Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-657/11-2/JF
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-657/11-2/JF
Data
2011.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
przeniesienie
towar
własność


Istota interpretacji
obowiązek podatkowy w nowym modelu powstaje wraz z przeniesieniem własności towaru Spółki, dostarczonego na teren sklepu, na własność podmiotu prowadzącego sklep, dopiero w momencie sprzedaży tego towaru konsumentowi.



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.04.2011 r. (data wpływu 08.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na Polskę markowej odzieży oznaczonej znakiem towarowym „T.”. Nabywany od producentów lub zagranicznych dystrybutorów towar Spółka sprzedaje odbiorcom krajowym i zagranicznym. Spółka zamierza wprowadzić nowy model sprzedaży dystrybuowanych przez siebie towarów, który stosowany będzie przy sprzedaży krajowej. Zamiast typowej sprzedaży towarów do sklepów, nowy model opierałby się na przeniesieniu własności towaru Spółki, dostarczonego na teren sklepu, na własność podmiotu prowadzącego sklep, dopiero w momencie sprzedaży tego towaru konsumentowi. Do czasu pojawienia się nabywcy towar ten objęty byłby ofertą w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, skierowaną przez Spółkę do podmiotu prowadzącego sklep. Pobranie tego towaru przez ten podmiot i ujawnienie tego faktu w systemie informatycznym byłoby równoznaczne z przyjęciem oferty Spółki. Dalsza odsprzedaż towaru na rzecz konsumenta dokonywana byłaby przez podmiot prowadzący sklep w jego własnym imieniu i na jego własny rachunek (nie występowałaby tu jakakolwiek usługa pośrednictwa, w tym komisu).

Do czasu dokonania sprzedaży detalicznej przez sklep towar pozostawałby własnością Spółki, która miałaby prawo do swobodnego nim dysponowania, w tym wycofania z terenu sklepu, sprzedaży innemu podmiotowi, obciążania prawami na rzecz osób trzecich etc. Jedynym uprawnieniem podmiotu prowadzącego sklep byłoby prawo do pobrania towaru w celu jego odsprzedaży konsumentowi (co byłoby równoznaczne z przyjęciem oferty sprzedaży towaru, złożonej przez Spółkę). Ponadto podmiot prowadzący sklep miałby obowiązek zabezpieczenia towaru będącego własnością Spółki przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą, jak również obowiązek uczestniczenia w inwentaryzacji tego towaru, zarządzanej przez Spółkę. Z tytułu w/w usług podmiot prowadzący sklep otrzymywałby od Spółki ryczałtowe wynagrodzenie.

Wprowadzenie tego rozwiązania zabezpieczy Spółkę przed negatywnymi konsekwencjami niewypłacalności klientów, w przypadku której Spółka obecnie nie może uzyskać ani zapłaty za towar, ani otrzymać zwrotu towaru, który jest własnością niewypłacalnego klienta. W przypadku wprowadzenia nowego modelu sprzedaży Spółka będzie mogła w każdej chwili, w razie wystąpienia opóźnień w zapłacie, odebrać towar ze sklepu, jako że będzie on stanowił jej własność.

Sprzedaż towaru na rzecz podmiotu prowadzącego sklep rozpoznawana będzie przez Spółkę dla celu podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w momencie przyjęcia oferty Spółki przez podmiot prowadzący sklep (czasowo będzie się to zbiegać z datą wydania towaru konsumentowi). Spółka wystawiać będzie w tym samym dniu fakturę sprzedaży, w niektórych przypadkach wystawienie faktury może nastąpić później, maksymalnie w terminie 7 dni od daty dokonania sprzedaży.

Data wystawienia faktury (przy założeniu jej wystawienia nie później niż w ciągu 7 dni od daty wydania towaru) będzie przez Spółkę traktowana jako data powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przychód rozpoznawany będzie w dacie dokonania sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego sklep (wydania towaru konsumentowi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany powyżej sposób rozpoznawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów usług jest prawidłowy...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega m. in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę taką rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Zgodnie z doktryną prawa cywilnego na treść prawa własności składają się następujące uprawnienia:

  1. prawo do zbycia rzeczy,
  2. prawo do używania rzeczy,
  3. prawo do przeniesienia posiadania rzeczy na inny podmiot,
  4. prawo do obciążenia rzeczy prawami na rzecz osób trzecich,
  5. prawo do zniszczenia rzeczy.

W opisanym stanie faktycznym do czasu przyjęcia oferty Spółki (poprzez wprowadzenie odpowiedniego zapisu w systemie informatycznym) żadne z tych praw nie będzie przysługiwało podmiotowi prowadzącemu sklep. Dopiero po przyjęciu oferty Spółki podmiot prowadzący sklep będzie mógł swobodnie dysponować towarem.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że dostawa w rozumieniu w/w przepisów uptu następuje w opisanym stanie faktycznym dopiero wraz z przeniesieniem własności towaru na podmiot prowadzący sklep, zaś zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Tak więc moment rozpoznania obowiązku podatkowego przez Spółkę należy uznać za prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj