Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-136/12-4/TK
z 23 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu 20 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych.

Pismem z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem Zakładu ZZ. Zainteresowany ma zamiar w przyszłości produkować i sprzedawać energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00 wytwarzaną w generatorach, przy wykorzystaniu jako paliwa w silnikach spalinowych napędzających generatory, skażonego bezwodnego alkoholu etylowego o kodzie CN 2207 00. Produkcja paliwa odbywać się będzie w składzie podatkowym. Bezwodny alkohol etylowy skażany będzie środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. (Dz. U. Nr 120 poz. 776 z 2008 r.). Wyprodukowana energia elektryczna będzie sprzedawana na zewnątrz jak i również wykorzystywana w zakładzie produkcyjnym Zainteresowanego. Moc zainstalowanych urządzeń wynosić będzie poniżej 1 MW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji wykorzystania skażonego bezwodnego alkoholu etylowego o kodzie CN 2207 20 jako paliwa do silników spalinowych do produkcji energii elektrycznej o kodzie CN 2716 00 00 Wnioskodawca zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku akcyzowy od paliw, czy też produkt ten będzie zwolniony od podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na wykorzystywanie skażonego alkoholu etylowego jako paliwa do silników spalinowych w celu wyprodukowania energii elektrycznej, alkohol etylowy będzie zwolniony z akcyzy zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia. 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 17 tego załącznika wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

W świetle art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Z kolei produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2

ustawy).

Zainteresowany, w opisie sprawy wskazał, iż zamierza wykorzystywać alkohol etylowy, o kodzie CN 2207 00 skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. (Dz. U. Nr 120 poz. 776 z 2008 r.), jako paliwo do generatorów wytwarzających energię elektryczną.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od paliw, czy też będzie zwolniony od tego podatku.

Wyjaśnić zatem należy, iż alkohol etylowy z zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jest to bowiem wyrób, który uznany został na terytorium Wspólnoty jako wyrób zharmonizowany.

Podlega on w określonych przypadkach zwolnieniom od podatku np.: art. 30 ust. 9 ustawy czy też § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.).

Przepisem, który pozwala zwolnić od akcyzy określone wyroby zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej jest natomiast art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Wynika z niego, iż zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wśród zdefiniowanych w art. 86 ust. 1 ustawy, wyrobów energetycznych, brak jest alkoholu etylowego, tj. w świetle definicji zawartej w art. 93 ust. 1 ustawy, również alkoholu etylowego skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. (Dz. U. Nr 120 poz. 776 z 2008 r.).

Zatem, od wyprodukowanego w składzie podatkowym alkoholu etylowego, skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zużywanego jako paliwo silnikowe, Zainteresowany jest zobowiązany odprowadzić należną akcyzę.

Wyrób ten nie podlega bowiem zwolnieniu w przypadku jego zużycia do produkcji energii elektrycznej - wśród uprzywilejowanych zwolnieniem od akcyzy przeznaczeń nie wskazano zużycia skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. (Dz. U. Nr 120 poz. 776 z 2008 r.)

Tak zużywany alkohol będzie zatem opodatkowany w trybie art. 93 ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Wnioskodawca w przypadku zużycia alkoholu etylowego o kodzie CN 2207, skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. (Dz. U. Nr 120 poz. 776 z 2008 r.) do produkcji energii elektrycznej, zobowiązany będzie do opodatkowania tego alkoholu stawką określoną w art. 93 ust. 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-8 15 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj