Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-157/11-4/AS
z 11 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-157/11-4/AS
Data
2011.05.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja unijna
program pomocowy
projekt
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
opodatkowanie środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki



Wniosek ORD-IN 701 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.02.2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 08.02.2011 r., data wpływu do tut. Organu 14.02.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14.04.2011 r. (data nadania 15.04.2011 r., data wpływu 18.04.2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-157/11-2/AS i Nr IPPP3/443-237/11-2/MPe z dnia 06.04.2011 r. (data nadania 06.04.2011 r., data doręczenia 08.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Sp. z o.o. (dalej: „Partner” lub „Spółka”) realizowała projekt pod nazwą „Platforma…” (dalej: „projekt” lub „portal”) w ramach poddziałania 5.5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jako Partner projektu.

Partnerem w rozumieniu umowy oraz wytycznych jest instytucja wymieniona we wniosku o dofinansowanie, uczestnicząca w uzasadniony sposób w realizacji Projektu, wnosząca do niego zasoby ludzkie, organizacyjne techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z Beneficjentem innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Beneficjentem Projektu był Związek Pracodawców „B..” (dalej: „Beneficjent” lub „Lider”).

Projekt realizowany był w partnerstwie Lidera oraz Spółki, umowa o dofinansowanie realizacji projektu została podpisana z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (Instytucja Wdrażająca — Instytucja pośrednicząca (I stopnia).

Z zasad współfinansowania zawartych w umowie wynika, że wydatki zostały pokryte w 100%. Projekt był realizowany w okresie od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r.

Projekt ten dotyczył uruchomienia serwisu internetowego pod nazwą „XYZ”, a celem ogólnym projektu było usprawnienie komunikacji zewnętrznej Lidera z pracodawcami/przedsiębiorcami i jego pozostałym otoczeniem.

Realizacja projektu w partnerstwie ze Spółką wynikała z istnienia komplementarności działań podejmowanych przez Lidera i Partnera projektu. Oba podmioty realizowały działania na rzecz przedsiębiorców.

Projekt realizowany był w podziale na 3 zadania:

Zadanie 1 - zarządzanie projektem,

Zadanie 2 - stworzenie serwisu WWW,

Zadanie 3 - promocja i informacja.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową realizacja projektu podzielona była pomiędzy Lidera i Partnera. Partner w ramach projektu odpowiadał za zadanie 2 i 3, gdyż posiada doświadczenie w prowadzeniu portalu, niezbędne zasoby ludzkie, zaplecze organizacyjne i techniczne, jak również finansowe. Lider i Partner są współautorami pomysłu stworzenia strony internetowej. Łączy ich umowa partnerstwa, w której ustalone zostały zasady współpracy w zakresie opracowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz zasady realizacji projektu, jak również przyszłych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Zobowiązania te to przede wszystkim utrzymanie portalu (administrowanie zapewnienie personelu oraz koszty związane z jego udoskonalaniem w przyszłości), a w związku z tym po zakończeniu projektu Partner będzie osiągał przychody poprzez zamieszczanie na portalu treści o charakterze reklamowym.

W umowie partnerstwa zawarte zostało następujące postanowienie: „Lider i Partner jako współautorzy projektu wspólnie odpowiadają za treści zamieszczane w serwisie, tj. decydują o zakresie tematycznym serwisu, który zostanie określony we wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu. Serwis będzie służył polepszeniu komunikacji zewnętrznej Lidera z przedsiębiorcami - w tym jego Członkami, oraz zapewnieniu przedsiębiorcom - w tym Członkom Lidera, kluczowych dla nich informacji. Z uwagi na to, na serwisie będą zamieszczane po zakończeniu jego realizacji informacje o produktach i usługach realizowanych przez Lidera i Partnera na rzecz przedsiębiorców - w tym analizy, raporty, podejmowane interwencje, stanowiska, opinie oraz oferty handlowe na sprzedaż usług kierowanych do przedsiębiorców stanowiących zakres działalności Partnera”.

Zgodnie z umową o dofinansowanie oraz zasadami finansowania PO KL dotacja na realizację projektu wypłacana była w transzach w terminach i wysokościach określonych umową na wyodrębniony rachunek Lidera. Transze dla Partnera przekazywał Lider projektu, również na wyodrębnione dla tego projektu konto w wysokościach zapewniających realizację zadań leżących po stronie Partnera. Spółka nie wystawiała not księgowych, a zaliczki wpłacane były na podstawie przewidywanych wydatków określonych budżetem (na podstawie szczegółowego zostawienia dokumentów zgodnie z szablonem). Zdarzało się także, zgodnie z jednym z założeń związanych z uczestnictwem Partnera, że Spółka angażowała własne środki, gdy należało ponieść wydatki leżące po stronie Spółki. W momencie, gdy przychodziły środki z Instytucji Wdrażającej środki te były refundowane Spółce.

W zadaniach leżących po stronie Partnera oprócz wynagrodzeń osób uczestniczących w projekcie były wydatki związane z zakupem usług związanych z budową portalu, promocją portalu oraz sprzętu informatycznego. Ponadto Spółka w ramach projektu rozliczała tzw. koszty pośrednie. Koszty pośrednie projektu w umowie rozliczane ryczałtem zdefiniowane w wytycznych stanowią 12,5% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu. Spółka zapewniała bowiem większą część personelu oraz pomieszczenia i infrastrukturę biurową niezbędną do prawidłowej realizacji projektu. Zakupy udokumentowane zostały fakturami VAT. Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT i w pełnej wysokości odliczyła podatek VAT od zakupionych towarów i usług. Zgodnie z przyjętymi zasadami projektu, kwota dofinansowania dla Spółki obejmowała jedynie kwoty netto wynikające z powyższych faktur.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała ponadto:

- Umowa o dofinansowanie Projektu: (...) zawarta została XX.XX.2009 roku pomiędzy:

  1. Ministrem Pracy i Polityki Społecznej jako Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) a,
  2. Związkiem Pracodawców „B.” - Beneficjentem.

Zapisy w umowie stanowią, że Instytucja Zarządzająca to Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

W składanym wniosku, który stanowi załącznik do umowy wskazane zostało, że projekt realizowany jest w Partnerstwie z „B. C.” Sp. z o.o. — co jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów. W związku z tym wskazano następujący podział prac:

  1. Lider Projektu (koordynator projektu - Związek Pracodawców B.” (dalej: „ZP B.”);
  2. Parter projektu — „B. C.” Sp. z o.o. (tylko jeden Partner). Zgodnie z umową „Partner” oznacza instytucję wymieniona we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa; udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony;
  3. Płatnik — Bank Gospodarstwa Krajowego (obecnie, zgodnie z najnowszymi zasadami finansowania PO KL);
  4. Dysponent części budżetowej — Departament EFS w MPiPS.

Na podstawie umowy Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznała Beneficjentowi („ZP B.”) dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 969.671,97 PLN i stanowiącej nie więcej niż 100 % całkowitych wydatków kwalifikowanych. Jednak wydatkowana została kwota 760.331,67 zł (w związku z oszczędnościami), a pozostała została zwrócona.

Zgodnie z zapisami umowy transze zaliczek przekazywano Beneficjentowi na podstawie harmonogramu płatności, a przekazanie kolejnych transz zawsze uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70 % kwoty otrzymanej w ramach transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków sfinansowanych ze środków dotacji rozwojowej co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

Rozliczenia pomiędzy Beneficjentem („ZP B.”) a Partnerem („B. C.” Sp. z o.o.):

W oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi. Wielkość przekazywanych zaliczek uzależniona jest od przyszłych płatności Partnera (w danym okresie rozliczeniowym).

Zgodnie z zawartą umową w 2009 roku oraz późniejszym aneksem z dnia 31 marca 2010 roku oraz wykorzystaniem otrzymanej dotacji, podział środków jest następujący (uwzględniając faktycznie wydatkowaną kwotę):

  1. ze środków europejskich w kwocie 501.791,91 zł (w tym Partner otrzymał 436.032,52 zł).
  2. dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 88.551,16 zł (w tym Partner otrzymał 88.551,16 zł).
  3. dotację rozwojową w kwocie 169.900,60 zł (w tym Partner otrzymał 125.653,90 zł), wypłaconą do 31.12.2009 roku.

Wyżej wymieniony podział został wprowadzony w związku ze zmianą o sposobie finansowania i przekazywania środków od stycznia 2010 roku.

Wnioskodawca realizował projekt bez wkładu własnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT otrzymanych przez Spółkę związanych z realizacją projektu podlega odliczeniu...
  2. Jak należy opodatkować środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki.

W sprawie odpowiedzi na pytanie Nr 1 dotyczące podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Zdaniem Spółki, nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia fakt przekazania środków z dotacji najpierw na konto Beneficjenta, a dopiero później na konto Partnera. Wobec faktu wydzielenia kont bankowych związanych z obsługą Projektu, techniczna czynność przekazania środków pieniężnych przez Beneficjenta Partnerowi Projektu, a nie zleceniobiorcom czy innym współpracownikom, nie może wpływać na fakt, iż środki te nadal bezpośrednio pochodzą z dotacji Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z czym korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższe oznaczą iż otrzymane przez Spółkę fundusze stanowią dochód Spółki zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobne zdanie zajęło Ministerstwo Finansów, o którym mowa w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego z dnia 5 stycznia 2011 r. i chociaż dotyczy stanu prawnego do 31.12.2009 r., to zdaniem Spółki w omawianym zakresie zachowuje aktualność również w obecnym stanie prawnym.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Należy zauważyć, iż Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca w niniejszej sprawie projekt w ramach poddziałania 5.5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą (...) realizowany był przez Spółkę jako Partnera projektu w okresie od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r. w Partnerstwie z Beneficjentem pomocy europejskiej, co w praktyce jest rzeczą dopuszczalną przy realizacji projektów.

Umowa o dofinansowanie Projektu pt.: (...) zawarta została XX.XX.2009 roku pomiędzy:

  1. Ministrem Pracy i Polityki Społecznej jako Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) a,
  2. Związkiem Pracodawców „B.” - Beneficjentem.

Wnioskodawca zaznaczył, że „Partnerem” w rozumieniu umowy oraz wytycznych jest instytucja wymieniona we wniosku o dofinansowanie, uczestnicząca w uzasadniony sposób w realizacji Projektu, wnosząca do niego zasoby ludzkie, organizacyjne techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z Beneficjentem innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Beneficjentem Projektu był Związek Pracodawców B. (dalej: „Beneficjent” lub „Lider”).

Projekt realizowany był w partnerstwie Lidera oraz Spółki, umowa o dofinansowanie realizacji projektu została podpisana z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (Instytucja Wdrażająca — Instytucja pośrednicząca (I stopnia).

Z zasad współfinansowania zawartych w umowie wynika, że wydatki zostały pokryte w 100%.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową realizacja projektu podzielona była pomiędzy Lidera i Partnera. Partner w ramach projektu odpowiadał za zadanie 2 i 3, gdyż posiada doświadczenie w prowadzeniu portalu, niezbędne zasoby ludzkie, zaplecze organizacyjne i techniczne, jak również finansowe. Lider i Partner są współautorami pomysłu stworzenia strony internetowej. Łączy ich umowa partnerstwa, w której ustalone zostały zasady współpracy w zakresie opracowania i złożenia wniosku o dofinansowanie oraz zasady realizacji projektu, jak również przyszłych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. Zobowiązania te to przede wszystkim utrzymanie portalu (administrowanie zapewnienie personelu oraz koszty związane z jego udoskonalaniem w przyszłości).

Zgodnie z umową o dofinansowanie oraz zasadami finansowania PO KL dotacja na realizację projektu wypłacana była w transzach w terminach i wysokościach określonych umową na wyodrębniony rachunek Lidera. Transze dla Partnera przekazywał Lider projektu, również na wyodrębnione dla tego projektu konto w wysokościach zapewniających realizację zadań leżących po stronie Partnera. Spółka nie wystawiała not księgowych, a zaliczki wpłacane były na podstawie przewidywanych wydatków określonych budżetem (na podstawie szczegółowego zostawienia dokumentów zgodnie z szablonem). Zdarzało się także, zgodnie z jednym z założeń związanych z uczestnictwem Partnera, że Spółka angażowała własne środki, gdy należało ponieść wydatki leżące po stronie Spółki. W momencie, gdy przychodziły środki z Instytucji Wdrażającej środki te były refundowane Spółce.

W zadaniach leżących po stronie Partnera oprócz wynagrodzeń osób uczestniczących w projekcie były wydatki związane z zakupem usług związanych z budową portalu, promocją portalu oraz sprzętu informatycznego. Ponadto Spółka w ramach projektu rozliczała tzw. koszty pośrednie. Koszty pośrednie projektu w umowie rozliczane ryczałtem zdefiniowane w wytycznych stanowią 12,5% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków Projektu pomniejszonych o kwotę wydatków sfinansowanych w ramach cross-financingu. Spółka zapewniała bowiem większą część personelu oraz pomieszczenia i infrastrukturę biurową niezbędną do prawidłowej realizacji projektu.

W oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazuje z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi. Wielkość przekazywanych zaliczek uzależniona jest od przyszłych płatności Partnera (w danym okresie rozliczeniowym).

Zgodnie z zawartą umową w 2009 roku oraz późniejszym aneksem z dnia 31 marca 2010 roku oraz wykorzystaniem otrzymanej dotacji, podział środków jest następujący (uwzględniając faktycznie wydatkowaną kwotę):

  1. ze środków europejskich w kwocie 501.791,91 zł (w tym Partner otrzymał 436.032,52 zł).
  2. dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 88.551,16 zł (w tym Partner otrzymał 88.551,16 zł).
  3. dotację rozwojową w kwocie 169.900,60 zł (w tym Partner otrzymał 125.653,90 zł), wypłaconą do 31.12.2009 roku.

Wyżej wymieniony podział został wprowadzony w związku ze zmianą o sposobie finansowania i przekazywania środków od stycznia 2010 roku.

Wnioskodawca realizował projekt bez wkładu własnego.

Zauważyć należy, ze wspomniany przez Wnioskodawcę mechanizm cross-financing wprowadzony został na potrzeby realizacji programów unijnych na okres 2007-2013 jako zasada elastycznego finansowania projektów w ramach programu operacyjnego.

Zakłada on dopuszczenie finansowania poszczególnych projektów, ich części lub grup projektów, objętych wsparciem danego funduszu, przy pomocy środków innego funduszu. Mechanizm cross-financing umożliwia w ten sposób bardziej płynny i naturalny podział środków służących finansowaniu europejskich programów operacyjnych. Warunkiem stosowania podobnego odstępstwa pozostaje jednak priorytetowość finansowanego zagadnienia oraz jego bezwzględny związek z projektem i powodzeniem jego realizacji. Środki „drugiego funduszu” udostępniane w ramach cross-financing objęte są równocześnie limitem 10% wartości dofinansowania.

Rodzaje wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia objętego cross-financingiem dotyczą przede wszystkim:

  • zakupu oraz leasingu (finansowego i zwrotnego) pojazdów oraz mebli,
  • zakupu oraz leasingu (finansowego lub zwrotnego) sprzętu rozumianego jako: środki trwałe (z wyłączeniem pojazdów i mebli), których wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych, uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (350,00 zł),
  • dostosowywania budynków, pomieszczeń i miejsc pracy.

Cross-financing może dotyczyć wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu. Z uwagi na bezpośrednie powiązanie cross-financingu z głównymi zadaniami projektu w zasadzie powinny być to wydatki związane z zakresem merytorycznym projektu, tj. z kosztami bezpośrednimi (w odróżnieniu od kosztów pośrednich, których wydatki nie mogą obejmować wydatków na cross-financing).

Należy podkreślić przy tym, że czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.

Kwalifikowalność wydatków na potrzeby projektu oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007-2013.

Należy wskazać, że na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego przepisu należy stwierdzić, że Spółka jako uczestnik („Partner”) projektu unijnego pod nazwą (...) realizowanego w okresie od XX.XX.2009 r. do XX.XX.2010 r. otrzymywał z przekazywanej Beneficjentowi zaliczki środki pieniężne na realizacje Projektu, w związku z czym przedmiotowe środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu - co do zasady - stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymywała należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Z uwagi na fakt, że projekt pod nazwą „Platforma….” realizowany był w okresie od lipca 2009 r. do czerwca 2010 r.:

  • odnośnie wypłat dokonywanych do 31 grudnia 2009 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu do 31 grudnia 2009 r. oraz ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r.”),
  • odnośnie wypłat dokonywanych od 1 stycznia 2010 r. – przepisy znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. oraz przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej: „nowa ustawa o finansach publicznych”), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.:

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, finansowane były według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określała, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

  1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
  2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
  3. środki:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  4. 3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) :
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;
  5. inne środki.

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wskazano, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

A zatem, w świetle ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., środki pochodzące z budżetu Unii Europejskie stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane były wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych były wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Dotację rozwojową mogły zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych spowodowała, że programy operacyjne od 2007 r. były finansowane według zasad określonych w ww. znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych traktowane były zatem jako wydatki budżetu państwa.

Jak wynika z powyższego, w okresie do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane były wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych były wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle zapisów ustawy o finansach publicznych o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były wydatkami budżetu państwa i spełniały u beneficjenta pomocy przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie przywołany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu:

„wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

Nadrzędną w niniejszej sprawie jest kwestia, iż – jak wskazał Wnioskodawca – umowa o dofinansowanie Projektu pt.: (...) zawarta została XX.XX.2009 roku pomiędzy: Ministrem Pracy i Polityki Społecznej jako Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) a, Związkiem Pracodawców „B.” – Beneficjentem.

Zaznaczyć przy tym należy, że w okresie do 31 grudnia 2009 r. przepisy podatkowe nie uwzględniały zwolnienia przedmiotowego dla „uczestnika projektu”, zatem środki finansowe wypłacane w tym czasie Wnioskodawcy jako uczestnikowi („Partnerowi”) przez Beneficjenta na realizację projektu unijnego pod nazwą (...), podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Dopiero z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m. in. w zakresie opodatkowania dotacji.

Stan prawny od dnia 1 stycznia 2010 r.:

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy do „środków europejskich” zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jak wykazano powyżej, środki pieniężne mające charakter „środków europejskich” przekazane Spółce jako Partnerowi przez Beneficjenta - Lidera na realizację projektu - co do zasady - stanowią na podstawie przywołanego przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w przedmiotowej sprawie należy mieć na względzie, że w myśl dodanego przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Tym samym środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy w okresie od 1 stycznia 2010 r. jako uczestnikowi projektu unijnego pod nazwą(...) podlegają na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że opisane we wniosku środki pieniężne na realizację ww. projektu nie tracą charakteru „środków europejskich” z powodu sposobu ich wypłaty, co jest rozwiązaniem technicznym z uwagi na relacje łączące strony umowy Partnerskiej. Nie można jednak uznać w niniejszej sprawie, jak dowodził Wnioskodawca, że środki przekazane Partnerowi przez Lidera na realizację projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w brzmieniu:

„wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

W niniejszej sprawie, jak wskazał sam Wnioskodawca, w oparciu o złożony wniosek oraz harmonogram prac, Beneficjent przekazywał z otrzymanej zaliczki, środki pieniężne na realizacje Projektu Partnerowi, zatem nie można twierdzić, że Spółka otrzymywała dochód od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Jak wykazano powyżej w przedmiotowej sprawie przepis ten nie znajduje zastosowania, a zwolnienie przedmiotowe wynika z wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że:

  • odnośnie wypłat dokonywanych do 31 grudnia 2009 r.:

przepisy podatkowe nie uwzględniały zwolnienia przedmiotowego dla „uczestnika projektu”, zatem środki finansowe wypłacane w tym czasie Wnioskodawcy jako uczestnikowi („Partnerowi”) przez Beneficjenta na realizację projektu unijnego pod nazwą (...), podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych;

  • odnośnie wypłat dokonywanych od 1 stycznia 2010 r.:

środki pieniężne przekazane w tym czasie Wnioskodawcy jako uczestnikowi projektu unijnego pod nazwą (...), podlegają na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania, w związku z czym nie należy ich opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania środków otrzymanych przez Spółkę jako Partnera przez Lidera na realizację Projektu pt. (...) w ramach P.O. Kapitał Ludzki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj