Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-518/11/KT
z 14 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-518/11/KT
Data
2011.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
dotacja
fundusz unijny
obrót
odliczenie częściowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku naliczonego
projekt pomocowy
proporcja
sprzedaż zwolniona
świadczenie nieodpłatne
usługi szkoleniowe
wskaźnik
związki
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług szkoleniowych w ramach projektów finansowanych w części z dotacji, a w pozostałej z wkładu wniesionego przez uczestników szkolenia.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług szkoleniowych w ramach projektów finansowanych w części z dotacji Unii Europejskiej, a w pozostałej części z wkładu wniesionego przez uczestników szkolenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług szkoleniowych w ramach projektów finansowanych w części z dotacji Unii Europejskiej, a w pozostałej części z wkładu wniesionego przez uczestników szkolenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Związek prowadzi działalność statutową odpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, reklamowe) i nieodpłatną (usługi informacyjne i doradcze w trybie pomocy de minimis, usługi szkoleniowe w trybie pomocy publicznej, reprezentacja interesów zrzeszonych przedsiębiorców).

Od dnia 14 marca 2005 r., do chwili obecnej, jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług. W momencie rejestracji wysokość rocznego obrotu Związku nie przekraczała pułapu określonego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Konieczność zarejestrowania jako podatnika podatku od towarów i usług spowodowana była rozpoczęciem świadczenia odpłatnych usług doradczych w 2005 r. Związek, do dnia 31 grudnia 2010 r., z tytułu świadczenia usług szkoleniowych, wystawiał faktury ze zwolnieniem, jednak wraz ze zmianą przepisów, od dnia 1 stycznia 2011 r., ww. usługi opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%. Ze względu na realizację usług szkoleniowych w ramach projektów unijnych, podatek naliczony związany z wydatkami wynikającymi z umów o dofinansowanie, do dnia 31 grudnia 2010 r., zaliczany był przez Związek do wydatków kwalifikowanych finansowanych z dotacji. W związku z tym, że usługi szkoleniowe były zwolnione od podatku, nie występował związek ze sprzedażą opodatkowaną, określoną w art. 29 ustawy, wobec czego nie zaistniały prawne możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku przysługuje wyłącznie podatnikom w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Do 31 grudnia 2010 r., na podstawie powyższego, Związek kwalifikował podatek od towarów i usług do finansowania z dotacji w projektach unijnych.

W związku ze zmianą przepisów o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. zachodzi znacząca zmiana w zakresie usług szkoleniowych. Specyfika udzielania wsparcia przedsiębiorcom w zakresie usług szkoleniowych z udziałem EFS, nakłada na Związek, na mocy Rozporządzenia Komisji (WE) 800/2008, obowiązek pobierania od przedsiębiorcy korzystającego ze wsparcia w projekcie wkładu prywatnego (dotacja związana z pomocą szkoleniową wynosi 80% kosztów szkolenia). Wobec powyższego Związek pokrywa koszty szkolenia częściowo z dotacji, a częściowo z wkładu prywatnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy z uwagi na to, że od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczone usługi szkoleniowe są opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług, Związek może odzyskać podatek naliczony w całości, wiedząc, że dotacja związana z pomocą szkoleniową wynosi około 80% kosztów szkoleniowych, natomiast około 20% wynosi wkład własny uczestnika szkolenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że usługi szkoleniowe dla wszystkich uczestników są opodatkowane stawką 23%, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bez względu na to, z jakich środków zostały sfinansowane – tj. w około 80% z dotacji i w około 20% z wkładu własnego uczestnika szkolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego – w myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy - nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W treści powołanego uprzednio art. 88 cyt. ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Należy wskazać, iż przepisy art. 86 ust. 1 i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa, bądź braku prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Związek, jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi działalność statutową odpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, reklamowe) i nieodpłatną (usługi informacyjne i doradcze w trybie pomocy de minimis, usługi szkoleniowe w trybie pomocy publicznej, reprezentacja interesów zrzeszonych przedsiębiorców). Od dnia 1 stycznia 2011 r., świadczone usługi szkoleniowe opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%, pokrywając koszty szkolenia częściowo z dotacji, a częściowo z wkładu prywatnego uczestników szkolenia.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, jak również treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż skoro – jak wskazano we wniosku - poniesione koszty szkolenia są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Związkowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie wystąpi żadna z okoliczności wyłączających to prawo, określonych w art. 88 ustawy. Ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym jest natomiast konsekwencją uprawnionego odliczenia (wykazania) tego podatku naliczonego we właściwej deklaracji podatkowej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zasadność zwrotu podatku naliczonego nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być dokonana jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Ponadto wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności stosowania przez Związek stawki podatku w wysokości 23% w odniesieniu do świadczonych usług szkoleniowych, gdyż przedstawione stanowisko w sprawie i treść zadanego pytania nie dotyczą tego zagadnienia. W związku z tym niniejsza interpretacja jest udzielona przy założeniu, że opisane we wniosku szkolenia nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj