Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-439/12-4/IR
z 15 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-439/12-4/IR
Data
2013.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
koszty uzyskania przychodów
remonty
spółdzielnie mieszkaniowe
ulepszenie


Istota interpretacji
Czy koszty jakie poniesie Spółdzielnia w związku z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych, w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów mogą być sfinansowane z funduszu remontowego i tym samym stanowić koszty uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 589 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego i kosztów związanych z pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych, w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14 h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 26 lutego 2013 r., wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, skutecznie doręczone dnia 4 marca 2013 r., dnia 13 marca 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku nadane dnia 11 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku po uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.) prowadzi działalność, której celem jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Działalność prowadzona przez Spółdzielnię Mieszkaniową jest więc podporządkowana podstawowym zadaniom Spółdzielni, którymi są obok wyżej wymienionych, tj. zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków i ich rodzin również zaspokajanie potrzeb społecznych, kulturalnych i oświatowych osób zamieszkujących w spółdzielczym osiedlu lub budynku. Spółdzielnia ma także obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków (art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Spółdzielnia prowadzi działalność polegającą na gospodarce zasobami mieszkaniowymi (GZM) zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.) oraz działalność gospodarczą inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi polegającą w szczególności na:

  • wynajmowaniu lokali handlowo-usługowych
  • dzierżawie niezabudowanych gruntów będących własnością Spółdzielni lub w jej wieczystym użytkowaniu
  • operacjach finansowych
  • zarządzaniu nieruchomościami niestanowiącymi własność Spółdzielni lub jej członków-na podstawie zawartych umów.

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej lokalami mieszkalnymi oraz lokalem użytkowym, który stanowi przedmiot najmu w ramach działalności gospodarczej i znajduje się w budynku, w którym pozostałe lokale posiadają status lokali mieszkalnych. Udział lokalu użytkowego w całej nieruchomości wynosi 1384/239104 natomiast udział lokali mieszkalnych wynosi 237720/239104.

Użytkownikami tych lokali są osoby będące członkami Spółdzielni jak i niebędące członkami Spółdzielni, posiadający spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo odrębnej własności lokalu.

W przedmiotowych budynkach znajdują się także lokale własne Spółdzielni, które są wynajmowane lub użytkowane bez tytułu prawnego do lokalu.

Przedmiotowe budynki posiadają instalację centralnego ogrzewania a nośnik ciepła dla potrzeb centralnego ogrzewania dostarczany jest z węzła grupowego, który jest własnością Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Węzeł zasila osiem budynków i jest zlokalizowany w pomieszczeniach byłej kotłowni lokalnej.

Wnioskodawca obecnie jest w trakcie inwestycji o nazwie „przebudowa istniejącego układu zasilania budynków w energię cieplną”. Wykonanie indywidualnych węzłów cieplnych w każdym z budynków ma na celu likwidację węzła grupowego. Z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.) wynika, że obowiązkiem właścicieli lub zarządców budynku jest rozliczanie kosztów ciepła na poszczególne budynki.

Realizacja zadania pozwoli ograniczyć straty ciepła na przesyle oraz stworzy bardziej przejrzysty obraz zużycia ciepła i bardziej prawidłowe rozliczanie jego kosztów.

Na podstawie cytowanej ustawy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 15 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych (Dz. U. Nr 16, poz. 92) i standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz na podstawie wniosku i umowy o przyłączenie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej podało warunki przyłączenia ww. budynków do miejskiej sieci cieplnej.

W warunkach tych m.in. zostały określone granice własności a mianowicie przyłącze cieplne od punktu włączenia na sieci do pierwszych zaworów odcinających wraz z zaworami za wykonanym przez ścianę wejściem do budynku stanowi własność PEC, natomiast węzeł cieplny wymiennikowy pozostaje własnością odbiorcy ciepła (oprócz licznika ciepła, który jest montowany przez PEC i stanowi ich własność).

Na podstawie warunków przyłączenia ww. budynków do miejskiej sieci cieplnej zostały zawarte oddzielne umowy o przyłączenie do miejskiej sieci cieplnej każdego budynku podlegającego tej inwestycji. W umowach tych zostały określone obowiązki stron, z których wynika, że na odbiorcy spoczywa m.in. obowiązek:

  • opracowania dokumentacji technicznej węzła cieplnego;
  • zakupu i zamontowania węzła cieplnego rozdzielczego wg opracowanej i uzgodnionej z Przedsiębiorstwem Energetycznym dokumentacji technicznej;
  • wykonania instalacji węzła cieplnego w budynku

a na Przedsiębiorstwie Energetycznym spoczywa m.in. obowiązek:

  • opracowania dokumentacji technicznej przyłączy sieci ciepłowniczej;
  • wykonania przyłącza sieci cieplnej zgodnie z dokumentacją techniczną na odcinku od punktu włączenia do budynku wraz z przejściem przez ścianę budynku i zaworami odcinającymi;
  • wpalenia przyłącza cieplnego do sieci zasilającej.

Spółdzielnia przed przystąpieniem do prac montażowych węzła cieplnego musi wykonać prace budowlane łącznie z przewidzianymi w projekcie pracami wykończeniowymi przegród budowlanych oraz przygotować pomieszczenie w zakresie niezbędnym do montażu węzła cieplnego w tym wykonać wszystkie podejścia do węzła.

Po zakończeniu realizacji i po rozliczeniu kosztów Przedsiębiorstwo Energetyczne pobiera opłatę przyłączeniową za przyłączenie do sieci ciepłowniczej zgodnie ze stawkami opłat wykazanymi w taryfie dla ciepła zatwierdzonej przez Urząd Regulacji Energetyki.

Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych na podstawie przepisów art. 78 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze, art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 80 ust. 2 pkt 1 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej.

Odpisy na fundusz remontowy zgodnie z art. 16 pkt 1 pkt 9a (Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.) stanowią koszty uzyskania przychodów.

Środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów będą pochodzić z funduszu remontowego.

Środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z zakupem i montażem węzłów cieplnych będą pochodzić z:

  • wpłat własnych użytkowników lokali, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali (lokatorskie lub własnościowe), które stanowić będą uzupełnienie wkładu mieszkaniowego lub budowlanego;
  • wpłat własnych użytkowników lokali posiadających prawo własności do lokalu, które stanowić będą pełne pokrycie kosztów inwestycji przypadających na przedmiotowy lokal;
  • środków własnych Spółdzielni, które stanowić będą pokrycie pełnych kosztów inwestycji przypadających na lokale będące mieniem Spółdzielni - lokale mieszkalne oraz lokal użytkowy, które stanowią przedmiot najmu;

Opłata przyłączeniowa nie ma charakteru kosztu wytworzenia lub ulepszenia środka trwałego, więc na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.) będzie zaliczana w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodu, a środki na jej pokrycie będą pochodzić z opłat eksploatacyjnych (GZM).

W związku z powyższym zostały zadane następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy koszty jakie poniesie Spółdzielnia w związku z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych, w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów mogą być sfinansowane z funduszu remontowego i tym samym stanowić koszty uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.)...
  2. Czy koszty związane z opłatą przyłączeniową pobieraną przez Przedsiębiorstwo Energetyczne za przyłączenie do sieci ciepłowniczej będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w sytuacji zaliczenia ich w koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi - GZM (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...
  3. Czy koszty związane z zakupem i zamontowaniem węzłów cieplnych rozdzielczych wg opracowanej i uzgodnionej z Przedsiębiorstwem Energetycznym dokumentacji technicznej będą uznane za koszty uzyskania przychodu w sytuacji pokrycia ich z funduszu remontowego (art. 16 ust. l pkt 9 lit.a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.)...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 i nr 3 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 78 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze, art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 80 ust. 2 pkt 1 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej wskazują, że Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków Spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni oraz osób nie będących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Fundusz remontowy może być ponadto zasilany z innych źródeł określonych w przepisach ustawowych i statucie.

Zgodnie z „Regulaminem tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego Spółdzielni Mieszkaniowej środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów mogą pochodzić z funduszu remontowego.

Na podstawie treści art. 16 ust. l pkt 9 lit.a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.) i art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, o których mowa w powyższych przepisach, spełnia kryteria do tego, by móc uznać dokonywane na jego rzecz odpisy i wpłaty za koszty uzyskania przychodu.

W związku z powyższym środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów, w ocenie Spółdzielni mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe

Spółdzielnia mieszkaniowa jako jednostka posiadająca osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Spółdzielnia Mieszkaniowa, jako jednostka posiadająca osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Z kolei art. 16 ust. 1 pkt 1 lit.c ww. ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...).

W myśl art. 16g ust. 13 ww. ustawy, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Nie wszystkie składniki majątku posiadające status środka trwałego podlegają amortyzacji. Zgodnie z art. 16c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji nie podlegają bowiem budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe – zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy (…).

Zasady tworzenia funduszu remontowego określa art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.), w myśl którego spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższe świadczy o tym, że powołany wyżej przepis nakłada na spółdzielnię obowiązek utworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych, a na członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali obowiązek świadczenia na ten fundusz.

Zatem, odnosząc powyższe do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy i wpłaty na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych stanowią koszty uzyskania przychodów.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, iż jest współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej lokalami mieszkalnymi oraz lokalem użytkowym, który stanowi przedmiot najmu w ramach działalności gospodarczej i znajduje się w budynku, w którym pozostałe lokale posiadają status lokali mieszkalnych.

Użytkownikami tych lokali są osoby będące członkami Spółdzielni jak i niebędące członkami Spółdzielni, posiadający spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo odrębnej własności lokalu.

W przedmiotowych budynkach znajdują się także lokale własne Spółdzielni, które są wynajmowane lub użytkowane bez tytułu prawnego do lokalu.

Wnioskodawca obecnie jest w trakcie inwestycji o nazwie „przebudowa istniejącego układu zasilania budynków w energię cieplną”.

Na podstawie warunków przyłączenia ww. budynków do miejskiej sieci cieplnej zostały zawarte oddzielne umowy o przyłączenie do miejskiej sieci cieplnej każdego budynku podlegającego tej inwestycji. W umowach tych zostały określone obowiązki stron, z których wynika, że na odbiorcy spoczywa m.in. obowiązek:

  • opracowania dokumentacji technicznej węzła cieplnego;
  • zakupu i zamontowania węzła cieplnego rozdzielczego wg opracowanej i uzgodnionej z Przedsiębiorstwem Energetycznym dokumentacji technicznej;
  • wykonania instalacji węzła cieplnego w budynku.

Spółdzielnia przed przystąpieniem do prac montażowych węzła cieplnego musi wykonać prace budowlane łącznie z przewidzianymi w projekcie pracami wykończeniowymi przegród budowlanych oraz przygotować pomieszczenie w zakresie niezbędnym do montażu węzła cieplnego w tym wykonać wszystkie podejścia do węzła.

Realizacja zadania pozwoli ograniczyć straty ciepła na przesyle oraz stworzy bardziej przejrzysty obraz zużycia ciepła i bardziej prawidłowe rozliczanie jego kosztów.

Środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów będą pochodzić z funduszu remontowego.

Według Wnioskodawcy realizacja zadania - przebudowa istniejącego układu zasilania budynków w energię cieplną pozwoli ograniczyć straty ciepła na przesyle oraz stworzy bardziej przejrzysty obraz zużycia ciepła i bardziej prawidłowe rozliczanie jego kosztów.

Mając na uwadze, iż istotą remontu posługując się definicją zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), jest przywrócenie pierwotnych cech użytkowych rzeczy lub nieruchomości utraconych na skutek ich używania - przedstawiony przez Wnioskodawcę zakres prac obejmujący opracowanie dokumentacji technicznej węzła cieplnego, prace wykończeniowe przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych, w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów jak i prace związane z zamontowaniem węzłów cieplnych rozdzielczych wskazuje, iż prace te nie mają charakteru remontu lecz wiążą się z ulepszeniem środka trwałego.

Modernizacją, ulepszeniem jest trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji. Efektem ulepszenia środka trwałego jest zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wyrażające się wydłużeniem okresu jego używania.

Zasady tworzenia funduszu remontowego określa ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych, przy czym nie reguluje jego przeznaczenia. O wykorzystaniu tego funduszu decydują odpowiednie organy statutowe spółdzielni mieszkaniowych biorąc pod uwagę zakres robót remontowych i możliwości ich finansowania środkami tego funduszu, a także inne okoliczności występujące w danej spółdzielni mieszkaniowej.

Z nazwy funduszu remontowego wynika, że środki tego funduszu są przeznaczone na sfinansowanie kosztów remontów budynków i innych obiektów zaliczanych do zasobów mieszkaniowych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, w sytuacji, gdy, jak podaje Wnioskodawca, środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej węzła cieplnego, jak i koszty związane z wszystkimi pracami wykończeniowymi przegród budowlanych włącznie z przygotowaniem pomieszczeń w zakresie niezbędnym do montażu węzłów cieplnych w tym wykonanie wszystkich podejść do węzłów będą pochodzić z funduszu remontowego, wydatki te nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Doszłoby bowiem do ponownego uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów: raz jako odpis na fundusz remontowy, drugi raz jako wydatek poniesiony na powyższe prace.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo dodać należy, iż w gestii tut. Organu, wydającego indywidualne interpretacje w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) nie leży ocena uchwał organów statutowych Spółdzielni oraz przepisów Prawa spółdzielczego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj