Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-43/11/ES
z 7 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-43/11/ES
Data
2011.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
gastronomia
odliczanie podatku naliczonego
usługi noclegowe


Istota interpretacji
możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług gastronomicznych i noclegowych w związku z organizacją szkoleń



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług gastronomicznych i noclegowych w związku z organizacją szkoleń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług gastronomicznych i noclegowych w związku z organizacją szkoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług szkoleniowych, sklasyfikowaną PKD 85.59.B (wg PKD 2004 - 80.42.B). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w załączniku nr 4 do ustawy o VAT i w związku z tym korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1.

W związku z przeprowadzanymi szkoleniami Wnioskodawca dokonuje zakupu usług gastronomicznych i noclegowych stanowiących składniki świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Dotychczas koszty te związane były ze sprzedażą zwolnioną w związku, z czym podatek VAT nie był odliczany.

W związku z ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza zmiany od dnia 1 stycznia 2011r., uchylono pkt 1 w art. 43 i wprowadzono nowe definicje usług edukacyjnych mogących korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę nie spełniają żadnego z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia, dlatego też od 1 stycznia 2011r. będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianami przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i obowiązkiem opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 23% usług szkoleniowych świadczonych przez podatnika od dnia 1 stycznia 2011r., Wnioskodawca będzie miał prawo odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usług gastronomicznych i noclegowych stanowiących koszty poniesione w związku z organizacją szkoleń ...

Zdaniem Wnioskodawcy ma on wątpliwość, czy będzie miał prawo odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących poniesienie kosztów usług gastronomicznych i noclegowych. Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednak art. 88 ustawy o VA T mówi o tym, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy od usług gastronomicznych i noclegowych zakupionych w ramach prowadzonej działalności na potrzeby świadczonych usług podatek naliczony VAT powinien podlegać odliczeniu, ponieważ zakupy te nie są dokonywane na potrzeby Wnioskodawcy lecz stanowią jeden z elementów kosztów bezpośrednich związanych z organizacją sprzedawanych przez Wnioskodawcę usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika czynności opodatkowanych, zaś jeśli dana czynność ustawie o VAT nie podlega lub jest od podatku zwolniona, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług szkoleniowych. W związku z przeprowadzanymi szkoleniami Wnioskodawca dokonuje zakupu usług gastronomicznych i noclegowych stanowiących składniki świadczonych przez Wnioskodawcę podatnika usług.

W związku z ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza zmiany od dnia 1 stycznia 2011r., uchylono pkt 1 w art. 43 i wprowadzono nowe definicje usług edukacyjnych mogących korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę nie spełniają żadnego z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia, dlatego też od 1 stycznia 2011r. będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż opisana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na świadczeniu usług szkoleniowych nie jest usługą, o której mowa w cyt. wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, tj. usługą przewozu osób, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych i gastronomicznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj