Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-415/11/ŚS
z 14 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-415/11/ŚS
Data
2011.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
przychody z innych źródeł
stolarka okienna
zwrot nakładów


Istota interpretacji
Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 14 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania częściowej refundacji wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania częściowej refundacji wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2006r. aktem notarialnym z dnia 22 marca 2006r. na podstawie umowy sprzedaży, zakupił wraz z małżonką od osoby fizycznej własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, tworzącego zasoby robotniczej spółdzielni mieszkaniowej. Po dokonaniu transakcji wnioskodawca wraz z żoną stali się właścicielami własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu, jednak nie zostali członkami spółdzielni. Wnioskodawca stwierdził, iż zaczął opłacać czynsz wraz z innymi opłatami według ustalonych stawek wraz z funduszem remontowym.

W związku ze złym stanem stolarki okiennej wnioskodawca wystąpił do spółdzielni o zakwalifikowanie do wymiany okien w jego lokalu oraz o częściowe sfinansowanie ww. wymiany z funduszu remontowego spółdzielni. Pismem z dnia 06 kwietnia 2006r. spółdzielnia mieszkaniowa wyraziła zgodę na wymianę przez wnioskodawcę we własnym zakresie stolarki okiennej zakwalifikowanej do wymiany na mocy stosownego protokołu kwalifikacyjnego (protokół sporządzono dnia 24 marca 2006r. po oględzinach członków komisji spółdzielni). Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z tym protokołem realizacja zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej miałaby nastąpić po roku 2009 w opłatach czynszowych, a lokator zobowiązany jest do pokrycia 30 % wartości stolarki okiennej. Warunkiem zwrotu kosztów było również wyposażenie okien w nawiewniki powietrza. W związku z powyższym wnioskodawca dokonał zakupu okien (faktura z dnia 28 marca 2006r.) oraz zamontował je. Wnioskodawca zgodnie z warunkami zakupił i zamontował również nawiewniki powietrza (faktura z dnia 27 stycznia 2009r.).

Reasumując, w momencie zakwalifikowania przez spółdzielnię okien do wymiany i poniesienia wydatku z tym związanego wnioskodawca posiadał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W dniu 13 marca 2009r. na podstawie aktu notarialnego wnioskodawca zawarł - wraz z małżonką - ze spółdzielnią umowę ustalenia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności lokalu przez spółdzielnię. Dopiero od tej daty mieszkanie stanowiło odrębną własność.

Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 05 stycznia 2010r. sporządzono kolejny protokół z przeglądu mieszkania i stwierdzono wymianę stolarki okiennej zgodnie z protokołem kwalifikacyjnym z dnia 24 marca 2006r. Zwrot kosztów wymiany okien następował w zwolnieniach z opłat czynszu od stycznia 2010 do marca 2011 roku.

W lutym 2011 r. wnioskodawca otrzymał od spółdzielni mieszkaniowej PIT-8C z całą kwotą zwrotu kosztów wymiany okien, która stanowi podstawę do opodatkowania. Po interwencji wnioskodawcy w spółdzielni dotyczącej zasadności wystawienia PIT-8C, poinformowano go, iż w chwili obecnej posiada odrębną własność i jest to podstawą do opodatkowania kwoty stanowiącej zwrot kosztów wymiany okien. Jednakże wnioskodawca zaznaczył, że w momencie poniesienia wydatków (faktura 16/0/2006 z dnia 28 marca 2006r.) oraz sporządzenia przez spółdzielnię protokołu kwalifikującego jego lokal do wymiany okien, posiadał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Wnioskodawca nadmienił, że złożył rozliczenie roczne za rok 2010 i dokonał zapłaty podatku od kwoty wykazanej w PIT- 8C wystawionego przez spółdzielnię mieszkaniową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej...

Czy spółdzielnia słusznie wystawiła PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z tym, że w momencie poniesienia wydatku na zakup okien (faktura 16/0/2006 z dnia 28 marca 2006r.) oraz wyrażenia przez spółdzielnię zgody na ich wymianę, posiadał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nie powinien płacić podatku dochodowego od osób fizycznych od kwoty zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w 2010r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, natomiast w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są z mocy prawa do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie mają osoby posiadające spółdzielcze lub własnościowe prawo do lokalu – te osoby jedynie partycypują w kosztach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości spółdzielni. Tym samym wydatki poniesione, przez osoby posiadające odrębną własność lokali obciążają te osoby w myśl przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zwracanie kosztów osobom posiadającym odrębną własność lokali - w sytuacji, kiedy te osoby zgodnie z prawem winny partycypować w tychże kosztach, bezwzględnie powoduje powstanie po ich stronie przychodu. Osoby te otrzymują bowiem zwrot kwoty, którą słusznie winny były ponieść na utrzymanie nieruchomości. Oznacza to, że choć były obowiązane ponieść koszt, czyli uszczuplić swój majątek, to kosztu w ostatecznym rozrachunku nie poniosły, bo spółdzielnia odpowiednie kwoty im zwróciła. Bez znaczenia pozostaje zatem, że pieniądze na tenże zwrot pochodziły z funduszu remontowego. Ich wypłata spowodowała, że osoby posiadające odrębną własność lokali nie partycypowały wbrew obowiązkowi w kosztach utrzymania i eksploatacji nieruchomości.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w sytuacji zwrotu właścicielowi lokalu mieszkalnego poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w lokalu, po jego stronie powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi co do zasady przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten powstanie po stronie właściciela lokalu, który w chwili ponoszenia wydatków na wymianę okien był osobą posiadającą tytuł odrębnej własności lokali. Inaczej natomiast należy traktować właściciela posiadającego odrębną własność lokalu, który w momencie ponoszenia ww. wydatków, dysponował jedynie spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu. W świetle powołanych powyżej przepisów obowiązki i prawa, jako osoby dysponującej spółdzielczym prawem do lokali z zasobów spółdzielni były inne niż osób posiadających odrębną własność lokali. Tym samym w przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, której mieszkanie w momencie ponoszenia ww. wydatków posiadało status spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a przeniesienie własności lokalu nastąpiło w okresie oczekiwania na zwrot przez spółdzielnię, nie powstaje po stronie tej osoby przysporzenie majątkowe.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w 2006r. wnioskodawca wraz z małżonką zakupił spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Aktem notarialnym z dnia 13 marca 2009r. ustanowiono natomiast odrębną własność do tego lokalu i przeniesiono własność do niego. W dniu 06 kwietnia 2006r. spółdzielnia mieszkaniowa wyraziła zgodę na wymianę przez wnioskodawcę stolarki okiennej własnym zakresie, a zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej miałby nastąpić po 2009r. w opłatach czynszowych. Warunkiem zwrotu kosztów było również wyposażenie okien w nawiewniki powietrza. W dniu 06 października 2008r. wnioskodawca zakupił stolarkę okienną we własnym zakresie i zamontował ją. Wnioskodawca zgodnie z warunkami zakupił i zamontował również nawiewniki powietrza (faktura z dnia 27 stycznia 2009r.) Zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej następował w zwolnieniach z opłat czynszu od stycznia 2010r. do marca 2011r.

Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych wyżej przepisów należy wskazać, iż po stronie wnioskodawcy nie powstanie przychód z tytułu częściowego zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, bowiem w momencie ponoszenia ww. wydatków dysponował on jedynie spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu. Jak wyżej wskazano okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu w chwili ponoszenia wydatków. W momencie ponoszenia ww. wydatków wnioskodawca nie posiadał odrębnej własności lokalu, a zatem nie był zobowiązany do ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem lokalu. Zwrot części wydatków w czasie gdy wnioskodawca posiadał już odrębną własność lokalu pozostaje bez znaczenia dla powstania przychodu. Wobec powyższego, na spółdzielni nie ciążył obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C, gdyż wnioskodawca nie osiąga z tego tytułu przychodu. Również na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wykazania w zeznaniu podatkowym kwot otrzymanych tytułem częściowego zwrotu przez spółdzielnię wydatków, bowiem jak wykazano powyżej, w tak przedstawionym stanie faktycznym, przychód nie wystąpi.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należy uznać - za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj