Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-6/11/MCZ
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-6/11/MCZ
Data
2011.04.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
emerytura
nieograniczony obowiązek podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Wielka Brytania


Istota interpretacji
Czy wnioskodawca jest zobowiązany do zapłacenia podatku od dochodu uzyskanego z emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 03 stycznia 2011r.), uzupełnionym w dniu 04 marca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Wielkiej Brytanii przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Wielkiej Brytanii przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku pismem z dnia 23 lutego 2011r. znak: IBPBII/1/415-6/11/MCZ wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 04 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej mającym miejsce zamieszkania w Polsce. W związku z zawarciem związku małżeńskiego z angielką polskiego pochodzenia wnioskodawca wyjechał w 1971r. do Wielkiej Brytanii. W okresie od 01 grudnia 1971r. do 15 czerwca 1975r. wnioskodawca pracował w Wielkiej Brytanii w biurze projektów jako kreślarz. W czerwcu 1975r. wnioskodawca powrócił na stałe do Polski. W lipcu 2008r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych wystąpił w jego imieniu z wnioskiem o przyznanie emerytury w związku z pracą w Wielkiej Brytanii. W dniu 20 lipca 2009r. angielski The Pension Service przyznał wnioskodawcy emeryturę. Emerytura została przyznana od 01 sierpnia 2008r. (data wystąpienia z wnioskiem).

Wnioskodawca otrzymał wyrównanie za okres 01 sierpnia 2008r. do 20 lipca 2009r. Emeryturę z Wielkiej Brytanii wnioskodawca otrzymuje w postaci comiesięcznych czeków (obecnie w wysokości 50,40 funtów). Podatek od tej emerytury jest pobierany w Wielkiej Brytanii. W maju 2010r. wnioskodawca wystąpił do The Pension Service o przyznanie wyrównania emerytury od dnia 20 kwietnia 2004r., tj. od dnia kiedy ukończył 65 lat. W listopadzie 2010r. wnioskodawca otrzymał pismo powiadamiające go o wyrównaniu emerytury od dnia ukończenia 65 lat, tj. od 20 kwietnia 2004r. Wnioskodawca realizuje otrzymane czeki w banku w Polsce. Bank potrąca wnioskodawcy prowizję bankową oraz 18% podatku. Wnioskodawca uważa, że jest to niesprawiedliwe i dlatego wystąpił z wnioskiem o interpretację i oczekuje interpretacji opodatkowania dochodów z ww. emerytury uzyskanej w latach 2004-2011 oraz nadal w każdym miesiącu wypłacanej mu emerytury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wyżej przedstawiony stan faktyczny jest właściwy i prawidłowy oraz czy jest zgodny z prawem polskim i prawem obowiązującym w Unii Europejskiej...
  2. Czy wnioskodawca ma prawo odliczyć pobrany podatek w rocznym zeznaniu podatkowym...

Wnioskodawca uważa, że emerytura z Wielkiej Brytanii nie powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym w Polsce. Podatek pobrany w Polsce od angielskiej emerytury powinien zostać zwrócony wnioskodawcy, gdyż strona angielska kwoty emerytury przesłała po potrąceniu podatku w Wielkiej Brytanii.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. od 31 marca 2010r. t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2009r. do nadal - osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a powołanej wyżej ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca otrzymuje od 2009r. emeryturę z Wielkiej Brytanii. Ze względu na to, że wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywana emerytura wypłacana jest przez instytucję brytyjską, zastosowanie w tej sprawie będzie miała Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Wielką Brytanią.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006r. (Dz. U. z 2006r. Nr 250, poz. 1840), z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 – emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt a) ww. Konwencji jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie (w Polsce), jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie (w Polsce) i jest obywatelem tego Państwa (Polski) – art. 18 ust. 2 pkt b) ww. Konwencji.

Z wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ww. Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania jasno wynika, iż emerytura otrzymywana z Wielkiej Brytanii z tytułu wcześniej wykonywanej pracy w zawodzie kreślarza, wypłacana osobie mającej zamieszkanie w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Powyższe oznacza, że emerytura ta nie podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii.

Do opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego obowiązujące w danym roku podatkowym.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2009r. i nadal, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są zobowiązane osoby prawne i jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy – od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Zgodnie natomiast z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11)(…).

Z treści wniosku wynika, że bank w Polsce odprowadzał podatek od emerytury brytyjskiej do polskiego urzędu skarbowego.

Zatem bank prawidłowo wypełnił obowiązek nałożony na niego przez ustawodawcę.

Stosownie do treści art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Emeryturę brytyjska wypłaconą w 2009r., przysługującą za okres od 01 sierpnia 2008r. należy opodatkować w 2009r. natomiast wyrównanie emerytury wypłacone w 2010r. za lata 2004 -2010 należy opodatkować w 2010r. w tj. w roku kalendarzowym, w którym emerytura jest otrzymana lub postawiona do dyspozycji. W myśl bowiem art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami danego roku są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym m.in. pieniądze i wartości pieniężne.

Zatem w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), które podatnik jest obowiązany złożyć w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1 ww. ustawy), należy wykazać dochody, które podatnik osiągnął w danym w roku kalendarzowym (podatkowym).

W sytuacji gdy podatnik za rok 2009 nie złożył zeznania podatkowego lub złożył zeznanie podatkowe ale nie wykazał w nim dochodów uzyskanych z brytyjskiej emerytury, to obecnie winien złożyć zeznanie podatkowe za 2009r. lub złożyć korektę tego zeznania podatkowego oraz zapłacić należny podatek wraz ustawowymi odsetkami od nieterminowej zapłaty podatku.

Za rok 2010r. wnioskodawca jest zobowiązany, na mocy powołanego wyżej art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru i w zeznaniu tym wykazać dochód osiągnięty w 2010r., w tym m.in. z emerytury otrzymywanej z Wielkiej Brytanii.

Dochody z brytyjskiej emerytury osiągane po 2010r. będą opodatkowane według zasad, które będą obowiązywały w tych latach.

Natomiast kwota pobranego w Wielkiej Brytanii podatku będzie podlegała wykazaniu jako przychód w zeznaniu podatkowym za rok, w którym wnioskodawca otrzyma z Wielkiej Brytanii zwrot nienależnie tam pobranego podatku. Opodatkowaniu w Polsce powinna podlegać bowiem cała kwota emerytury z Wielkiej Brytanii. Ponieważ wnioskodawca otrzymuje emeryturę pomniejszona o kwotę podatku pobranego w Wielkiej Brytanii opodatkowaniu na bieżąco podlega emerytura pomniejszona o kwotę brytyjskiego podatku. Jeżeli więc wnioskodawca otrzyma zwrot nienależnie pobranego brytyjskiego podatku, kwota tego podatku będzie stanowiła przychód podlegający w Polsce opodatkowaniu.

Ponieważ przychód z brytyjskiej emerytury został osiągnięty w funtach brytyjskich, wnioskodawca ustalając kwotę do opodatkowania jest obowiązany - w myśl art. 11 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r. do 31 grudnia 2010r., - przychody w walucie obcej, z zastrzeżeniem art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, przeliczyć na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, lub bank nie ogłasza kursu walut, do przeliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika na złote, stosuje się kurs średni walut obcych ogłaszany przez Bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (ust. 4 ww. art.).

Natomiast stosownie do art. 11a ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2011r. i mającym - zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 25 listopada 2010r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 ze zm.) – zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 01 stycznia 2011r., przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Bank z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (ust. 2 ww. art.).

Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Bankz ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku(ust. 3 ww. art.).

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, w szczególności art. 17 ust. Konwencji polsko-brytyjskiej i art. 9, art. 10, art. 12 i art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że emerytura wypłacana z Wielkiej Brytanii z tytułu wcześniej wykonywanej pracy w zawodzie kreślarza, wnioskodawcy zamieszkałemu w Polsce, posiadającemu obywatelstwo polskie, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Nadmienić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju świadczenia.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów, należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj