Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-466/11-4/BD
z 15 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-466/11-4/BD
Data
2011.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
limit
obrót
stołówka szkolna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Możliwość wyboru zwolnienia podmiotowego.



Wniosek ORD-IN 446 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Podstawowej, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu: 27 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 maja 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szkoła jako jednostka budżetowa samorządu terytorialnego w ramach działalności prowadzi stołówkę szkolną oraz wynajmuje odpłatnie pomieszczenia szkolne na działalność edukacyjną. Wpływy z tytułu najmu wpłacane są na konto Szkoły i stanowią dochód Szkoły. W roku 2010 wpływy te wyniosły 18.419 zł. Koszty obiadów pokrywają rodzice wpłacając pieniądze w Szkole lub bezpośrednio na konto bankowe Szkoły, z którego Gmina automatycznie pobiera wpłacone środki. Wpływy te w roku 2010 wyniosły 168.842 zł. Szkoła otrzymuje od Gminy dotacje na zakup środków żywności. Dotacje te oraz środki wpływające z tytułu opłat za obiady rozliczane są przez Szkołę w comiesięcznych sprawozdaniach z wykonania wydatków i dochodów budżetowych. Reasumując – środki uzyskane z tytułu opłat za obiady nie stanowią dochodów Szkoły. Mają wpływ jedynie na wielkość obrotów.

W piśmie uzupełniającym Szkoła doprecyzowała okoliczności stanu faktycznego o następujące informacje: Szkoła była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny od dnia 29 grudnia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. Usługi sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej w latach 2010 i 2011 nie były opodatkowane, ponieważ były objęte grupowaniem PKWiU 80 z roku 1997. W comiesięcznych składanych przez Szkołę deklaracjach usługi sprzedaży obiadów wykazywano w pozycji 20 deklaracji VAT-7. Ostatnią deklarację Szkoła złożyła w grudniu 2010 r. Od dnia 1 stycznia 2011 r. Szkoła jest podatnikiem VAT zwolnionym. W dniu 3 stycznia 2011 r. złożyła w Urzędzie Skarbowym deklarację VAT-R, dotyczącą rezygnacji z płatności podatku VAT od roku 2011. Szkoła nie korzystała ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisaną sytuacją Szkoła może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki z tytułu opłat za obiady stanowią przychód Gminy nie Szkoły, a wielkość dochodu z tytułu najmu pomieszczeń nie przekroczyła ustawowej graniczącej kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT. Uwzględniając powyższe Szkoła spełnia wymagane warunki, aby skorzystać z podmiotowego zwolnienia od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Należy zauważyć, iż ww. przepis otrzymał powyższe brzmienie na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). Natomiast w art. 2 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(…)

Jak wynika z ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Szkoła była zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w latach 1999-2010, dokonywała usługi sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej, które korzystały ze zwolnienia od podatku. Wartość usług sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej wyniosła w roku 2010 - 168.842 zł. Ponadto uzyskiwała wpływy z tytułu najmu pomieszczeń szkolnych, które wyniosły w roku 2010 - 18.419 zł.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro, jak wskazano we wniosku, osiągnięty obrót, podlegający opodatkowaniu (najem pomieszczeń) nie przekroczył łącznie w roku 2010 kwoty 150.000 zł, to Szkoła miała prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 11 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy, do czasu przekroczenia kwoty, o której mowa w tym przepisie.

Wskazać należy, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości stosowania zwolnienia dla usług stołówki szkolnej, dlatego rozstrzygnięcie podjęto przy założeniu, że usługi te faktycznie korzystały ze zwolnienia – zagadnienie to nie było bowiem przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj