Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-40/11/AW
z 7 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-40/11/AW
Data
2011.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
edukacja
nauczyciel
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy usługi przygotowania młodzieży do egzaminów świadczone przez Fundację korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy jako usługi nauczania prywatnego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć przygotowania młodzieży do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych jako usług prywatnego nauczania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć przygotowania młodzieży do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych jako usług prywatnego nauczania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest Fundacją będącą instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najmu pomieszczeń i reklamę). Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą.

Fundacja, w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej, prowadzi zajęcia przygotowania młodzieży do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych (język polski, matematyka, chemia, historia, AWF, historia sztuki, geografia) zatrudniając wykwalifikowaną kadrę nauczycieli różnych szkół na podstawie umowy zlecenia. Nauczyciele spełniają wymogi kształcenia i wychowania młodzieży, posiadają odpowiednie uprawnienia itp. i pracują na podstawie umowy o pracę w różnych szkołach jako nauczyciele mianowani i dyplomowani. Za uczestnictwo w zajęciach pobierana jest opłata. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonanych opłat na zajęcia pokrywają w znacznej części koszty związane z organizacją zajęć, a przede wszystkim wynagrodzenie nauczycieli, więc działalność ta nie osiąga zysku i nie jest nastawiona na osiąganie zysku.

W świetle nowych przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011r., wolne od podatku VAT są – zgodnie z art. 43 pkt 27 – usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym świadczone przez nauczycieli. W Fundacji zajęcia te prowadzone są przez nauczycieli, którzy w znowelizowanej ustawie VAT, w art. 43 pkt 27, świadczą prywatne usługi nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi określenie „usługi prywatnego nauczania” tj. czy są to tzw. korepetycje, czy też ustawodawca poszerza to określenie o fakt przeprowadzenia tych usług przez profesjonalne osoby tj. nauczycieli w zorganizowanych formach, tak jak w przypadku Fundacji, za wynagrodzeniem.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzone przez Fundację zajęcia przygotowania młodzieży do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych prowadzone przez nauczycieli, są zakwalifikowane zgodnie z obowiązującymi zmianami ustawy VAT (art. 43 pkt 27), do usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonych przez nauczycieli i są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane przez Fundację opłaty za uczestnictwo w zajęciach przygotowania młodzieży do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych prowadzonych przez nauczycieli można zaliczyć do usług prywatnego nauczania na poziomie gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Opłata pobierana za zajęcia służy przede wszystkim na pokrycie kosztów wynagrodzenia nauczycieli, którzy w Fundacji świadczą usługi prywatnego nauczania (umowa zlecenia), tym bardziej że Fundacja jest instytucją, która nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku, a jedynie pomaga młodzieży w podnoszeniu kwalifikacji. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że opłaty za zajęcia są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 pkt 27.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Jak stanowi art. 132 ust. 1 lit. j ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Odzwierciedleniem powyższego zapisu stało się sformułowanie w znowelizowanej ustawie o VAT przepisu art. 43 ust. 1 pkt 27, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Analizując powołaną wyżej regulację należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z treści wniosku wynika, iż Fundacja, w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej, prowadzi zajęcia przygotowania młodzieży do egzaminów gimnazjalnych i maturalnych (język polski, matematyka, chemia, historia, AWF, historia sztuki, geografia) zatrudniając wykwalifikowaną kadrę nauczycieli różnych szkół na podstawie umowy zlecenia. Nauczyciele spełniają wymogi kształcenia i wychowania młodzieży, posiadają odpowiednie uprawnienia itp. i pracują na podstawie umowy o pracę w różnych szkołach jako nauczyciele mianowani i dyplomowani. Za uczestnictwo w zajęciach pobierana jest opłata. Wszystkie wpływy uzyskane z dokonanych opłat na zajęcia pokrywają w znacznej części koszty związane z organizacją zajęć, a przede wszystkim wynagrodzenie nauczycieli, więc działalność ta nie osiąga zysku i nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Ponadto Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy ww. usługi nie są świadczone osobiście przez usługodawcę będącego nauczycielem, lecz przez jednostkę zatrudniającą nauczycieli na podstawie umów zlecenia, nie podlegają zwolnieniu jako niewymienione ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. W rozpatrywanym przypadku, nie można bowiem Wnioskodawcy (Fundacji) uznać za nauczyciela świadczącego usługę. W związku z powyższym, usługi te podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj