Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-652/11/KG
z 30 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-652/11/KG
Data
2011.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
internet
miasto
odliczenie częściowe
sieć teleinformatyczna
urząd miejski
zadania własne


Istota interpretacji
Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej sieć szerokopasmowa udostępniana jest podmiotom zewnętrznym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 5 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011r. (data wpływu 14 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości, w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości, w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto (miasto na prawach powiatu) jest beneficjentem wielu projektów infrastrukturalnych, które otrzymały dofinansowanie ze środków unijnych. Jednym z nich jest projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pn. „…” polegający na wybudowaniu wydajnej światłowodowej sieci szkieletowej i dystrybucyjnej z elementami radiowymi, spełniającej wymogi sieci następnej generacji (NGN) wraz z obiektami (węzłami dostępowymi dla operatorów).

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej NGN poprzez budowę miejskiej sieci na potrzeby samorządu i częściowo otwartej dla wszystkich operatorów.

Beneficjentem projektu jest Miasto, natomiast realizatorem zadania jest Urząd Miejski, na który wystawiane są wszystkie faktury VAT. Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, więc swoje zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnych ewidencji księgowych, dotyczących rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji jest Miasto.

Zarządzanie infrastrukturą planuje się powierzyć odrębnemu operatorowi infrastruktury, który z kolei udostępnia część wybudowanej infrastruktury wszystkim chętnym podmiotom na jednakowych zasadach rynkowych. Jednocześnie większa część infrastruktury pasywnej, cała infrastruktura aktywna i sieć radiowa wykorzystywana będzie wyłącznie na potrzeby własne samorządu w celu wykonywanie zadań gminy.

Projekt rozpoczął się 26 listopada 2007r., natomiast rzeczowe zakończenie realizacji przedmiotowego projektu planuje się na 19 listopada 2012r.

Projekt jest realizowany w związku z wykonywaniem przez gminę wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym – Dz. U. 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy związane z działalnością w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym oraz w zgodzie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, są czynnościami zwolnionymi od podatku.

Projekt składa się z części nieobjętej pomocą publiczną, dla której podatek VAT jest kwalifikowany, a poziom dofinansowania wynosi 85% oraz z części objętej pomocą publiczną, dla której podatek VAT jest niekwalifikowany, a poziom dofinansowania wynosi 40% (pomoc na podstawie rozporządzenia MRR z dnia 11 października 2007r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych, Dz. U. 2007r. Nr 193, poz. 1399).

W celu zrealizowania projektu zostaną zakupione następujące towary (usługi zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym projektu:

  • zakup istniejącej infrastruktury (wykup kanalizacji) – nieobjęte PP*,
  • dokumentacja (koncepcja, projekt budowlany i wykonawczy) – nieobjęte PP,
  • studium wykonalności – nieobjęte PP,
  • instalacja sieci – nieobjęte PP,
  • postępowania przetargowe – nieobjęte PP,
  • zakup i instalacja PIAPów – nieobjęte PP,
  • roboty w zakresie sieci radiowych – nieobjęte PP,
  • adaptacja pomieszczeń i instalacje wraz z klimatyzacją na potrzeby urz. aktywnych –nieobjęte PP,
  • roboty w zakresie systemu kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i monitorowania wizyjnego – nieobjęte PP,
  • roboty w zakresie rurociągu kablowego i sieci optycznej – nieobjęte PP,
  • dostawa, montaż i uruchomienie aktywnego sprzętu sieciowego – nieobjęte PP,
  • Inżynier Kontraktu – nieobjęte PP,
  • promocja projektu – nieobjęte PP,

*Pomoc Publiczna.

Podatek VAT od powyższych towarów i usług z których nabyciem podatek zostanie naliczony nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z czym beneficjent nie ma prawnej możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Ta część infrastruktury będzie wykorzystywana wyłącznie przez beneficjenta na potrzeby własne JST w celu wykonywania zadań gminy.

-roboty w zakresie rurociągu kablowego i sieci optycznej – część objęta PP.

Ta część powstałej infrastruktury będzie częścią otwartą, którą w zamian za wynagrodzenie zarządzać będzie Operator Infrastruktury, który z kolei będzie ją udostępniał wszystkim chętnym podmiotom na jednakowych zasadach rynkowych. Przychody uzyskane z tej części będą stanowiły przychody beneficjenta.

W związku z powyższym podatek VAT od powyższego towaru i usług z których nabyciem podatek zostanie naliczony będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Infrastruktura wybudowana w ramach przedmiotowego projektu pozostaje własnością Miasta B., natomiast zarządzać nią będzie odrębny podatnik – Operator Infrastruktury (OI), który z kolei będzie udostępniał sieć w imieniu samorządu wszystkim chętnym Operatorom Usług na jednakowych warunkach rynkowych.

Właściciel Infrastruktury – Miasto B. wybierze Operatora Infrastruktury w konkurencyjnej procedurze przetargowej.

Dla przedmiotowego projektu przyjęto, iż najbardziej zasadne z punktu widzenia rozliczeń pomiędzy właścicielem infrastruktury oraz OI, a także ponoszeniem kosztów utrzymania sieci i kontroli nad OI jest zawarcie umowy obejmującej dwa zakresy nałożonych na niego obowiązków:

  1. zarządzanie przekazaną mu infrastrukturą teletechniczną polegającą na bieżącym utrzymaniu, serwisowaniu, konserwowaniu, kontrolowaniu oraz zabezpieczaniu całej sieci teletechnicznej oraz
  2. pełnienie obowiązków „operatora” sieci poprzez promowanie korzystania z sieci wśród potencjalnych podmiotów, wyrażających wolę korzystania z sieci teletechnicznej – operatorów telekomunikacyjnych.

Umowa będzie przewidywała, iż z tytułu pełnienia obowiązków określonych w punkcie 1. OI otrzyma określone ryczałtowo wynagrodzenie, a w ramach tego wynagrodzenia będzie podejmował wszystkie czynności w celu utrzymania sieci teletechnicznej w najlepszym stanie. W zakresie obowiązków, o których mowa w punkcie 2. Wynagrodzenie OI będzie określone jako motywacyjne, uzależnione od stopnia udostępnienia sieci operatorom telekomunikacyjnym. Rozwiązanie takie pozwoli zminimalizować ryzyko braku podejmowania działań ze strony OI mających na celu udostępnienie infrastruktury operatorom telekomunikacyjnym.

OI będzie zawierał (w oparciu o odpowiednie upoważnienie), w imieniu właściciela całej infrastruktury teletechnicznej, umowy na korzystanie z sieci z podmiotami tym zainteresowanymi. W związku z tym, iż stroną umów o korzystanie z sieci teleinformatycznej jako oddającym w korzystanie będzie właściciel infrastruktury teletechnicznej (Miasto B.), ale reprezentowany przez OI, to należności z tytułu korzystania z takiej sieci będą przekazywane bezpośrednio do właściciela infrastruktury i będą stanowiły jego przychód. Kosztami właściciela infrastruktury związanymi z posiadaną siecią będzie wynagrodzenie ryczałtowe wypłacane zarządcy z tytułu utrzymania sieci w należytym stanie oraz wynagrodzenie motywacyjne uzależnione od stopnia udostępnienia sieci operatorom telekomunikacyjnym.

Budowaną infrastrukturę, można podzielić na część infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie na potrzeby własne JST, tj. część infrastruktury pasywnej oraz cała infrastruktura aktywna i radiowa, która nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz na część infrastruktury udostępnianej innym podmiotom, tj. część infrastruktury pasywnej, która będzie udostępniana podmiotom zewnętrznym i w związku z tym będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Faktury za usługi udostępniania infrastruktury będą wystawiane przez Miasto B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 maja 2011r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości, w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 12 maja 2011r.), ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w części projektu związanego z udostępnianiem infrastruktury podmiotom zewnętrznym, która będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Część infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie na potrzeby własne JST, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, ponieważ nie została spełniona w tym przypadku przesłanka jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi wykonawczemu gminy.

Istotnym jest przy tym, że – stosownie do art. 33 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze zarządzenia, co dodatkowo podkreśla, że stanowi on wyłącznie jednostkę zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jako organu gminy. Oznacza to, że urząd jest jednostką organizacyjną organu wykonawczego gminy jakim jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), lecz nie jest jednostką organizacyjną gminy w rozumieniu art. 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Ponadto w świetle art. 9 ust. 2 ww. ustawy to gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą (wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej i to wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie), podczas gdy urząd gminy nie dysponuje tego rodzaju kompetencją ustawową – będąc jedynie jednostką realizującą zadania administracyjne, organizacyjne i techniczne – organu wykonawczego gminy. Oczywistym jest przy tym, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonując zadania gminy posługuje się urzędem gminy jako jednostką pomocniczą do realizacji nałożonych na niego zadań, skoro gmina nie posiada własnych struktur organizacyjnych pozwalających na ich realizację.

Tym samym nie może budzić żadnych wątpliwości, że:

  1. urząd gminy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), będąc jednostką pomocniczą organu wykonawczego gminy jakim jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), gdyż wykonując w imieniu i na rzecz gminy zadania tegoż organu, nie jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 tego artykułu.
  2. z tytułu realizacji tych czynności – jeżeli są one wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych – podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 6 u.p.t.u. jest gmina będąca osobą prawną która stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) jest uprawniona do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie określonym w art. 7 i art. 10 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

W związku z powyższym nie może budzić wątpliwości, że w deklaracji dla potrzeb podatku VAT powinien być podawany numer identyfikacji osoby prawnej będącej podatnikiem podatku od towarów i usług, w imieniu której wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tzn. numer nadany gminie. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinno być wskazane Miasto.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” polegający na wybudowaniu wydajnej światłowodowej sieci szkieletowej i dystrybucyjnej z elementami radiowymi, spełniającej wymogi sieci następnej generacji (NGN) wraz z obiektami (węzłami dostępowymi dla operatorów).

Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej NGN poprzez budowę miejskiej sieci na potrzeby samorządu i częściowo otwartej dla wszystkich operatorów.

Właścicielem wybudowanej infrastruktury będzie Miasto B.

Budowaną infrastrukturę, można podzielić na część infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie na potrzeby własne JST, tj. część infrastruktury pasywnej oraz cała infrastruktura aktywna i radiowa, która nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz na część infrastruktury udostępnianej innym podmiotom, tj. część infrastruktury pasywnej, która będzie udostępniana podmiotom zewnętrznym i w związku z tym będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. część infrastruktury pasywnej, która będzie udostępniana podmiotom zewnętrznym), jak również z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych (tj. część infrastruktury pasywnej oraz cała infrastruktura aktywna i radiowa).

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej. Wnioskodawca winien dokonać tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jeżeli jednak Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować podatku naliczonego do poszczególnych kategorii działalności (tj. podlegającej opodatkowaniu i niepodlegającej opodatkowaniu) wyodrębnienia tego należy dokonać w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

W odniesieniu do zakupów związanych z działalnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Zatem Wnioskodawca po wydzieleniu z całości dokonywanych zakupów tej ich części, która służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, tj. część infrastruktury pasywnej, która będzie udostępniana podmiotom zewnętrznym, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, bowiem bezsprzecznie służą one sprzedaży opodatkowanej generującej podatek należny. Natomiast w pozostałej części, tj. w takiej w której dokonywane zakupy będą pozostawały bez związku ze sprzedażą opodatkowaną, odliczenie podatku naliczonego nie będzie przysługiwało.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj