Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-315/11-2/SM
z 17 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-315/11-2/SM
Data
2011.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja rozwojowa
obrót
podstawa opodatkowania
projekt


Istota interpretacji
brak opodatkowania otrzymanej dotacji



Wniosek ORD-IN 519 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.02.2011 r. (data wpływu 25.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Spółkę dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Spółkę dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawowa działalność Spółki koncentruje się na doradztwie IT w zakresie nowoczesnych technologii i integracji systemów informatycznych. Ponadto usługi Spółki obejmują:

  • utrzymanie infrastruktury informatycznej (w tym: wykrywanie i usuwanie błędów, optymalizowanie wydajności, dostosowywanie systemów do zmieniających się wymagań lub środowiska, zarządzanie w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności systemów, administracja sieci i baz danych, administracja oraz migracja systemów);
  • rozwój oprogramowania (w tym: analiza potrzeb biznesowych klienta, analiza istniejących systemów informatycznych, projekt i opracowanie systemu, testy i wdrożenie systemu).

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka realizuje projekt „Rozwój centrum…” (dalej: „Projekt”), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w ramach działania „Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki”. Dofinansowanie na Projekt stanowiło będzie bezzwrotną pomoc ze środków Unii Europejskiej. Realizacja Projektu wiąże się z utworzeniem 250 nowych miejsc (etatów) pracy dla specjalistów z obszaru IT. W W. planowane jest zatrudnienie 150 nowych pracowników, w G. - 30, w P. – 15, we W. – 15. Spółka planuje także utworzenie kolejnych oddziałów w K. - planowane zatrudnienie 20 nowych pracowników oraz w Ł. - 20 nowych pracowników.

Polityka kadrowa Spółki zakładająca m.in. rekrutację najlepszych absolwentów polskich uczelni technicznych przyczyni się do aktywizacji zawodowej młodych ludzi z wyższym wykształceniem bez doświadczenia lub z niewielkim doświadczeniem zawodowym. Ponadto, w związku z tworzeniem nowych oddziałów, w regionach o największym potencjale rozwoju usług lT, Spółka zaktywizuje zawodowo lokalnych specjalistów IT.

Projekt zakłada zatrudnienie nowych pracowników na następujących stanowiskach:

  • Młodszy inżynier
  • Starszy inżynier
  • Inżynier ds. oprogramowania
  • Inżynier ds. Administracji Bazami danych
  • Inżynier ds. Administracji Systemów i Sieci
  • Inżynier ds. Analiz
  • Inżynier ds. Analiz i Testów
  • Konsultant ds. Informatycznych
  • Architekt Systemów Informatycznych
  • Kierownik Projektu,
  • Account Manager,
  • Specjalista ds. Wsparcia
  • Specjalista ds. Obsługi Technicznej Projektów i Testów.

Poniesienie kosztów związanych z utworzeniem nowych miejsc pracy na przedmiotowych stanowiskach obejmuje dwuletnie koszty wynagrodzeń brutto powiększone o obowiązkowe płatności związane z zatrudnieniem. Wszystkie wydatki wskazane w ramach tej kategorii stanowią wydatki kwalifikowane Projektu. Dodatkowo, w celu realizacji założeń Projektu, niezbędne jest poniesienie nakładów inwestycyjnych na rozbudowę zaplecza infrastrukturalnego, w tym m.in. na stworzenie sieci LAN i WAN oraz implementację systemu łączności VPN do zdalnej komunikacji, wykorzystywanych w związku z realizacją kompleksowych przedsięwzięć IT. Wydatki inwestycyjne obejmą również koszty stworzenia nowych stanowisk pracy wyposażonych w sprzęt komputerowy i specjalistyczne oprogramowanie (koszty niekwalifikowane projektu). Spółka wnioskowała o pomoc w odniesieniu do kosztów utworzenia nowych miejsc pracy, a wszystkie wydatki inwestycyjne zostały ujęte w kategoriach kosztów niekwalifikowanych.

Kwota przyznanej dotacji to x zł i jest to 30% ogółu kosztów utworzenia nowych miejsc pracy, tj. kosztów wynagrodzeń brutto i obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne w ramach Projektu (kwota y zł). Planowany kwalifikowany okres zatrudnienia nowych pracowników obejmuje lata 2010-2015.

Po zakończeniu każdego kwartału Spółka przygotowuje zestawienia zawierające m.in.:

  • listę osób, które zostały zatrudnione na stanowiskach wskazanych w projekcie
  • kopie umów zawartych z poszczególnymi pracownikami wskazanymi na w/w liście
  • listy płac za poszczególne miesiące
  • wyciągi bankowe potwierdzające dokonanie przelewów wynagrodzeń
  • wyciągi bankowe potwierdzające dokonanie przelewów do ZUS (DRA) i Urzędu Skarbowego (PIT-4R)

Na dzień składania niniejszego wniosku środki pieniężne przyznane w ramach umowy podpisanej na realizację projektu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego nie zostały Spółce wypłacone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana przez Spółkę ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, na realizację Projektu opisanego powyżej, stanowi obrót opodatkowany, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W odniesieniu do pytania sformułowanego w niniejszym wniosku, Spółka stoi na stanowisku, że otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt, ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W ocenie Spółki włączenie otrzymanej przez podatnika dotacji do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług ma miejsce tylko wówczas gdy jest to dotacja celowa, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi i mająca wpływ na cenę towaru czy usługi. Zatem tylko dotacje stanowiące dofinansowanie do ceny konkretnego towaru czy rodzaju usługi stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W celu ustalenia czy dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę usługi czy towaru i czy w związku z tym stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 istotne są warunki przyznania dotacji oraz cele dofinansowanego projektu.

Z charakteru realizowanego przez Spółkę Projektu wynika, że przyznana dotacja nie stanowi bezpośredniego dofinansowania do ceny sprzedaży usług i nie będzie miała wpływu na ceny usług stosowanych wobec klientów. W ramach realizacji Projektu planowana jest rozbudowa struktur Spółki poprzez zatrudnienie 250 nowych pracowników specjalistów z branży IT jak również absolwentów polskich uczelni technicznych. Dofinansowanie przyznane w ramach Projektu służyć będzie zwiększeniu potencjału Spółki i umożliwi rozwój świadczonych przez nią usług w dłuższym okresie, nie tylko w czasie trwania projektu (5 lat). Umożliwi rozwój Spółki w dotychczasowych lokalizacjach, ale również umożliwi powstanie nowych miejsc prowadzenia działalności (K., Ł.). Dotacja otrzymana przez Spółkę na sfinansowanie kosztów utworzenia nowych miejsc pracy (koszty wynagrodzeń pracowników), będzie stanowiła dotację ogólną, związaną z rozwojem spółki i nie będzie związana z konkretną dostawą towaru lub świadczeniem usług. Konsekwentnie dotacja nie będzie stanowiła obrotu podlegającego opodatkowaniu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Dotychczasowa doktryna podatkowa w tym zakresie, potwierdza stanowisko prezentowane przez Spółkę. Podobne stanowisko zostało wyrażone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w tym zakresie, m.in.:

  • W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 17.06.2010 r. (sygn. ITPP1/443-315/10/BS): „włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi (....). Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymana dotacja przeznaczona jest na porycie kosztów utrzymania całego Zakładu natomiast nie ma wpływu na cenę świadczonych usług. A zatem stwierdzić należy, iż nie stanowi ona obrotu o którym mowa w powołanym art. 29 ust. 1 powołanej ustawy.”
  • W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 16.08.2010 r. (sygn. ITPP1/443-501/10/BK): „włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.”
  • W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 07.09.2010 r. (sygn. IPPP3/443-571/10-4/MG): „kryterium uznania dotacji, subwencji i innej dopłaty o podobnym charakterze za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż jest ona dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną)”.

Podsumowując, w ocenie Spółki przyznana dotacja, jako nie związana ze świadczeniem konkretnej usługi i nie mająca bezpośredniego wpływu na jej cenę, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że podstawowa działalność Spółki koncentruje się na doradztwie IT w zakresie nowoczesnych technologii i integracji systemów informatycznych.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka realizuje projekt „Rozwój centrum…” (dalej: „Projekt”), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach działania „Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki”. Dofinansowanie na Projekt stanowiło będzie bezzwrotną pomoc ze środków Unii Europejskiej. Realizacja Projektu wiąże się z utworzeniem 250 nowych miejsc (etatów) pracy dla specjalistów z obszaru IT. W W. planowane jest zatrudnienie 150 nowych pracowników, w G. - 30, w P. – 15, we W. – 15. Spółka planuje także utworzenie kolejnych oddziałów w K. - planowane zatrudnienie 20 nowych pracowników oraz w Ł. - 20 nowych pracowników.

Poniesienie kosztów związanych z utworzeniem nowych miejsc pracy na przedmiotowych stanowiskach obejmuje dwuletnie koszty wynagrodzeń brutto powiększone o obowiązkowe płatności związane z zatrudnieniem. Wszystkie wydatki wskazane w ramach tej kategorii stanowią wydatki kwalifikowane Projektu. Dodatkowo, w celu realizacji założeń Projektu, niezbędne jest poniesienie nakładów inwestycyjnych na rozbudowę zaplecza infrastrukturalnego, w tym m.in. na stworzenie sieci LAN i WAN oraz implementację systemu łączności VPN do zdalnej komunikacji wykorzystywanych w związku z realizacją kompleksowych przedsięwzięć IT. Wydatki inwestycyjne obejmą również koszty stworzenia nowych stanowisk pracy wyposażonych w sprzęt komputerowy i specjalistyczne oprogramowanie (koszty niekwalifikowane projektu). Spółka wnioskowała o pomoc w odniesieniu do kosztów utworzenia nowych miejsc pracy, a wszystkie wydatki inwestycyjne zostały ujęte w kategoriach kosztów niekwalifikowanych.

Kwota przyznanej dotacji to x zł i jest to 30% ogółu kosztów utworzenia nowych miejsc pracy, tj. kosztów wynagrodzeń brutto i obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne w ramach Projektu (kwota y zł).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że otrzymana przez Spółkę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi (nie generuje zysków), a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu (kosztów wynagrodzeń brutto pracowników i obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne). To oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze ogólnym, związana z rozwojem Spólki, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj