Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-314/11-4/IZ
z 17 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-314/11-4/IZ
Data
2010.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
agent
czynności opodatkowane
nadzór
pośrednictwo finansowe
usługi finansowe
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nadzoru i koordynacji Agentów ogólnych, jak i usługi polegające na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem, a bankiem kontaktu do potencjalnego klienta podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z wyżej powołanym art. 146a pkt 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 674 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 09.03.2011 r. (data wpływu 11.03.2011 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 24.05.2011 r. (data wpływu 27.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług nadzoru nad agentami oraz pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym a Bankiem kontaktu do potencjalnego Klienta zainteresowanego produktem bankowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług nadzoru nad agentami oraz pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym a Bankiem kontaktu do potencjalnego Klienta zainteresowanego produktem bankowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej Spółka”) rozważa świadczenie na rzecz banku Bank S.A. z siedzibą w W. (dalej jako Bank”), będącego większościowym wspólnikiem Spółki, w ramach planowanej umowy pośrednictwa finansowego z Bankiem, m. in. usługę polegającą na koordynacji i nadzorze nad agentami, tj. pośrednikami ogólnokrajowymi (zajmującymi się pośrednictwem finansowym) działającymi na rynkach lokalnych oraz agentami działającymi w sieci internetowej (dalej Agenci ogólnie). R. Sp. z o.o. (dalej Spółka”) rozważa świadczenie na rzecz banku Bank S.A. z siedzibą w W. (dalej jako Bank”), będącego większościowym wspólnikiem Spółki, w ramach planowanej umowy pośrednictwa finansowego z Bankiem, m. in. usługę polegającą na koordynacji i nadzorze nad agentami, tj. pośrednikami ogólnokrajowymi (zajmującymi się pośrednictwem finansowym) działającymi na rynkach lokalnych oraz agentami działającymi w sieci internetowej (dalej Agenci ogólnie).

Agenci ogólni będą zajmowali się pośrednictwem w zakresie sprzedaży produktów bankowych. Produkty bankowe oferowane przez Bank mogą obejmować:

  1. Usługi udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych;
  2. Usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych;
  3. Depozyty środków pieniężnych, prowadzenie rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcje płatnicze, przekazy i transfery pieniężne, długi, czeki i weksle
  4. Instrumenty finansowe

Produkt Banku obejmuje instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Koszyk instrumentów finansowych Banku nie zawiera instrumentów dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających m.in. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku VAT.

Działanie Agentów ogólnych prowadzi do sprzedaży wskazanych powyżej produktów Banku.

Umowy w zakresie pośrednictwa w sprzedaży produktów bankowych będą podpisywane między Bankiem a Agentami ogólnymi. Zadania Spółki w zakresie nadzoru nad Agentami ogólnymi będą obejmowały:

  1. ustalanie, wdrażanie i monitorowanie procesu sprzedaży,
  2. pozycjonowanie oferty Banku w portfelu Agenta ogólnego,
  3. dbałość o dostarczenie pośrednikowi aktualnej oferty produktowej Banku (bieżąca aktualizacja oferty),
  4. analiza efektywności pracy Agentów ogólnych,
  5. analiza i negocjowanie warunków współpracy z Agentami ogólnymi oraz rekomendowanie danych rozwiązań Bankowi,
  6. nadzór nad jakością wniosków o produkt składanych przez Agentów ogólnych (w niektórych przypadkach pośredniczenie w ich składaniu),
  7. pośredniczenie w przekazywaniu pośrednikom informacji o statusie wniosków o produkt w zakresie Informacji o decyzjach Banku odnośnie przyznania/ nie przyznania produktu,
  8. prowadzenie i zarządzanie procesem szkoleń Agentów ogólnych.

Ponadto, w przypadku Agentów ogólnych działających w sieci internetowej oraz w przypadku części Agentów ogólnych działających lokalnie, usługi w zakresie koordynacji i nadzoru mogą polegać na przekazywaniu tzw. Leadów (danych kontaktowych). W konsekwencji, czynności Spółki mogą polegać na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym a Bankiem kontaktu do potencjalnego Klienta zainteresowanego produktem bankowym. W takim przypadku, umowy podpisane między Bankiem a Agentem ogólnym dotyczą usług realizowanych na rzecz Banku.

Za usługi nadzoru i administracji nad Agentami ogólnymi Bank będzie płacił na rzecz Spółki wynagrodzenie za każdy produkt sprzedany przez nadzorowanego Agenta ogólnego (zarówno ogólnokrajowego, lokalnego, jak i internetowego). Usługi te wspomagają zatem Bank w zapewnieniu sprawnej wymiany informacji i dokumentów pomiędzy Bankiem a Agentami ogólnymi oraz wspomagają Bank w zapewnianiu efektywnego wykorzystania sieci Agentów ogólnych, za pomocą których Bank oferuje i sprzedaje klientom swoje produkty.

Świadczenie przez Spółkę przedmiotowych usług w zakresie koordynacji i nadzoru będzie pozwalało Bankowi na sprawniejsze wykonywanie usług bankowych realizowanych na rzecz klientów Banku. Usługi świadczone przez Spółkę należy uznać za specyficzne dla usług świadczonych przez Bank i za stanowiące istotny element w procesie świadczenia usług bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi w zakresie koordynacji i nadzoru Agentów ogólnych (w powiązaniu z faktem, że wynagrodzenie Spółki należne jest za każdy produkt sprzedany przez Agenta ogólnego) są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej podatek VAT”) w świetle ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004, Nr 54, poz.535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT”)...
  2. Czy usługi Spółki polegające na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym a Bankiem kontaktu do potencjalnego Klienta zainteresowanego produktem bankowym (w powiązaniu z faktem, że wynagrodzenie jest Spółce należne tylko od takiego klienta z którym bank nawiązał współpracę) są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT w świetle ustawy o VAT...

Ustawa z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2010, Nr 226, poz. 1476) w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę i opisanych w stanie faktycznym z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza do katalogu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT następujące usługi:

  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT);
  • usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT);
  • usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT);
  • usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT);
  • usługi stanowiące element powyższych usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej, oprócz usług stanowiących element usług pośrednictwa (zgodnie z art. 43 ust. 13 oraz ust. 14 ustawy o VAT).

Stanowisko do Pytania 1: Pojęcie usługi pomocniczej do usługi finansowej

Usługi związane z transakcjami finansowymi mogą być zwolnione z VAT, jeżeli mają one charakter specyficzny i istotny dla transakcji zwolnionej (np. transakcji związanej z transferem środków pieniężnych, udzieleniem kredytu, prowadzeniem rachunku pieniężnego).

W ocenie Spółki usługi koordynacji i nadzoru nad Agentami ogólnymi, które Spółka zamierza świadczyć na rzecz Banku, mają charakter pomocniczy do usług finansowych świadczonych przez Bank. Usługi te wspomagają bowiem Bank w zapewnieniu sprawnej wymiany informacji i dokumentów pomiędzy Bankiem a Agentami ogólnymi oraz wspomagają Bank w zapewnianiu efektywnego wykorzystania sieci Agentów ogólnych, za pomocą których Bank oferuje i sprzedaje klientom swoje produkty. Świadczenie przez Spółkę usług w zakresie koordynacji i nadzoru Agentów ogólnych będzie zatem pozwalało Bankowi na sprawniejsze świadczenie usług bankowych realizowanych na rzecz klientów Banku.

Usługi świadczone przez Spółkę można zatem uznać za specyficzne dla usług świadczonych przez Bank i za stanowiące istotny element w procesie wykonywania czynności bankowych, w związku z czym, zdaniem Spółki, usługi te, jako usługi pomocnicze do usług finansowych świadczonych przez Bank, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

Nadzór i koordynacja Agentów ogólnych stanowi odrębną usługę właściwą i niezbędną do świadczenia przez Bank usług finansowych. W ocenie wnioskodawcy, Spółka zapewniając Bankowi swoje wsparcie niewątpliwie przyczynia się do realizacji usługi finansowej pełniąc istotną rolę w kompleksowym łańcuchu czynności składających się na usługę finansową. Bez koordynacji i nadzoru nad Agentami ogólnymi właściwe świadczenie profesjonalnych usług bankowych przez Bank byłoby znacznie utrudnione i mogłoby prowadzić do złamania zasad świadczenia usług bankowych według ustalonych standardów.

W konsekwencji, naszym zdaniem, świadczone przez Spółkę usługi opisane w stanie faktycznym powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Mając na uwadze brzmienie powołanego przepisu ustawy o VAT, zdaniem Spółki podstawa prawna do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT będzie determinowana również przez rodzaj usług i produktów, które w wyniku działań Spółki będą świadczonej dostarczane przez Bank klientom. Kluczowe zdaniem Spółki jest odniesienie się do usługi głównej, dla której świadczone są przez Spółkę usługi w zakresie nadzoru Agentów ogólnych.

Ad. 1 Usługi pośrednictwa do usługi udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych

W związku z powyższymi uwagami, uważamy, że usługi świadczone przez Spółkę powiązane z usługami świadczonymi przez Bank w zakresie rachunków bankowych, depozytów, kredytów powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Ad. 2 Usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz charakter usług świadczonych przez Spółkę, naszym zdaniem usługi świadczone przez Spółkę, a w ostatecznym rozrachunku dotyczące usług świadczonych przez Bank w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT.

Ad. 3 Usługi pośrednictwa do usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli

Podobnie w przypadku usług świadczonych przez Bank obejmujących depozyty środków pieniężnych, prowadzenie rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli, naszym zdaniem usługi świadczone przez Spółkę i powiązane z usługami świadczonymi przez Bank powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Ad. 4 Usługi pośrednictwa do transakcji na instrumentach pochodnych

Również w przypadku usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w naszej ocenie usługi opisane w stanie faktycznym świadczone przez Spółkę a mające związek z usługami świadczonymi przez Bank w zakresie transakcji na instrumentach pochodnych są zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, a w szczególności fakt, że Bank nie zawiera transakcji na instrumentach finansowych, które mogą być zrealizowane przez dostawę towarów lub świadczenie usług, zdaniem Spółki usługi koordynacji i nadzoru nad Agentami ogólnymi skutkujące sprzedażą produktów dotyczących transakcji na instrumentach finansowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Stanowisko do Pytania 2: Pojęcie pośrednictwa

Mając na uwadze charakter usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Banku w przypadku przekazywania kontaktów do potencjalnych klientów od Agentów ogólnych konieczne jest zdefiniowanie usług pośrednictwa. Należy zauważyć, że ani ustawa o VAT ani Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L.06.347.1 z dnia 11 grudnia 2006 r.; dalej Dyrektywa 112) nie definiują pojęcia usług pośrednictwa. Natomiast definicję pośrednictwa wprowadzono w propozycji zmian do Dyrektywy 112 • „pośrednictwo w transakcjach ubezpieczeniowych i finansowych oznacza świadczenie przez osobę trzecią, będącą pośrednikiem, usług na rzecz, oraz wynagradzanych przez stronę umowy, stanowiących osobny akt pośrednictwa w związku z transakcjami ubezpieczeniowymi i finansowymi określonymi w art. 135 ust. 1 lit. (a) — (e).”

W związku z tym dla określenia „usługi pośrednictwa” można posiłkowo posługiwać się propozycją przedstawioną w ramach propozycji zmian do Dyrektywy 112. Jednak mając na uwadze, iż jest to tylko propozycja, naszym zdaniem pojęcie pośrednictwa należy interpretować przede wszystkim na podstawie wykładni językowej. Można również posiłkować się definicjami zawartymi w innych przepisach prawa oraz podanymi w orzecznictwie sądowym.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN przez pośrednictwo rozumie się działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy”. W konsekwencji pośrednictwo obejmuje czynności dokonywane w imieniu oraz na rzecz innego podmiotu gospodarczego, w wyniku których dochodzi do zawarcia transakcji między tym przedsiębiorcą a podmiotem trzecim. Działanie w imieniu oznacza działanie z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś, natomiast działanie na czyjąś korzyść oznacza działanie dla kogoś, dla czyjegoś dobra.

Usługi pośrednictwa definiują również sądy i organy podatkowe.

Przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 26 stycznia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3996/06) wskazał, że:

„przez usługi pośrednictwa (...) należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów a ich odbiorcą(...) działania w imieniu osób trzecich” (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa”.

Podobne stanowisko zaprezentował WSA w Gliwicach w wyroku z 12 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Gl 372/06): Umowa agencyjna może przybierać dwie postacie. Pierwsza polega na stałym pośredniczeniu przez agenta przy zawieraniu umów oznaczonego rodzaju na rzecz dającego zlecenie. W tym znaczeniu agent jest pośrednikiem, spełniającym często różne czynności faktyczne, aby w ich wyniku doprowadzić do zawarcia umowy określonego rodzaju. Druga zaś postać polega na stałym zawieraniu przez agenta, za wynagrodzeniem takich umów na rzecz dającego zlecenie, W tym przypadku agent jest nie tylko pośrednikiem, ale też pełnomocnikiem dającego zlecenie”.

Pojęcie pośrednictwa było również przedmiotem rozważań Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku 21 czerwca 2007 r. (C-453/05) ETS orzekł: „działalność pośrednictwa stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego co niezbędne aby dwie strony zawarły umowę a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści danej umowy.

Klasyfikacja usług świadczonych przez Spółkę jako usług pośrednictwa

Mając na uwadze stan faktyczny oraz zakres pośrednictwa w rozumieniu powyżej przedstawionego orzecznictwa, zdaniem Spółki usługi świadczone przez Spółkę a polegające na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym a Bankiem kontaktu do potencjalnego Klienta zainteresowanego produktem bankowym powinny zostać zakwalifikowane jako usługi pośrednictwa.

Co do zasady nadrzędnym celem łączącym czynności Spółki jest doprowadzenie do zawarcia umowy między Bankiem, a jego klientami. Spółka przekazując klientów, którzy są zainteresowani danym produktem znajdującym się w portfelu Banku podejmuje czynności składające się na usługę pośrednictwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa do usług bankowych wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT. Podstawę prawną zwolnienia opodatkowania podatkiem VAT będzie determinował produkt, który nabył klient do którego kontakt został przekazany przez Spółkę. Usługi pośrednictwa do usługi udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych

W związku z powyższymi uwagami, uważamy, że wynagrodzenie z tytułu przekazania kontaktu do klienta, który nabył usługi dotyczące rachunków bankowych, depozytów, kredytów powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych

Zdaniem Spółki, w przypadku nabycia przez klienta, przekazanego przez Spółkę, usługi udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych, wynagrodzenie Spółki z tytułu wskazania takiego klienta powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT.

Usługi pośrednictwa do usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli

Naszym zdaniem w przypadku nabycia przez przekazanego przez Spółkę Klienta poniższych produktów:

depozyty środków pieniężnych, prowadzenie rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli, wynagrodzenie Spółki z tego tytułu powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Usługi pośrednictwa do transakcji na instrumentach pochodnych

Natomiast w przypadku, gdy przekazany przez Spółkę klient nabędzie usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w naszej ocenie prowizja z tego tytułu powinna być zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, a w szczególności fakt, że Bank nie zawiera transakcji na instrumentach finansowych, które mogą być zrealizowane przez dostawę towarów lub świadczenie usług, zdaniem Spółki wynagrodzenie z tytułu pośredniczenia w przekazaniu kontaktu do potencjalnego klienta między Agentem ogólnym a Bankiem podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zatem do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkobiorcę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 40 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT wskazał, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zatem, w pierwszej kolejności należy określić jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 zwolnienie dla świadczonych usług finansowych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych.

Sprecyzowanie przepisów regulujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług finansowych ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do rynku wspólnotowego, jak również zapewnienie spójności przepisów dotyczących podatku od towarów i usług z przepisami krajowymi regulującymi funkcjonowanie rynku finansowego.

Zwolnienia od podatku usług finansowych oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi.

W art. 43 w ust. 1 pkt 38 ustawy objęto zwolnieniem usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz pośrednictwo w zakresie udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę, pośrednictwo i wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych lub pożyczkowych lub innych form zabezpieczenia kredytu lub pożyczki pieniężnej oraz zarządzanie tymi gwarancjami przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z udzieleniem kredytu lub pożyczki pieniężnej. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem objęte zostały również – wyłączone na podstawie dotychczasowych przepisów ustawy – czynności udzielania pożyczek lombardowych, wykonywane przez podmioty inne niż banki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy objęto zwolnieniem czynności udzielania poręczeń, gwarancji i innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych, rozumianych ogólnie jako zgoda poręczyciela, gwaranta lub udzielającego zabezpieczenia do spłacenia długu lub każdego innego zobowiązania finansowego w imieniu dłużnika, w przypadku niewywiązania się przez niego ze spłaty długu. Warunkiem objęcia zwolnieniem gwarancji, poręczeń i zabezpieczeń jest ich finansowy (pieniężny) charakter.

W art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy objęto zwolnieniem usługi, łącznie z pośrednictwem, w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych.

Z kolei w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy określono zwolnienie czynności związanych z instrumentami finansowymi, w tym papierami wartościowymi. Zwolnienie to odnosi się do instrumentów finansowych wymienionych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384). Zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z emisją i obrotem instrumentami finansowymi oraz pośrednictwo w tych transakcjach.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, w ramach planowanej umowy pośrednictwa finansowego z Bankiem rozważa możliwość świadczenia na rzecz banku usługi polegającej na koordynacji i nadzorze nad agentami, tj. pośrednikami ogólnokrajowymi (zajmującymi się pośrednictwem finansowym), działającymi na rynkach lokalnych oraz agentami działającymi w sieci internetowej – tzw. Agenci ogólni. Zadania Spółki będą obejmowały:

  1. ustalanie, wdrażanie i monitorowanie procesu sprzedaży,
  2. pozycjonowanie oferty Banku w portfelu Agenta ogólnego,
  3. dbałość o dostarczenie pośrednikowi aktualnej oferty produktowej Banku (bieżąca aktualizacja oferty),
  4. analiza efektywności pracy Agentów ogólnych,
  5. analiza i negocjowanie warunków współpracy z Agentami ogólnymi oraz rekomendowanie danych rozwiązań Bankowi,
  6. nadzór nad jakością wniosków o produkt składanych przez Agentów ogólnych (w niektórych przypadkach pośredniczenie w ich składaniu),
  7. pośredniczenie w przekazywaniu pośrednikom informacji o statusie wniosków o produkt w zakresie Informacji o decyzjach Banku odnośnie przyznania/ nie przyznania produktu,
  8. prowadzenie i zarządzanie procesem szkoleń Agentów ogólnych.

Ponadto, Strona wskazała, iż usługi w zakresie koordynacji i nadzoru mogą polegać na przekazywaniu tzw. Leadów (danych kontaktowych). W konsekwencji, czynności Spółki mogą polegać na pośredniczeniu, w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym, a bankiem kontaktu do potencjalnego klienta zainteresowanego produktem bankowym. Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie tylko od takiego klienta, z którym Bank nawiążę współpracę.

Należy podkreślić, iż z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż rolą Spółki będzie zapewnienie sprawnej wymiany informacji i dokumentów pomiędzy Bankiem a Agentami ogólnymi oraz wspomaganie Banku w zapewnianiu efektywnego wykorzystania sieci Agentów ogólnych, za pomocą których Bank oferuje i sprzedaje klientom swoje produkty.

W ocenie tut. Organu błędnym byłoby przyjęcie poglądu Spółki, jakoby czynności polegające na koordynacji i nadzorze Agentów ogólnych oraz usługi polegające na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem ogólnym a bankiem kontaktu do potencjalnego klienta zainteresowanego produktem bankowym będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając treść złożonego wniosku stwierdzić należy, iż to czynności wykonywane przez Agentów ogólnych, którzy dokonują sprzedaży produktów bankowych, można uznać za usługi pośrednictwa, natomiast usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. zarówno usługi polegające na nadzorze i koordynacji Agentów ogólnych, jak i usługi polegające na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem, a bankiem kontaktu do potencjalnego klienta, będą stanowiły jedynie element usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług, co na mocy art. 43 ust. 14 ustawy, podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku.

Czynności wymienione we wniosku w istocie są czynnościami pobocznymi, pomocniczymi, stanowiące jedynie wsparcie dla usług głównych tj. usług pośrednictwa finansowego i z punktu widzenia nabywcy usługi finansowej pozostają bez znaczenia. Czynności takie są wyłącznie pochodną czynności pośrednictwa finansowego i należy je traktować w oderwaniu od nich, jako odrębne elementy związane z pośrednictwem.

Mając powyższe na względzie należy zauważyć, iż w opisanych wyżej okolicznościach, w odniesieniu do ww. czynności zastosowanie będzie miał art. 43 ust. 14 ustawy, na mocy którego świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą wyłączone ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie można uznać za element usług, które wymienione zostały w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany przez Stronę zapis art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nadzoru i koordynacji Agentów ogólnych, jak i usługi polegające na pośredniczeniu w przekazywaniu pomiędzy danym Agentem, a bankiem kontaktu do potencjalnego klienta podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z wyżej powołanym art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie nie pozostaje w sprzeczności z powołanymi przez Stronę orzeczeniami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 3996/06, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 sierpnia 2008 r. sygn. akt III SA/GL 372/06 oraz wyrokiem TSUE w sprawie C-435/05 z uwagi na to, iż dotyczą one usług pośrednictwa, a nie pośrednictwa w świadczeniu usług pośrednictwa, a zatem okoliczności innych niż w rozpatrywanej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj