Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-188/11-2/TR
z 17 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-188/11-2/TR
Data
2011.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
koszt
koszty uzyskania przychodów
lokal mieszkalny
mieszkania
nabycie
obowiązek podatkowy
zbycie
zbycie nieruchomości
źródła przychodu


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 847 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu: 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Małżeństwo wspólnie nabyło lokal mieszkalny, położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o powierzchni 43.50 m2 (dalej: „Nieruchomość”). Lokal mieszkalny stanowi odrębny przedmiot własności i ma założoną księgę wieczystą.

Nabycie Nieruchomości nastąpiło w dniu 22 września 2006 r. w drodze umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Cena nabycia Nieruchomości to kwota 115.000,00 zł.

Małżeństwo posiada dwoje dorosłych dzieci. Nieruchomość została nabyta z przeznaczeniem dla dzieci, na zabezpieczenie ich potrzeb mieszkaniowych.

Żadne z małżonków oraz ich dzieci nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wartość rynkowa Nieruchomości w 2011 r. wynosi ok. 210.000,00 zł.

Nieruchomość ma być przeniesiona na jedno z dzieci w następujący sposób:

  • 50% udziału w prawie własności w drodze umowy sprzedaży;
  • 50% udziału w prawie własności w drodze darowizny.

Małżeństwo na potrzeby zawarcia ww. umowy określa wartość Nieruchomości na kwotę 160.000,00 zł.

Uzyskana w drodze umowy sprzedaży cena sprzedaży (80.000,00 zł) ma być przeznaczona dla drugiego z dzieci. Kwota zostanie przekazana w drodze darowizny z przeznaczeniem na potrzeby mieszkaniowe dziecka.

Co do darowizn, dzieci (obdarowani) skorzystają ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, przewidzianego w ustawie o podatku od spadkowi darowizn (art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, t. j. Dz. U z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.).

Wobec powyższego, małżeństwo nie uzyska żadnego dochodu.

Zbycie Nieruchomości nastąpi przed upływem 5 lat kalendarzowych od dnia nabycia Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przy zbyciu Nieruchomości w powyżej opisany sposób powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy określenie wartości Nieruchomości na poziomie 160.000,00 zł (ok. 76% wartości rynkowej) daje podstawę do szacowania wartości Nieruchomości przez organ w trybie art. 19 ustawy 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14. poz. 178 z późn. zm.)...


Zdaniem Wnioskodawczyni, przy rozstrzyganiu niniejszej sprawy zastosowanie mają przepisy ustawy 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14. poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2007 r. (dalej: „Ustawa”).

Wynika to z przepisu art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie Ustawy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 217, poz. 1588), zgodnie z którym do dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w Ustawie w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Źródłem przychodów podlegających podatkowi dochodowemu od osób fizycznych jest m. in. odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy).

Przychody ze zbycia nieruchomości nabytych przed dniem 1 stycznia 2007 r. są opodatkowane w sposób zryczałtowany – 10% podatkiem liczonym od przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Podstawowym warunkiem powstania przychodu podatkowego ze zbycia jest, aby zbycie nastąpiło przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. W niniejszej sprawie warunek ten będzie spełniony.

Przez odpłatne zbycie należy rozumieć przeniesienie prawa własności Nieruchomości na inną osobę za wynagrodzeniem.

Pojęciu „zbycie” należy nadać znaczenia cywilnoprawne, tj. obok sprzedaży, każde prawem dopuszczalne przeniesienie prawa własności rzeczy na osobę trzecią, przy czym ustawodawca podatkowy opodatkowuje jedynie takie zbycie, które ma charakter odpłatny (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 11 października 2006 r., sygn. akt I SA/Sz 243/06).

Formą odpłatnego zbycia jest sprzedaż. Darowizna nie jest formą odpłatnego zbycia.

Umowa darowizny nie powoduje natomiast powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie darczyńcy, albowiem darczyńca nie posiada żadnego przychodu z tytułu zawarcia tej umowy.

Przychodem z odpłatnego zbycia Nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty odpłatnego zbycia (w niniejszej sprawie koszty zawarcia umowy sprzedaży) to wszelkiego rodzaju wydatki, których poniesienie jest potrzebne do zawarcia umowy. Będą to w szczególności koszty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty wpisu praw w księdze wieczystej, koszty ewentualnej koniecznej wyceny. Koszty te zasadniczo powinny być udokumentowane, a przynajmniej podatnik powinien móc uprawdopodobnić ich wysokość (Komentarz do art. 10, art. 19 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. II).

Wykładnia gramatyczna art. 19 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi natomiast do wniosku, iż przychodem podlegającym zryczałtowanemu 10% podatkowi od sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszona wyłącznie o koszty sprzedaży (wyrok NSA z dnia 14 marca 2003 r., sygn. akt I SA/Ka 260/02).

Przychodem podlegającym zryczałtowanemu 10% podatkowi od sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszona wyłącznie o koszty sprzedaży. Takimi kosztami będą np. wydatki poniesione na uregulowanie opłaty skarbowej, opłaty notarialnej czy kosztów pośrednictwa, a więc koszty zawarcia samej umowy sprzedaży, czyli będące warunkiem niezbędnym zbycia takiej nieruchomości (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 1888/07).

Zgodnie z art. 19 ust 3 Ustawy wartość rynkową określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 19 ust. 4 Ustawy jeżeli wartość wyrażona w cenne określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielania odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Należy zauważyć, iż dokonanie oszacowania wartości nieruchomości może nastąpić w przypadku, gdy jej cena znacznie odbiega od wartości rynkowej. Przez cenę, która odbiega znacznie od wartości rynkowej, należy rozumieć cenę, która w sposób widoczny, wyraźnie i bardzo odbiega od ceny rynkowej. Należy uznać, iż cena odbiegająca nie więcej niż o 1/3 od wartości rynkowej nie będzie jeszcze odbiegać w sposób znaczny (Komentarz do art. 10, art. 19 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. II).

W niniejszej sprawie wartość Nieruchomości zostanie ustalona w wysokości 160.000,00 zł, tj. na poziomie ok. 76% wartości rynkowej. Tym samym, cena nie odbiega znacznie od wartości rynkowej.

Co więcej, małżeństwo jak przyczynę uzasadniającą obniżenie ceny wskazuje, że zbycie następuje na rzecz dzieci, a zatem bez zamiaru osiągnięcia jakichkolwiek zysków. Ponadto, cena i tak została ustalona w wysokości wyższej niż faktyczna cena nabycia Nieruchomości w 2006 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedmiotowej sprawie, obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

  1. w ogóle nie powstanie, albowiem zbywcy (małżeństwo) nie osiągną żadnego przychodu – kwota uzyskana ze sprzedaży 50% udziału w prawie własności Nieruchomości (80.000,00 zł) zostanie przekazana drugiemu dziecku, a 50% udziału w prawie własności Nieruchomości zostanie przekazane w drodze darowizny,
  2. ewentualnie powstanie tylko w odniesieniu do części objętej umową sprzedaży (50% udziału w prawie własności Nieruchomości) jako odpłatnego zbycia Nieruchomości. Ustawa nie przewiduje podatku od nieodpłatnego zbycia nieruchomości (w tym przypadku od darowizny). Podatek do zapłaty to kwota w wysokości 8.000.00 zł (80.000,00 zł x 10%).


W razie pokrycia kosztów sprzedaży Nieruchomości przez zbywających podstawa podatku ulegnie dalszemu zmniejszeniu o następujące koszty 3.200,00 zł (podatek od czynności cywilnoprawnych – 2%); 200,00 zł (opłata sądowa od wpisu zmiany prawa własności w księdze wieczystej) oraz koszty notarialne.

Brak jest podstaw do szacowania wartości Nieruchomości przez organ w trybie art. 19 Ustawy ponieważ cena nie odbiega znacznie od wartości rynkowej. Co więcej, małżeństwo jako przyczynę uzasadniającą obniżenie ceny wskazuje, że zbycie następuje na rzecz dzieci, a zatem bez zamiaru osiągnięcia jakichkolwiek zysków. Ponadto, cena i tak została ustalona w wysokości wyższej niż faktyczna cena nabycia Nieruchomości w 2006 r.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W odniesieniu do pytania nr 2 wydane zostało w dniu 17 maja 2011 r. odrębne rozstrzygnięcie, nr ILPB2/415-188/11-3/TR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do pytania nr 1, uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia.

Z uwagi na to, iż zbyty lokal mieszkalny został nabyty przez Wnioskodawczynię wraz z mężem w dniu 22 września 2006 r., w przedmiotowej sprawie do opodatkowania przychodu z jego zbycia mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. – podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotowy lokal mieszkalny został nabyty przez Zainteresowaną wraz z mężem z przeznaczeniem dla ich dwójki dorosłych dzieci, na zabezpieczenie potrzeb mieszkaniowych tychże dzieci. Wartość rynkowa opisanej nieruchomości w 2011 r. wynosi ok. 210.000,00 zł. Nieruchomość ma być przeniesiona na jedno z dzieci w następujący sposób:

  • 50% udziału w prawie własności w drodze umowy sprzedaży;
  • 50% udziału w prawie własności w drodze darowizny.

Małżeństwo na potrzeby zawarcia ww. umowy określa wartość nieruchomości na kwotę 160.000,00 zł.

Uzyskana w drodze umowy sprzedaży cena sprzedaży (80.000,00 zł) ma być przeznaczona dla drugiego z dzieci. Kwota zostanie przekazana w drodze darowizny z przeznaczeniem na potrzeby mieszkaniowe dziecka.

Na podstawie art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Zatem, w odniesieniu do 50% udziału w prawie własności przedmiotowej nieruchomości zbytego przez Wnioskodawczynię w drodze umowy darowizny, stwierdzić należy, iż wobec tego, że przekazanie to będzie miało charakter nieodpłatny (darowizna), nie będzie ono stanowiło dla Zainteresowanej źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, nie będzie ono opodatkowane tym podatkiem.

Natomiast, w odniesieniu do 50% udziału w prawie własności przedmiotowej nieruchomości zbytego przez Wnioskodawczynię w drodze umowy sprzedaży, wskazać należy co następuje.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, za koszty takie mogą być uznane związane z przedmiotową sprzedażą np. koszty związane z zapłatą podatku od czynności od cywilnoprawnych, opłatą sądową od wpisu zmiany prawa własności w księdze wieczystej oraz koszty notarialne.

Wartość rynkową, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).

Reasumując, stwierdzić należy, iż przypadający na Wnioskodawczynię przychód uzyskany z tytułu sprzedaży 50% udziału w prawie własności przedmiotowej nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do zasad uregulowanych w art. 28 ust. 2 i 2a w zw. z art. 19 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. W konsekwencji, na Zainteresowanej będzie ciążył obowiązek rozliczenia i zapłaty podatku dochodowego osób fizycznych z tytułu dokonania rzeczonej transakcji sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że przedmiotowy wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla męża Wnioskodawczyni.

Mąż Zainteresowanej, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Końcowo, należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem tut. Organu podatkowego, tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj