Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-255/11/MD
z 15 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-255/11/MD
Data
2011.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
preferencje
stawki podatku


Istota interpretacji
Prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do wykonywanej usługi (odpłatny wstęp do obiektu zabytkowego).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do wykonywanej usługi (odpłatny wstęp do obiektu zabytkowego) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do wykonywanej usługi (odpłatny wstęp do obiektu zabytkowego).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan dzierżawcą latarni morskiej, będącej obiektem zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków. Działalność polega głównie na udostępnianiu obiektu do zwiedzania, a w szczególności wstępu na taras widokowy latarni. Wstęp do tego obiektu jest biletowany. Dotychczas bilety opodatkowane były podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. Wykonywana przez Pana działalność sklasyfikowana była pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00. Po zastosowaniu klucza powiązań PKWiU 2004 - PKWiU 2008 jest to 91.03.10.0.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku opisanej działalności zastosowanie ma poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność ma jednoznacznie charakter działalności rekreacyjnej i powinny mieć w jej przypadku zastosowanie wyżej przytoczone przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (załącznik nr 3 poz. 186), a wykonywane usługi winny być opodatkowane podatkiem w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według ust. 5a ww. artykułu, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 - wprowadzonym do ustawy przez art. 19 pkt 5 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r., zmieniony art. 9 pkt 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z pozycji nr 184 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się – bez względu na symbol PKWiU – do usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu.

W tym miejscu podkreślić należy, iż treść tej pozycji nawiązuje do nazwy grupowania 91.0 „Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury” Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która od dnia 1 stycznia 2011 r. - na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) - ma zastosowanie również dla potrzeb podatkowych.

Odwołując się zatem do klasyfikacji statystycznej podanej we wniosku, tj. 91.03.10.0, wskazać należy, że – zgodnie z zapisami zawartymi w PKWiU z 2008 r. - dotyczy ona „Usług związanych z działalnością historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych”.

Z kolei z powołanej we wniosku poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się – bez względu na symbol PKWiU – do pozostałych usług związanych z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. Przy czym zaznaczyć należy, że zgodnie z ww. PKWiU z 2008 r. „Pozostałe usługi związane z rekreacją” objęte są grupowaniem 93.29.1.

Powyższe oznacza, iż usługa, o której mowa we wniosku, co wynika zarówno ze specyfiki miejsca jej wykonywania, jak też potwierdzającej jej charakter klasyfikacji statystycznej podanej w wniosku, stanowi „Usługę związaną z działalnością historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jako dzierżawca latarni morskiej (obiekt wpisany do rejestru zabytków), udostępnia Pan ją zwiedzającym za odpłatnością. Przedmiotowa działalność sklasyfikowana była pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00. Po zastosowaniu klucza powiązań PKWiU 2004 - PKWiU 2008 jest to 91.03.10.0.

Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% do ww. usługi.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, należy potwierdzić Pana stanowisko, iż świadczenie usługi odpłatnego wstępu do obiektu zabytkowego (latarni morskiej), korzysta z preferencji podatkowej w postaci obniżonej stawki podatku, tj. 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak ze względu na to, że jako podstawę prawną tej preferencji podał Pan błędnie poz. 186 tego załącznika, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem organ interpretacyjny nie dokonywał oceny poprawności przedstawionej przez Pana klasyfikacji statystycznej, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Pana w złożonym wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj