Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-199/11-4/KB
z 25 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-199/11-4/KB
Data
2011.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
usługi medyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez lekarza oraz lekarzy w ramach NZOZ



Wniosek ORD-IN 294 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2011 r. (data wpływu 07.02.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16.05.2011 r. (data wpływu 23.05.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez lekarza oraz lekarzy w ramach NZOZ jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej leczenia schorzeń kręgosłupa,
  • nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 07.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez lekarza oraz lekarzy w ramach NZOZ.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16.05.2011 r. (data wpływu 23.05.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-199/11-2/KB z dnia 05.05.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stan faktyczny Nr 1:

Wnioskodawcą jest lekarz ginekolog wraz z uprawnieniami do prowadzenia zabiegów takich jak: usuwanie zmarszczek, modelowanie twarzy, powiększanie i kształtowanie piersi, powiększanie i kształtowanie ust, usuwanie nadmiaru tkanki tłuszczowej, usuwanie przebarwień, leczenie nadmiernej potliwości. Zabiegi mezoterapii mające na celu: usuwanie celulitu, leczenie nadmiernego wypadania włosów, poprawa jakości i wyglądu skóry, usuwanie rozstępów skórnych. Peelingi medyczne. Jest to tak zwana „medycyna estetyczna”. Działalność, którą Wnioskodawca wykonuje to prywatna praktyka lekarska, Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy z NFZ. PKWiU przedmiotowych usług to 86.90.19. Do ww. zabiegów medycznych Wnioskodawca zastosował stawkę zwolnioną.

Stan faktyczny Nr 2:

Wnioskodawca jest właścicielem firmy zajmującej się medycyną małoinwazyjną, są to:

  • leczenie schorzeń kręgosłupa przy pomocy laserowej przezskórnej dekompresji dysków,
  • laserowe zamykanie rozszerzonych naczyń i usuwanie naczyniaków,
  • laserowe usuwanie przebarwień,
  • laserowa epilacja,
  • laserowe usuwanie włókniaków i brodawczaków skóry.

Zabiegi wykonywane są przez lekarzy w ramach NZOZ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo wybrał stawkę VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany prawidłowo wybrał stawkę VAT zwolnioną ponieważ zabiegi te mają na celu przywrócić i poprawić zdrowie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16.05.2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że:

  • usuwanie zmarszczek mimicznych Toksyną Botulinową (produkt medyczny) może być wykonywany jedynie przez lekarza. Zabieg ma na celu usunięcie zmarszczek u osób, których wygląd ma istotny wpływ na wykonywany zawód np. prezentera w TV. Zabieg wykonywany u osób u których poprawa wyglądu ma decydujący wpływ na stan psychiczny. Wnioskodawca uważa, że ten zabieg wykonywany u pewnej wyselekcjonowanej grupy osób, pomimo, że powoduje poprawę wyglądu (urody) wpływając na dobrostan psychiczny pacjenta ma charakter medyczny.
  • usuwanie zmarszczek statycznych oraz bruzd preparatami kwasu hialurowego (produkty medyczne), może być wykonywany wyłącznie przez lekarza. Argumentacja jak powyżej + usuwanie zniekształceń pourazowych.
  • adipocytoliza czyli usuwanie nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej poprzez podawanie iniekcyjne preparatów niszczących komórki tłuszczowe. Zabieg wykonywany wyłącznie przez lekarza. Nadmierna ilość tkanki tłuszczowej (nadwaga) jest czynnikiem ryzyka wielu chorób, a więc jej usunięcie jest zdaniem Wnioskodawcy zabiegiem medycznym.
  • leczenie nadmiernej potliwości Toksyną Botulinową. Zabieg zdecydowanie leczniczy.
  • usuwanie cellulitu, rozstępów skórnych oraz leczenie wypadania włosów przy zastosowaniu mezoterapii. Zabiegi lecznicze co wynika z celu zabiegu.
  • laserowe zamykanie rozszerzonych naczynek. Zabieg hamujący powstawanie głębokich zmian w żyłach o charakterze żylaków - profilaktyka żylaków. Zabieg wykonywany przez lekarza w ramach ZOZ.
  • laserowe usuwanie blizn, rozstępów oraz zmian potrądzikowych. Zabieg wykonywany przez lekarza w ramach ZOZ.

Według Wnioskodawcy prawidłowo wybrał stawkę VAT zwolnioną, ponieważ zabiegi mają na celu przywrócić i poprawić zdrowie. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie zabiegi wykonywane w ramach ZOZ podlegają zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej leczenia schorzeń kręgosłupa,
  • nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 9 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) – ex 85 i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 18 i 19, regulujących zwolnienia od podatku w zakresie opieki medycznej, a od dnia 1 kwietnia 2011 r. również pkt 18a i 19a.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., zwolnieniu podlegają również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:

  1. lekarzy i lekarzy dentystów,
  2. pielęgniarki i położne,
  3. osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, ze zm.),
  4. psychologów.

Na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), zgodnie z art. 1 pkt 13 lit. a tej ustawy, dodano do ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 18a, zgodnie z którym zwolnione od podatku od towarów i usług są również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie.

Natomiast przepis art. 43 ust. 1 pkt 19 w myśl ww. ustawy Prawo o miarach, z dniem 1 kwietnia 2011 r., otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.),
  4. psychologa.

Ponadto, stosownie do treści art. 1 pkt 13 lit. a ww. ustawy Prawo o miarach, od dnia 1 kwietnia 2011 r., dodaje się art. 43 ust. 1 pkt 19a, który stanowi, iż zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Należy również zaznaczyć, iż na podstawie art. 6 powołanej ustawy Prawo o miarach, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r. podatnik może stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19 i 19a ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym w cytowanej ustawie.

Z powyższego przepisu wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są w ramach wykonywania określonych zawodów (lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, psychologów i osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej).

Należy podkreślić, iż przy konstruowaniu ww. przepisów określających zakres zwolnienia od podatku VAT odstąpiono od identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy, a od dnia 1 kwietnia 2011 r. również pkt 18a i 19a, stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) i lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 ze zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają świadczenia opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie, a także opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. od podatku zwolnione były – klasyfikowane w PKWiU 85 – usługi w zakresie ochrony zdrowia, z wyjątkiem usług weterynaryjnych. Zwolnienie miało zatem charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia miało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Natomiast analiza powyższych przepisów wskazuje, iż zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej od dnia 1 stycznia 2011 r. ma charakter podmiotowo-przedmiotowy (a nie jak wcześniej – przedmiotowy). Z tego względu oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę. Ze zwolnienia korzystają usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej, bądź przez określonych przedstawicieli zawodów medycznych. Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).

W świetle powyższego ze zwolnienia z podatku VAT korzystają tylko takie usługi profilaktyczne, które mieszczą się w zakresie opieki medycznej. Jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 profilaktyczne usługi medyczne służą oddaleniu, uniknięciu lub zapobieżeniu chorobom, urazom lub problemom zdrowotnym, bądź do wykrywania stadiów ukrytych lub początkowych w celu umożliwienia wczesnego leczenia. A contrario świadczenie, które nie zmierza do oddalenia, uniknięcia lub zapobieżenia zaburzenia zdrowia bądź do wykrycia takiego zaburzenia w ukrytym lub początkowym stadium, nie jest profilaktycznym świadczeniem medycznym.

Podkreślić należy, iż przy konstruowaniu ww. przepisów określających zakres zwolnienia od podatku VAT odstąpiono od identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przytoczone bowiem krajowe przepisy w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L.06.347.1), zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku podlegają:

  • opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
  • świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Ponadto, należy zauważyć, iż zgodnie z orzecznictwem ETS pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych. (wyrok w sprawie Peter d’Ambrumenil, Dispute Resolution Services Ltd vs Commissioners of Customs and Excise C-307/01).

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT. Takie stanowisko były prezentowane przez ETS w licznych orzeczeniach (wyrok ETS z 20 listopada 2003r. w sprawie Peter d’Ambrumenil C-307/01; wyrok ETS z 20 listopada 2003r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok ETS z 10 września 2002 r. w sprawie Kügler, C-141/00).

W opinii Organu zatem, decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT do opisanych we wniosku usług, jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia.

Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby. Z kolej interpretując termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, należy zastosować wykładnię literalną, zgodnie z którą wyrażenie to oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie. Podobnie należy postąpić dokonując wykładni pojęcia „przywracanie zdrowia”, które oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że zmodyfikowanie przepisów ustawy o VAT przy usługach medycznych oznacza, że usługi poprawiania urody, czyli zabiegi estetyczne, które do końca 2010 roku były zwolnione z VAT, zostały objęte tym podatkiem. Od 2011 roku dotychczas zwolnione z VAT operacje plastyczne są objęte podstawową stawką, czyli 23% podatkiem.

Jednakże, należy zauważyć, iż wyłącznie zabiegi o charakterze rekonstrukcyjnym, przywracające kształt i wizerunek po urazie lub chorobie, mające na celu poprawę lub przywrócenie zdrowia np. zabiegi wykonywane w związku z odniesionymi przez pacjenta urazami i służące rekonstrukcji uszkodzonych części ciała ze względu na cel terapeutyczny korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast zabiegi mające na celu „poprawę wyglądu” takie jak usuwanie zmarszczek, modelowanie twarzy, powiększanie i kształtowanie piersi czy powiększanie i kształtowanie ust, zdaniem tut. Organu nie spełniają podstawowego warunku umożliwiającego zastosowanie zwolnienia od podatku, tj. ich bezpośrednim celem nie jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia. Zabiegi mające na celu poprawę wyglądu, które nie mają charakteru rekonstrukcyjnego, nie są skierowane bezpośrednio na poprawienie stanu zdrowia pacjenta, nie mają bezpośredniego i rzeczywistego celu polegającego na diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcą jest lekarz ginekolog wraz z uprawnieniami do prowadzenia zabiegów takich jak: usuwanie zmarszczek, modelowanie twarzy, powiększanie i kształtowanie piersi, powiększanie i kształtowanie ust, usuwanie nadmiaru tkanki tłuszczowej, usuwanie przebarwień, leczenie nadmiernej potliwości. Zabiegi mezoterapii mające na celu: usuwanie celulitu, leczenie nadmiernego wypadania włosów, poprawa jakości i wyglądu skóry, usuwanie rozstępów skórnych. Peelingi medyczne. Jest to tak zwana „medycyna estetyczna”. Działalność, którą Wnioskodawca wykonuje to prywatna praktyka lekarska, Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy z NFZ. PKWiU przedmiotowych usług to 86.90.19. Do ww. zabiegów medycznych Wnioskodawca zastosował stawkę zwolnioną.

Wnioskodawca wskazał również, że jest właścicielem firmy zajmującej się medycyną małoinwazyjną, są to:

  • leczenie schorzeń kręgosłupa przy pomocy laserowej przezskórnej dekompresji dysków,
  • laserowe zamykanie rozszerzonych naczyń i usuwanie naczyniaków,
  • laserowe usuwanie przebarwień,
  • laserowa epilacja,
  • laserowe usuwanie włókniaków i brodawczaków skóry.

Powyższe zabiegi wykonywane są przez lekarzy w ramach NZOZ. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że zabiegi mają m.in. na celu usunięcie zmarszczek u osób, których wygląd ma istotny wpływ na wykonywany zawód np. prezentera w TV. Zabieg wykonywany u osób u których poprawa wyglądu ma decydujący wpływ na stan psychiczny.

Analizując powyższe stany faktyczne należy zauważyć, że większość ww. usług, jak wskazał sam Wnioskodawca, stanowią zabiegi tzw. medycyny estetycznej nie można zatem uznać, że usługi te służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Są to typowe usługi poprawiania urody – czyli takie, które w obowiązującym od 01.01.2011r. stanie prawnym, nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy. Do tych usług należy zaliczyć:

  • usuwanie zmarszczek;
  • modelowanie twarzy;
  • powiększanie i kształtowanie piersi;
  • powiększanie i kształtowanie ust;
  • zabiegi mezoterapii mające na celu: usuwanie celulitu, leczenie nadmiernego wypadania włosów, poprawa jakości i wyglądu skóry, usuwanie rozstępów skórnych;
  • peelingi medyczne;
  • laserowa epilacja,
  • usuwania nadmiaru tkanki tłuszczowej,
  • usuwania przebarwień,
  • usuwania nadmiernej potliwości.

W przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest fakt, że zabiegi te wykonują odpowiednie podmioty. Natomiast leczenie schorzeń kręgosłupa, świadczone przez lekarzy w ramach NZOZ bez wątpienia służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Podsumowując, odpowiadając na pytanie zadane we wniosku, Wnioskodawca zastosował prawidłową stawkę VAT dla usług leczenia schorzeń kręgosłupa.

Z kolei, Wnioskodawca zastosował nieprawidłową stawkę VAT dla usług:

  • usuwanie zmarszczek;
  • modelowanie twarzy;
  • powiększanie i kształtowanie piersi;
  • powiększanie i kształtowanie ust;
  • zabiegi mezoterapii mające na celu: usuwanie celulitu, leczenie nadmiernego wypadania włosów, poprawa jakości i wyglądu skóry, usuwanie rozstępów skórnych;
  • peelingi medyczne;
  • laserowa epilacja,
  • usuwania nadmiaru tkanki tłuszczowej,
  • usuwania przebarwień,
  • usuwania nadmiernej potliwości.

Ponadto, należy wskazać, że do ww. usług Wnioskodawca powinien zastosować podstawową stawkę podatku od towarów i usług tj. 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj