Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-201/11/PK
z 27 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-201/11/PK
Data
2011.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
zwolnienia podatkowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy od 1 stycznia 2011 usługi oprawy muzycznej, koncertów powinny być fakturowane jako zwolnione z VAT - gdy spółka nie jest organizatorem imprez i ze stawką 8% gdy Spółka jest organizatorem imprez na których świadczy usługi oprawy muzycznej?



Wniosek ORD-IN 1008 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011r. (data wpływu 9 luty 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 20 maja 2011r. – fax), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia oraz obniżonej stawki w podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu oprawy muzycznej imprez –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia oraz obniżonej stawki w podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu oprawy muzycznej imprez.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 20 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IBPP3/443-201/11/PK z dnia 27 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka cywilna (Wnioskodawca), prowadzi restaurację oraz wykonuje usługi polegające na zapewnieniu oprawy muzycznej różnych imprez. Wspólnicy Spółki są liderami zespołu muzycznego. Grają koncerty z własnym repertuarem ale także zapewniają oprawę muzyczną rożnych imprez zgodnie z zamówieniami klientów (repertuar własny jak i covery innych utworów muzycznych). Usługi te świadczone są w miejscach wskazanych przez zamawiających lub w restauracjach prowadzonych przez Wnioskodawcę – gdy jest on organizatorem imprezy. Za wykonane usługi Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Usługi te Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniu PKWIU 2004: 92.31.21-00, PKWIU 2008: 90.01.10.0. Do 31 grudnia 2010r. usługa : Koncert zespołu, gdy Wnioskodawca nie był organizatorem imprezy były zwolnione z VAT, natomiast gdy Wnioskodawca był organizatorem imprez, na których świadczył usługi oprawy muzycznej, usługi te nie korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i podlegały opodatkowaniu wg stawki 7%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Nie jest podmiotem prawa publicznego, nie jest instytucją o charakterze kulturalnym, nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
  2. W skład zespołu muzycznego oprócz wspólników wchodzą inne osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę jak również na podstawie umowy o dzieło ale zdarzają się koncerty w których występują sami wspólnicy. Za koncert Wnioskodawca wystawia fakturę VAT natomiast wynagrodzenia pozostałym członkom zespołu (oprócz wspólników) wypłacane są na podstawie rachunków do umowy o dzieło i listy płac (umowa o pracę).
  3. Członkowie zespołu działają jako współtwórcy i artyści wykonawcy w ramach zespołowego wykonania utworu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prawa poszczególnych członków zespołu reprezentują wspólnicy Spółki - Wnioskodawcy.
  4. Członkowie zespołu (oprócz wspólników) za udział w koncercie otrzymują honorarium na podstawie wystawionych rachunków do umów o dzieło, nie wypłacane są im wynagrodzenia za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu.
  5. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest organizatorem imprezy, należność za koncert wypłacana przez zleceniodawcę pokrywa wyłącznie honoraria należne artystom.
  6. W przypadku gdy Wnioskodawca jest organizatorem imprezy w prowadzonych przez siebie restauracjach zawierana jest umowa z klientem na świadczenie usług gastronomicznych (napoje, konsumpcja) oraz na oprawę muzyczną. Na fakturze VAT widnieją pozycje: napoje, konsumpcja, oprawa muzyczna. Wnioskodawca na organizowane imprezy nie sprzedaje biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2011 usługi oprawy muzycznej, koncertów powinny być fakturowane jako zwolnione z VAT - gdy spółka nie jest organizatorem imprez i ze stawką 8% gdy Spółka jest organizatorem imprez na których świadczy usługi oprawy muzycznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, oprawa muzyczna, koncert zespołu - gdy Wnioskodawca nie jest organizatorem imprez - usługa zwolniona z VAT, natomiast gdy Wnioskodawca jest organizatorem imprez, na których świadczy usługi oprawy muzycznej, usługi te powinny podlegać opodatkowaniu wg stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (…) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 ze zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy o VAT postanowiono m.in., iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Natomiast pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Ponadto w poz. 183 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT jako opodatkowanie stawką 8% wskazano, bez względu na symbol PKWiU, usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, do obiektów kulturalnych, na dyskoteki, sale taneczne oraz ww. usługi twórców i artystów wykonawców dotyczące przekazania lub udzielenia licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednym z ww. podmiotów.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca jest spółką cywilną składająca się z dwóch wspólników, którzy samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę lub umowy o dzieło świadczą usługi w zakresie zapewnienia oprawy muzycznej imprez organizowanych przez inne podmioty. Za koncert Spółka wystawia faktury VAT na rzecz zleceniodawcy.

Wobec tego, Spółka nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Ponadto Wnioskodawca, jako spółka cywilna, jest zespołem artystów wykonawców, nie może zostać uznany za indywidualnego twórcę, a zatem nie jest również podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Stąd świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zapewnienia oprawy muzycznej imprez organizowanych przez inne podmioty nie korzystają ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

W odniesieniu do drugiej kwestii będącej przedmiotem wniosku tj. świadczenia usług oprawy muzycznej gdy Spółka jest organizatorem imprez to stwierdzić należy co następuje:

W uzupełnieniu stanu faktycznego wskazano, że w przypadku gdy Wnioskodawca jest organizatorem imprezy w prowadzonych przez siebie restauracjach zawierana jest umowa z klientem na świadczenie usług gastronomicznych (napoje, konsumpcja) oraz na oprawę muzyczną. Na fakturze VAT widnieją pozycje: napoje, konsumpcja, oprawa muzyczna. Wnioskodawca na organizowane imprezy nie sprzedaje biletów. Powyższe okoliczności wskazują, że Wnioskodawca świadczy usługi kompleksowe związane z organizowaniem imprez rozrywkowych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dane usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż oprawa muzyczna wraz z usługami gastronomicznymi wchodzi w zakres usługi kompleksowej związanej z organizowaniem imprez rozrywkowych, przy czym za usługę główną w przedmiotowej sprawie należy uznać zorganizowanie samej imprezy rozrywkowej, gdyż ona stanowi istotę zamówienia zleceniodawcy. Jak Wnioskodawca sam wskazał w uzupełnieniu wniosku należność za ww. usługi obejmuje koszty napoi, konsumpcji i oprawy muzycznej (jak to zostało wyszczególnione na wystawionej fakturze VAT).

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostawczych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższego dla kompleksowej usługi związanej z organizacją imprez rozrywkowych należy zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w odniesieniu do całej otrzymanej należności obejmującej zarówno koszty napoi, konsumpcji jak i oprawy muzycznej .

W takim przypadku nie będzie miała jednak zastosowania stawka podatku 8% wskazana w poz. 182 i 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, gdyż na organizowane imprezy Spółka nie sprzedaje biletów wstępu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jako czynności wymienione w poz. 182 i 183 załącznika nr 3 do ustawy, opodatkowaniu według stawki 8% VAT podlegają usługi kulturalne i rozrywkowe, wyłącznie w zakresie wstępu m.in. na widowiska artystyczne, na dyskoteki, na sale balowe. Należy zaznaczyć, że pojęcie „wstępu” rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (na dyskotekę, na salę balową) wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

Ze względu na fakt, że wynagrodzenie należne Wnioskodawcy od innego podmiotu (klienta, z którym zawarto umowę na oprawę muzyczną imprezy) nie stanowi opłaty za wstęp, do usługi świadczonej przez Wnioskodawcę nie będzie miała zastosowania obniżona stawka w wysokości 8% VAT.

Reasumując, stawką właściwą dla opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę, tj. zapewnienia oprawy muzycznej imprez organizowanych przez inne podmioty, jak i organizowania imprez rozrywkowych w prowadzonych przez Wnioskodawcę restauracjach jest stawka podatku, obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 23%.

Jednocześnie o ile są spełnione warunki określone w poz. 181 zał. Nr 3 do ustawy w odniesieniu do usług zapewnienia oprawy muzycznej imprez organizowanych przez inne firmy mogłaby znaleźć zastosowanie stawka 8%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejszą interpretację oparto na opisie stanu faktycznego zawartego we wniosku i uzupełnionego pismem z dnia 19 maja 2011 r. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj