Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-428/11/EJ
z 24 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-428/11/EJ
Data
2011.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badanie
jednostka samorządu terytorialnego
prawo do odliczenia
przekazanie usług
raporty fiskalne
turystyka


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na przeprowadzeniu badań marketingowych w zakresie rozwoju turystyki w regionie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011r. (data wpływu 3 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2011r. (data wpływu 28 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z projektem pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z projektem pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2011r. (data wpływu 28 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011r. znak: IBPP4/443-428/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt pn. „…” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu III Turystyka, działania 3.4. Promocja turystyki. Poziom dofinansowania projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 85%, a wkład własny Gminy C. wynosi 15%. Projekt ma na celu przygotowanie programu rozwoju i promocji markowego produktu turystycznego, jakim są coroczne spotkania sportowe w C. Głównym celem jest zaprezentowanie potencjału sportowego C. i okolicy. W ramach projektu zostanie przeprowadzone badanie marketingowe potencjału turystycznego C.. Wyniki badania zostaną opublikowane w postaci raportu na portalu miejskim. Ponadto zostanie wydana broszura informacyjna oraz zostanie zorganizowane spotkanie, na którym zostaną zaprezentowane wyniki analizy.

Wszystkie rezultaty projektu będą udostępniane nieodpłatnie każdemu zainteresowanemu.

Nabywcą towarów i usług na fakturach VAT jest Wnioskodawca, gdyż jest on beneficjentem ostatecznym projektu. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę, ponieważ zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy o samorządzie gminnym czynności te realizowane będą w ramach zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku zadania własne gminy obejmują zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody i gospodarki wodnej oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 20 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, że nie będzie zawierał żadnych umów cywilnoprawnych mających związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług jak również nie wystąpią czynności wskazane w art. 7 ust. 2 ustawy VAT zmienionej ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Głównym celem projektu jest zaprezentowanie potencjału sportowego mieszkańców C. i okolicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r., co w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca.

Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca realizując projekt pn. „…” nie będzie po jego zakończeniu czerpał żadnych korzyści finansowych wynikających z umów cywilnoprawnych oraz z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, nie będzie możliwe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT.

Wnioskodawca jednoznacznie stwierdził, iż w ramach realizowanego projektu pn. „…” nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewatpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. „…”. W ramach projektu zostanie przeprowadzone badanie marketingowe potencjału turystycznego C. Wyniki badania zostaną opublikowane w postaci raportu na portalu miejskim. Ponadto zostanie wydana broszura informacyjna oraz zostanie zorganizowane spotkanie, na którym zostaną zaprezentowane wyniki analizy. Wszystkie rezultaty projektu będą udostępniane nieodpłatnie każdemu zainteresowanemu.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że granice szczególnego postępowania jakim jest udzielenie interpretacji indywidualnej nakreśla Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym. Zatem niniejsza interpretacja dotyczy tylko możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, natomiast przedstawione stwierdzenie w zakresie finansowania programów realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej w zakresie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. potraktowano wyłącznie jako dodatkową informację przedstawioną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj