Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-612/11/AW
z 21 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-612/11/AW
Data
2011.06.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
gmina
partnerstwo
podatek od towarów i usług
wodociągi
współpraca międzynarodowa


Istota interpretacji
Gmina A nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wykonanie zadania w związku z realizacją projektu „...” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej polegający na wybudowaniu sieci wodociągowej w Gminie



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 6 kwietnia 2011r. uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2011r. (data wpływu 26 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 10 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 25 maja 2011r. (data wpływu 26 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-612/11/AW z dnia 20 maja 2011r. oraz pismem z dnia 10 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.) będącym odpowiedzią na ponowne wezwanie nr IBPP4/443-612/11/AW z dnia 7 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Gmina A nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT. Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Gminy A nr NIP. Podatek VAT jest rozliczany z Urzędem Skarbowym w zakresie gospodarki komunalnej, za wynajem pomieszczeń na cele usługowe, za dzierżawę gruntów. W pozostałym zakresie Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej. Gmina zrealizowała projekt „…” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej polegający na wybudowaniu sieci wodociągowej w A. Wykonawca powyższego zadania wystawił jedną zbiorczą fakturę na Gminę A z naliczonym podatkiem VAT.

Gmina przekaże wodociąg w użytkowanie nieodpłatnie Zakładowi budżetowemu Gminy na podstawie umowy użyczenia. Zakład Usług Komunalnych wykonuje zadania statutowe gminy polegające między innymi na zaopatrzeniu mieszkańców w wodę. Zawiera on umowy z mieszkańcami i odprowadza należny VAT do Urzędu Skarbowego.

Realizacja projektu nie stanowi działalności gospodarczej gminy a jest realizacją zadań określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wykonane na rzecz gminy prace budowlane w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT Gminy.

Budowę wodociągu w A. Gmina A realizowała sama, natomiast budowę wodociągu w B realizowała Gmina B.

W przedmiotowej sprawie Gmina A występowała jako Partner projektu.

Gmina B nie przekazywała Gminie A żadnych własnych środków finansowych.

Wydatki na realizację inwestycji w gminie A zostały poniesione w całości ze środków własnych gminy, natomiast do dnia dzisiejszego zostały one częściowo (w niewielkiej wysokości) zrefundowane w kwocie 17.600,24 złote.

Środki finansowe gmina otrzymuje od Partnera wiodącego-Gminy B w części przypadającej dla gminy A.

Gmina B przekazuje Gminie A środki finansowe na podstawie sporządzanych przez Gminę A raportów cząstkowych z realizacji projektu. Gmina A jak również Gmina B składają raporty cząstkowe z poszczególnych etapów realizacji projektów odniesieniu do swoich zadań w odrębnych jednostkach kontrolnych, oraz pozyskują certyfikaty potwierdzające kwalifikowalność wydatków.

Partner wiodący-Gmina B zbiera poszczególne raporty cząstkowe oraz certyfikaty i na tej podstawie sporządza wspólny wniosek o płatność dla obu partnerów projektu w poszczególnych etapów jego realizacji.

Pomiędzy Gminą A a Gminą B została zawarta umowa partnerska określająca zasady i procedury współpracy w ramach projektu „…” oraz ustala wzajemne zobowiązania stron ustanowionych w celu realizacji projektu w ramach Programu Współpracy Transgranicznej. Ponadto umowa określa wymogi odnoszące się do prawidłowego zarządzania przez strony umowy środkami finansowymi dofinansowania przyznanymi na realizację projektu, jak również warunki dotyczące odzyskania przez Partnera Wiodącego kwot nieprawidłowo wydatkowanych.

Umowę o dofinansowanie projektu w imieniu Wnioskodawcy podpisał Partner wiodący tj. Gmina B.

Wybudowany wodociąg powstały w wyniku realizacji projektu będzie własnością wyłącznie Gminy A.

Informuje się, że realizacja projektu pod nazwą „…” była wykonywana w następujący sposób:

Projekt przewidywał budowę dwóch odrębnych wodociągów; na terenie Gminy A realizowany przez Gminę A jako Partnera Projektu, oraz wodociąg na terenie Gminy B budowany przez Gminę B jako Partnera Wiodącego Projektu.

Wodociąg wybudowany na terenie Gminy A po wybudowaniu został ujęty w ewidencji środków trwałych Gminy A. Natomiast wodociąg wybudowany na terenie Gminy B i przez Gminę B po wybudowaniu widnieje w ewidencji środków trwałych Gminy B. Każda z gmin przy budowie swojej sieci wodociągowej prowadziła odrębne postępowania z zakresu zamówień publicznych i każda z gmin wyłoniła w tym zakresie swojego wykonawcę, który realizował budowę wodociągu na terenie tej gminy.

Sformułowanie „realizowała sama” oznaczane budowę sieci wodociągowej na terenie gminy A. Gmina A realizowała bez pomocy finansowej i udziału gminy B.

Wykonawca, który realizował budowę sieci wodociągowej na terenie gminy A wystawił fakturę za budowę sieci wodociągowej na terenie gminy A i została zapłacona ze środków własnych Gminy A. Refundacja środków pochodzących z Funduszu Rozwoju Regionalnego dla obu gmin przebiega następująco; Gmina B jako Partner Wiodący Projektu podpisuje w swoim i w imieniu Partnera - czyli Gminy A - umowę o dofinansowanie Projektu. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Partner Wiodący Projektu czyli Gmina B jest zobligowany do odzyskania środków poniesionych przez obie gminy na realizacje Projektu, a następnie do przekazania tych środków w zależności od poniesionych wydatków Partnerowi Projektu tj. gminie A za zadanie zrealizowane przez Gminę A i na jej terenie.

Gmina B nie przekazuje więc Gminie A żadnych własnych środków finansowych, lecz tylko środki przyznane przez Ministra Rozwoju Regionalnego w ramach refundacji poniesionych wydatków w części należnej Gminie A za wykonane zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina A ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wykonanie zadania w związku z realizacją projektu „.” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita polegający na wybudowaniu sieci wodociągowej w Gminie...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących roboty budowlane w związku z realizacja projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina. Zatem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być Gmina, a nie Urząd Gminy, bowiem to Gmina jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Przestawiając opis zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż realizuje wspólnie z Gminą B projekt pod nazwą „…” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej polegający na wybudowaniu sieci wodociągowej.

Projekt przewidywał budowę dwóch odrębnych wodociągów; na terenie Gminy A realizowany przez Gminę A jako partnera projektu, oraz wodociąg na terenie Gminy B budowany przez Gminę B jako Partnera Wiodącego Projektu.

Wykonawca powyższego zadania wystawił jedną zbiorczą fakturę na Gminę A z naliczonym podatkiem VAT.

Wnioskodawca przekaże wodociąg nieodpłatnie zakładowi budżetowemu Gminy na podstawie umowy użyczenia. Wykonane na rzecz Gminy prace budowlane w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT Gminy.

Budowę wodociągu w A. Gmina A realizowała sama, natomiast budowę wodociągu w B realizowała Gmina B.

W przedmiotowej sprawie Gmina A występowała jako partner projektu.

Pomiędzy Gminą A a Gminą B została zawarta umowa partnerska określająca zasady i procedury współpracy w ramach projektu „…” oraz ustała wzajemne zobowiązania stron ustanowionych w celu realizacji projektu w ramach Programu Współpracy Transgranicznej. Umowę o dofinansowanie projektu w imieniu Wnioskodawcy podpisał partner wiodący tj. Gmina B.

Wybudowany wodociąg powstały w wyniku realizacji projektu będzie własnością wyłącznie Gminy A.

Gmina A realizowała projekt bez pomocy finansowej i udziału gminy B.

Wykonawca, który realizował budowę sieci wodociągowej na terenie gminy R. wystawił fakturę za budowę sieci wodociągowej na terenie gminy A i została zapłacona ze środków własnych Gminy A. Refundacja środków pochodzących z Funduszu Rozwoju Regionalnego dla obu gmin przebiega następująco; Gmina B jako Partner Wiodący Projektu podpisuje w swoim i w imieniu Partnera - czyli Gminy A - umowę o dofinansowanie projektu. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Partner Wiodący Projektu czyli Gmina B jest zobligowany do odzyskania środków poniesionych przez obie gminy na realizacje Projektu, a następnie do przekazania tych środków w zależności od poniesionych wydatków partnerowi projektu tj. gminie A za zadanie zrealizowane przez Gminę A i na jej terenie.

Gmina B nie przekazuje więc Gminie A żadnych własnych środków finansowych, lecz tylko środki przyznane przez Ministra Rozwoju Regionalnego w ramach refundacji poniesionych wydatków w części należnej Gminie A za wykonane zadania.

Wnioskodawca jednoznacznie wykazał, że wydatki na realizację inwestycji zostały poniesione w całości ze środków własnych Gminy, a przekazywanie przez Gminę B na rzecz Gminy A środków finansowych odbywać się będzie stopniowo na podstawie raportów częściowych z realizacji projektu. Wnioskodawca uzyska środki finansowe w części przypadającej na Gminę A. Faktura VAT będzie wystawiona przez wykonawcę zadania na Gminę A.

W odniesieniu do ww. projektu, którego przedmiotem jest budowa sieci wodociągowej, Wnioskodawca wskazał, iż po zakończeniu realizacji projektu inwestycja stanie się własnością Gminy, a następnie zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Zakładu Usług Komunalnych, który wykonuje zadania statutowe Gminy polegające między innymi na zaopatrzeniu mieszkańców w wodę.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej sieci wodociągowej bowiem zostanie ona na podstawie umowy użyczenia przekazana Zakładowi Usług Komunalnych, a więc obroty z tytułu użytkowania sieci będą obrotami tego Zakładu.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710 – 719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 pkt 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych nieodpłatnie lecz do celów działalności gospodarczej.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz nalezą do zadań własnych gminy. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej do Zakładu Usług Komunalnych służy celom działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania sieci wodociągowej powstałej w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatne przekazanie wodociągu do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowym projekcie mającym na celu wybudowaniu sieci wodociągowej, który został przekazany Zakładowi Usług Komunalnych, nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wytworzonej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem uprawnionym do korzystania i pobierania pożytków będzie Zakład Usług Komunalnych.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Gminy B, będącej Liderem projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj