Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1075/09/11-5/S/AW
z 30 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1075/09/11-5/S/AW
Data
2011.06.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
dostawa
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
złom


Istota interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego dla dostawy złomu wsadowego i niewsadowego



Wniosek ORD-IN 205 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2009r. (data wpływu 02.11.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego i niewsadowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego i niewsadowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

P. S.A. prowadzi sprzedaż złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych. Płatność z tego tytułu następuje przed wydaniem złomu kontrahentowi i jest dokumentowana fakturą VAT potwierdzającą otrzymanie danej kwoty. Art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z zastrzeżeniem, iż w przypadku złomu:

  1. niewsadowego, nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,
  2. wsadowego, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

W zakresie złomu niewsadowego ustawodawca użył zwrotu nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości. W zakresie złomu wsadowego ustawodawca użył zwrotu nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki, nie określając o jakiej wysyłce jest mowa w tym przypadku.

Ponieważ P. S.A. sprzedając złom dokonuje jego klasyfikacji na etapie przygotowania do sprzedaży, rozumienie art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT w tym zakresie rodzi możliwość wielu odmiennych interpretacji, a wybór właściwego sposobu postępowania będzie istotny w przypadku przyjęcia przez Spółkę innego niż dotychczasowy modelu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zapis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT dotyczący złomu niewsadowego, „nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości” oznacza, że w przypadku kwalifikacji złomu dokonywanej przez Sprzedawcę przed zawarciem umowy sprzedaży i wydaniem złomu nabywcy, pod pojęciem „data wysyłki” należy rozumieć datę wydania złomu niewsadowego nabywcy (data protokołu zdawczo-odbiorczego określającego klasę i ilość sprzedawanego złomu)...
  2. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie pierwsze była przecząca, w przedstawionym stanie faktycznym jak powinien być ustalany termin „20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości” w sytuacji gdy umowa nie przewiduje takiej wysyłki złomu przed wydaniem złomu nabywcy, jak też nie określa jednostki, która dokonuje kwalifikacji jakości...
  3. Czy w przedmiotowym stanie faktycznym tj. w sytuacji sprzedaży złomu niewsadowego, którego klasę i cenę ustala sprzedawca przed zawarciem umowy sprzedaży, a umowa nie przewiduje wysyłki złomu do podmiotu który będzie klasyfikował jego jakość, obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19 ust.13 pkt 5 ustawy, w zakresie w którym przepis ten odnosi się ogólnie do sprzedaży złomu stalowego i żeliwnego oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), tj. w dacie otrzymania całości lub części płatności...
  4. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie trzecie była przecząca, w jakiej dacie powstaje obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym...
  5. Czy zapis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT dotyczący złomu wsadowego, „nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu” oznacza, że w przypadku kwalifikacji złomu dokonywanej przez Sprzedawcę przed zawarciem umowy sprzedaży i wydania złomu nabywcy, pod pojęciem „data wysyłki” należy rozumieć datę wydania złomu wsadowego nabywcy (data protokołu zdawczo-odbiorczego określającego klasę i ilość sprzedawanego złomu)...
  6. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie piąte była przecząca, w przedstawionym stanie faktycznym, jak powinien być ustalany termin „30 dnia, licząc od dnia wysyłki złomu” w sytuacji gdy umowa nie przewiduje innej wysyłki złomu poza jego wydaniem nabywcy... Czy pod pojęciem wysyłki należy rozumieć, analogicznie jak w przypadku złomu niewsadowego, wysyłkę do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości...
  7. Czy w przedmiotowym stanie faktycznym tj. w sytuacji sprzedaży złomu wsadowego, którego klasę i cenę ustala sprzedawca przed zawarciem umowy sprzedaży, a umowa nie przewiduje wysyłki złomu do podmiotu który będzie klasyfikował jego jakość, a następuje jedynie wydanie złomu nabywcy zgodnie z umową sprzedaży, obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19 ust.13 pkt 5 ustawy o VAT, w zakresie w którym przepis ten odnosi się ogólnie do sprzedaży każdego rodzaju złomu stalowego i żeliwnego oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), tj. w dacie otrzymania całości lub części płatności...
  8. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie siódme była przecząca, w jakiej dacie powstaje obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy.

P. S.A. stoi na stanowisku, iż w sytuacji w której klasę i cenę złomu ustala sprzedawca przed zawarciem umowy sprzedaży, a umowa nie przewiduje wysyłki złomu do podmiotu który będzie klasyfikował jego jakość, obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT, w zakresie w którym przepis ten odnosi się do sprzedaży złomu tj. w dacie otrzymania całości lub części płatności.

Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż przepis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT ustanawia de facto dwa uzupełniające się sposoby ustalania daty powstania obowiązku podatkowego. Pierwszy z nich - podstawowy, mający zastosowanie do każdego rodzaju złomu stalowego i żeliwnego, oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), oparty został o fakt otrzymania całości lub części płatności za sprzedawany złom. Drugi - zawężający termin powstania obowiązku podatkowego, zastrzeżony tylko do przypadków złomu stalowego i żeliwnego, oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), które spełniają wymogi określone w ppkt a i b tego przepisu tj. dokonywana jest wysyłka złomu zarówno wsadowego jak i niewsadowego do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości.

Ponieważ, w przedmiotowym stanie faktycznym - klasyfikacji złomu dokonuje P. S.A., złom ten nie podlega wysyłce do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości, obowiązek podatkowy w przypadku dostawy zarówno złomu wsadowego jak i niewsadowego, powstaje w dacie otrzymania całości lub części płatności.

W dniu 12.01.2010r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1/443-1075/09-2/AW, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego oraz za nieprawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu niewsadowego i uznał, iż obowiązek podatkowy dla dostawy złomu niewsadowego powstanie zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 19 ust. 1 i 4 ustawy, tj. z chwilą wydania towaru a jeśli dostawa winna zostać potwierdzona fakturą VAT, z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru.

Przedmiotowa interpretacja była przedmiotem skargi, złożonej przez Wnioskodawcę.

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 stycznia 2011r. sygn. akt III SA/Wa 1137/10 uchylono zaskarżoną interpretację.

Zdaniem Sądu przedmiotowa interpretacja winna zostać uchylona z uwagi, iż pozostaje w sprzeczności z treścią art. 19 ust. 1 ustawy. W zaprezentowanym uzasadnieniu do powyższego orzeczenia sąd podkreślił, iż „w świetle postanowień art. 19 ust. 1 ustawy o VAT niemożliwe jest powracanie do zasady ogólnej, wyrażonej w tym przepisie, ponieważ jak już powiedziano, jej działanie odnośnie złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyjątkiem złomu metali szlachetnych zostało mocą tegoż przepisu wyłączone.” Dalej WSA wskazuje: „Jeżeli ustawodawca zdecydował, iż wyłącza działanie zasady ogólnej wobec konkretnej dostawy, bądź usługi, to organ nie może tych regulacji pomijać i dokonywać interpretacji contra legem.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego, oraz biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 stycznia 2011r. sygn. akt III SA/Wa 1137/10 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy regulujące moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały zawarte w dziale IV ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usług. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części - art. 19 ust. 11 ustawy.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 5 ww. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych:

  1. niewsadowego, nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,
  2. wsadowego, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych. Wnioskodawca sprzedając złom sam dokonuje jego klasyfikacji na etapie przygotowania do sprzedaży. Wobec oświadczenia Wnioskodawcy, iż to na nim ciąży odpowiedzialność za właściwą klasyfikację sprzedawanego złomu, płatność z tytułu dokonywanych dostaw następuje przed wydaniem złomu kontrahentowi.

Problem przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku odnosi się do ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla dokonywanych dostaw złomu oraz do interpretacji użytego w art. 19 ust. 13 pkt 5 lit. a i b terminu „wysyłka złomu”. Należy jednak zauważyć, iż w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, iż nie dochodzi do wysyłki złomu a termin płatności następuje przed wydaniem złomu kontrahentowi. Zatem dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy bez znaczenia pozostaje rozstrzygnie znaczenia terminu „wysyłka złomu”.

Odnosząc się natomiast do momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego i niewsadowego należy wskazać, iż w art. 19 ust. 13 ustawy określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla dostaw złomu stalowego i żeliwnego oraz złomu metali nieżelaznych, z wyjątkiem złomu metali szlachetnych. W pkt 5 tego przepisu wskazano, iż w przypadku dostawy ww. złomu obowiązek podatkowy co do zasady powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty oraz określił terminy graniczne powstania obowiązku podatkowego, tj. dla złomu niewsadowego nie później niż 20 dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości, zaś dla złomu wsadowego, nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wysyłki złomu. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka wskazała, iż nie dokonuje wysyłki złomu, w tym wysyłki do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości, lecz wydaje złom po dokonaniu zapłaty. Należy więc uznać, iż nie występuje żadna z okoliczności wskazanych w pkt 5 lit. a i b ust. 13 art. 19 ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz wskazane wyjaśnienie należy uznać, iż zarówno w przypadku złomu niewsadowego, jak i złomu wsadowego ze względu na otrzymywanie przez Wnioskodawcę zapłaty przed wydaniem złomu oraz brak wysyłki obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj