Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-702/11/LG
z 15 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-702/11/LG
Data
2011.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011r. (data wpływu 28 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2011r. znak: IBPP1/443-702/11/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z organizacją przez firmę Wnioskodawcy szkolenia w dniach 27-28 kwietnia 2011r. acces wzięcia udziału w szkoleniu zgłosiła osoba będąca pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego. Osoba zajmująca się w Urzędzie Marszałkowskim szkoleniami przedstawiła wzór oświadczenia, w którym zawarta jest informacja o tym, że udział w dwudniowym szkoleniu Podstawy analizy efektywności inwestycji na przykładzie projektu dofinansowanego z UE w formule zajęć warsztatowych wypełnia zapisy ustawy o podatku od towarów i usług (Rozdział 2 art. 43 pkt 29 litera c) uzasadniający zwolnienie z podatku VAT wartość usługi szkoleniowej (zgodnie z ustawą 23%) do wykazania na fakturze za uczestnictwo w szkoleniu pracownika Urzędu Marszałkowskiego. Oświadczenie zawiera informację wypełniającą zapisy ustawy w części jak wyżej, w szczególności:

  1. Uczestnictwo pracownika w szkoleniu jest traktowane jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (przez usługi kształcenia zawodowego/ przekwalifikowania zawodowego pracowników - w myśl przepisu art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 - rozumie się nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, a czas trwania kursu nie ma tutaj znaczenia).
  2. Usługa szkoleniowa jest całkowicie (w 100%) finansowana z środków publicznych, w tym przypadku z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 10.1 RPO WSL 2007-2013.

Ponieważ zapisy Rozdziału 2 (zwolnienia z podatku VAT) mają charakter alternatywny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może wystawić za usługę szkoleniową fakturę z podatkiem VAT – zwolnione.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 czerwca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż firma Wnioskodawcy jest organizatorem szkoleń otwartych i zamkniętych, w których biorą udział pracownicy np. Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Wojewódzkich bądź Ministerstw. Faktury są wystawiane na rzecz klientów zleceniodawców w przypadku szkoleń zamkniętych. W takim przypadku koszty szkolenia organizacji wysyłających pracowników na szkolenia otwarte, bądź organizowanych na rzecz tych organizacji szkoleń zamkniętych, są w całości opłacane z środków publicznych, co może być potwierdzone odpowiednim oświadczeniem.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towaru i usług od dnia 27 grudnia 2007r. (zgłoszenie rejestracyjne) z tytułu rozpoczęcia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania i nie organizuje szkoleń jako taka jednostka.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przez usługi kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego pracowników - w myśl przepisu art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005- rozumie się nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, a czas trwania kursu nie ma tutaj znaczenia. Przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia wypełniają ten zapis.

Wnioskodawca jest od początku do końca jedynym organizatorem i wykonawcą usługi szkoleniowej.

Zapłaty za szkolenia dokonują organizacje wysyłające swoich pracowników na szkolenia otwarte oraz za przeprowadzenie i organizację szkolenia w przypadku szkoleń zamkniętych. W obu przypadkach zapłata następuje na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury za przeprowadzone szkolenie.

Wnioskodawca nie jest w posiadaniu akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Usługi szkoleniowe świadczone przez firmę Wnioskodawcy w zakresie wymienionym we wniosku nie są świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Formuła zakres merytoryczny, metodyka i zasady są opracowane przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli szkolenie wypełnia merytorycznie, metodycznie i w formule treść zapisu ustawy od podatku od towarów i usług (Rozdział 2 art. 43 pkt 29) mówiącego o tym, że szkolenie ma charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz jest przez organizację delegującą na szkolenie swoich pracowników w całości finansowane z środków publicznych (Rozdział 2 art. 43 pkt 29 litera c), podpisanie przez usługobiorcę oświadczenia zawierającego informację o wypełnieniu tych zapisów ustawy daje podstawę do wystawienia przez świadczącego usługę, faktury zawierającej wartość usługi szkoleniowej ze zwolnionym podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie postawione w pkt 69 wniosku ORD-IN brzmi: „TAK”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    2. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    3. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    4. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    5. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    6. z innych operacji finansowych;
  4. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast wg art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Szkolenia te nie są jednak prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b znowelizowanej ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji niezbędnej do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż świadczone usługi szkoleniowe są przeprowadzane m.in. dla pracowników Urzędu Marszałkowskiego i w 100% finansowane ze środków publicznych, w tym przypadku z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 10.1 RPO WSL 2007-2013 oraz dla pracowników Urzędów Wojewódzkich bądź Ministerstw. Są to szkolenia otwarte i zamknięte. Faktury są wystawiane na rzecz klientów (zleceniodawców w przypadku szkoleń zamkniętych). W takim przypadku koszty szkolenia organizacji wysyłających pracowników na szkolenia otwarte, bądź organizowanych na rzecz tych organizacji szkoleń zamkniętych, są w całości opłacane ze środków publicznych. Zapłaty dokonują podmioty wysyłające swoich pracowników na szkolenia. Ponadto Wnioskodawca jest od początku do końca jedynym organizatorem i wykonawcą usługi szkoleniowej.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przez usługi kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego pracowników - w myśl przepisu art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005- rozumie się nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, a czas trwania kursu nie ma tutaj znaczenia. Przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia wypełniają ten zapis.

Odnosząc zatem przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Wojewódzkich bądź Ministerstw stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są finansowane w całości ze środków publicznych tych podmiotów zatem organizowane przez Wnioskodawcę szkolenie dla osoby będącej pracownikiem Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Natomiast zdaniem Wnioskodawcy, podpisanie przez usługobiorcę oświadczenia zawierającego informację o wypełnieniu zapisów ustawy daje podstawę do wystawienia przez świadczącego usługę, faktury zawierającej wartość usługi szkoleniowej ze zwolnionym podatkiem VAT. Odnosząc się zatem do tak przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy, należało je uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma bowiem prawo do zwolnienia od podatku VAT, jedynie w sytuacji, gdy świadczone przez niego usługi szkoleniowe spełniają określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT warunki uprawniające do zwolnienia od podatku VAT, tj. gdy usługi te są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i są finansowane w całości ze środków publicznych.

Prawo do tego zwolnienia musi wynikać zatem ze spełnienia określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT warunków, a nie z otrzymanego oświadczenia. Samo podpisanie przez usługobiorcę oświadczenia nie daje podstawy do wystawienia przez świadczącego usługę faktury ze zwolnieniem od podatku VAT.

W związku z powyższym, jeżeli jak stwierdził Wnioskodawca, organizowane przez Wnioskodawcę szkolenie wypełnia merytorycznie, metodycznie i w formule treść zapisu ustawy o podatku od towarów i usług mówiącego o tym, że szkolenie ma charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz jest przez organizację delegującą na szkolenie swoich pracowników w całości finansowane ze środków publicznych, wówczas świadczenie tych usług przez Wnioskodawcę będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnienie to będzie jednak wynikać ze spełnienia przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT warunkujących zastosowanie tego zwolnienia od podatku VAT, a nie z otrzymania przez Wnioskodawcę oświadczenia od usługobiorcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że podpisanie przez usługobiorcę oświadczenia o wypełnieniu zapisów ustawy daje podstawę do wystawienia przez świadczącego usługę faktury zawierającej wartość usługi szkoleniowej ze zwolnionym podatkiem VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż zwolnienia od podatku VAT nie mają charakteru alternatywnego i podatnik nie ma dowolności w tym względzie. Jeżeli zatem Wnioskodawca spełnia przesłanki do zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, to ma obowiązek to zwolnienie zastosować i kwestia opodatkowania lub nie określonej czynności nie ma w tym przypadku dowolności, tylko ma charakter obligatoryjny.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załącznika dołączonego do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj