Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-222/11/KW
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-222/11/KW
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nauczyciel
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie prawidłową stawką podatku VAT kursów rysunku – przygotowawczych na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone dla osób prywatnych i dla szkoły.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011r. (data wpływu 19 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT kursów rysunku – przygotowawczych na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone dla osób prywatnych i dla szkoły – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT kursów rysunku – przygotowawczych na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone dla osób prywatnych i dla szkoły.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011r. (data wpływu 19 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-222/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą mieszaną z zakresu projektowania architektonicznego i edukacji architektonicznej. Jest płatnikiem podatku VAT.

Usługi edukacyjne polegają na prowadzeniu przez Wnioskodawcę kursów rysunku - przygotowawczych na wyższe uczelnie, do zawodu architekta. Kursy są 1 lub 2 letnie. Są to cotygodniowe 4-godzinne spotkania w małych grupach po 2-5 uczniów. Zajęcia polegają na indywidualnych konsultacjach bieżących postępów rysunkach odręcznych. Oprócz umiejętności rysunkowych przekazywana jest wiedza z zakresu historii architektury, kompozycji, podstaw projektowania. Taki zakres jest wymagany przy dodatkowych egzaminach na uczelnie architektoniczne. Uczniami Wnioskodawcy są uczniowie szkół średnich.

Z wykształcenia Wnioskodawca jest architektem. Na początku pracy zawodowej pracował jako nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Budowlanych w C. (umowa o pracę - 3 lata); potem otworzył własną działalność gospodarczą (czerwiec 2008) i od początku nauczał rysunku. Od półtora roku prowadzi wykłady i ćwiczenia z trzech przedmiotów w Szkole (umowa o dzieło dydaktyczne).

Od roku w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi dla Zespołu Szkół Budowlanych w ramach realizowanego przez szkołę programu finansowanego ze środków unijnych (w 85 %) - „...". Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Narodowej Strategii Spójności.

Wnioskodawca prowadzi zajęcia z rysunku - przygotowawcze do zawodu architekta i do kontynuowania nauki na studiach. Świadczone przez Niego usługi nauczania są doceniane przez szkolnictwo średnie i środowisko akademickie, o czym świadczyć może fakt współpracy z uczelnią oraz z Wyższą Szkołą która poleca kursy rysunku Wnioskodawcy swoim kandydatom (Jego uczniowie płacą niższe wpisowe i mają zapewnione miejsce na studiach).

Na usługi edukacyjne do końca 2010r. Wnioskodawca wystawiał faktury zwolnione z podatku VAT.

W uzupełnieniu z dnia 18 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są na poziomie nauczania wyższego. Zakres tematyczny który obejmują kursy nie jest poruszany w szkołach średnich, jest to wiedza specjalistyczna, która ma na celu przygotowanie do pracy i dalszego studiowania. Jest to wiedza i umiejętności wymagane na egzaminie z predyspozycji na studia architektoniczne. Uczniami są osoby w wieku (przeciętnie) 17 -19 lat.
  2. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia i dalsze kształcenie w kierunku architektonicznym, lub zatrudnienie w biurach jako asystent architekta muszą mieć przygotowanie z dziedziny rysunku, którego na poziomie szkół średnich i niższych nie otrzymują. Dla kandydatów na studia architektoniczne przeprowadzany jest egzamin z rysunku odręcznego. Z uwagi na fakt, iż jest to obecnie jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy w biurach projektowych i w celu dalszego przygotowania do zawodu na studiach wyższych, należy uznać to za kształcenie zawodowe.
    Usługi - kursy rysunku architektonicznego są usługami kształcenia zawodowego (lub przekwalifikowania zawodowego).
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne (szkolenia) nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  6. Usługi - kursy rysunku architektonicznego są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (opisano w pkt 3 niniejszego pisma). Od ponad roku, w ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi dla Zespołu Szkół Budowlanych w ramach realizowanego przez szkołę programu finansowanego ze środków publicznych - „...". Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Narodowej Strategii Spójności (w 85%).
  7. Wiedza specjalistyczna wykorzystywana w praktyce projektowej, m. in. w pracach koncepcyjnych. Osoby podejmujące pracę w biurach projektowych jako asystenci architekta, lub na samodzielnych stanowiskach związanych np. z aranżacją i projektowaniem wnętrz; np. w celu przedstawienia wizji projektowej i kontakt z klientem. Rysunek to podstawowe narzędzie do komunikacji w branży.
  8. Zdobyte umiejętności z zakresu rysunku architektonicznego mają bezpośredni wpływ na pracę zawodową, rozwijanie umiejętności i wyobraźnię przestrzenną. Nabyte umiejętności ułatwiają proces projektowy, komunikację i kontakt z klientem. Uczniami Wnioskodawcy są uczniowie szkół średnich, w dużej mierze technicznych (Technikum Budowlane), którzy pragną rozwijać się na rynku pracy w dziedzinie projektowania architektonicznego oraz w zawodzie projektanta wnętrz, architekta, dekoratora. Dzięki nabytym umiejętnościom będą mogli zaistnieć na rynku pracy jako architekci wnętrz, dekoratorzy, projektanci wystaw, itp.; lub kontynuować zdobytą wiedzę na studiach wyższych, (umiejętności te są wymagane na egzaminie wstępnym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2011r. kursy rysunku - przygotowawcze na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone przez Wnioskodawcę dla osób prywatnych i szkoły w ramach działalności gospodarczej będą zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, aby stwierdzić czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą zwolnione z VAT należy przytoczyć następujące przepisy i stwierdzić czy opisują one przypadek Wnioskodawcy.

  1. Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010r. (Dz. U. Nr 266 poz. 1476) art. 43 ust. 1 pkt 27 „Usługi prywatnego nauczania na poziomie <...> ponadgimnazjalnym i wyższym; świadczone przez nauczycieli".
  2. Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010r. (Dz. U. Nr 266 poz. 1476) art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt c).

Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego; inne niż wymienione w pkt 26 c) finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług; Rozdział 6. paragraf 13.1 Zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki zwolnień pkt 20 „Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych; oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Niego są usługami prywatnego nauczania, ponieważ są świadczone przez Wnioskodawcę osobiście, dotyczą niewielkiej liczby osób, mają charakter indywidualny. Poziom nauczania Wnioskodawca określa jako wyższy ponieważ zakres tematyczny nie jest poruszany w szkołach średnich, ma na celu przygotowanie do studiów i pracy. Jest to niezbędna wiedza i umiejętności wymagana na egzaminie z predyspozycji na studia o kierunku architektonicznym, uczniami są osoby w wieku 17-19 lat.

Są to usługi świadczone przez nauczyciela, o czym świadczy dorobek Wnioskodawcy i praca zawodowa. Od ukończenia studiów głównym zajęciem Wnioskodawcy jest i było nauczanie. Od kilku lat uczy i nabiera doświadczenia doskonaląc swój program nauczania w działalności edukacyjnej. Najpierw praca na stanowisku nauczyciela w szkole średniej, potem na wyższej uczelni prowadzenie wykładów i ćwiczeń.

Nie posiada kwalifikacji pedagogicznych (kursu pedagogicznego), lecz aktywnie pracuje nauczając młodzież w szkole wyższej. O wysokim poziomie działalności Wnioskodawcy świadczyć może zaufanie jakim darzą Go współpracujące uczelnie (WSBiF, WST), oraz ZSB, dla którego realizuje nauczanie z zakresu rysunku w ramach realizowanego projektu unijnego. Projekt w 85 % finansowany jest ze środków publicznych.

W związku z przedstawionymi wyżej faktami oraz brakiem definicji nauczyciela w ustawie o VAT, należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest nauczycielem.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 znowelizowanej Ustawy o podatku od towarów i usług usługi edukacyjne świadczone przeze Niego są zwolnione z podatku VAT.

Ad 2.

Usługi kształcenia osób ubiegających się o przyjęcie na studia i dalsze kształcenie w kierunku architektonicznym, lub zatrudnienie w biurach jako asystent architekta muszą mieć przygotowanie z dziedziny rysunku, którego na poziomie szkół średnich i niższych nie otrzymują. Dla kandydatów na studia architektoniczne przeprowadzany jest egzamin z rysunku odręcznego.

Z uwagi na fakt, iż jest to obecnie jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy w biurach projektowych i w celu dalszego przygotowania do zawodu na studiach wyższych należy uznać za kształcenie zawodowe.

Usługi - kursy rysunku - przygotowawcze na wyższe uczelnie, architektoniczne są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę dla ZSB są finansowane ze środków publicznych. Szkoła realizuje program Unijny (opisany wcześniej). Program w 85 % finansowany jest z unii.

Zgodnie z przywołanym art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt c), oraz Rozporządzeniem Rozdział 6. paragraf 13.1 pkt 20 usługi będą zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. j ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą mieszaną z zakresu projektowania architektonicznego i edukacji architektonicznej. Usługi edukacyjne polegają na prowadzeniu przez Wnioskodawcę kursów rysunku - przygotowawczych na wyższe uczelnie, do zawodu architekta. Kursy są 1 lub 2 letnie. Są to cotygodniowe 4-godzinne spotkania w małych grupach po 2-5 uczniów. Zajęcia polegają na indywidualnych konsultacjach bieżących postępów rysunkach odręcznych. Oprócz umiejętności rysunkowych przekazywana jest wiedza z zakresu historii architektury, kompozycji, podstaw projektowania. Taki zakres jest wymagany przy dodatkowych egzaminach na uczelnie architektoniczne. Uczniami Wnioskodawcy są uczniowie szkół średnich. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są na poziomie nauczania wyższego. Zakres tematyczny, który obejmują kursy nie jest poruszany w szkołach średnich, jest to wiedza specjalistyczna, która ma na celu przygotowanie do pracy i dalszego studiowania. Jest to wiedza i umiejętności wymagane na egzaminie z predyspozycji na studia architektoniczne. Uczniami są osoby w wieku (przeciętnie) 17 -19 lat.

Z wykształcenia Wnioskodawca jest architektem. Na początku pracy zawodowej pracował jako nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Budowlanych w C. (umowa o pracę - 3 lata); potem otworzył własną działalność gospodarczą (czerwiec 2008) i od początku nauczał rysunku. Od półtora roku prowadzi wykłady i ćwiczenia z trzech przedmiotów w Szkole (umowa o dzieło dydaktyczne).

Analizując powołaną wyżej regulację zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku VAT jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że kursy rysunku – przygotowawcze na wyższe uczelnie świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę dla uczniów, spełniają przesłanki zarówno podmiotowe jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie tych usług korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT kursów rysunku – przygotowawczych na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone dla osób prywatnych należy uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika również, że usługi - kursy rysunku architektonicznego są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Od ponad roku, w ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi dla Zespołu Szkół Budowlanych w ramach realizowanego przez szkołę programu finansowanego ze środków publicznych - „...". Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Narodowej Strategii Spójności (w 85%).

Jest to wiedza specjalistyczna wykorzystywana w praktyce projektowej, m. in. w pracach koncepcyjnych. Osoby podejmujące pracę w biurach projektowych jako asystenci architekta, lub na samodzielnych stanowiskach związanych np. z aranżacją i projektowaniem wnętrz, np. w celu przedstawienia wizji projektowej i kontakt z klientem. Rysunek to podstawowe narzędzie do komunikacji w branży.

Zdobyte umiejętności z zakresu rysunku architektonicznego mają bezpośredni wpływ na pracę zawodową, rozwijanie umiejętności i wyobraźnię przestrzenną. Nabyte umiejętności ułatwiają proces projektowy, komunikację i kontakt z klientem. Uczniami Wnioskodawcy są uczniowie szkół średnich, w dużej mierze technicznych (Technikum Budowlane), którzy pragną rozwijać się na rynku pracy w dziedzinie projektowania architektonicznego oraz w zawodzie projektanta wnętrz, architekta, dekoratora. Dzięki nabytym umiejętnościom będą mogli zaistnieć na rynku pracy jako architekci wnętrz, dekoratorzy, projektanci wystaw, itp.; lub kontynuować zdobytą wiedzę na studiach wyższych, (umiejętności te są wymagane na egzaminie wstępnym).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż kursy rysunku – przygotowawcze na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone przez Wnioskodawcę dla szkoły spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Kursy te mają na celu zdobycie odpowiednich umiejętności, które mają bezpośredni wpływ na dalsze kształcenie i pracę zawodową.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że kursy rysunku – przygotowawcze na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone przez Wnioskodawcę dla szkoły, które są finansowane w 85% ze środków publicznych tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Narodowej Strategii Spójności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz poprzedzającego go rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT kursów rysunku – przygotowawczych na wyższe uczelnie, architektoniczne świadczone dla szkoły należy uznać za prawidłowe.

Biorąc pod uwagę powyższe oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należy je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednoznacznie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy innych usług świadczonych przez Wnioskodawcę, tj. np. wykładów i ćwiczeń na rzecz Szkoły, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy oraz nie przedstawiono stanowiska w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj