Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-652/11-5/JL
z 12 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-652/11-5/JL
Data
2011.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
rekompensaty


Istota interpretacji
Opodatkowanie otrzymywanych dotacji



Wniosek ORD-IN 523 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2011r. (data wpływu 18.04.2011r.) – uzupełnionym w dniu 06.07.2011r. na wezwanie Organu z dnia 29.06.2011r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.04.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych dotacji.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 05.07.2011r. (data wpływu 06.07.2011r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku na wezwanie Organu z dnia 29.06.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Dotacje otrzymywane od samorządów wojewódzkich w celu dofinansowania działalności Spółki w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich.

Sp. z o.o. jest podmiotem świadczącym usługi w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. Spółka świadczy przedmiotowe usługi w oparciu o licencję z dnia 22 września 2008r. na wykonywanie przewozów kolejowych osób, udzieloną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na czas nieokreślony, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 16, poz. 19 z późn. zm.).

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera umowy z wybranymi samorządami wojewódzkimi, na podstawie których zobowiązuje się do świadczenia usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na wyznaczonych w tych umowach obszarach województwa.

W związku z realizacją wyżej wskazanych usług Spółka otrzymuje od samorządów wojewódzkich środki pieniężne określane w umowach jako dofinansowanie lub rekompensata dotacjami”="">. Spółka jest zobowiązana do nie przeznaczania przyznanych jej środków pieniężnych na inną działalność niż przewozy wykonywane na podstawie umów zawartych z samorządami wojewódzkimi.

Środki pieniężne przyznawane Spółce w ramach dotacji są przekazywane przez Urząd Marszałkowski województwa danego regionu za pomocą przelewu na wskazany w umowie rachunek bankowy Spółki w formie miesięcznych zaliczek (zgodnie z harmonogramem oraz wielkościami zaliczek określonymi w umowie). Zaliczki te są rozliczane kwartalnie i odpowiednio korygowane o faktycznie wykonane prace (zrealizowane przejazdy pociągów).

  1. Dotacje przyznawane na podstawie umów nie zawierających postanowień dotyczących cennika usług.

Z reguły dotacja kalkulowana jest w oparciu o ustaloną w umowach stałą stawkę kwotową za pociągo-kilometr, przy czym dotacja nie może przekroczyć określonej w umowie maksymalnej kwoty. W umowie ustalona jest również ilość pociągo-kilometrów planowanych do zrealizowania przez Spółkę w okresie obowiązywania umowy. Spółka kwalifikuje otrzymane od samorządu wojewódzkiego dotacje, jako neutralne na gruncie VAT i nie rozlicza z tego tytułu podatku należnego.

Jednocześnie Spółka odlicza VAT naliczony w związku z zakupami towarów i usług - w całości lub w części sfinansowanymi ze środków pieniężnych uzyskanych z dotacji - w zakresie, w jakim nabyte dobra wykorzystywane są przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych (świadczenia usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich).

  1. Dotacje przyznawane na podstawie umów, w których określony jest cennik usług do zastosowania przez Spółkę.

Spółka zawiera również umowy z samorządami wojewódzkimi, w których zobowiązuje się do stosowania określonego cennika biletów na wszystkie pociągi objęte dotacją.

Również w takich przypadkach przyznawana Spółce dotacja kalkulowana jest w oparciu o stałą stawkę kwotową za pociągo-kilometr (tzw. dopłata do pociągo-kilometra).

W zależności od postanowień umowy, dotacje mogą być również kalkulowane w oparciu o dodatkowe elementy. Przykładowo, na mocy umowy zawartej przez Spółkę z Województwem, dotacja ustalana jest w oparciu o wykonaną pracę eksploatacyjną (ilość przejechanych pociągo-kilometrów), stawkę dopłaty do pociągo-kilometra, poniesione przez Spółkę koszty dostępu do infrastruktury kolejowej (w kwotach netto) oraz wartość użyczonego przez samorząd wojewódzki taboru, zgodnie z następującym wzorem:

R= #931;Rp-#931;A

Rp = #931;

gdzie:

R - wielkość rekompensaty za dany okres

Rp - wielkość rekompensaty dla pociągu w danym okresie

A - wielkość odpisu amortyzacyjnego za dany okres, dla użyczonego Spółce taboru

Pe - rzeczywista praca eksploatacyjna wykonana pociągiem na danym odcinku linii w danym okresie w ramach założonego rozkładu jazdy pociągów

Sp - podstawowa stawka dopłaty do pociągo-kilometra określona w umowie

Sd - dodatkowa stawka dopłaty do pociągo-kilometra równa stawce netto (bez VAT) pobieranej przez zarządcę infrastruktury (opłata podstawowa za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej), za realizację przejazdów pociągiem o danym zestawieniu, na danym odcinku linii, w danym okresie w ramach założonego rozkładu jazdy pociągów.

Z powyższego wzoru wynika, iż punktem wyjścia dla kalkulacji dotacji jest stała kwota dopłaty do pociągo-kilometra. Ponadto, w ramach dotacji Spółka otrzymuje rekompensatę ponoszonych przez nią na rzecz zarządcy infrastruktury kolejowej opłat (w kwocie netto oraz w zakresie określonym w umowie z samorządem wojewódzkim) za dostęp do infrastruktury kolejowej. Rekompensata obejmuje opłatę za realizację przejazdów w ramach rozkładu jazdy pociągów.

Spółka kwalifikuje dotacje przyznane na podstawie umów, w których określony jest cennik biletów za przejazdy pasażerskie, jako neutralne na gruncie VAT i nie rozlicza z tego tytułu podatku należnego.

Jednocześnie Spółka odlicza VAT naliczony w związku z zakupami towarów i usług - w całości lub w części sfinansowanymi ze środków pieniężnych uzyskanych z dotacji w zakresie, w jakim nabyte dobra wykorzystywane są przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych (świadczenia usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich).

  1. Dotacje otrzymywane od Skarbu Państwa w związku z honorowaniem ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów.

Na mocy przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2010r. w sprawie dotacji przedmiotowej do krajowych przewozów pasażerskich Spółka otrzymuje od Skarbu Państwa dotacje wyrównujące utracone przychody z tytułu honorowania ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów. Z tytułu otrzymywanych od Skarbu Państwa dotacji w związku z honorowaniem ulgowych przejazdów Spółka rozlicza VAT.

Z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych zarówno dotacje otrzymane od samorządów wojewódzkich na finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych, jak i dotacje otrzymane od Skarbu Państwa w związku z honorowaniem ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów traktowane są przez Spółkę jako przychody zwolnione z opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku VAT.

Mając na uwadze opis zaistniałego stanu faktycznego, a także poniżej prezentowane własne stanowisko w sprawie, Spółka uprzejmie prosi o potwierdzenie, że:

  1. Otrzymywane przez Spółkę od samorządów wojewódzkich dotacje na finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych nie podlegają opodatkowaniu VAT.
  2. Otrzymywane przez Spółkę od Skarbu Państwa dotacje w związku z honorowaniem ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów, jako kwoty mające bezpośrednio wpływ na cenę świadczonych przez Spółkę usług, podlegają opodatkowaniu VAT.
  3. Pomimo otrzymywania przez Spółkę dotacji, które nie podlegają opodatkowaniu VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z jej działalnością opodatkowaną, nawet w sytuacji, gdy zakupy są finansowane z otrzymanych dotacji, wyłączonych z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W ocenie Spółki, otrzymywane od samorządów wojewódzkich dotacje na finansowanie wykonywanych przez nią pasażerskich przewozów kolejowych nie podlegają opodatkowaniu VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (obrót) zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Spółka pragnie zauważyć, iż co do zasady, każda dotacja wpływa w określony sposób na cenę dostaw towarów i usług świadczonych przez beneficjenta dotacji, pozwala bowiem na obniżenie kosztów i w konsekwencji, uzyskanie przez beneficjenta większej rentowności przy niższych cenach. Jednakże Spółka pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek doliczenia kwoty otrzymanej dotacji do obrotu powstaje jedynie wówczas, gdy wpływ dotacji na cenę towarów lub usług ma charakter bezpośredni.

Mając na uwadze sposób kalkulacji dotacji otrzymywanych przez nią od samorządów wojewódzkich w związku ze świadczeniem usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich należy stwierdzić, iż dotacje te nie wywierają bezpośrednio wpływu na cenę usług. Dotyczy to zarówno przypadku, gdy Spółka stosuje własny cennik biletów, jak i przypadku, gdy cennik ten jest określony w umowie z samorządem.

Również fakt objęcia dotacją otrzymywanej od samorządu wojewódzkiego rekompensaty kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z korzystaniem z infrastruktury kolejowej wyklucza kwalifikację dotacji, jako bezpośrednio wpływającej na cenę świadczonych przez Spółkę usług (ergo dotacja taka nie podlega opodatkowaniu VAT).

Należy podkreślić, iż w obu powyżej opisanych sytuacjach nie jest możliwe określenie, w jakim zakresie otrzymana od samorządu wojewódzkiego dotacja wpływa na obniżenie ceny sprzedaży biletów za świadczenie usługi przewozu pasażerskiego, a tym samym na uzyskiwany przez Spółkę obrót z tytułu świadczenia przedmiotowych usług. Co więcej, dotacje te w żaden sposób nie są uzależnione od faktycznego świadczenia usług, tj. nie uwzględniają okoliczności, ilu pasażerów faktycznie korzysta z przewozu.

Podstawą kalkulacji dotacji jest w każdym przypadku stała stawka kwotowa za pociągo-kilometr. Jak wskazano w pkt 1b) powyżej, w niektórych przypadkach kalkulacja ta jest poszerzona o dodatkowe elementy (w tym rekompensatę kosztów ponoszonych przez Spółkę tytułem korzystania z infrastruktury kolejowej), które jednak nie umożliwiają kwotowego określenia wpływu dotacji na cenę konkretnej usługi przewozu pasażerskiego.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż niezależnie od tego, czy stosuje ona własny cennik biletów, czy też cennik określony w umowie z samorządem, brak jest podstaw, aby twierdzić, iż dotacje te są bezpośrednio związane z konkretną (czyli świadczoną dla konkretnego odbiorcy) usługą.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż otrzymywane przez Spółkę od samorządów wojewódzkich dotacje na finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Spółka pragnie podkreślić, iż stanowisko dotyczące wyłączenia z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług subwencji, dotacji oraz innych opłat o podobnym charakterze, w przypadku, gdy celem ich udzielenia jest dofinansowanie ogólnej działalności beneficjenta (podmiotu świadczącego usługi w zakresie publicznych przewozów pasażerskich), a nie konkretnych usług świadczonych przez ten podmiot, było wielokrotnie prezentowane przez Ministra Finansów, działającego poprzez oddelegowanych Dyrektorów Izb Skarbowych w wydanych przez te organy interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji z dnia 9 sierpnia 2010r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wyjaśnił m.in., iż: „Analiza powołanych wyżej przepisów < art. 29 ust. 1 - przyp. aut.> wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. (...). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że otrzymywana z budżetu gminy dotacja dotyczy ściśle kosztu 1 wozokilometra i nie ma wpływu na cenę biletów, czyli na cenę świadczonych usług. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest wyłącznie dotowanie ogólnej działalności Wnioskodawcy. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że otrzymywana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Podobne stanowisko przedstawił Minister Finansów (działając poprzez upoważnionych Dyrektorów Izb Skarbowych) m.in. w interpretacji z dnia 18 stycznia 2010r. o sygnaturze ITPP2/443-921/09/RS, w interpretacji z dnia 23 lipca 2009r. o sygnaturze ILPP1/443-555/09-2/MT oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lutego 2008r. o sygnaturze IBPP2/443-316/07/ICz.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż ostatnia z przytoczonych interpretacji dotyczyła dotacji o charakterze identycznym, jak dotacje opisane w niniejszym stanie faktycznym, tj. dotacji otrzymywanej przez podatnika od samorządu wojewódzkiego w celu dofinansowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich (skalkulowane według stałej stawki za pociągo-kilometr).

Mając na uwadze powyżej przytoczone interpretacje, jak również fakt, iż jednym z istotnych zadań Ministra Finansów, określonych w Ordynacji podatkowej, jest zapewnienie jednolitości wydawanych wiążących interpretacji, w ocenie Spółki zasadne jest potwierdzenie jej stanowiska, zgodnie z którym dotacje otrzymywane przez nią od samorządów wojewódzkich na finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Ad2.

W ocenie Spółki, otrzymywane przez nią od Skarbu Państwa dotacje w związku z honorowaniem ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów, jako kwoty mające bezpośrednio wpływ na cenę usług, podlegają opodatkowaniu VAT.

Celem powyższych dotacji jest bowiem wyrównanie przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu honorowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów.

Kwota otrzymanej dotacji kalkulowana jest m.in. w oparciu o zrealizowaną przez Spółkę, udokumentowaną i zaewidencjonowaną sprzedaż biletów (ilość biletów ulgowych faktycznie sprzedanych w danym okresie). W celu rozliczenia dotacji Spółka jest zobowiązana m.in. do określenia liczby przewiezionych pasażerów z ulgą ustawową.

W oparciu o powyższe można stwierdzić, iż otrzymywane przez Spółkę dotacje w związku z honorowaniem biletów ulgowych mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez nią usług. Istnieje bowiem możliwość określenia kwoty dotacji, jaka przypada na realizację usługi przewozu na rzecz jednego pasażera (nabywcy usługi).

Zatem spełnione są przesłanki określone w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT dla zwiększenia kwoty wykazanego przez Spółkę za dany okres rozliczeniowy obrotu (podstawy opodatkowania) i rozliczenia VAT w odniesieniu do kwot dotacji według stawek właściwych dla opodatkowania usług, w związku z którymi Spółka otrzymuje dotacje (tj. usług w zakresie przewozów pasażerskich).

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 25 lutego 2008r. o sygnaturze IBPP2/443-311/07/ICz.

Ad3.

Jak wskazano w pkt Ad 1. powyżej, Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymywane przez nią od samorządu wojewódzkiego dotacje na finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie Spółka uważa, iż przysługuje jej prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z jej działalnością opodatkowaną, nawet wówczas, gdy zakupy są finansowane ze środków wyłączonej z opodatkowania VAT dotacji.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

W ocenie Spółki, określone w przytoczonym przepisie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (prawo do odliczenia VAT) z tytułu zakupów towarów i usług jest niezależne od źródła finansowania tych zakupów (własne środki pieniężne podatnika, kredyty lub dotacje). W konsekwencji, również w sytuacji, gdy nabycie towarów i usług finansowane jest poprzez otrzymaną dotację, Spółka nadal jest uprawniona do odliczania pełnej kwoty VAT w związku z takim nabyciem.

Ustawodawca nie uzależnia bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła, z którego pochodzą środki finansowe służące do nabycia towarów i usług. Dla podatnika, który wykonuje czynności opodatkowane VAT, fakt nabycia towaru lub usługi za środki pochodzące z otrzymanej dotacji nie ma znaczenia.

Należy podkreślić, iż powyższe tezy znajdują potwierdzenie w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości , w tym m.in. w wyrokach z 6 października 2005r. w sprawie C-204/03 (Komisja przeciwko Królestwu Hiszpanii) oraz w sprawie C-243/03 (Komisja przeciwko Republice Francuskiej). W orzeczeniach tych ETS uznał, że Hiszpania i Francja ustanawiając przepis szczególny ograniczający podatnikom niestosującym proporcjonalnego rozliczenia możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów lub usług finansowanych z pomocą subwencji, uchybiły zobowiązaniom, które na nich ciążą na mocy prawa wspólnotowego.

Również Minister Finansów w wydanych dla podatników interpretacjach indywidualnych wielokrotnie prezentował stanowisko, zgodnie z którym, przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony (m.in. interpretacja z 6 października 2010r., sygn. IPPP1-443-674/10-5/PR, interpretacja z 2 listopada 2010r., sygn. ILPP2/443-1268/10-3/AK).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT w każdym przypadku, w którym VAT naliczony z tytułu zakupów wiąże się z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi (w analizowanym przypadku będą to głównie usługi w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich) - niezależnie od źródła finansowania tych zakupów - i nie zachodzą określone w ustawie o VAT okoliczności wyłączające wprost to prawo (np. ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT).

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż:

  1. Otrzymywane przez Spółkę od samorządów wojewódzkich dotacje na finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych nie podlegają opodatkowaniu VAT.
  2. Otrzymywane przez Spółkę od Skarbu Państwa dotacje w związku z honorowaniem ustawowych uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów, jako kwoty mające bezpośrednio wpływ na cenę świadczonych przez Spółkę usług, podlegają opodatkowaniu VAT.
  3. Pomimo otrzymywania przez Spółkę dotacji, które nie podlegają opodatkowaniu VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z jej działalnością opodatkowaną, nawet w sytuacji, gdy zakupy są finansowane z dotacji wyłączonych z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie podatku VAT uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj