Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-159a/11/AW
z 20 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-159a/11/AW
Data
2011.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
system oświaty
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Prawo do zwolnienia od podatku usług prowadzenia kursów i szkoleń - art. 43 ust. 1 pkt 26 lit.a).



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia kursów i szkoleń – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia kursów i szkoleń.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym profilem są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKD 2007 85.59.B). Gmina Miasto, na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dokonała wpisu Pani działalności do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i określiła typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego umożliwiająca uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (kursy w zakresie: budownictwa, krawiectwa, kosmetyki, organizacyjno-biurowe, ogrodnictwa, opieki nad osobami zależnymi). Wszystkie czynności wykonywane przez Panią w ramach działalności gospodarczej w zakresie pozaszkolnych form edukacji są ściśle związane z posiadanym zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności oświatowej. Ponadto od dnia 23 lutego 2011 r. przyznano Pani akredytację na część prowadzonych szkoleń. Dokument ten informuje o posiadaniu akredytacji dla kształcenia w zakresie i formach pozaszkolnych kursów przyuczenia do zawodu: technolog robót wykończeniowych, glazurnik – posadzkarz, monter stolarki okiennej, elektryk, murarz-tynkarz, stolarz meblowy, monter instalacji sanitarnej i gazowej, kurs kroju i szycia, opiekun osoby starszej, ogrodnik, księgowość – kadry – płace, opiekunka dziecięca, asystent osoby niepełnosprawnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku prowadzenia, na podstawie wygranych przetargów, szkoleń w całości opłacanych przez powiatowe urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej, zakłady karne, areszty śledcze, wojsko, szkoły, starostwa powiatowe, wystawiając dla tych instytucji fakturę może Pani zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), b) i c) ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy jako placówka oświatowa, nieposiadającą akredytacji, prowadząca kursy zawodowe, które są wymienione w tym dokumencie (budownictwo, krawiectwo, kosmetyka, organizacyjno-biurowe, opieka nad osobami zależnymi), może Pani zastosować zwolnienie od podatku do usług na rzecz instytucji, które takie szkolenia zleciły Pani, jak i na rzecz osób indywidualnych, które za szkolenia płacą za siebie...
  3. Czy jeśli uzyska Pani akredytację, o którą się stara, może zastosować zwolnienie do każdego szkolenia zawodowego, niezależnie od tego na czyją rzecz (instytucji lub osób indywidualnych) zostanie wystawiona faktura...
  4. Czy szkolenia, które są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, pozyskanych przez firmy prywatne, są zwolnione od podatku...
  5. Czy jeśli szkolenia zleciła firma, mająca podpisaną umowę np. z urzędem pracy, który w całości opłaca szkolenie zawodowe, może Pani, wystawiając fakturę na rzecz tej firmy, zastosować zwolnienie od podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wprowadzoną w 2011 r. nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, zmieniono zakres stosowanych zwolnień od podatku. Wskazała Pani, że do końca 2010 r. usługi kształcenia ustawicznego, na podstawie PKWiU, były obligatoryjnie zwolnione od podatku, obecnie natomiast, dla dokonania oceny, czy dane czynności będą zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, konieczne jest stwierdzenie w pierwszej kolejności, czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków, np. uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia.

W związku z powyższym, prezentując stanowisko do pytania pierwszego, stwierdziła Pani, że usługi kształcenia zawodowego finansowanie ze środków publicznych, wykonane dla wymienionych instytucji, będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do pytania drugiego wskazała Pani, iż pomimo nieposiadania akredytacji wykonując usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, które będą finansowane ze środków publicznych lub będą prowadzone na zasadach przewidzianych w innych przepisach, z których wynika obligatoryjność takiego szkolenia, wystawiając fakturę dla instytucji, które takie szkolenia organizują, zastosuje zwolnienie, ale dla osób indywidualnych opłacających szkolenia za siebie i kształcących się indywidualnie zastosuje stawkę podstawową.

Do pytania trzeciego przedstawiła Pani stanowisko, że jeżeli uzyska akredytację, w której zostanie określone, jakich szkoleń ona dotyczy, to niezależnie, czy będzie wystawiana faktura dla instytucji zlecających przeprowadzenie szkolenia, czy dla osób indywidualnych opłacających szkolenie za siebie, będzie stosować zwolnienie od podatku.

W kwestii dotyczącej pytania czwartego uważa Pani, że prowadząc szkolenia, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej (minimum 70%) pozyskanych przez firmy prywatne, zastosuje zwolnienie od podatku.

Co do pytania piątego Pani zdaniem, pomimo pośrednictwa pomiędzy urzędem pracy, a inną firmą, przeprowadzając szkolenia kształcenia zawodowego, finansowane ze środków publicznych (szkolenia dla osób bezrobotnych), również może stosować zwolnienie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 06. 347. 1 ze zm.).

Przy określaniu zakresu zwolnień od podatku usług kształcenia, uwzględniony został m.in. przepis art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie,


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W art. 3 pkt 16 tej ustawy wskazano, że przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 17 ww. artykułu).

W myśl postanowień art. 82 ust. 1 cyt. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy z dnia 7 września 1991 r., i realizował usługi kształcenia i wychowania. Zaznaczenia wymaga, iż do jednostek objętych systemem oświaty zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Art. 106 ust. 1 ustawy określa, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym profilem są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKD 2007 85.59.B). Gmina Miasto, na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dokonała wpisu Pani działalności do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i określiła typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego umożliwiająca uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (kursy w zakresie: budownictwa, krawiectwa, kosmetyki, organizacyjno-biurowe, ogrodnictwa, opieki nad osobami zależnymi). Wszystkie czynności wykonywane przez Panią w ramach działalności gospodarczej w zakresie pozaszkolnych form edukacji są ściśle związane z posiadanym zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności oświatowej. Ponadto od dnia 23 lutego 2011 r. przyznano Pani akredytację na część prowadzonych szkoleń. Dokument ten informuje o posiadaniu akredytacji dla kształcenia w zakresie i formach pozaszkolnych kursów przyuczenia do zawodu: technolog robót wykończeniowych, glazurnik – posadzkarz, monter stolarki okiennej, elektryk, murarz-tynkarz, stolarz meblowy, monter instalacji sanitarnej i gazowej, kurs kroju i szycia, opiekun osoby starszej, ogrodnik, księgowość – kadry – płace, opiekunka dziecięca, asystent osoby niepełnosprawnej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro działa Pani jako jednostka objęta systemem oświaty, a świadczone usługi wykonywane są w ramach wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, to korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, iż przedmiotowe usługi będą zwolnione na podstawie ww. przepisu, udzielenie odpowiedzi na pytania 2-5 zadane we wniosku, stało się bezprzedmiotowe.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż prezentując swoje stanowisko prawidłowo Pani wywiodła, że przedmiotowe usługi objęte są zwolnieniem od podatku, jednak błędnie wskazała na treść art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, wobec czego stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, że kwestia dotycząca opodatkowania usług w zakresie szkoleń i kursów zawodowych, wykonywanych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj