Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-2a/13/EK
z 21 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-2a/13/EK
Data
2013.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku świadczonych usług szkoleniowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 2 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Jako osoba fizyczna prowadzi Pan działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług szkoleniowych (PKD: 85.59B). Posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, który upoważnia m.in. do realizacji szkoleń na rzecz urzędów pracy. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem wniosku są świadczone usługi szkoleniowe, spełniające - według Pana oceny - definicję zawartą w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Tematem szkoleń są m.in.:


  1. rachunkowość, prowadzenie ksiąg rachunkowych i innej ewidencji księgowo-podatkowej, prawo podatkowe - niezbędne w zawodzie: księgowy (kod 331301),
  2. prawo pracy, ubezpieczenia społeczne, prowadzenie ewidencji kadrowo-płacowych - niezbędne w zawodzie: pracownik do spraw osobowych (kod 441501),
  3. sprzedaż towarów i usług, obsługa kas fiskalnych, organizacja zaopatrzenia, dokumentacja magazynowa, dokumentacja jednostki handlowej - niezbędne w zawodzie magazynier (kod 432103), sprzedawca (kod 522301) lub fakturzystka (kod 431102),
  4. obsługa sprzętu i oprogramowania biurowego - niezbędne m.in. w zawodzie sekretarka (kod 412001).


Wskazane wyżej kody zawodów pochodzą z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (Dz. U. z 2010 r. Nr 82, poz. 537). Z § 2 pkt 2 tego rozporządzenia wynika, że klasyfikacja ta jest stosowana m.in. dla celów szkolenia zawodowego. Przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi szkoleniowe finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, przy czym źródło finansowania wynika niezbicie z dokumentacji. Zazwyczaj są to środki Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki lub innego programu operacyjnego. Jako wykładowca-trener (podwykonawca) świadczy Pan usługi szkoleniowe na rzecz firm szkoleniowych organizujących szkolenia finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zleceniodawcy mają podpisane umowy jako beneficjenci na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 8.1, w tym m.in. w ramach projektu „P…” i innych projektów tego typu. Celem projektów jest m.in. aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych lub zagrożonych utratą pracy, poprzez podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. Rozumie się przez to uzyskanie przez te osoby wiedzy, jej uzupełnienie lub uaktualnienie - dla celów zawodowych. W niektórych przypadkach szkolenia tego typu adresowane są do osób pracujących i mają na celu uzupełnienie i uaktualnienie ich wiedzy, mającej bezpośredni związek z zawodem lub branżą, w której pracują. Podobna sprawa była przedmiotem Pana wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, na który w dniu 17 października 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna znak: ITPP2/443-1041/11/PS. Stosuje się Pan do tej interpretacji, opodatkowując świadczone usługi szkoleniowe stawką 23%. Od wydania wskazanej powyżej interpretacji minął pewien czas. W tym czasie pojawiły się okoliczności, które - według Pana oceny - wpłynęły na zmianę sytuacji prawnej w tej sprawie. W tym czasie, w związku z rozbieżnymi interpretacjami izb skarbowych w tego typu sprawach, Minister Rozwoju Regionalnego zarządzający Europejskim Funduszem Społecznym, wystąpił do Ministra Finansów pismem z dnia 14 września 2011 r. (sygnatura: DKF-IV-073-22-GB/11) o wydanie interpretacji ogólnej prawa podatkowego. Minister Finansów nie wydał w tej sprawie interpretacji ogólnej, lecz w piśmie z dnia 27 grudnia 2011 r. (sygnatura: PT1/063-8/182A/TKO/11/BMI9-1679) wyraził swoje stanowisko. Na stanowisko Ministra Finansów powołał się Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym przy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego w piśmie z dnia 31 stycznia 2012 r. (znak: DZF-IV-82252-54-IK/12) skierowanym do:

  • Instytucji Pośredniczących Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  • Instytucji Pośredniczących II stopnia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


    W tym ostatnim piśmie stwierdzono, że Minister Finansów wskazał, iż m.in.:

  • zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • pojęcie „finansowania ze środków publicznych” obejmuje zarówno sytuacje, gdy ww. usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy usługa wykonywana przez Pana w charakterze wykładowcy-trenera (podwykonawcy) na rzecz innej firmy szkoleniowej, która nie może samodzielnie wykonać tej usługi, na przykład ze względu na brak kadry kompetentnej w zakresie tematyki szkolenia, może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, w przypadku jednoczesnego spełnienia poniższych warunków:


  1. jest to usługa spełniająca definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zapisaną w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/ WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (w szczególności dotyczy to opisanej tematyki szkoleń, adresowanych do wykonujących lub przygotowujących się do wykonywania ww. zawodów, odpowiednio: osób pracujących lub bezrobotnych),
  2. z dokumentów posiadanych przez podwykonawcę niezbicie wynika fakt finansowania ww. szkolenia co najmniej w 70% ze środków publicznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianego w „ art. 43 ust. 1 litera c) ” ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku finansowania ich w 100% ze środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w ramach programów operacyjnych.

Stwierdził Pan, iż w przypadku finansowania ww. usług w opisanych powyżej warunkach w części nie niższej niż 70% ze środków publicznych - usługi takie mogą korzystać ze zwolnienia na mocy § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazał, że zwolnienie z podatku dotyczy tych usług szkoleniowych, które spełniają wymogi definicji kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zapisanej w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., a z posiadanej przez Pana dokumentacji niezbicie wynika fakt finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Podniósł, iż takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 27 grudnia 2011 r. (sygnatura: PT1/063-8/182A/TKO/11/BMI9-1679), skierowanym do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Powołał Pan interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 sierpnia 2012 r. (sygnatura: IPTPP1/443-435/12-2/RG) w sprawie zwolnienia z podatku usług szkoleniowych. Stwierdził, iż każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie, jednakże istnieje szereg analogii pomiędzy sprawą, którą Pan opisał jako stan faktyczny, a sprawą będącą przedmiotem wyżej wskazanej interpretacji. Wskazał Pan, że podobnie jak spółka, która wystąpiła o wydanie interpretacji prawa podatkowego, jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność m.in. w zakresie usług edukacyjnych, świadczy m.in. usługi szkoleniowe oraz doradcze dla firm, które opodatkowane są stawką 23%. Podobnie jak tamta spółka, realizuje w charakterze podwykonawcy usługi edukacyjne (o charakterze zawodowym dla osób fizycznych w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych) na rzecz firm - beneficjentów mających podpisane umowy na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Podniósł Pan, iż w ww. interpretacji wskazano, że krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec czego odwołano się do przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji prawa podatkowego podzielił stanowisko spółki i uznał, że opisane przez nią usługi szkoleniowe mogą korzystać ze zwolnienia. W interpretacji tej uznano także, że mimo iż spółka jest w projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz zlecającego – beneficjenta, który jest bezpośrednim dysponentem środków unijnych, to te usługi szkoleniowe są finansowane ze środków publicznych i mogą korzystać ze zwolnienia z podatku. Wskazał Pan, iż podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji prawa podatkowego wydanej dnia 21 lutego 2012 r. (sygnatura: ITPP2/443-1711/11/MD). Podkreślił, że wystawiane przeze niego faktury stanowią dla zleceniodawców dowody poniesienia wydatków ze środków publicznych, przewidzianych w planach realizowanych przez nich projektów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo- rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1 ze zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Analizując powołane wyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem, jak również muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:


  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.


Ponadto przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:


  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:


    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;

  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług szkoleniowych. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako wykładowca-trener (podwykonawca) świadczy usługi szkoleniowe na rzecz firm organizujących szkolenia finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Tematem szkoleń są m.in.:


  1. rachunkowość, prowadzenie ksiąg rachunkowych i innej ewidencji księgowo-podatkowej, prawo podatkowe,
  2. prawo pracy, ubezpieczenia społeczne, prowadzenie ewidencji kadrowo-płacowych,
  3. sprzedaż towarów i usług, obsługa kas fiskalnych, organizacja zaopatrzenia, dokumentacja magazynowa, dokumentacja jednostki handlowej,
  4. obsługa sprzętu i oprogramowania biurowego.


Usługi te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, przy czym źródło finansowania wynika niezbicie z dokumentacji. Zleceniodawcy mają podpisane umowy jako beneficjenci na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektów jest m.in. aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych lub zagrożonych utratą pracy, poprzez podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W niektórych przypadkach szkolenia adresowane są do osób pracujących.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż świadczenie ww. usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż z treści wniosku nie wynika, by firma, którą Pan prowadzi była jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczenie tych usług, które – jak wynika z treści wniosku - stanowią usługi szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 44 powołanego wyżej rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011, na rzecz Pana zleceniodawców (beneficjentów), podlega natomiast zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy (który błędnie określił Pan jako „ art. 43 ust. 1 litera c) ustawy ”), gdy są one w całości finansowane ze środków publicznych lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów, gdy nie są w całości lecz w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o ile posiada Pan dokumenty z których „ niezbicie ” wynika ww. źródło finansowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej dołączonych przez Pana załączników. Zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów. W związku z tym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Końcowo informuje się, iż kwestię zwolnienia od podatku usług szkoleniowych na rzecz jednostek sektora finansów publicznych, które planuje Pan świadczyć rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/443-2b/13/EK.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj