działalności każdego z Zakładów Produkcyjnych, Jednostki Montażowej oraz Oddziału Handlowego. Istnieje jednakże kilka umów dotyczących więcej niż jednej jednostki organizacyjnej (np. umowy dotyczące: opieki medycznej dla pracowników, telefonów komórkowych, umowy z bankami i agencjami celnymi). Tym niemniej już w chwili obecnej Spółka jest w stanie przydzielić koszty wynikające z tych umów do każdej jednostki.

Jak wynika z powyższego, już w chwili obecnej Zakłady Produkcyjne, Jednostka Montażowa oraz Oddział Handlowy w zasadzie całkowicie niezależnie realizują swoje zadania. Jednak z racji planowanych zmian organizacyjnych w ramach całej grupy kapitałowej, do której należy Spółka, planowany jest podział Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej „KSH”) Oddziału Handlowego do nowej spółki (dalej: „Spółka Przejmująca”). Na moment podziału nowa spółka nie będzie posiadać żadnych udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

W wyniku podziału, do Spółki Przejmującej przeniesiony zostanie cały Oddział Handlowy wraz ze wszystkimi składnikami majątku, które służą temu Oddziałowi do realizacji zadań gospodarczych (w szczególności środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, a także umowy). Przeniesione zostaną także wszystkie należności i zobowiązania istniejące na dzień przeniesienia. Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, iż do Spółki Przejmującej przeniesieni zostaną wszyscy pracownicy pracujący obecnie w Oddziale Handlowym. W Spółce pozostanie natomiast część produkcyjna (tj. dwa Zakłady Produkcyjne oraz Jednostka Montażowa) wraz ze wszystkimi składnikami majątkowymi wykorzystywanymi obecnie przez ten oddział do prowadzenia działalności produkcyjnej.

Wszystkie umowy, które przed podziałem dotyczyły jednocześnie części produkcyjnej oraz handlowo-serwisowej zostaną rozdzielone. Ponadto Wnioskodawca i Spółka Przejmująca zawrą umowy dotyczące korzystania przez jeden podmiot z majątku drugiego podmiotu (chodzi np. o korzystanie z programu kadrowo-płacowego, który pozostanie składnikiem majątku Wnioskodawcy, a będzie wykorzystywany także przez Spółkę Przejmującą oraz sklepu znajdującego się w zakładzie we Wrocławiu - w tym wypadku pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką Przejmującą zostanie najprawdopodobniej zawarta umowa najmu lokalu).

Należy zaznaczyć, że w ocenie Wnioskodawcy po podziale, zarówno Wnioskodawca jak i spółka do której wniesiony zostanie majątek Oddziału Handlowego będą w stanie niezależnie prowadzić działalność gospodarczą, w tym samym zakresie, w jakim prowadzona jest ona obecnie przez Spółkę. Po podziale Spółka Przejmująca będzie realizowała te same zadania, które obecnie realizuje Oddział Handlowy. Wnioskodawca natomiast będzie realizował wyłącznie zadania, które obecnie realizuje część produkcyjna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku podziału Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 1 pkt 4 KSH Oddziału Handlowego Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego odliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z działalnością Oddziału Handlowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, iż składniki majątkowe wchodzące w skład Oddziału Handlowego zostaną wydzielone do Spółki Przejmującej w trybie art. 529 par. 1 pkt 4 K.SH nie spowoduje utraty prawa Spółki do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu tych składników majątkowych, tj. Spółka nie będzie zobowiązana do korekty podatku VAT naliczonego.

Uzasadnienie

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Jednocześnie zgodnie z art. 91 ust 1—8 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów opodatkowanych VAT związanych zarówno z czynnościami w stosunku do których przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku jak i czynnościami w stosunku do których takie prawo nie przysługuje, jest on uprawniony jedynie do częściowego odliczenia podatku naliczonego oraz jest obowiązany do dokonania odpowiedniej korekty podatku naliczonego w kolejnym roku lub latach (w przypadku środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gruntów).

Zgodnie z art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta podatku naliczonego określona w art. 91 ust. 1—8 ustawy jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, że w przypadku konieczności dokonania korekty podatku naliczonego, a więc w przypadku gdy „zbywca ZCP” miał częściowe prawo do odliczenia tego podatku obowiązek korekty ciąży na „nabywcy ZCP”.

W konsekwencji, podział Spółki poprzez wydzielenie Oddziału Handlowego do Spółki Przejmującej w trybie art. 529 par. 1 pkt 4 KSH nie powinien wywoływać jakichkolwiek skutków dla Spółki jako „zbywcy ZCP” w zakresie podatku VAT naliczonego (tj. Spółka nie będzie zobowiązana do jakiejkolwiek korekty VAT naliczonego odliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z Odziałem Handlowym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna, bowiem na mocy art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy o VAT).

Należy podkreślić, iż ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Ponadto, przepisy ust. 1-6 (dotyczące korekt podatku naliczonego) stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).

Korekt podatku naliczonego z wyżej wymienionych tytułów (o ile wystąpią okoliczności obligujące do dokonania takiej korekty) dokonuje się także w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy – na mocy art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1, pozostaje dla sprzedającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z zakupami, które służyły podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części. Równocześnie przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia, w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza dokonać podziału poprzez wydzielenie Oddziału Handlowego i przeniesienia go do Spółki Przejmującej, w skład którego wejdą: nieruchomość (budynek biurowo-magazynowy), środki trwałe (m. in. zestawy komputerowe, maszyny do produkcji przewodów, samochody serwisowe, meble magazynowe, tablica reklamowa) oraz wartości niematerialne i prawne (licencje komputerowe), wszystkie należności i zobowiązania istniejące na dzień przeniesienia oraz zostaną przeniesieni wszyscy pracownicy pracujący w Oddziale Handlowym. Ponadto Oddział Handlowy księguje swoje dokumenty operacyjne i odpowiada za swój wynik operacyjny, której obsługą finansową zajmują się osoby w nim zatrudnione. Dla Oddziału sporządzany jest odrębny rachunek zysków i strat oraz bilans, prowadzone są oddzielne rejestry środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wobec powyższego – w przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, zostanie przeniesiony na nabywcę (Spółkę Przejmującą), Spółka natomiast nie będzie zobowiązana do dokonywania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie korekty podatku naliczonego z tytułu zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (pytanie nr 6 przedmiotowego wniosku). Rozstrzygnięcie dotyczące uznania Oddziału Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku opodatkowania transakcji podziału Spółki przez wydzielenie Oddziału Handlowego (pytanie nr 4 i 5 przedmiotowego wniosku) zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistnienia zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa została rozpatrzona odrębnie (interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2011r., znak IPPB5/423-270/11-2/DG).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj