Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-140/11-8/MW
z 12 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-140/11-8/MW
Data
2011.08.12
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
kolonie i obozy
placówki
system oświaty
usługi kulturalne
usługi organizowania
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy w świetle znowelizowanej ustawy VAT art. 43, usługi organizowania zajęć i warsztatów dotyczących przeciwdziałania problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży mogą nadal korzystać ze zwolnienia od 01 stycznia 2011 r. i według jakich zasad, ewentualnie według jakiej stawki winny być opodatkowane ?Czy w przypadku usług zwolnionych z opodatkowania należy w fakturze oprócz podawania podstawy prawnej usługi zwolnionej, podać również symbol klasyfikacji PKWiU tej usługi?
Wniosek ORD-IN 569 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Szkoleniowo – Wypoczynkowego ZHP przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizowania zajęć i warsztatów dotyczących przeciwdziałania problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 02 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizowania zajęć i warsztatów dotyczących przeciwdziałania problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży Wniosek został uzupełniony w dniu 1 sierpnia 2011r. w zakresie umocowania do reprezentacji, doprecyzowania stanu faktycznego sprawy oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy ZHP jest wyodrębnioną, samobilansującą jednostką organizacyjną Komendy Chorągwi, działającą jako Stowarzyszenie ze statutem organizacji pożytku publicznego. Ośrodek jest wpisany w KRS o nazwie Związek Harcerstwa Polskiego. Ośrodek prowadzi działalność statutową pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą, w ramach swojej działalności świadczy usługi zarówno opodatkowane VAT i zwolnione i jest niezależnym podatnikiem VAT. Ośrodek działa jako Terenowa Baza Edukacji Ekologicznej i wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2011 r. Ośrodek świadczył następujące usługi, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (załącznik Nr 4):
Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy ZHP jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm., zwanej dalej: „ustawą o systemie oświaty") na podstawie art. 2 pkt 3 ww. ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo-wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z dnia 23.03.2011 r. Fakt działania Wnioskodawcy w ramach systemu oświaty potwierdza również § 5 ust. 1 statutu wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą prawną działania placówki jest Statut oraz ustawa o systemie oświaty. Zgodnie z definicjami „kształcenia” i „wychowania” zawartymi w Encyklopedii PWN „kształcenie" to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast „wychowanie" to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane w pkt 2, 3 oraz 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie, przy czym usługi z pkt 6 mają na celu kształcenie zawodowe (związane z podniesieniem poziomu umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu), natomiast usługi opisane w pkt 4 i 5 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako usługi mające na celu wychowanie. Podkreślić przy tym należy, że świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę zgodne jest z przedmiotem działalności Zainteresowanego określonym w § 6 pkt I Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotem działalności zainteresowanego jest działalność edukacyjna, z uwzględnieniem edukacji ekologicznej oraz działalność oświatowo-wychowawcza. Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Powiatu na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty jako placówka oświatowo-wychowawcza. Usługi będące przedmiotem pytania nie są wskazane w ww. zaświadczeniu z uwagi na fakt, że zgodnie z treścią art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie nie zawiera wyszczególnienia usług, jakie świadczyć ma placówka oświatowo-wychowawcza, a jedynie następujące elementy:
Natomiast zadania Wnioskodawcy jako placówki oraz ich zakres określa zgodnie z treścią art. 84 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty Statut Wnioskodawcy, który zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty jest załącznikiem do zgłoszenia do ewidencji i jako taki stanowi również podstawę do dokonania przez organ wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 i 3 Statutu, celem powołania placówki jest prowadzenie szkoleń w formach kursowych, seminariów - edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz wypoczynku letniego i zimowego, zaś zadaniem podstawowym - poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i udoskonalanie umiejętności. Natomiast zgodnie z postanowieniami § 6 Statutu przedmiotem działalności placówki jest edukacja z uwzględnieniem edukacji ekologicznej, działalność oświatowo-wychowawcza, organizacja turystyki i wypoczynku, organizacja „Zielonych Szkół" i „Zielonych Wakacji", organizacja i kursów szkoleniowych, konferencji, warsztatów, realizacja zadań statutowych wynikających ze Statutu ZHP oraz działanie na rzecz osób niepełnosprawnych. Usługi wymienione w pkt 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie zawodowe pozostające w bezpośrednim związku z daną branżą i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Usługi będące przedmiotem wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, tj. usługi w zakresie kształcenia zawodowego opisane w pkt 6 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych. Pozostałe usługi jak obozy i kolonie na zlecenie obce Kuratorium Oświaty wymienione w pkt 1 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych. Usługi organizacji imprez dla dzieci i młodzieży opisane w pkt 4 części G wniosku jak: Dzień Dziecka finansowane są w 83 % ze środków publicznych; organizacja imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze sportowym finansowane są 53 % ze środków publicznych, w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy. Usługi realizacji kompleksowych działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień przemocy, agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży prowadzone w formie zajęć i warsztatów opisane w pkt 5 części G wniosku finansowane są w 89 % ze środków publicznych a w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest zakładem opieki zdrowotnej, posiada jedynie wpis do rejestru ośrodków z dnia 12.03.200.9 r. i wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych z dnia 16.04.2009 r. Jedynie organizowane przez Wnioskodawcę turnusy rehabilitacyjne (usługi z pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), w których uczestniczą osoby niepełnosprawne są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Usługi świadczone przez wnioskodawcę opisane w pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są usługami świadczonymi w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Są to usługi opisane w pkt 1 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu organizowania kolonii i obozów, głównie dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publiczne na podstawie art. 39 w związku z art. 5 ustawy z dnia 29.01.2004 r. — Prawo zamówień publicznych, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Organizacja turnusów rehabilitacyjnych odbywa się zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, na zasadach określonych w tej ustawie. Klasyfikacja statystyczna usług wynikających z opisu stanu faktycznego:
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku) Od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ustawy o VAT został znowelizowany. W wyniku nowelizacji usunięty został art. 43 ust. 1 pkt 1, co oznacza, że nie obowiązuje już Załącznik 4 do ustawy o VAT; w którym do dnia 31 grudnia 2010 r. wskazane były poszczególne rodzaje usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego. Ustawodawca całkowicie odstąpił od koncepcji wskazywania usług objętych zwolnieniem przedmiotowym w załączniku Jednocześnie katalog usług zwolnionych obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. został zamieszczony bezpośrednio w treści art. 43 ust. 1. Katalog tych zwolnień znacząco jednak różni się od zakresu usług zwolnionych wskazanych w Załączniku 4. W nowym art. 43 ust. 1 wskazano dość precyzyjnie jakiego rodzaju usługi edukacyjne będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT. I tak w świetle znowelizowanej ustawy, a zwłaszcza art. 43 usługi świadczone przez Ośrodek mogą korzystać ze zwolnienia, a mianowicie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Odwołując się do tego artykułu, organizacja "zielonych szkół", obozu językowego i innych form edukacyjnych, tj. zajęć i warsztatów z zakresu edukacji ekologicznej i profilaktyki uzależnień oraz różnego rodzaju imprez sportowo-rekreacyjnych wymienionych w pkt 2, 3, 4, poz. 6, 7 niniejszego wniosku, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, ponieważ Ośrodek jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz świadczy usługi określone przedmiotowo w powyższych przepisach (w zakresie kształcenia i wychowania). W uzupełnieniu wniosku ponownie wskazano, że organizacja zajęć i warsztatów mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 a ustawy o VAT, jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Odwołując się do tego artykułu organizacja zajęć i warsztatów z zakresu profilaktyki uzależnień korzysta ze zwolnienia z VAT, ponieważ Wnioskodawca wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty do ewidencji szkól i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Powiatu jako placówka oświatowo-wychowawcza, wchodząca w skład systemu oświaty. Ponadto, świadczone usługi są usługami z zakresu kształcenia i wychowania. Zgodnie bowiem z definicjami „kształcenia" i „wychowania" zawartymi w Encyklopedii PWN „kształcenie" to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast „wychowanie" to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane w pkt 2, 3 oraz 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie, przy czym usługi z pkt 6 mają na celu kształcenie zawodowe (związane z podniesieniem poziomu umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu), natomiast usługi opisane w pkt 4 i 5 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako usługi mające na celu wychowanie. Podkreślić przy tym należy, że świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę zgodne jest z przedmiotem działalności Zainteresowanego określonym w § 6 pkt I Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotem działalności Zainteresowanego jest działalność edukacyjna, z uwzględnieniem edukacji ekologicznej oraz działalność oświatowo-wychowawcza. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Stosownie do art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo - podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu, jako jednostki objętej systemem oświaty. Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Prowadzi działalność statutową pożytku publicznego. Ponadto jest jednostką objętą systemem oświaty, na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo - wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zadania Wnioskodawcy jako placówki oraz ich zakres określa zgodnie z treścią art. 84 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty Statut Wnioskodawcy, który zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy jest załącznikiem do zgłoszenia do ewidencji i jako taki stanowi również podstawę do dokonania przez organ wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 i 3 statutu celem powołania placówki jest prowadzenie szkoleń w formach kursowych, seminariów - edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz wypoczynku letniego i zimowego, zaś zadaniem podstawowym - poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i udoskonalanie umiejętności. Natomiast zgodnie z postanowieniami § 6 statutu przedmiotem działalności placówki jest działalność edukacyjna z uwzględnieniem edukacji ekologicznej, działalność oświatowo-wychowawcza, organizacja turystyki i wypoczynku, organizacja „zielonych szkół" i „zielonych wakacji", organizacja i kursów szkoleniowych, konferencji, warsztatów, realizacja zadań statutowych wynikających ze Statutu ZHP oraz działanie na rzecz osób niepełnosprawnych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje m.in. zajęcia i warsztaty mające na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych, promocję zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Powyższe usługi, jak wskazał Wnioskodawca, są usługami w zakresie wychowania. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 ze zm.), przeciwdziałanie narkomanii realizuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, gospodarczej, oświatowo-wychowawczej i zdrowotnej, a w szczególności:
Zgodnie z art. 5 ust. 1-3 ww. ustawy, zadania w zakresie przeciwdziałania narkomanii realizują organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego w zakresie określonym w ustawie. Zadania w zakresie przeciwdziałania narkomanii są realizowane, w zakresie określonym w ustawie, także przez:
W realizacji zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1, mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe i inne podmioty, których działalność statutowa obejmuje zadania należące do sfery zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowia, pomocy społecznej, działalności charytatywnej, nauki, edukacji, oświaty i wychowania, kultury fizycznej, porządku i bezpieczeństwa publicznego lub przeciwdziałania patologiom społecznym, promocji i organizacji wolontariatu, po przeprowadzeniu konkursu, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), a także samorządy zawodów medycznych, rodziny osób uzależnionych, oraz grupy samopomocy osób uzależnionych i ich rodzin. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996r. Nr 10, poz. 55 ze zm.) w organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu oraz mogą wspierać w tym zakresie działalność medycznych samorządów zawodowych, organizacji społecznych, fundacji, instytucji i zakładów pracy, a także współdziałać z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu realizowana jest przez kształtowanie polityki zdrowotnej, ekonomicznej i społecznej, do której, stosownie do art. 3 ww. ustawy, należy:
W myśl art. 1 z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473 ze zm.), organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy. Organy, o których mowa powyżej, popierają także tworzenie i rozwój organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziaływanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom, jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności:
Stosownie do art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 ze zm.), ochronę zdrowia psychicznego zapewniają organy administracji rządowej i samorządowej oraz instytucje do tego powołane. W działaniach z zakresu ochrony zdrowia psychicznego mogą uczestniczyć stowarzyszenia i inne organizacje społeczne, fundacje, samorządy zawodowe, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin, a także inne osoby fizyczne i prawne. W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, ochrona zdrowia psychicznego obejmuje realizację zadań dotyczących w szczególności:
Warto zauważyć, że elementem wspólnym dla ww. ustaw jest określenie warunków kształtowania polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania narkomanii, następstwom używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, alkoholizmowi oraz ochrony zdrowia psychicznego, m.in. poprzez działalność wychowawczą i edukacyjną. Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż Wnioskodawca jest jednostką oświatową, która w zakresie swojej działalności określonej w Statucie ma prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie kształcenia i wychowania mi.in. w formie warsztatów, należy stwierdzić, że organizowanie przez Wnioskodawcę ww. zajęć i warsztatów, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące nabywcy. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem. Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:
W myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:
W świetle powyższego, Wnioskodawca w sytuacji, gdy świadczy usługi zwolnione od podatku, wystawiając fakturę VAT, jest zobowiązany uwzględnić wymogi wynikające z ww. § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, tj. w sytuacji gdy poda podstawę prawną zwolnienia z opodatkowania nie ma już obowiązku wskazywania symbolu usług określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Reasumując, organizowanie przez Wnioskodawcę zajęć i warsztatów dotyczących przeciwdziałania problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jako świadczenie usług przez jednostkę objętą systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Dokumentując dostawę ww. usług zwolnionych, nie ma obowiązku podawać na fakturze, obok wskazania przepisu ustawy, na podstawie którego stosuje zwolnienie od podatku, symbolu usług określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w zakresie ww. zadanego pytania Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone. Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części opodatkowania usług organizowania Wnioskodawcę zajęć i warsztatów dotyczących przeciwdziałania problemom uzależnień, przemocy, agresji i dezintegracji, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. W pozostałej części wniosek załatwiono następującymi rozstrzygnięciami:
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.