Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-162/11-4/IG
z 2 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-162/11-4/IG
Data
2011.08.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
grunty
inwestycje
korekta podatku
użytkowanie (używanie)
zwrot podatku


Istota interpretacji
1.Czy w przypadku oddania części gruntów w dzierżawę pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz pobierania z tego tytułu przychodów Gmina będzie miała możliwość pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony?2.Czy w przypadku dokonania sprzedaży opodatkowanej z tytułu dzierżawy gruntów Gmina będzie miała możliwość starania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu zapłaconych faktur dotyczących zakończonej inwestycji pn. „…”?3.Czy w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji?



Wniosek ORD-IN 204 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011r. (data wpływu do BKIP. dnia 9 maja 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2011r. (data wpływu 18 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie określenia czy w przypadku oddania części gruntów w dzierżawę pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz pobierania z tego tytułu przychodów Gmina będzie miała możliwość pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia czy w przypadku dokonania sprzedaży opodatkowanej z tytułu dzierżawy gruntów Gmina będzie miała możliwość starania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu zapłaconych faktur dotyczących zakończonej inwestycji pn. „…”,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia czy w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia:

  • czy w przypadku oddania części gruntów w dzierżawę pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz pobierania z tego tytułu przychodów Gmina będzie miała możliwość pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony,
  • czy w przypadku dokonania sprzedaży opodatkowanej z tytułu dzierżawy gruntów Gmina będzie miała możliwość starania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu zapłaconych faktur dotyczących zakończonej inwestycji pn. „…”
  • czy w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji.

Pismem z dnia 6 maja 2011r. znak: IBPP4/443-700/11/JP Dyrektor Izby Skarbowej, działając na podstawie art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej oraz § 2 i § 5a cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał przedmiotowy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, celem załatwienia zgodnie z właściwością. W związku bowiem ze zmianą przepisów w zakresie wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, jaka nastąpiła z dniem 1 kwietnia 2011r., wniosek ten podlega rozpatrzeniu przez, działającego w imieniu Ministra Finansów, Dyrektora Izby Skarbowej, na podstawie przepisów Rozdziału 1a ww. ustawy Ordynacja podatkowa.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 15 lipca 2011r. (data wpływu 18 lipca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w latach 2008-2010 realizował zadanie inwestycyjne pod nazwą „…”. Zadanie to zostało zrealizowane przy udziale środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 4.1 „…” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Do wydatków kwalifikowanych projektu został zaliczony podatek od towarów i usług. Wnioskodawca stwierdził, iż grunt pod budowę zbiornika wodnego został nabyty od rolników indywidualnych a prowadzona inwestycja nie zakładała przychodów ze sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazał, iż podstawową funkcją zbiornika jest retencjonowanie wody dla potrzeb ekologiczno-gospodarczych w tym głównie dla:

  • poprawienia bilansu wodnego zlewni poprzez częściowe wyrównanie przepływów,
  • podtrzymanie w okresach posuszy zwierciadła wód gruntowych na odpowiednim poziomie na kompleksie zmeliorowanych łąk,
  • stworzenie warunków dla rekreacji i wypoczynku, hodowli ryb i wędkarstwa,
  • przeciwpożarowego zabezpieczenia terenów przyległych.

Inwestycja została zakończona w sierpniu 2010 roku i stanowi własność komunalną Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż w wyniku zakończenia inwestycji oprócz zbiornika wodnego został wybudowany ciąg spacerowo-rowerowy wokół zbiornika, promenada widokowa, stanowiska łowieckie dla wędkarzy, parking samochodowy. Na czas realizacji ww. inwestycji Wnioskodawca nie planował w przyszłości osiągać przychodów ze sprzedaży opodatkowanej w związku z realizacją powyższego zadania. Dlatego uznano, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanego zadania inwestycyjnego. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie uzyskiwał z tego tytułu żadnych dochodów. Wnioskodawca stwierdził, iż w związku z dużym zainteresowaniem podmiotów gospodarczych wydzierżawieniem terenu wokół zbiornika pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego, rozważa możliwość wydzierżawienia w przyszłości części gruntu i pobierania z tego tytułu opłat lub też oddania w nieodpłatne użyczenie.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 15 lipca 2011r.) Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że zbiornik wodny wraz z ciągiem spacerowo-rowerowym, promenadą widokową, stanowiskami łowieckimi i parkingiem w majątku Gminy stanowi w całości jeden środek trwały, natomiast grunt na której znajduje się przedmiotowa inwestycja stanowi odrębny środek trwały. Przedmiotem dzierżawy lub nieodpłatnego użyczenia będzie grunt stanowiący własność Wnioskodawcy. Wnioskodawca stwierdził, iż planowana dzierżawa lub nieodpłatne użyczenie będzie dotyczyło wyłącznie gruntu stanowiącego odrębny środek trwały. Część gruntu pod przedmiotową inwestycję była już nabywana od rolników indywidualnych przed 2007 rokiem, koszty nabycia ww. gruntów nie były ujęte we wniosku o dofinansowanie jako koszty kwalifikowane projektu ze względu na brak możliwości umieszczania we wniosku wydatków poniesionych przed 2007 rokiem, natomiast w 2007 roku Gmina dokonała zakupu gruntów, których koszty zostały objęte dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W kosztach tych była zakupiona działka od rolnika vatowca, który wystawił fakturę VAT.

Wnioskodawca stwierdził ponadto, iż w związku z tym, że w chwili realizacji powyższej inwestycji Gmina nie planowała w przyszłości osiągnąć przychodów ze sprzedaży opodatkowanej w związku z realizacją powyższego zadania, nie było możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanego zadania inwestycyjnego. Część gruntu, którą w przyszłości planuje wydzierżawić lub nieodpłatnie użyczyć była objęta inwestycją finansowaną z EFRR i były ponoszone na niej nakłady związane z inwestycją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w przypadku oddania części gruntów w dzierżawę pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz pobierania z tego tytułu przychodów Gmina będzie miała możliwość pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony...
  2. Czy w przypadku dokonania sprzedaży opodatkowanej z tytułu dzierżawy gruntów Gmina będzie miała możliwość starania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu zapłaconych faktur dotyczących zakończonej inwestycji pn. „…”...
  3. Czy w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji, poprzez dokonanie korekty zgodnie z art. 91 ust. 2, ust. 7 i ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług. Z chwilą zawarcia umów dzierżawy zmieni się przeznaczenie inwestycji z niezwiązanej ze sprzedażą opodatkowaną na związaną ze sprzedażą opodatkowaną.

Gminie będzie przysługiwało również prawo do bieżącego obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dzierżawa gruntu jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Natomiast zdaniem Wnioskodawcy w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r., bowiem zrealizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu i nie będzie generować przychodów. Wnioskodawca stwierdził, iż nie miał prawa do odliczenia podatku VAT, ani z tytułu nabycia gruntu będącego przedmiotem użyczenia, ani z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie określenia czy w przypadku oddania części gruntów w dzierżawę pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego oraz pobierania z tego tytułu przychodów Gmina będzie miała możliwość pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia czy w przypadku dokonania sprzedaży opodatkowanej z tytułu dzierżawy gruntów Gmina będzie miała możliwość starania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu zapłaconych faktur dotyczących zakończonej inwestycji pn. „…”
  • nieprawidłowe w zakresie określenia czy w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji.

Ad.1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011r. wynika, że zrealizowana inwestycja pod nazwą „…” na czas jej realizacji nie zakładała dla Wnioskodawcy przychodów ze sprzedaży opodatkowanej. Do chwili obecnej nie uzyskano z tego tytułu żadnych dochodów. W wyniku zakończenia inwestycji oprócz zbiornika wodnego został wybudowany ciąg spacerowo-rowerowy wokół zbiornika, promenada widokowa, stanowiska łowieckie dla wędkarzy, parking samochodowy.

Wnioskodawca w związku z dużym zainteresowaniem podmiotów gospodarczych wydzierżawieniem terenu wokół zbiornika pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego rozważa m.in. możliwość wydzierżawienia w przyszłości części gruntu i pobierania z tego tytułu opłat, przy czym planowana dzierżawa będzie dotyczyła wyłącznie gruntu stanowiącego odrębny środek trwały.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca wydzierżawiając w przyszłości części gruntu będzie uzyskiwał przychody opodatkowane z tytułu użytkowania wytworzonego mienia (będzie pobierał czynsz dzierżawny). Ze względu na fakt, że ww. czynność generują podatek należny, a tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnikowi zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z wykonywaniem ww. usług, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające prawo do odliczenia określone w art. 88 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe okoliczności dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazać należy, że Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług, które są związane wyłącznie z ww. czynnościami opodatkowanymi (tj. dzierżawą części gruntu).

W przypadku nabycia towarów i usług, które dotyczą całej nieruchomości i w stosunku do których nie można dokonać bezpośredniej alokacji, czyli powiązania zakupu z czynnościami opodatkowanymi (tj. dzierżawą części gruntu) i takimi które nie generują podatku należnego, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki. W celu ustalenia właściwej kwoty odliczenia Wnioskodawca powinien, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, wydzielić część podatku naliczonego, która związana jest bezpośrednio z dzierżawą części gruntu i o tę część podatku naliczonego obniżyć kwotę podatku należnego.

Ze względu na fakt, że przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zwierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczania części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości wydzierżawianej części gruntu lub wg klucza powierzchniowego, tj. proporcjonalnie do powierzchni tej części gruntu, która będzie przedmiotem dzierżawy. Każda miarodajna metoda podziału czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny, będzie właściwa.

Na podstawie takich obliczeń Wnioskodawca będzie posiadał prawo do odliczenia określonej części podatku naliczonego związanego tylko ze sprzedażą opodatkowaną tj. dzierżawą gruntu.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy, iż przysługuje prawo do bieżącego obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dzierżawa gruntu jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT należny uznać za prawidłowe.

Ad.2.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w latach 2008-2010 realizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą „…”. Zadanie to zostało zrealizowane przy udziale środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 4.1 „…” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Na czas realizacji ww. inwestycji Wnioskodawca nie planował w przyszłości osiągać przychodów ze sprzedaży opodatkowanej w związku z realizacją powyższego zadania. Dlatego uznano, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanego zadania inwestycyjnego. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie uzyskiwał z tego tytułu żadnych dochodów, jednakże w związku z dużym zainteresowaniem podmiotów gospodarczych wydzierżawieniem terenu wokół zbiornika pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego, rozważa możliwość wydzierżawienia w przyszłości części gruntu i pobierania z tego tytułu opłat lub też oddania w nieodpłatne użyczenie. Ponadto część gruntu, którą Wnioskodawca planuje wydzierżawić lub nieodpłatnie użyczyć była objęta inwestycją finansowaną z EFRR i były ponoszone na niej nakłady związane z inwestycją.

W ocenie Wnioskodawcy z chwilą zawarcia umów dzierżawy zmieni się przeznaczenie inwestycji z niezwiązanej ze sprzedażą opodatkowaną na związaną ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji, poprzez dokonanie korekty zgodnie z art. 91 ust. 2, ust. 7 i ust. 7a ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. W treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące realizacji inwestycji w trakcie jej trwania, bowiem nie zakładano przychodów ze sprzedaży opodatkowanej, a zatem nie przewidywano wykorzystania powstałego majątku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo do odliczenia powstanie natomiast na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji mienia w związku z zamiarem wydzierżawiania części gruntu, bowiem od tego momentu zmieni się wykorzystanie zakupionych towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach Dz. U. Nr 64, poz. 332) po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Należy zaznaczy, że w świetle art. 8 ww. ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach przepis art. 91 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z ust. 5 powyższego artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Według ust. 6 wskazanego przepisu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  • opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  • zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 7a ww. ustawy o VAT w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł., korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Ww. przepisy art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o VAT adresowane są zatem także do podatników, którzy nie wykorzystywali nabytych towarów i usług związanych z wytworzeniem środka trwałego do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie zmienili ich przeznaczenie.

W treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja nie zakładała w chwili jej realizacji przychodów ze sprzedaży opodatkowanej, natomiast Wnioskodawca rozważa możliwość wydzierżawienia w przyszłości części gruntu, i pobierania z tego tytułu opłat – zatem zmieni się przeznaczenie tej części inwestycji, która będzie dotyczyła wydzierżawionego w przyszłości gruntu.

Ze względu więc na mogący wystąpić w przyszłości związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z nakładami dotyczącymi części gruntów, które zostaną wydzierżawione pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego (tj. do celów gospodarczych innych podmiotów), a tym samym ma prawo do skorygowania nieodliczonego podatku VAT poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o VAT.

Ze względu na fakt, że zbiornik wodny wraz z ciągiem spacerowo-rowerowym, promenadą widokową, stanowiskami łowieckimi i parkingiem w majątku Wnioskodawcy stanowi w całości jeden środek trwały, natomiast grunt na której znajduje się przedmiotowa inwestycja stanowi odrębny środek trwały, jak również to, że planowana dzierżawa będzie dotyczyła wyłącznie gruntu – z uwagi na zmianę przeznaczenia tylko części inwestycji – Wnioskodawca zobowiązany będzie wydzielić tę część podatku naliczonego, która związana jest wyłącznie z wydzierżawianym gruntem i o tę część skorygować podatek naliczony. Wydzielenia kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie Wnioskodawca winien dokonać na zasadach określonych wyżej (Ad. 1 niniejszej interpretacji) tj. w całości w przypadku nabycia towarów i usług, które związane były wyłącznie z gruntem będącym przedmiotem dzierżawy oraz w części w przypadku pozostałych nabyć, które służyły całej inwestycji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji, poprzez dokonanie korekty zgodnie z art. 91 ust. 2, ust. 7 i ust. 7a ustawy o VAT należało uznać za nieprawidłowe, gdyż zmiana przeznaczania dotyczy wyłącznie części gruntu stanowiącego odrębny środek trwały, nie zaś całej inwestycji związanej z budową zbiornika wodnego.

Ad. 3.

W przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym, dla określenia prawa do odliczenia podatku naliczonego i możliwości dokonania ewentualnej korekty w związku ze zmianą przeznaczania inwestycji z niezwiązanej ze sprzedażą opodatkowaną na związaną ze sprzedażą opodatkowaną, koniecznym jest ustalenie czy to konkretne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 3, 10, 14 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z realizacją ww. zadań związana była prowadzona inwestycja dotycząca budowy zbiornika wodnego, gdyż jak wskazano w opisie stanu faktycznego podstawową funkcją zbiornika jest retencjonowanie wody dla potrzeb ekologiczno-gospodarczych w tym głównie dla:

  • poprawienia bilansu wodnego zlewni poprzez częściowe wyrównanie przepływów,
  • podtrzymanie w okresach posuszy zwierciadła wód gruntowych na odpowiednim poziomie na kompleksie zmeliorowanych łąk,
  • stworzenie warunków dla rekreacji i wypoczynku, hodowli ryb i wędkarstwa,
  • przeciwpożarowego zabezpieczenia terenów przyległych.

Natomiast podejmowane przez Wnioskodawcę działania związane z nieodpłatnym użyczeniem części gruntu pod działalność gastronomiczną i wypożyczalnię sprzętu wodnego na rzecz innych podmiotów gospodarczych nie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywaniem zadań publicznych).

W kontekście powyższego należy uznać, że nieodpłatne użyczenie części gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Należy przy tym zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podarku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (tj. wystąpi związek zakupu towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT) uprawniająca Wnioskodawcę do odliczenia określonej części podatku naliczonego związanego tylko ze sprzedażą opodatkowaną tj. użyczeniem gruntu.

Wydzielenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu i korekcie na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o VAT Wnioskodawca winien dokonać na zasadach określonych wyżej (Ad. 1 i Ad. 2 niniejszej interpretacji) tj. w całości w przypadku nabycia towarów i usług, które związane były wyłącznie z gruntem będącym przedmiotem użyczenia oraz w części w przypadku pozostałych nabyć, które służyły całej inwestycji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku nieodpłatnego użyczenia części gruntu podmiotom gospodarczym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem zrealizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu i nie będzie generować przychodów należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj